SJ lägger ner trotjänarprodukten "Uppsalapendeln". Kan Mälartåg förlänga sin Norrköpingslinje till Uppsala till tidtabellsskiftet för att kompensera för bortfallet?DN skrev:Två avgångar i timmen åt båda hållen fraktar tusentals resenärer mellan städerna varje dag – men snart är det stopp. Konkurrensen från växande Mälartåg blir allt hårdare och enligt vd Monica Lingegård förlorar SJ över 50 miljoner kronor om året på att upprätthålla trafiken.
[...]
Trafiken fortsätter gå fram till tidtabellsskiftet den 15 december. SJ:s vanliga regionaltåg norrut från Stockholm kommer fortsätta stanna i Uppsala, men det blir inte med pendlarfrekvens.
[...]
Hon tycker att kollektivtrafiklagstiftningen behöver ses över för att säkerställa att skattemedel inte läggs på kollektivtrafik i onödan.
[...]
Beskedet kommer bara en vecka efter att SJ har meddelat att nattågen mellan Göteborg och Umeå samt Göteborg och Jämtland ska läggas ner. Även det berodde på bristande lönsamhet, dock inte på grund av konkurrens.
– Vi har en bolagsordning och ägarstyrning som säger att vi inte ska köra olönsam trafik. Vårt uppdrag är att vara kommersiella och kunna leva på de intäkter vi har, och vi ska ha råd att göra de stora satsningarna som vi gör, säger Monica Lingegård.
SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
SJ lägger ner pendlartrafiken mellan Stockholm och Uppsala
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7428
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Och vänsterextremisten Jan Guillou drömmer sig tillbaka till fornstora dagar: SJ raserades av rent ideologiska skäl
Allt var som bekant (mycket) bättre förr - ju förr dess bättre.
Allt var som bekant (mycket) bättre förr - ju förr dess bättre.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Synd bara att resenärerna måste vänta hela 26 år på att även Arlanda Express ska kasta in handduken. Men från 2050 kan det bli Öresundståg i Mälardalen!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 10:47 Och vänsterextremisten Jan Guillou drömmer sig tillbaka till fornstora dagar: SJ raserades av rent ideologiska skäl
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7428
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Kul med dem som vet vad som ska komma att hända.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:00Synd bara att resenärerna måste vänta hela 26 år på att även Arlanda Express ska kasta in handduken. Men från 2050 kan det bli Öresundståg i Mälardalen!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 10:47 Och vänsterextremisten Jan Guillou drömmer sig tillbaka till fornstora dagar: SJ raserades av rent ideologiska skäl
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Stationsavgiften försvinner 2050, och det finns ingen chans att Arlanda Express kan konkurrera med regionaltåg Stockholm-Uppsala för en åttondel av priset...dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:05 Kul med dem som vet vad som ska komma att hända.
Tips: En 75-minutersbiljett för Stockholms län kostar 42 kronor. En enkelbiljett för Arlanda Express kostar 340 kronor. Dessutom går AEX inte ens till Uppsala.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7428
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Jaså. På så sätt. Det slipper i alla fall jag se. Även i fortsättningen kanske det finns de som vill åka direkttåg från Sthlm C till Arlanda (utan att stanna vid Odenplan, Solna, Ulriksdal, Helenelund, Sollentuna C, Häggvik, Norrviken, Rotebro, Upplands Väsby). Ungefär som - ja, Uppsalapendeln. Den har jag åkt med många gånger, som gammal uppsaliensare. Dagen P-tåg är däremot en motbjudande historia.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:07Stationsavgiften försvinner 2050, och det finns ingen chans att Arlanda Express kan konkurrera med regionaltåg Stockholm-Uppsala för en åttondel av priset...dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:05 Kul med dem som vet vad som ska komma att hända.
Tips: En 75-minutersbiljett för Stockholms län kostar 42 kronor. En enkelbiljett för Arlanda Express kostar 340 kronor. Dessutom går AEX inte ens till Uppsala.
Fast flyget ska ju vara nedlagt 2050, har jag hört.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 27 augusti 2024 11:39, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Nästa tips är att läsa Region Stockholms kollektivtrafikplan 2050 som jag länkade till tidigare. Tre olika tågprodukter planeras på sträclan Stockholm-Uppsala:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:19 Jaså. På så sätt. Det slipper i alla fall jag se. Även i fortsättningen kanske det finns de som vill åka direkttåg från Sthlm C till Arlanda (utan att stanna vid Odenplan, Solna, Ulriksdal, Helenelund, Sollentuna C, Häggvik, Norrviken, Rotebro, Upplands Väsby). Fast flyget ska ju vara nedlagt 2050, har jag hört.
*Pendeltåg som stannar överallt mellan Stockholm och Uppsala
*Regionpendel som stannar i Solna, Helenelund, Upplands Väsby, Märsta och Knivsta
*Genomgående regionaltåg som stannar i Solna och Arlanda samt fortsätter söderut
Vidare föreslås en gemensam taxa. Arlanda Express har ingen chans att överleva i detta scenario. Gott så!
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 27 augusti 2024 11:40, redigerad totalt 1 gånger.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7428
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Åh, det planeras så mycket. 25 år senare är det ingen som minns mycket av detta, eftersom den förargliga verkligheten hittat på annat.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:39Nästa tips är att läsa Region Stockholms kollektivtrafikplan 2050 som jag länkade till tidigare. Tre olika tågprodukter planeras mellan Stockholm och Uppsala:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:19 Jaså. På så sätt. Det slipper i alla fall jag se. Även i fortsättningen kanske det finns de som vill åka direkttåg från Sthlm C till Arlanda (utan att stanna vid Odenplan, Solna, Ulriksdal, Helenelund, Sollentuna C, Häggvik, Norrviken, Rotebro, Upplands Väsby). Fast flyget ska ju vara nedlagt 2050, har jag hört.
*Pendeltåg som stannar överallt
*Regionpendel som stannar i Solna, Helenelund, Upplands Väsby, Märsta och Knivsta
*Genomgående regionaltåg som stannar i Arlanda och fortsätter söderut
Vidare föreslås en gemensam taxa. Arlanda Express har ingen chans att överleva i detta scenario. Gott så!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Många som har varit i Skåne eller Köpenhamn, inklusive Stockholms Handelskammare, undrar varför något liknande inte finns i Mälardalen. Detta kommer inte att glömmas...dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:40 Åh, det planeras så mycket. 25 år senare är det ingen som minns mycket av detta.
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 27 augusti 2024 12:18, redigerad totalt 2 gång.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7428
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Ett påstående som aldrig kan verifieras, bara falsifieras. Karl Popper!Enceladus skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:43Alla som har varit i Skåne eller Köpenhamn undrar varför något liknande inte finns i Mälardalen. Detta kommer inte att glömmas...dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:40 Åh, det planeras så mycket. 25 år senare är det ingen som minns mycket av detta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
SJ lägger ner pendeltrafiken till Uppsala
Relevant inlägg:
Förhoppningsvis har Mälardalstrafik förberett sig för detta scenario. Det förutspåddes här: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?Mitt i skrev:– Vi har haft en dialog med Mälardalstrafik sedan i januari om detta, men de måste själva svara för hur de gör, säger Peter Kraméus på SJ.
[...]
Det hade krävts en rejäl höjning av biljettpriset för att kunna fortsätta, enligt Monica Lingegård, särskilt som regionägda Mälartågs biljetter för samma sträcka ligger en tia under SJ:s.
– Vår produktion är inte dyrare än deras, men vi är bara biljettfinansierade. Vi har ingen skattefinansiering och om vi ska klara av att hålla nere priserna så att vi möter Mälartåg så får vi inte ihop ekonomin, säger Monica Lingegård till DN.
Relevant inlägg:
Så blev det alltså inte.kildor skrev: ↑lördag 18 mars 2023 10:38 Du menar om det blir billigare? Något beslut om SL-giltighet på Mälartåg finns inte ännu. Och Movingo gäller ju på SJ:s Uppsalapendel, så där blir det ingen skillnad. SJ kommer nog fortsätta att köra tågen så länge som de är kommersiellt lönsamma. Och om det blir billigare enkelbiljetter på Mälartåg så kanske SJ väljer att följa efter. Eller inte. Redan idag är det ju billigare med Mälartåg om man köper biljett samma dag (100 kr jämfört med 104 kr). Och det verkar funka ändå. SJ har ju dessutom en annan prissättningsmodell: Det är billigare att boka i förväg, och de har bättre barn- och pensionärsrabatter. Plus att det är billigare att boka en genomgående resa, t.ex. Uppsala-Göteborg. Slutligen så har inte Mälartåg några överblivna fordon att ersätta SJ:s avgångar med. Så jag tror inte att SJ:s Uppsalapendel kommer försvinna i första taget.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
SJ lägger ner pendeltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala
Oro i Uppsala efter SJ:s nedläggning av pendeln
SJ lägger ner Stockholm – Uppsala: utkonkurrerat av skattebetald trafik
Finns det någon plan? Nu får Mälartåg hela potten från Movingo samt gissningsvis en ökad försäljning av enkelbiljetter, inklusive UL-biljetter som också gäller.SVT Nyheter skrev:– Vi har gått in i nödavtal och vi har sett att personalläget har förbättrats. Det finns stora infrastrukturproblem mellan Uppsala och Stockholm vilket inte underlättar. Fordonssituationen jobbar vi med, men jag kan inte gå in i detaljer som det ser ut nu, säger Jenny Lundström.
Kommer de indragna delarna i tidtabellen ersättas av Mälartåg?
– Jag kan inte säga mer än att vi jobbar på det, säger hon.
[...]
– Då får man backa lite i historien. Anledningen till att Mälardalstrafik bildades var att de kommersiella aktörerna inte kunde tillgodose behovet. Vi har tagit ett ansvar för att säkra arbetspendlingen, säger Jenny Lundström.
Oro i Uppsala efter SJ:s nedläggning av pendeln
SJ:s tåg sägs ha cirka 6 700 resenärer per dag - eller knappt 400 per avgång. Det borde ge en hög kostnadstäckningsgrad. Men gör inte samma misstag igen!DN skrev:DN kunde på tisdagsmorgonen berätta att SJ skrotar den populära ”Uppsalapendeln”, det stagliga bolagets regionaltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala. Totalt handlar det om 18 avgångar om dagen och omkring 200 000 resor i månaden som SJ slutar med vid tidtabellsskiftet i december.
Frågan är nu om den regionägda konkurrenten Mälartåg, som redan kör 23 avgångar om dagen på sträckan, kommer att kunna fylla luckan som SJ lämnar efter sig. Vd Helena Ekroth kan i nuläget inte garantera det.
[...]
Kommer ni att ta över de 18 avgångarna som blir lediga?
– Det första man gör när man får sådana här besked är att sondera med marknaden om det finns någon annan kommersiell aktör som vill köra.
SJ lägger ner Stockholm – Uppsala: utkonkurrerat av skattebetald trafik
Bussmagasinet skriver att SJ hoppades på att fortsätta köra på uppdrag av Mälardalstrafik. Genomgående trafikering borde ge ett bättre ekonomiskt resultat?Bussmagasinet skrev:Anledningen är enligt SJ att man inte klarar konkurrensen med den skattesubventionerade trafiken på sträckan. SJ befinner sig alltså i samma sits som bussföretag som inte kan köra kommersiell trafik där det finns skattestödd trafik.
[...]
– Vi har fört en dialog med Mälardalstrafik under hela 2024 för att hitta en lösning där SJ på uppdrag av Mälardalstrafik skulle fortsätta att köra en del avgångar på sträckan. Det har inte lyckats.
[...]
– Den skattefinansierade kollektivtrafiken har vuxit enormt och dominerar stort. Men när den växer konkurrerar den också ut kommersiell tåg- och busstrafik, sa hon.
– Regionerna har mycket stora ambitioner när det gäller tågtrafik, en ganska dyr lösning.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Möjligen, men sämre punktlighet och missnöjdare kunder. Är det värt det? Det är ju inte så att kunderna är direkt lyriska i dagsläget, så det vore synd att fortsätta köra trafiken ned i fördärvet.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Slutkört för Uppsalapendeln
Det tycks alltså vara en förhållandesvis jämn fördelning mellan avgångarna, om nu alla sifferuppgifter är kommensurabla.Järnvägar.nu skrev:Varje vardag reser drygt 15 000 personer med regionaltågen mellan Stockholm och Uppsala.
SJ körde all regionaltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala till 2021 när de sex regionerna i Mälardalen genom det samägda bolaget Mälardalstrafik upphandlade regionaltågstrafik på sträckan och gav MTR Mälartåg i uppdrag att köra 23 tåg per dygn i varje riktning.
SJ kör sedan ett år 18 tåg per dygn i varje riktning.
Handelskammaren: Måste bli billigare att åka tåg till Arlandadr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:40 Åh, det planeras så mycket. 25 år senare är det ingen som minns mycket av detta, eftersom den förargliga verkligheten hittat på annat.
Arlanda Express sägs kosta för mycket och ha en för dålig tillgänglighet. I synnerhet nämns Kastrup i Köpenhamn som en förebild med sitt Öresundståg.Sveriges Radio skrev:Och hon menar att det måste ändras om flygplatsen ska kunna konkurrera med andra nordiska flygplatser.
Är det så svårt att förstå att Öresundståg är vad Mälartåg borde vara? En gemensam taxa gör tågen konkurrenskraftiga. Genomgående trafik till nästan hela Sydsverige (Göteborg, Kalmar samt Karlskrona) med jämn trafik på den gemensamma sträckan till Lund - inklusive nattrafik alla dagar - gör tågen tillgängliga.
Det är helt obegripligt att Stockholms politiker leker marknad när det är kapacitetsbrist på spåren. Det är verkligen dags att rensa upp i träsket av krämare!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7428
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Att Handelskammaren tycker som den gör är väl ingen överraskning.Enceladus skrev: ↑onsdag 28 augusti 2024 9:51 Det tycks alltså vara en förhållandesvis jämn fördelning mellan avgångarna, om nu alla sifferuppgifter är kommensurabla.
Handelskammaren: Måste bli billigare att åka tåg till Arlandadr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:40 Åh, det planeras så mycket. 25 år senare är det ingen som minns mycket av detta, eftersom den förargliga verkligheten hittat på annat.
Arlanda Express sägs kosta för mycket och ha en för dålig tillgänglighet. I synnerhet nämns Kastrup i Köpenhamn som en förebild med sitt Öresundståg.Sveriges Radio skrev:Och hon menar att det måste ändras om flygplatsen ska kunna konkurrera med andra nordiska flygplatser.
Är det så svårt att förstå att Öresundståg är vad Mälartåg borde vara? En gemensam taxa gör tågen konkurrenskraftiga. Genomgående trafik till nästan hela Sydsverige (Göteborg, Kalmar samt Karlskrona) med jämn trafik på den gemensamma sträckan till Lund - inklusive nattrafik alla dagar - gör tågen tillgängliga.
Det är helt obegripligt att Stockholms politiker leker marknad när det är kapacitetsbrist på spåren. Det är verkligen dags att rensa upp i träsket av krämare!
Dessutom fortsätter Enceladus-koillektivet att minska läsvärdet för sina inlägg genom att använda ålderdomliga ordformer, nu "kommensurabla": https://www.saob.se/artikel/?unik=K_1987-0014.D8I3
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Kapacitetsbrist kan delvis åtgärdas genom längre tåg. Dvs undvik kortare tåg än 700 platser för resande på sträckan Uppsala - Stockholm. En enkel Mälartåg-ER1 är ett exempel på slöseri med kapacitet.
Eftersom det dock räcker med enkla ER1 söder och väster om Stockholm leder det oss fram till att vända tågen i Stockholm. Norr om Stockholm: dubbla ER1. Söder/väster om Stockholm: Enkla ER1. Tågen vänds på Stockholm C där resenärer får byta tåg.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det är obegripligt att politikerna inte verkar ha förberett sig för detta scenario. Politikerna borde tvärtom eftersträva en så effektiv trafik som möjligt på sträckan. När fyrspåret är färdigt så är det Arlanda Express som måste bort. Mälartåg kan svälja dessa då Arlanda och Uppsala har sina toppar i motsatta riktningar.duga skrev: ↑onsdag 28 augusti 2024 11:00Kapacitetsbrist kan delvis åtgärdas genom längre tåg. Dvs undvik kortare tåg än 700 platser för resande på sträckan Uppsala - Stockholm. En enkel Mälartåg-ER1 är ett exempel på slöseri med kapacitet.
Eftersom det dock räcker med enkla ER1 söder och väster om Stockholm leder det oss fram till att vända tågen i Stockholm. Norr om Stockholm: dubbla ER1. Söder/väster om Stockholm: Enkla ER1. Tågen vänds på Stockholm C där resenärer får byta tåg.
Det finns underlag för dubbla ER1 på vissa avgångar söder om Stockholm om politikerna får tummen ur och inför en gemensam taxa som i resten av Norden...
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Punktligheten kan bli ännu sämre när SJ skrotar pendeln
Om linjen Stockholm-Uppsala är lönsam så är det rimligare att vinsten används för att subventionera övrig trafik, inklusive nödvändig matartrafik. Som bekant är ju kollektivtrafik en helhet. Dessutom har Mälartåg förmodligen en effektivare trafik eftersom de flesta resenärer söder om Stockholm väljer Mälartåg. Nu finns det ett gyllene läge att effektivisera trafiken ytterligare genom att förlänga Norrköpingslinjen till Uppsala. Marknadsfundamentalister hänvisas till Liberland.
Varför måste just tågtrafiken i Stockholmsområdet utsättas för detta plågsamma marknadsexperiment? Skånetrafiken lät inte Väte Rail AB plocka russinen ur kakan, men Stockholmspolitikerna envisas ändå med att leka Thatcher. Precis som Thatcher fredade London från sitt marknadsexperiment är det märkligt nog ingen politiker som föreslår att linje 4 ska trafikeras av en kommersiell aktör, trots att linjen är lönsam. Men tågtrafiken får uppenbarligen vara en lekstuga...DN skrev:– Tittar man på förra årets siffror så var också en stor orsak olyckan med Arlanda express-tåget, där reparationsarbetet för spåret pågick i fyra månader. Det ledde till många förseningar för oss som kör via Arlanda, men inte de andra som kör via Märsta, tillägger hon.
[...]
Handelskammaren har granskat förra årets trafik på sträckan och räknat på vad förseningarna har kostat samhället. Med utgångspunkten att de tre aktörerna fraktar 40 000 resenärer varje vardag och 20 000 på helgerna landar notan för förseningarna på drygt 374 miljoner kronor per år – eller strax över en miljon kronor om dagen.
[...]
SJ-vd:n Monica Lingegård pekade i en intervju med DN tidigare i veckan på den dåliga lönsamheten som orsak till nedläggningen. Bolaget förlorar 50 miljoner kronor om året på att köra sträckan, och kan inte höja priserna mer på grund av konkurrensen från delvis skattefinansierade Mälartåg.
Om linjen Stockholm-Uppsala är lönsam så är det rimligare att vinsten används för att subventionera övrig trafik, inklusive nödvändig matartrafik. Som bekant är ju kollektivtrafik en helhet. Dessutom har Mälartåg förmodligen en effektivare trafik eftersom de flesta resenärer söder om Stockholm väljer Mälartåg. Nu finns det ett gyllene läge att effektivisera trafiken ytterligare genom att förlänga Norrköpingslinjen till Uppsala. Marknadsfundamentalister hänvisas till Liberland.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Nu finns ett gyllene läge att backa till hur det fungerade innan T22. Två operatörer; SL och Mälartåg eller SL och SJ. Regionaltågen kör bara fram och tillbaka mellan Uppsala och Stockholm. Effektivt, punktligt och pålitligt. Har någon gjort en kullerbytta på plattformen i Strängnäs så påverkar det inte trafiken norr om Stockholm.Enceladus skrev: ↑torsdag 29 augusti 2024 17:44 Om linjen Stockholm-Uppsala är lönsam så är det rimligare att vinsten används för att subventionera övrig trafik, inklusive nödvändig matartrafik. Som bekant är ju kollektivtrafik en helhet. Dessutom har Mälartåg förmodligen en effektivare trafik eftersom de flesta resenärer söder om Stockholm väljer Mälartåg. Nu finns det ett gyllene läge att effektivisera trafiken ytterligare genom att förlänga Norrköpingslinjen till Uppsala. Marknadsfundamentalister hänvisas till Liberland.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det är för sent nu. Resenärerna i Sörmland och södra Stockholm har redan hunnit bli bortskämda med direktförbindelser till Arlanda och Uppsala...duga skrev: ↑torsdag 29 augusti 2024 23:27Nu finns ett gyllene läge att backa till hur det fungerade innan T22. Två operatörer; SL och Mälartåg eller SL och SJ. Regionaltågen kör bara fram och tillbaka mellan Uppsala och Stockholm. Effektivt, punktligt och pålitligt. Har någon gjort en kullerbytta på plattformen i Strängnäs så påverkar det inte trafiken norr om Stockholm.Enceladus skrev: ↑torsdag 29 augusti 2024 17:44 Om linjen Stockholm-Uppsala är lönsam så är det rimligare att vinsten används för att subventionera övrig trafik, inklusive nödvändig matartrafik. Som bekant är ju kollektivtrafik en helhet. Dessutom har Mälartåg förmodligen en effektivare trafik eftersom de flesta resenärer söder om Stockholm väljer Mälartåg. Nu finns det ett gyllene läge att effektivisera trafiken ytterligare genom att förlänga Norrköpingslinjen till Uppsala. Marknadsfundamentalister hänvisas till Liberland.