Fel eftersom de flesta har Stockholm som mål. Inte Arlanda eller Uppsala.Enceladus skrev: ↑torsdag 29 augusti 2024 23:35Det är för sent nu. Resenärerna i Sörmland och södra Stockholm har redan hunnit bli bortskämda med direktförbindelser till Arlanda och Uppsala...duga skrev: ↑torsdag 29 augusti 2024 23:27Nu finns ett gyllene läge att backa till hur det fungerade innan T22. Två operatörer; SL och Mälartåg eller SL och SJ. Regionaltågen kör bara fram och tillbaka mellan Uppsala och Stockholm. Effektivt, punktligt och pålitligt. Har någon gjort en kullerbytta på plattformen i Strängnäs så påverkar det inte trafiken norr om Stockholm.Enceladus skrev: ↑torsdag 29 augusti 2024 17:44 Om linjen Stockholm-Uppsala är lönsam så är det rimligare att vinsten används för att subventionera övrig trafik, inklusive nödvändig matartrafik. Som bekant är ju kollektivtrafik en helhet. Dessutom har Mälartåg förmodligen en effektivare trafik eftersom de flesta resenärer söder om Stockholm väljer Mälartåg. Nu finns det ett gyllene läge att effektivisera trafiken ytterligare genom att förlänga Norrköpingslinjen till Uppsala. Marknadsfundamentalister hänvisas till Liberland.
SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
De flesta, inte alla. Enligt de siffror som har nämnts i tråden har Mälartåg något fler resenärer per avgång, vilket rimligen beror på genomgående resenärer.
SJ uppges förlora 50 miljoner kronor per år. Vem ska betala för kalaset? Jag tror nog att skattebetalarna vill behålla pengarna och istället ha genomgående tåg.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Varifrån kommer den siffran? Ett SJ-loktåg med 11 vagnar rymmer ca 800 platser. Ett Mälartåg rymmer 357 eller 714 beroende på en eller två enheter. Jag skulle tro att SJ-snittet är högre. Däremot har ju Mälartåg fler avgångar, så rimligtvis har de fler resenärer räknat per dygn.Enceladus skrev: ↑torsdag 29 augusti 2024 23:44De flesta, inte alla. Enligt de siffror som har nämnts i tråden har Mälartåg något fler resenärer per avgång, vilket rimligen beror på genomgående resenärer.
SJ uppges förlora 50 miljoner kronor per år. Vem ska betala för kalaset? Jag tror nog att skattebetalarna vill behålla pengarna och istället ha genomgående tåg.
Du inser att SJ kommer gå med vinst igen om Mälartåg drar sig ur sträckan?
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
DN skriver att SJ har "200 000 resor i månaden". Järnvägar.nu skriver att det reser "drygt 15 000 personer med regionaltågen" varje vardag. Slutligen skriver DN att "de tre aktörerna fraktar 40 000 resenärer varje vardag" enligt Handelskammaren. SJ har 18 avgångar. Mälartåg har 23 avgångar. SL har 41 avgångar. Notera att Mälartåg har färre avgångar på helger. SJ kör både loktåg och X40. Jag har inte något genomsnitt för båda, men X40 har färre sittplatser än ER1.duga skrev: ↑fredag 30 augusti 2024 0:13 Varifrån kommer den siffran? Ett SJ-loktåg med 11 vagnar rymmer ca 800 platser. Ett Mälartåg rymmer 357 eller 714 beroende på en eller två enheter. Jag skulle tro att SJ-snittet är högre. Däremot har ju Mälartåg fler avgångar, så rimligtvis har de fler resenärer räknat per dygn.
Du inser att SJ kommer gå med vinst igen om Mälartåg drar sig ur sträckan?
SJ:s regionaltåg hade svårigheter att gå runt redan när SL började köra till Uppsala. I slutet av 2017 lanserades direkttåg för att öka gapet till SL och samtidigt fick SJ subventioner i form av Movingo. I början av 2024 infördes 75-minutersbiljetter i Uppsala, vilket gjorde SL mycket billigare. Det finns ingen återvändo till "innan T22", och Mälartåg kommer inte att dra sig ur av uppenbara skäl. Förutom den uppskattade genomgående trafiken har Mälartåg lokal taxa i Uppsala.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Jag upplever att det är få eller inga X40 i Regionaltrafiken på sträckan numera. Möjligen i lågtrafik.Enceladus skrev: ↑fredag 30 augusti 2024 0:34DN skriver att SJ har "200 000 resor i månaden". Järnvägar.nu skriver att det reser "drygt 15 000 personer med regionaltågen" varje vardag. Slutligen skriver DN att "de tre aktörerna fraktar 40 000 resenärer varje vardag" enligt Handelskammaren. SJ har 18 avgångar. Mälartåg har 23 avgångar. SL har 41 avgångar. Notera att Mälartåg har färre avgångar på helger. SJ kör både loktåg och X40. Jag har inte något genomsnitt för båda, men X40 har färre sittplatser än ER1.duga skrev: ↑fredag 30 augusti 2024 0:13 Varifrån kommer den siffran? Ett SJ-loktåg med 11 vagnar rymmer ca 800 platser. Ett Mälartåg rymmer 357 eller 714 beroende på en eller två enheter. Jag skulle tro att SJ-snittet är högre. Däremot har ju Mälartåg fler avgångar, så rimligtvis har de fler resenärer räknat per dygn.
Du inser att SJ kommer gå med vinst igen om Mälartåg drar sig ur sträckan?
SJ:s regionaltåg hade svårigheter att gå runt redan när SL började köra till Uppsala. I slutet av 2017 lanserades direkttåg för att öka gapet till SL och samtidigt fick SJ subventioner i form av Movingo. I början av 2024 infördes 75-minutersbiljetter i Uppsala, vilket gjorde SL mycket billigare. Det finns ingen återvändo till "innan T22", och Mälartåg kommer inte att dra sig ur av uppenbara skäl. Förutom den uppskattade genomgående trafiken har Mälartåg lokal taxa i Uppsala.
Det om att SJ gick med förlust var alltså innan Movingo infördes hösten 2017. Förhoppningsvis tecknade inte SJ ett avtal som från dag ett orsakade förlust. Sedan kom pandemin och Mälartågs intåg.
Mälartåg är sist in och har efter 2,5 år inte fått bukt på den usla punktligheten. Det finns två alternativ: Mälartåg lämnar Uppsala-Stockholm eller stannar men kör trafiken enligt SJ:s Uppsalapendelkoncept. Man kan tänka sig en morgontur Örebro - Uppsala samt en i motsatt riktning på eftermiddagen enligt hur man körde ungefär 2018-2021.
För den som vill slippa byta tåg i Stockholm (de är inte många sett till totalen) finns både SL-pendel och SJ InterCity. Som du själv skriver är SL numera mycket billigare (81kr) för den som tycker SJ InterCity från Uppsala till t ex Flemingsberg är för dyrt.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det finns ingen garanti för att den mjölkko som stationsavgifter är skulle försvinna bara för att nuvarande avtal går ut. Den blir antagligen kvar.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:07Stationsavgiften försvinner 2050, och det finns ingen chans att Arlanda Express kan konkurrera med regionaltåg Stockholm-Uppsala för en åttondel av priset...dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:05 Kul med dem som vet vad som ska komma att hända.
Tips: En 75-minutersbiljett för Stockholms län kostar 42 kronor. En enkelbiljett för Arlanda Express kostar 340 kronor. Dessutom går AEX inte ens till Uppsala.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Har ett sexvagnarståg med X40 färre sittplatser än en fyrvagnars ER1, du vet att man kan koppla ihop flera enheter va?Enceladus skrev: ↑fredag 30 augusti 2024 0:34DN skriver att SJ har "200 000 resor i månaden". Järnvägar.nu skriver att det reser "drygt 15 000 personer med regionaltågen" varje vardag. Slutligen skriver DN att "de tre aktörerna fraktar 40 000 resenärer varje vardag" enligt Handelskammaren. SJ har 18 avgångar. Mälartåg har 23 avgångar. SL har 41 avgångar. Notera att Mälartåg har färre avgångar på helger. SJ kör både loktåg och X40. Jag har inte något genomsnitt för båda, men X40 har färre sittplatser än ER1.duga skrev: ↑fredag 30 augusti 2024 0:13 Varifrån kommer den siffran? Ett SJ-loktåg med 11 vagnar rymmer ca 800 platser. Ett Mälartåg rymmer 357 eller 714 beroende på en eller två enheter. Jag skulle tro att SJ-snittet är högre. Däremot har ju Mälartåg fler avgångar, så rimligtvis har de fler resenärer räknat per dygn.
Du inser att SJ kommer gå med vinst igen om Mälartåg drar sig ur sträckan?
SJ:s regionaltåg hade svårigheter att gå runt redan när SL började köra till Uppsala. I slutet av 2017 lanserades direkttåg för att öka gapet till SL och samtidigt fick SJ subventioner i form av Movingo. I början av 2024 infördes 75-minutersbiljetter i Uppsala, vilket gjorde SL mycket billigare. Det finns ingen återvändo till "innan T22", och Mälartåg kommer inte att dra sig ur av uppenbara skäl. Förutom den uppskattade genomgående trafiken har Mälartåg lokal taxa i Uppsala.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Nej det är verkligen inte säkert att SJ går med vinst om Mälartåg drar sig ur. Uppsalapendeln har trots fullsatta tåg i rusningen aldrig varit någon lönsam affär. Jömför med SLs pendeltåg som även de är fulla i rusningen men ändå måste subventionetas med miljarder.duga skrev: ↑fredag 30 augusti 2024 0:13Varifrån kommer den siffran? Ett SJ-loktåg med 11 vagnar rymmer ca 800 platser. Ett Mälartåg rymmer 357 eller 714 beroende på en eller två enheter. Jag skulle tro att SJ-snittet är högre. Däremot har ju Mälartåg fler avgångar, så rimligtvis har de fler resenärer räknat per dygn.Enceladus skrev: ↑torsdag 29 augusti 2024 23:44De flesta, inte alla. Enligt de siffror som har nämnts i tråden har Mälartåg något fler resenärer per avgång, vilket rimligen beror på genomgående resenärer.
SJ uppges förlora 50 miljoner kronor per år. Vem ska betala för kalaset? Jag tror nog att skattebetalarna vill behålla pengarna och istället ha genomgående tåg.
Du inser att SJ kommer gå med vinst igen om Mälartåg drar sig ur sträckan?
Det som knäcker lönsamheten för Uposalapendeln är de tågsätt som bara går i rusningen och i princip bara har god intjäning en avgång på morgonen och en på eftermiddagen.
Det lönar sig verkligen inte att äga en lok och vagnpark där du bara tjänar pengar på hälften av lok och vagnparken två avgångar om dagen.
Många ser bara de fullsata insatstågen i rusningarna men tänker inte på att de står still och kostar pengar utan att dra in något 18 timmar per dygn.
Jämför med om man skulle ha en taxibil som bara rullade tre timmar om dagen.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
2011: "trots att SJ tidigare förnekat det så är även Uppsalapendeln en lönsam sträcka. Men hur stor vinsten är för den hårt kritiserade Uppsalapendeln vill de inte berätta." https://sverigesradio.se/artikel/4405487Hechtwagen skrev: ↑fredag 30 augusti 2024 11:26 Nej det är verkligen inte säkert att SJ går med vinst om Mälartåg drar sig ur. Uppsalapendeln har trots fullsatta tåg i rusningen aldrig varit någon lönsam affär. Jömför med SLs pendeltåg som även de är fulla i rusningen men ändå måste subventionetas med miljarder.
2010 körde Upptåget ned till Upplands-Väsby. SL hade ännu inte börjat trafikera sträckan. Så visst har den historiskt varit lönsam.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
KD Uppsala: Mälartåg kan ta över Uppsalapendeln
KD i Region Uppsala driver förslaget om att Uppsalapendelns 18 dagliga avgångar tas över av Mälartåg. Och politikerna i Nyköping gnuggar säkert händerna!märsta.nu skrev:Regionen arbetar nu för att det regionägda bolaget Mälartåg AB ska ta över de 18 dagliga avgångarna som SJ tidigare hanterade. Även om processen är komplex, är målet att minimera påverkan på pendlare och säkerställa att tågen fortsätter att rulla tryggt och förutsägbart mellan Uppsala, Knivsta, Märsta och Stockholm.
Linjen Örebro-Uppsala passerar hela fem regioner. Minst fyra av dessa vill ha genomgående tåg. Och snart kan även den sista Mälardalsregionen få direkttåg!duga skrev: ↑fredag 30 augusti 2024 8:48 Mälartåg är sist in och har efter 2,5 år inte fått bukt på den usla punktligheten. Det finns två alternativ: Mälartåg lämnar Uppsala-Stockholm eller stannar men kör trafiken enligt SJ:s Uppsalapendelkoncept. Man kan tänka sig en morgontur Örebro - Uppsala samt en i motsatt riktning på eftermiddagen enligt hur man körde ungefär 2018-2021.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Bra, men var hittar man fordon och personal?Enceladus skrev: ↑lördag 31 augusti 2024 22:27 KD Uppsala: Mälartåg kan ta över Uppsalapendeln
KD i Region Uppsala driver förslaget om att Uppsalapendelns 18 dagliga avgångar tas över av Mälartåg.märsta.nu skrev:Regionen arbetar nu för att det regionägda bolaget Mälartåg AB ska ta över de 18 dagliga avgångarna som SJ tidigare hanterade. Även om processen är komplex, är målet att minimera påverkan på pendlare och säkerställa att tågen fortsätter att rulla tryggt och förutsägbart mellan Uppsala, Knivsta, Märsta och Stockholm.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Tåg i Bergslagen skulle möjligen kunna släppa ifrån sig sina överdimensionerade fordon. Annars är det bara att låna från Upptåget och UVEN.duga skrev: ↑söndag 01 september 2024 11:00Bra, men var hittar man fordon och personal?Enceladus skrev: ↑lördag 31 augusti 2024 22:27 KD Uppsala: Mälartåg kan ta över Uppsalapendeln
KD i Region Uppsala driver förslaget om att Uppsalapendelns 18 dagliga avgångar tas över av Mälartåg.märsta.nu skrev:Regionen arbetar nu för att det regionägda bolaget Mälartåg AB ska ta över de 18 dagliga avgångarna som SJ tidigare hanterade. Även om processen är komplex, är målet att minimera påverkan på pendlare och säkerställa att tågen fortsätter att rulla tryggt och förutsägbart mellan Uppsala, Knivsta, Märsta och Stockholm.

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Personal "hittar" man genom att erbjuda attraktiva löner och övriga villkor. Eventuellt behov av extra fordon är lite svårare men inte omöjligt.duga skrev: ↑söndag 01 september 2024 11:00Bra, men var hittar man fordon och personal?Enceladus skrev: ↑lördag 31 augusti 2024 22:27 KD Uppsala: Mälartåg kan ta över Uppsalapendeln
KD i Region Uppsala driver förslaget om att Uppsalapendelns 18 dagliga avgångar tas över av Mälartåg.märsta.nu skrev:Regionen arbetar nu för att det regionägda bolaget Mälartåg AB ska ta över de 18 dagliga avgångarna som SJ tidigare hanterade. Även om processen är komplex, är målet att minimera påverkan på pendlare och säkerställa att tågen fortsätter att rulla tryggt och förutsägbart mellan Uppsala, Knivsta, Märsta och Stockholm.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Men då uppstår sannolikt brist hos annan operatör, såvida inte totala antalet förare ökar. Nu har man ju på sistone dragit igång fler förarutbildningar, så förhoppningsvis blir förarna fler. Det underlättar om man är utbildad för just den fordonstyp som ska framföras också, vilken det nu blir.BSB101 skrev: ↑söndag 01 september 2024 17:18Personal "hittar" man genom att erbjuda attraktiva löner och övriga villkor. Eventuellt behov av extra fordon är lite svårare men inte omöjligt.duga skrev: ↑söndag 01 september 2024 11:00Bra, men var hittar man fordon och personal?Enceladus skrev: ↑lördag 31 augusti 2024 22:27 KD Uppsala: Mälartåg kan ta över Uppsalapendeln
KD i Region Uppsala driver förslaget om att Uppsalapendelns 18 dagliga avgångar tas över av Mälartåg.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Här har Mälartåg en stor nackdelen tycker jag, hos SJ erbjuds personalen Privatresekort, som får användas på fritiden för resor på SJs tåg till låg, eller ingen kostnad. För mig är det guldvärt. Det gör yrket, och arbetsgivaren attraktiv och värd att arbeta hos. Mälartåg erbjuder inget sånt mig veterligen. Personalen får betala fullpris på fritidsresor. SJs kort får inte användas för resor till eller från arbete dock.BSB101 skrev: ↑söndag 01 september 2024 17:18Personal "hittar" man genom att erbjuda attraktiva löner och övriga villkor. Eventuellt behov av extra fordon är lite svårare men inte omöjligt.duga skrev: ↑söndag 01 september 2024 11:00Bra, men var hittar man fordon och personal?Enceladus skrev: ↑lördag 31 augusti 2024 22:27 KD Uppsala: Mälartåg kan ta över Uppsalapendeln
KD i Region Uppsala driver förslaget om att Uppsalapendelns 18 dagliga avgångar tas över av Mälartåg.
När jag jobbade på pendeln fick vi årskort till en rätt låg summa hos SL, också väldigt bra förmån.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
https://malardalstrafik.se/aktuellt/int ... m-uppsala/
"Tidtabellen för trafiken mellan Stockholm och Uppsala som ska gälla från och med den 15 december presenteras först efter att Trafikverket fattat beslut om 2025 års tågplan, vilket sker senare i september. Mälardalstrafiks ambition är dock att kunna informera om inriktningen tidigare än så."
Före 20:e september alltså.
"Tidtabellen för trafiken mellan Stockholm och Uppsala som ska gälla från och med den 15 december presenteras först efter att Trafikverket fattat beslut om 2025 års tågplan, vilket sker senare i september. Mälardalstrafiks ambition är dock att kunna informera om inriktningen tidigare än så."
Före 20:e september alltså.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
SJs uppsalapendlar kommer gå med rak entimmestrafik med tio vagnar i rusningen.
Den tidigare halvtimmestrafiken i rusningstid är slopad.
Kan det vara en så stor sak om denna trafik försvinner?
Den tidigare halvtimmestrafiken i rusningstid är slopad.
Kan det vara en så stor sak om denna trafik försvinner?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Transdevs personal kanske åtnjuter rabatt på Snälltågets biljetter? De har rabatt i matsalarna på S/S Storskär och Norrskär också.Joakim W skrev: ↑söndag 01 september 2024 22:15Här har Mälartåg en stor nackdelen tycker jag, hos SJ erbjuds personalen Privatresekort, som får användas på fritiden för resor på SJs tåg till låg, eller ingen kostnad. För mig är det guldvärt. Det gör yrket, och arbetsgivaren attraktiv och värd att arbeta hos. Mälartåg erbjuder inget sånt mig veterligen. Personalen får betala fullpris på fritidsresor. SJs kort får inte användas för resor till eller från arbete dock.
När jag jobbade på pendeln fick vi årskort till en rätt låg summa hos SL, också väldigt bra förmån.
Personal hittar man och behåller inom ramarna för dagens avtal genom att inte avslå ledighetsansökningar och genom att inte flytta personalens turer kort innan de ska genomföras.
Att på onsdagen få veta att du slutar 20.00 på fredagen inför ledig helg istället för tidigare utlovade 14.00 gör ingen glad.
Svårare än så är det inte, kollektivavtalen skiljer sig bara marginellt från varandra, det är hur arbetsgivsren sköter den dagliga ruljansen som är relevant.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Kommer gå? Det gör de redan. Förutom två dubbelturer mitt på dagen som körs med X40.Hechtwagen skrev: ↑måndag 02 september 2024 9:35 SJs uppsalapendlar kommer gå med rak entimmestrafik med tio vagnar i rusningen.
Den tidigare halvtimmestrafiken i rusningstid är slopad.
Kan det vara en så stor sak om denna trafik försvinner?
Problemet är att 1500-1600 sittplatser från Uppsala och lika många från Stockholm försvinner i rusningstid och att Mälartåg har usel punktlighet. När sedan Mälartågen fylls med stående resenärer säckar fjädringen ihop och tågen blir ståendes, med ännu sämre punktlighet som följd.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Fadt de ansvariga för Mälab visste ju att allt skulle bli så oändligt mycket bättre bara SJ försvann från mälardalstrafiken och särskillt sträckan Stockholm - Uppsala.duga skrev: ↑måndag 02 september 2024 9:46Kommer gå? Det gör de redan. Förutom två dubbelturer mitt på dagen som körs med X40.Hechtwagen skrev: ↑måndag 02 september 2024 9:35 SJs uppsalapendlar kommer gå med rak entimmestrafik med tio vagnar i rusningen.
Den tidigare halvtimmestrafiken i rusningstid är slopad.
Kan det vara en så stor sak om denna trafik försvinner?
Problemet är att 1500-1600 sittplatser från Uppsala och lika många från Stockholm försvinner i rusningstid och att Mälartåg har usel punktlighet. När sedan Mälartågen fylls med stående resenärer säckar fjädringen ihop och tågen blir ståendes, med ännu sämre punktlighet som följd.
Är du säker på att Mälab inte fixar detta nu när de äntligen har total kontroll och inflytande över tågen?
Det smartaste draget av Mälab vore att från 15 december sluta köra genomgående tåg Uppsala - Eskilstuna och vidare och satsa på att köra Uppsala - Stockholm med 12-vagnars ER1 i rusningen. Fyra enheter om dagen borde de ju kunna omfördela nu när de får bedtämma allt själva?