Går Örebro, Västmanland och Sörmland med på det?Hechtwagen skrev: ↑måndag 02 september 2024 12:43 Det smartaste draget av Mälab vore att från 15 december sluta köra genomgående tåg Uppsala - Eskilstuna och vidare och satsa på att köra Uppsala - Stockholm
SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Ytterst osannolikt. I "Förslag till tågtrafikupplägg 2030" (se sidan 68) föreslås även Norrköpingslinjen förlängas till Uppsala, vilket förmodligen hade slagit ut SJ. I och med SJ:s förtida uttåg - SJ såg väl skriften på väggen - kan dessa planer snarare tidigareläggas. Genomgående tåg är ju Mälartågs existensberättigande!duga skrev: ↑måndag 02 september 2024 12:51Går Örebro, Västmanland och Sörmland med på det?Hechtwagen skrev: ↑måndag 02 september 2024 12:43 Det smartaste draget av Mälab vore att från 15 december sluta köra genomgående tåg Uppsala - Eskilstuna och vidare och satsa på att köra Uppsala - Stockholm
Dessutom vill Region Uppsala förlänga Upptåget till Arlanda och Stockholm:
Arlanda är spindeln som bygger nätet. Ingen politiker kommer att acceptera försämrade förbindelser till Arlanda...Trafikförvaltningen skrev:Möjligheten att köra genomgående tåg genom Uppsala för direktkontakt mellan Norduppland och Arlanda och Stockholm bör ses över inom de närmsta åren men har bäst möjlighet att kunna genomföras när multippelkopplade tåg kan köras till stationerna norr om Uppsala (uppgraderingarna av plattformarna planeras genomföras under 2020-talet med medel ifrån Länstrafikplan).
[...]
Regionpendeln är en utveckling av det koncept som SJ kör idag med uppehåll i Knivsta och Märsta. Med tillkommande uppehåll i Uppsala S och Upplands Väsby kan ett intressant mellankoncept införas som erbjuder korta restider mellan kommuncentra inom storstadsområdet. Trafiken mellan Stockholm och Uppsala kan utföras med 320 meter långa tåg med cirka 1000 sittplatser som erbjuder en restid på 35-40 minuter Uppsala – Stockholm C. Regionaltågen leds direkt till Arlanda och vidare mot Stockholm och södra delen av Stockholms län och Mälardalen. Trafiken utförs med upp till 200 meter långa tåg med cirka 650 sittplatser och kommer att erbjuda en restid Uppsala – Stockholm C på 30-35 minuter. Regionaltågen över Arlanda kommer till stor del att vara genomgående och ha beroenden med trafik på andra banor i Mälardalen.
För Region Stockholm är reserelationen och tillgängligheten från södra länshalvan och södra Mälardalen mot Arlanda och Uppsala av särskild vikt och prioriterad. Syftet är såväl att knyta samman regionen och Mälardalen, som att stärka Arlandas tillgänglighet.
Region Stockholm förstår värdet av den genomgående trafik från norra Uppland i riktning mot Arlanda och Stockholm som planen pekar ut. Resandenivåerna är olika stora norr och söder om Uppsala. Det här gör att genomgående regionaltåg i Uppsala antingen måste köras med överkapacitet norr om Uppsala eller att tid för till- och frånkoppling läggs in i tidtabellen. Då regionaltågen via Arlanda till största delen är genomgående mot Södermanland bör systematisk genomkörning av dessa tåg mot Norduppland begränsas av robusthetsskäl. Däremot kan enstaka genomkörningar vara möjliga och bör studeras tillsammans med SJ:s intercitytrafik, ostpendeln.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Mälartåg ska frakta pendlare, det är vad regional tågtrafik handlar (borde handla) om. Om inte förr så efter att SJ:s regionaltåg konkurrerats ut.
Ingen politiker kommer att acceptera försämrade förbindelser till Stockholm...
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Region Stockholm - den i särklass största regionen - har som högsta prioritet att "stärka Arlandas tillgänglighet" (se ovan). Övriga regioner vill ha direkttåg dit...
Öresundståg fungerar väl på samma sätt i södra Sverige: Köpenhamn prioriterar Kastrups tillgänglighet, och alla andra vill att just deras ort ska ha direkttåg dit.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det ena är en regional fråga och det andra är en statlig fråga. Det ena sparar pengar och det andra kostar pengar. Slutligen är frågorna oberoende av varandra.
Så mycket billigare blir flygen: ”Spelar roll”dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:19 Fast flyget ska ju vara nedlagt 2050, har jag hört.
I så fall rekommenderar jag att skribenten konsulterar andra källor. Flygskatten - och reduktionsplikten för den delen - kan återkomma, men inte ett totalförbud.SvD skrev:Nästa sommar försvinner den svenska flygskatten helt och hållet. Det har regeringen och Sverigedemokraterna beslutat.
– Vår förhoppning är att fler kommer att flyga, att vi får fulla plan och att intresset för att bedriva inrikesflyg i Sverige blir större, säger gruppledaren Linda Lindberg (SD).
Regeringen avskaffar flygskatten
Jag noterar vidare att regeringen motiverar avskaffandet av flygskatten med att Arlanda ska kunna konkurrera med Kastrup. Men var är Arlandas Öresundståg?DN skrev:Regeringen menar att flygskatten är ineffektiv, drabbar näringslivet och driver svenska resenärer till flygplatser utanför landsgränserna, som till Kastrup i Köpenhamn.
D.v.s. timmestrafik Uppsala-Arlanda-Stockholm-Södertälje-Örebro/Norrköping/Hallsberg med 20-minuterstrafik/nattrafik på gemensam sträcka samt lokal taxa!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Tror inte de besluten tas av en partssammansatt grupp där länen "går med" på olika saker. Det är en nådvändig och vettig åtgärd, vad är alternativet? Att fortsätta med dagens upplägg som inte fungerar särskillt bra.duga skrev: ↑måndag 02 september 2024 12:51Går Örebro, Västmanland och Sörmland med på det?Hechtwagen skrev: ↑måndag 02 september 2024 12:43 Det smartaste draget av Mälab vore att från 15 december sluta köra genomgående tåg Uppsala - Eskilstuna och vidare och satsa på att köra Uppsala - Stockholm
Exempel ur hatten": Tåg 936 till Uppsala från Arboga är 18 minuter sent just nu mot Stockholm C.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Frågar du Enceladus är nuvarande upplägg det bästa sedan skivat bröd.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 04 september 2024 12:53Tror inte de besluten tas av en partssammansatt grupp där länen "går med" på olika saker. Det är en nådvändig och vettig åtgärd, vad är alternativet? Att fortsätta med dagens upplägg som inte fungerar särskillt bra.duga skrev: ↑måndag 02 september 2024 12:51Går Örebro, Västmanland och Sörmland med på det?Hechtwagen skrev: ↑måndag 02 september 2024 12:43 Det smartaste draget av Mälab vore att från 15 december sluta köra genomgående tåg Uppsala - Eskilstuna och vidare och satsa på att köra Uppsala - Stockholm

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Absolut inte. Nuvarande upplägg är uselt: bara en av tre linjer är genomgående, ingen lokal taxa i vissa regioner, tågen går ofta i klump och nattrafik saknas.
(Upplägget är likväl en förbättring jämfört med tidigare. Då var ingen linje genomgående och lokal taxa gällde ingenstans...)
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Och punktligheten var bättre, och så kan vi ju inte ha det!Enceladus skrev: ↑onsdag 04 september 2024 16:28Absolut inte. Nuvarande upplägg är uselt: bara en av tre linjer är genomgående, ingen lokal taxa i vissa regioner, tågen går ofta i klump och nattrafik saknas.
(Upplägget är likväl en förbättring jämfört med tidigare. Då var ingen linje genomgående och lokal taxa gällde ingenstans...)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
SL:s genomgående pendeltåg har högre punktlighet än SJ:s vändande regionaltåg:Joakim W skrev: ↑onsdag 04 september 2024 17:31Och punktligheten var bättre, och så kan vi ju inte ha det!Enceladus skrev: ↑onsdag 04 september 2024 16:28Absolut inte. Nuvarande upplägg är uselt: bara en av tre linjer är genomgående, ingen lokal taxa i vissa regioner, tågen går ofta i klump och nattrafik saknas.
(Upplägget är likväl en förbättring jämfört med tidigare. Då var ingen linje genomgående och lokal taxa gällde ingenstans...)
Således finns det flera faktorer som påverkar punktligheten, inte bara linjelängden.DN skrev:Punktlighet alla avgångar 2024
Mälartåg: 79 procent
SJ: 83 procent
SL: 88 procent
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Fast nu pratade vi inte om SL, utan om Mälartåg. SLs pendeltåg går på dubbelspår hela vägen. Samtliga (utom Hallsberg) andra Mälartåg kommer från banor med enkelspår om de ska mot Uppsala.Enceladus skrev: ↑onsdag 04 september 2024 22:48SL:s genomgående pendeltåg har högre punktlighet än SJ:s vändande regionaltåg:Joakim W skrev: ↑onsdag 04 september 2024 17:31Och punktligheten var bättre, och så kan vi ju inte ha det!Enceladus skrev: ↑onsdag 04 september 2024 16:28
Absolut inte. Nuvarande upplägg är uselt: bara en av tre linjer är genomgående, ingen lokal taxa i vissa regioner, tågen går ofta i klump och nattrafik saknas.
(Upplägget är likväl en förbättring jämfört med tidigare. Då var ingen linje genomgående och lokal taxa gällde ingenstans...)
Således finns det flera faktorer som påverkar punktligheten, inte bara linjelängden.DN skrev:Punktlighet alla avgångar 2024
Mälartåg: 79 procent
SJ: 83 procent
SL: 88 procent
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det är ingen jättestor skillnad i punktlighet mellan SJ och Mälartåg. För övrigt har Öresundståg långa linjer med enkelspår. Problemet är något annat.Joakim W skrev: ↑torsdag 05 september 2024 7:22Fast nu pratade vi inte om SL, utan om Mälartåg. SLs pendeltåg går på dubbelspår hela vägen. Samtliga (utom Hallsberg) andra Mälartåg kommer från banor med enkelspår om de ska mot Uppsala.Enceladus skrev: ↑onsdag 04 september 2024 22:48 SL:s genomgående pendeltåg har högre punktlighet än SJ:s vändande regionaltåg:
Således finns det flera faktorer som påverkar punktligheten, inte bara linjelängden.DN skrev:Punktlighet alla avgångar 2024
Mälartåg: 79 procent
SJ: 83 procent
SL: 88 procent
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Högljuddare klagomål? Mer luttrade pendlare i Skåne? Bättre resurser att nyutrusta sena tåg?Enceladus skrev: ↑torsdag 05 september 2024 13:13Det är ingen jättestor skillnad i punktlighet mellan SJ och Mälartåg. För övrigt har Öresundståg långa linjer med enkelspår. Problemet är något annat.Joakim W skrev: ↑torsdag 05 september 2024 7:22Fast nu pratade vi inte om SL, utan om Mälartåg. SLs pendeltåg går på dubbelspår hela vägen. Samtliga (utom Hallsberg) andra Mälartåg kommer från banor med enkelspår om de ska mot Uppsala.Enceladus skrev: ↑onsdag 04 september 2024 22:48 SL:s genomgående pendeltåg har högre punktlighet än SJ:s vändande regionaltåg:
Således finns det flera faktorer som påverkar punktligheten, inte bara linjelängden.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
När det gäller nyutrustning av tåg så brukar Öresundståg vara riktigt snabba i Malmö, särskilt i riktning mot Danmark. Det står normalt ett reservtåg i Malmö redo att köras ned till Malmö C för att täcka upp försenade avgångar och så får det ankommande försenade tåget bli nytt reservtåg istället (så länge det är kördugligt såklart). Jag misstänker att det även underlättar att tågen normalt byter tågnummer vid Malmö C. Nyutrustning förekommer emellanåt även i Halmstad vid förseningar på Västkustbanan, hur det är på övriga linjer vet jag inte.Joakim W skrev: ↑torsdag 05 september 2024 16:05Högljuddare klagomål? Mer luttrade pendlare i Skåne? Bättre resurser att nyutrusta sena tåg?
Dessutom så finns det åtminstone på Västkustbanan en hel del luft i tidtabellen. Ett södergående Öresundståg från Göteborg har uppehåll på 5 minuter i Varberg, 11 minuter i Halmstad och 8 minuter i Helsingborg.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
SJ: Mälartåg har en plan för att ta över våra avgångar

Dåliga nyheter: Mälardalstrafik planerar att köra exakt samma trafik som SJ. Förhoppningsvis ändras detta inför T26. Vändande trafik i stråket är ren idioti.UNT skrev:– Det budskap jag har är att det kommer att gå lika mycket trafik mellan Stockholm och Uppsala som i dag, men att den kommer att gå under Mälartågs flagg. Det de kommunicerat till oss är att Mälardalstrafik kommer att köra exakt det som SJ har kört, säger Monica Lingegård.
[...]
När UNT går igenom tidtabellen kan vi konstatera att man under ett trafikdygn behöver ha tillgång till två tåg för att hålla i gång den trafik som SJ i dag kör med sin Uppsalapendel.
En tänkbar lösning för Mälardalstrafik skulle kunna vara att fortsätta att köra med en reducerad tidtabell och använda de tågen mellan Uppsala och Stockholm. De skulle också kunna köra kortare tåg till andra orter och använda dessa vagnar mellan Stockholm och Uppsala.

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Skönt! Då finns det en liten garanti för att tågen ändå kan rulla, trots stopp söder om Stockholm. Men det verkar inte helt säkert att Mälartåg kommer köra några tåg? Glöm inte bort att det är politik inblandat, beslut kan ta lång tid, ännu är ju inget beslutat så.Enceladus skrev: ↑fredag 06 september 2024 9:00 SJ: Mälartåg har en plan för att ta över våra avgångar
Dåliga nyheter: Mälardalstrafik planerar att köra exakt samma trafik som SJ. Förhoppningsvis ändras detta inför T26. Vändande trafik i stråket är ren idioti.UNT skrev:– Det budskap jag har är att det kommer att gå lika mycket trafik mellan Stockholm och Uppsala som i dag, men att den kommer att gå under Mälartågs flagg. Det de kommunicerat till oss är att Mälardalstrafik kommer att köra exakt det som SJ har kört, säger Monica Lingegård.
[...]
När UNT går igenom tidtabellen kan vi konstatera att man under ett trafikdygn behöver ha tillgång till två tåg för att hålla i gång den trafik som SJ i dag kör med sin Uppsalapendel.
En tänkbar lösning för Mälardalstrafik skulle kunna vara att fortsätta att köra med en reducerad tidtabell och använda de tågen mellan Uppsala och Stockholm. De skulle också kunna köra kortare tåg till andra orter och använda dessa vagnar mellan Stockholm och Uppsala.![]()
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Hechtwagen skrev: ↑måndag 02 september 2024 12:43Fadt de ansvariga för Mälab visste ju att allt skulle bli så oändligt mycket bättre bara SJ försvann från mälardalstrafiken och särskillt sträckan Stockholm - Uppsala.duga skrev: ↑måndag 02 september 2024 9:46Kommer gå? Det gör de redan. Förutom två dubbelturer mitt på dagen som körs med X40.Hechtwagen skrev: ↑måndag 02 september 2024 9:35 SJs uppsalapendlar kommer gå med rak entimmestrafik med tio vagnar i rusningen.
Den tidigare halvtimmestrafiken i rusningstid är slopad.
Kan det vara en så stor sak om denna trafik försvinner?
Problemet är att 1500-1600 sittplatser från Uppsala och lika många från Stockholm försvinner i rusningstid och att Mälartåg har usel punktlighet. När sedan Mälartågen fylls med stående resenärer säckar fjädringen ihop och tågen blir ståendes, med ännu sämre punktlighet som följd.
Är du säker på att Mälab inte fixar detta nu när de äntligen har total kontroll och inflytande över tågen?
Det smartaste draget av Mälab vore att från 15 december sluta köra genomgående tåg Uppsala - Eskilstuna och vidare och satsa på att köra Uppsala - Stockholm med 12-vagnars ER1 i rusningen. Fyra enheter om dagen borde de ju kunna omfördela nu när de får bedtämma allt själva?
Då blev det som jag föreslog då!
Notetar att tåg 940 Arb – Cst – U just nu är -21 i Et.
Tycker det tydligt belyser problemet som vi löser med att slopa genomgående tåg.
Fast alla SJs avgångar lär de inte ta över, att köra alla dagens SJ-avgångar i lågtrafik lär knappast behövas eller vara aktuellt om det inte anses motiverat för de få resenärerna som åker Mr - Kn/U.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Hur förklarar skribenten att SJ har lägre punktlighet än SL, trots dubbelspår och kortare linjelängd?Hechtwagen skrev: ↑fredag 06 september 2024 13:21 Notetar att tåg 940 Arb – Cst – U just nu är -21 i Et.
Tycker det tydligt belyser problemet som vi löser med att slopa genomgående tåg.
Fast alla SJs avgångar lär de inte ta över, att köra alla dagens SJ-avgångar i lågtrafik lär knappast behövas eller vara aktuellt om det inte anses motiverat för de få resenärerna som åker Mr - Kn/U.
Enligt tidigare dokument vill Region Stockholm ha minst 30-minuterstrafik mellan Uppsala och Södertälje med regionaltåg. Nyköping vill säkerligen ha direkttåg.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Och vad vill Uppsalapendlarna?Enceladus skrev: ↑fredag 06 september 2024 13:34Hur förklarar skribenten att SJ har lägre punktlighet än SL, trots dubbelspår och kortare linjelängd?Hechtwagen skrev: ↑fredag 06 september 2024 13:21 Notetar att tåg 940 Arb – Cst – U just nu är -21 i Et.
Tycker det tydligt belyser problemet som vi löser med att slopa genomgående tåg.
Fast alla SJs avgångar lär de inte ta över, att köra alla dagens SJ-avgångar i lågtrafik lär knappast behövas eller vara aktuellt om det inte anses motiverat för de få resenärerna som åker Mr - Kn/U.
Enligt tidigare dokument vill Region Stockholm ha minst 30-minuterstrafik mellan Uppsala och Södertälje med regionaltåg. Nyköping vill säkerligen ha direkttåg.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!