Tidigare var det bana 2's ställverk i Liljeholmen som styrde den sträckan samma som spärrpersonalen vid Slussen, Gamla Stan samt T-Centralen. När ändrades det?Sio skrev: ↑söndag 16 februari 2025 13:37Mellan Gamlastan och Slussen styr Gröna linjens datorställverk även Röda linjen spår.Enceladus skrev: ↑lördag 15 februari 2025 20:10
Enligt Sveriges infrastrukturminister kan ett modernt signalsystem som ERTMS eliminera alla signalfel. Tunnelbanans ursprungliga signalsystem gör ju inte det:
Bättre stadsdel skrev:Ett signalfel mellan Gamla stan och Slussen gör att tunnelbanan kör i mycket låg hastighet mellan dessa stationer.
Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035
Re: Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035
Enligr Per Forsströms ställverksregister (forper.se) fr.o.m. 1999-10-27C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 16 februari 2025 15:02Tidigare var det bana 2's ställverk i Liljeholmen som styrde den sträckan samma som spärrpersonalen vid Slussen, Gamla Stan samt T-Centralen. När ändrades det?
Re: Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035
Som jag skrev i mitt förra inlägg så är felet sällan i signallogiken utan oftast i de yttre delarna. I det här fallet är det alltså troligen så att det är någonting i röda linjens spår som krånglar.
Re: Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035
Erfaren projektledare till byte av trafikstyrningssystem inom tunnelbana
SL söker efter projektledare till byte av tubens trafikstyrningssystem. Siemens-systemet ryker först, därefter följer SATT-systemet. Resenärerna kan inte vänta:Region Stockholm skrev:Tunnelbanans trafikstyrningssystem står inför ett historiskt teknikskifte, där ett nytt trafiksystem ska ersätta dagens lösning och därigenom säkra framtidens kollektivtrafik. Först ut är grön linje, därefter följer röd och blå linje. Systembytet innebär att både utrustning i banan och ombord på samtliga fordon ska förnyas.
Notera att det anrika företaget Svenska AB Trådlös Telegrafi (SATT) slukades av Stig Wahlström Elektronik för några år sedan.Järnvägsnyheter.se skrev:- Siemens signalsystem på Gröna linjen använder slingor i spåren medan Ansaldos system är radiobaserat. När Siemens system installerades använde man samma grundteknik som det gamla SATT-systemet, vilket gjorde att systemen inte kunde köras parallellt. Nu används två helt olika tekniksystem som inte stör varandra, säger Stefan Danielsson på SL som är projektledare för det nya signalsystemet till Nordisk infrastruktur.
- Det kommer att finnas både axelräknare i spåret samt detekteringsbaliser som gör att man kan följa tågets färd. CBTC-systemet (Communication Based Train Control) möjliggör även motspårskörning i full banhastighet, samt att det ska bli enklare att köra trafik på på ömse sidor av ett totalstopp. Tågen körs då efter en egen tidtabell till dess trafiken går igång igen och tågen börja följa den ordinarie tidtabellen.
[...]
Det nya systemet har till exempel flytande blocksträckor mellan tågen, ju högre fart ju längre blocksträcka mellan tågen, vid lägre fart, t ex vid köbildning, kan tågen köra närmare varandra. Siemens system på Gröna linjen har fasta blocksträckor som det gamla SATT-systemet på den Röda och Blå linjen.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7657
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035
Ja, vem vet - de kanske rent av får tag i en kunnig person. Sedan gäller det att resten av gänget är med på tåget(!) också. Hittills har det ju inte gått så bra.Enceladus skrev: ↑tisdag 12 augusti 2025 22:39 Erfaren projektledare till byte av trafikstyrningssystem inom tunnelbana
SL söker efter projektledare till byte av tubens trafikstyrningssystem. Siemens-systemet ryker först, därefter följer SATT-systemet. Resenärerna kan inte vänta:Region Stockholm skrev:Tunnelbanans trafikstyrningssystem står inför ett historiskt teknikskifte, där ett nytt trafiksystem ska ersätta dagens lösning och därigenom säkra framtidens kollektivtrafik. Först ut är grön linje, därefter följer röd och blå linje. Systembytet innebär att både utrustning i banan och ombord på samtliga fordon ska förnyas.
Notera att det anrika företaget Svenska AB Trådlös Telegrafi (SATT) slukades av Stig Wahlström Elektronik för några år sedan.Järnvägsnyheter.se skrev:- Siemens signalsystem på Gröna linjen använder slingor i spåren medan Ansaldos system är radiobaserat. När Siemens system installerades använde man samma grundteknik som det gamla SATT-systemet, vilket gjorde att systemen inte kunde köras parallellt. Nu används två helt olika tekniksystem som inte stör varandra, säger Stefan Danielsson på SL som är projektledare för det nya signalsystemet till Nordisk infrastruktur.
- Det kommer att finnas både axelräknare i spåret samt detekteringsbaliser som gör att man kan följa tågets färd. CBTC-systemet (Communication Based Train Control) möjliggör även motspårskörning i full banhastighet, samt att det ska bli enklare att köra trafik på på ömse sidor av ett totalstopp. Tågen körs då efter en egen tidtabell till dess trafiken går igång igen och tågen börja följa den ordinarie tidtabellen.
[...]
Det nya systemet har till exempel flytande blocksträckor mellan tågen, ju högre fart ju längre blocksträcka mellan tågen, vid lägre fart, t ex vid köbildning, kan tågen köra närmare varandra. Siemens system på Gröna linjen har fasta blocksträckor som det gamla SATT-systemet på den Röda och Blå linjen.
Sedan kör propaganda-kollektivet "Enceladus" igen och igen med samma gamla artikel från 2012. Befintligt system på TUB2&3 är f.ö. inte SATT utan US&S: https://www.ekeving.se/rt/tub/si/HS/index.html även om gamla SATT levererade komponenter
Bl.a. därför finns ingen anledning att "notera" någonting.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035
Jag är övertygad om att man måste ”klämma och känna” på de system som är kandidater.
Finns det någon lämplig övergiven, men fortfarande hyfsat komplett, spåranläggning i Mälardalsområdet som skulle kunna utgöra en provanläggning för nya system? Är spåren kring Åkers styckebruk hyfsat intakta fortfarande? Spåranslutningen är väl kvar så man skulle kunna släpa dit ett antal tunneltåg för provdrift? Temporära strömavtagare på taket för strömförsörjning.
Jag ser hellre en grundlig utvärdering under några år och det blir rätt, än ett felaktigt valt och implementerat system under en ”livstid”
Bara en tanke.
Finns det någon lämplig övergiven, men fortfarande hyfsat komplett, spåranläggning i Mälardalsområdet som skulle kunna utgöra en provanläggning för nya system? Är spåren kring Åkers styckebruk hyfsat intakta fortfarande? Spåranslutningen är väl kvar så man skulle kunna släpa dit ett antal tunneltåg för provdrift? Temporära strömavtagare på taket för strömförsörjning.
Jag ser hellre en grundlig utvärdering under några år och det blir rätt, än ett felaktigt valt och implementerat system under en ”livstid”
Bara en tanke.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7657
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Signalsystem tunnelbanan livstidsförlängningar till 2035
Ja, spåren förskräcker.... 

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".