Så är det, hur arbetsgivaren sköter det dagliga arbetet, sköter kommunikationen och hundra andra större och mindre saker är det som i slutändan avgör hur attraktiv man är. Gällande kollektivavtal ska man även komma ihåg att det är en lägsta nivå och arbetsgivaren är fri att erbjuda bättre villkor och arbetstagaren är fri att kräva bättre villkor.Hechtwagen skrev: ↑måndag 02 september 2024 9:39Transdevs personal kanske åtnjuter rabatt på Snälltågets biljetter? De har rabatt i matsalarna på S/S Storskär och Norrskär också.Joakim W skrev: ↑söndag 01 september 2024 22:15Här har Mälartåg en stor nackdelen tycker jag, hos SJ erbjuds personalen Privatresekort, som får användas på fritiden för resor på SJs tåg till låg, eller ingen kostnad. För mig är det guldvärt. Det gör yrket, och arbetsgivaren attraktiv och värd att arbeta hos. Mälartåg erbjuder inget sånt mig veterligen. Personalen får betala fullpris på fritidsresor. SJs kort får inte användas för resor till eller från arbete dock.
När jag jobbade på pendeln fick vi årskort till en rätt låg summa hos SL, också väldigt bra förmån.
Personal hittar man och behåller inom ramarna för dagens avtal genom att inte avslå ledighetsansökningar och genom att inte flytta personalens turer kort innan de ska genomföras.
Att på onsdagen få veta att du slutar 20.00 på fredagen inför ledig helg istället för tidigare utlovade 14.00 gör ingen glad.
Svårare än så är det inte, kollektivavtalen skiljer sig bara marginellt från varandra, det är hur arbetsgivsren sköter den dagliga ruljansen som är relevant.
SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det är ingen homogen grupp. Några vanliga önskemål är låga priser, attraktivt utbud, kort restid, hög punktlighet, acceptabel trängsel och inga onödiga byten.
Låga priser: Massiv förbättring. Mälartåg har lokal taxa på sträckan Uppsala-Märsta/Arlanda.
Attraktivt utbud: Ingen förändring eller viss förbättring om tågen slutar gå i klump (gäller både norr och söder om Stockholm).
Kort restid: Ingen förändring eller viss förbättring om det blir genomgående tåg.
Hög punktlighet: Ingen förändring eller viss försämring om det blir genomgående tåg.
Acceptabel trängsel: Beror på tåglängden.
Inga onödiga byten: Ingen förändring eller massiv förbättring om det blir genomgående tåg.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Enceladus skrev: ↑fredag 06 september 2024 13:34Hur förklarar skribenten att SJ har lägre punktlighet än SL, trots dubbelspår och kortare linjelängd?Hechtwagen skrev: ↑fredag 06 september 2024 13:21 Notetar att tåg 940 Arb – Cst – U just nu är -21 i Et.
Tycker det tydligt belyser problemet som vi löser med att slopa genomgående tåg.
Fast alla SJs avgångar lär de inte ta över, att köra alla dagens SJ-avgångar i lågtrafik lär knappast behövas eller vara aktuellt om det inte anses motiverat för de få resenärerna som åker Mr - Kn/U.
Enligt tidigare dokument vill Region Stockholm ha minst 30-minuterstrafik mellan Uppsala och Södertälje med regionaltåg. Nyköping vill säkerligen ha direkttåg.
Förklarar och förklarar, det är väldigt mycket luft i SL-pendlarnas tidtabeller, X60 har samma eller längre körtider nu än vad X1 hade trots att X60 har Sth 160 km/h och X1 bara hade 120 km/h.
Hur förklarar du själv skillnaden?
Och att 932 till Uppsala är 6 minuter sent nu i Åbe medans SJs uposalapendel är i tid?
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Region Uppsala: ”Mälardalstrafik sannolikt enda alternativet”
Allt tyder på att det blir Mälartåg som tar över - trots fordonsbristen.SVT Nyheter skrev:På torsdagen höll S-ledamoten Ardalan Shekarabi ett möte i riksdagen om Uppsalapendeln. Han bjöd in SJ och regionala- och kommunala politiker för att diskutera pendeltrafikens framtid.
– Min förhoppning var att vi skulle kunna hitta en lösning, men det lyckades inte. Framtiden för pendlarna är fortfarande osäker och jag är besviken på SJ, säger Ardalan Shekarabi (S), riksdagsledamot.
[...]
Samtidigt menar Jenny Lundström att det nu ser ut som att Mälardalstrafik är den enda aktören som kan ta över SJ:s uteblivande avgångar.
Jag tittar inte på enskilda avgångar. Skillnaden mellan SJ och Mälartåg är 4 procentenheter. I gengäld får resenärerna lokal taxa och genomgående tåg.Hechtwagen skrev: ↑lördag 07 september 2024 12:08 Hur förklarar du själv skillnaden?
Och att 932 till Uppsala är 6 minuter sent nu i Åbe medans SJs uposalapendel är i tid?
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Lokal taxa Uppsala-Märsta är bra.Enceladus skrev: ↑lördag 07 september 2024 13:04 Region Uppsala: ”Mälardalstrafik sannolikt enda alternativet”
Allt tyder på att det blir Mälartåg som tar över - trots fordonsbristen.SVT Nyheter skrev:På torsdagen höll S-ledamoten Ardalan Shekarabi ett möte i riksdagen om Uppsalapendeln. Han bjöd in SJ och regionala- och kommunala politiker för att diskutera pendeltrafikens framtid.
– Min förhoppning var att vi skulle kunna hitta en lösning, men det lyckades inte. Framtiden för pendlarna är fortfarande osäker och jag är besviken på SJ, säger Ardalan Shekarabi (S), riksdagsledamot.
[...]
Samtidigt menar Jenny Lundström att det nu ser ut som att Mälardalstrafik är den enda aktören som kan ta över SJ:s uteblivande avgångar.
Jag tittar inte på enskilda avgångar. Skillnaden mellan SJ och Mälartåg är 4 procentenheter. I gengäld får resenärerna lokal taxa och genomgående tåg.Hechtwagen skrev: ↑lördag 07 september 2024 12:08 Hur förklarar du själv skillnaden?
Och att 932 till Uppsala är 6 minuter sent nu i Åbe medans SJs uposalapendel är i tid?
Punktligheten hittills i år varierar mellan 64-84%. Målet är 95%. 4 procentenheter är väldigt mycket, särskilt som man inte ens är i närheten av 90%.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Mälartåg slår tillbaka mot kritiken: ”Jämför äpplen och päron”
Varför envisas Mälardalstrafik med att förneka planerna på att slå ut Uppsalapendeln? Det finns planer på att förlänga Nyköpingslinjen, och då är russinen slut.SVT skrev:– Vi delar inte den bilden med SJ och hade gärna sett att vi kunde fortsätta köra trafiken sida vid sida, för resenärernas skull, säger Katarina Myrberg.
[...]
Ett annat scenario är att Mälartåg tar över tågtrafiken på sträckan Uppsala-Stockholm. Enligt handelskammarens så skulle det innebära en årlig förlust på cirka 58 miljoner kronor på grund av Mälartågs dåliga punktlighet.
– Det går inte att jämföra SJ och Mälartåg på sträckan Uppsala-Stockholm då vi kör en längre sträcka vilket leder till sämre punktlighet. På våra kortare sträckor har vi högre punktlighet, säger Katarina Myrberg.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
För att Mälartåg är sjukt långsamma på att ta beslut?Enceladus skrev: ↑tisdag 10 september 2024 18:29 Mälartåg slår tillbaka mot kritiken: ”Jämför äpplen och päron”
Varför envisas Mälardalstrafik med att förneka planerna på att slå ut Uppsalapendeln? Det finns planer på att förlänga Nyköpingslinjen, och då är russinen slut.SVT skrev:– Vi delar inte den bilden med SJ och hade gärna sett att vi kunde fortsätta köra trafiken sida vid sida, för resenärernas skull, säger Katarina Myrberg.
[...]
Ett annat scenario är att Mälartåg tar över tågtrafiken på sträckan Uppsala-Stockholm. Enligt handelskammarens så skulle det innebära en årlig förlust på cirka 58 miljoner kronor på grund av Mälartågs dåliga punktlighet.
– Det går inte att jämföra SJ och Mälartåg på sträckan Uppsala-Stockholm då vi kör en längre sträcka vilket leder till sämre punktlighet. På våra kortare sträckor har vi högre punktlighet, säger Katarina Myrberg.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Vad är Nyköpingslinjen och hur ska den förlängas?
Är det Södra stambanan som avses?
Är det Södra stambanan som avses?
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
I rapporten "En bättre sits" från 2017 uppges att regionaltågen från Nykvarn och Vagnhärad, men inte Gnesta, ska fortsätta till Uppsala år 2030 (se sidan 12).Hechtwagen skrev: ↑onsdag 11 september 2024 18:51 Vad är Nyköpingslinjen och hur ska den förlängas?
Är det Södra stambanan som avses?
Den långsiktiga planen har alltid varit att slå ut Uppsalapendeln, men ett steg i taget. Med facit i hand hade det varit bättre att göra det redan från början...
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det är bättre med tåg som går bara Stockholm--Uppsala. Bättre tidhållning och tågen står inne vid plattform så man kan kliva på direkt.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Med facit i hand skulle man utelämnat just Uppsala - Stockholm vid Mälartågövertagandet i december 2021. Både SJ och pendlarna hade varit nöjda(re).Enceladus skrev: ↑onsdag 11 september 2024 19:05I rapporten "En bättre sits" från 2017 uppges att regionaltågen från Nykvarn och Vagnhärad, men inte Gnesta, ska fortsätta till Uppsala år 2030 (se sidan 12).Hechtwagen skrev: ↑onsdag 11 september 2024 18:51 Vad är Nyköpingslinjen och hur ska den förlängas?
Är det Södra stambanan som avses?
Den långsiktiga planen har alltid varit att slå ut Uppsalapendeln, men ett steg i taget. Med facit i hand hade det varit bättre att göra det redan från början...
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Tveksamt. Alla söder om Stockholm samt lokalresenärer mellan Uppsala och Arlanda/Märsta har tjänat på Mälartåg. Och vem skulle stå för merkostnaden?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Södra stambanan förbi Nykvarn och Vagnhärad således. Tack. Vi ska inte överdriva betydelsen av SJ:s trafik med uppsalapendeln i nuläget en gång i timmen.Enceladus skrev: ↑onsdag 11 september 2024 19:05I rapporten "En bättre sits" från 2017 uppges att regionaltågen från Nykvarn och Vagnhärad, men inte Gnesta, ska fortsätta till Uppsala år 2030 (se sidan 12).Hechtwagen skrev: ↑onsdag 11 september 2024 18:51 Vad är Nyköpingslinjen och hur ska den förlängas?
Är det Södra stambanan som avses?
Den långsiktiga planen har alltid varit att slå ut Uppsalapendeln, men ett steg i taget. Med facit i hand hade det varit bättre att göra det redan från början...
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Inte sett till turtätheten, nej. Däremot sett till punktlighet och sittplatskapacitet på sträckan. Sittplatskapaciteten måste bibehållas och punktligheten kraftigt förbättras.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 12 september 2024 0:44Södra stambanan förbi Nykvarn och Vagnhärad således. Tack. Vi ska inte överdriva betydelsen av SJ:s trafik med uppsalapendeln i nuläget en gång i timmen.Enceladus skrev: ↑onsdag 11 september 2024 19:05I rapporten "En bättre sits" från 2017 uppges att regionaltågen från Nykvarn och Vagnhärad, men inte Gnesta, ska fortsätta till Uppsala år 2030 (se sidan 12).Hechtwagen skrev: ↑onsdag 11 september 2024 18:51 Vad är Nyköpingslinjen och hur ska den förlängas?
Är det Södra stambanan som avses?
Den långsiktiga planen har alltid varit att slå ut Uppsalapendeln, men ett steg i taget. Med facit i hand hade det varit bättre att göra det redan från början...
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Kritiken efter SJ:s oväntade tågbesked: De visste
Således har politikerna haft gott om tid att förbereda en utökning av den egna trafiken. Samtidigt rapporterar UNT att tågvagnarna i Hagalund sannolikt skrotas.P4 Uppland skrev:SJ:s besked om att man vill lägga ner tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm chockade de ansvariga regionpolitikerna.
Nu kommer uppgifter om att Region Uppsala fick förhandsinfo om planerna redan i februari.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Mälardalstrafik skulle dessutom kommunicera ut vad deras plan var i god tid innan T25 fastställdes, dvs, idag. Ännu har Mälardalstrafik varit knäpptysta. Kommer Mälardalstrafik kunna lösa detta? Eller är deras organisation för oeffektiv att faktiskt lösa något?Enceladus skrev: ↑fredag 20 september 2024 9:46 Kritiken efter SJ:s oväntade tågbesked: De visste
Således har politikerna haft gott om tid att förbereda en utökning av den egna trafiken. Samtidigt rapporterar UNT att tågvagnarna i Hagalund sannolikt skrotas.P4 Uppland skrev:SJ:s besked om att man vill lägga ner tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm chockade de ansvariga regionpolitikerna.
Nu kommer uppgifter om att Region Uppsala fick förhandsinfo om planerna redan i februari.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Efter nedlagda tåglinjen: Snart kan en lösning vara på vägJoakim W skrev: ↑fredag 20 september 2024 11:17 Mälardalstrafik skulle dessutom kommunicera ut vad deras plan var i god tid innan T25 fastställdes, dvs, idag. Ännu har Mälardalstrafik varit knäpptysta. Kommer Mälardalstrafik kunna lösa detta? Eller är deras organisation för oeffektiv att faktiskt lösa något?
Regionpolitiker i Uppsala säger att Mälardalstrafik har skaffat sig "53 nya tågsätt som alltså motsvarar ungefär 25 såna här lokvagnståg". Avses befintliga ER1?P4 Uppland skrev:Mälardalstrafiken har nyligen skaffat sig fler tåg, nu tittar man på ytterligare kompletteringar.
Om allt går i lås kan Region Uppsala få en lösning på tågkrisen inom bara ett par veckor, säger Jenny Lundström, regionråd för Miljöpartiet i region Uppsala.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Teoretiskt har de väl till 11:e november på sig. https://bransch.trafikverket.se/for-dig ... rocessteg/Joakim W skrev: ↑fredag 20 september 2024 11:17Mälardalstrafik skulle dessutom kommunicera ut vad deras plan var i god tid innan T25 fastställdes, dvs, idag. Ännu har Mälardalstrafik varit knäpptysta. Kommer Mälardalstrafik kunna lösa detta? Eller är deras organisation för oeffektiv att faktiskt lösa något?Enceladus skrev: ↑fredag 20 september 2024 9:46 Kritiken efter SJ:s oväntade tågbesked: De visste
Således har politikerna haft gott om tid att förbereda en utökning av den egna trafiken. Samtidigt rapporterar UNT att tågvagnarna i Hagalund sannolikt skrotas.P4 Uppland skrev:SJ:s besked om att man vill lägga ner tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm chockade de ansvariga regionpolitikerna.
Nu kommer uppgifter om att Region Uppsala fick förhandsinfo om planerna redan i februari.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Mälardalstrafik kan säkert lösa detta teoretiskt, det är i praktiken det kommer skita sig när Transdev ska utföra trafiken.
Så är det.
Så är det.