Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nya tvärbanan tar fart
Trevliga bilder, tackar!
Ett par funderingar:
Bromma Blocks kanske skulle kunna få en provisorisk hållplats bestående av i princip endast plattformar med minimal utrustning, d.v.s. knappt ens bänkar, väntkurer och sånt, som används till Kistagrenen byggs?
Vad gäller Kistagrenen och förlängningen till Solna Station så kanske (eller kanske inte?) de förtjänar egna trådar?
Sidospårsfråga: Vad innehåller det f.d. passagerarutrymmet på snöloket? Utrustning för att manövrera plogarna & co, eller är det allmänt "tomrum för diverse frakt"?
Ett par funderingar:
Bromma Blocks kanske skulle kunna få en provisorisk hållplats bestående av i princip endast plattformar med minimal utrustning, d.v.s. knappt ens bänkar, väntkurer och sånt, som används till Kistagrenen byggs?
Vad gäller Kistagrenen och förlängningen till Solna Station så kanske (eller kanske inte?) de förtjänar egna trådar?
Sidospårsfråga: Vad innehåller det f.d. passagerarutrymmet på snöloket? Utrustning för att manövrera plogarna & co, eller är det allmänt "tomrum för diverse frakt"?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Personligen hoppas jag att nya tvärbanan få förbli sammanhållen här.M_M skrev: - - -
Vad gäller Kistagrenen och förlängningen till Solna Station så kanske (eller kanske inte?) de förtjänar egna trådar?
- - -

Re: Nya tvärbanan tar fart
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=800M_M skrev:Trevliga bilder, tackar!
Ett par funderingar:
Bromma Blocks kanske skulle kunna få en provisorisk hållplats bestående av i princip endast plattformar med minimal utrustning, d.v.s. knappt ens bänkar, väntkurer och sånt, som används till Kistagrenen byggs?
Vad gäller Kistagrenen och förlängningen till Solna Station så kanske (eller kanske inte?) de förtjänar egna trådar?
Sidospårsfråga: Vad innehåller det f.d. passagerarutrymmet på snöloket? Utrustning för att manövrera plogarna & co, eller är det allmänt "tomrum för diverse frakt"?
Hpl Bromma Centrum
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: Nya tvärbanan tar fart
Jag hade vägarna förbi Solna station häromdagen och passade på att ta några bilder på den sista etappen av Solnagrenen, som nu ligger så gott som klar fram till Solna station.

Här, alldeles vid Blåkulla, ligger slutstationen.

Vy mot Solna centrum. Banan passerar under Hagalundsvägen i en betongtunnel ...

... som syns på denna bild tagen från övergången i riktning bakåt mot slutstationen.

Vänder man sig åter i riktning mot Solna centrum ser det ut så här. Borta i den skarpa kurvan syns tunnelmynningen till passagen under Frösundaleden.

Här dyker banan upp i dagen igen efter den cirka 200 meter långa passagen under Frösundaleden. Solna centrums hållplats skymtas en bit bort.

Här, alldeles vid Blåkulla, ligger slutstationen.

Vy mot Solna centrum. Banan passerar under Hagalundsvägen i en betongtunnel ...

... som syns på denna bild tagen från övergången i riktning bakåt mot slutstationen.

Vänder man sig åter i riktning mot Solna centrum ser det ut så här. Borta i den skarpa kurvan syns tunnelmynningen till passagen under Frösundaleden.

Här dyker banan upp i dagen igen efter den cirka 200 meter långa passagen under Frösundaleden. Solna centrums hållplats skymtas en bit bort.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Tackar för bilderna.
Och, ja, som någon sa: "Tänk spårväg bygg fjärrbana"
Och, ja, som någon sa: "Tänk spårväg bygg fjärrbana"
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Nya tvärbanan tar fart
Jag ser inget alternativt sätt att korsa frösundaleden som blir billigare, och samtidigt ger samma goda framkomlighet!
HS
HS
Re: Nya tvärbanan tar fart
Inte just den korsningen kanske, jag tänker på hela Solnagrenen.Henrik Schütz skrev:Jag ser inget alternativt sätt att korsa frösundaleden som blir billigare, och samtidigt ger samma goda framkomlighet!
HS
Jag åkte för övrigt Alvik - Solna Centrum i söndags och det var en mycket trevlig spårvagnsfärd. Även om det känns som man "tagit i" väldigt mycket om man jämför med hur man byggt Ljura - Ringdansen i Norrköping.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Men så är det billigare att bygga spårväg i Norrköping. Har vi möjligen hittat en av anledningarna?bark skrev:Inte just den korsningen kanske, jag tänker på hela Solnagrenen.Henrik Schütz skrev:Jag ser inget alternativt sätt att korsa frösundaleden som blir billigare, och samtidigt ger samma goda framkomlighet!
HS
Jag åkte för övrigt Alvik - Solna Centrum i söndags och det var en mycket trevlig spårvagnsfärd. Även om det känns som man "tagit i" väldigt mycket om man jämför med hur man byggt Ljura - Ringdansen i Norrköping.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ser låga möjligheter att bygga solnagrenen för 40 MKr per kilometer, tunneln från Alvik tex är en smart genväg mot att köra runt, och bron över sundbybergs station känns spontant överlägsen en korsning i plan över järnvägen, Vagnhallen däremot är ju en kostnad som kunde bantats, genom att ha kvar den gamla hallen.
HS
HS
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ja, mitt inlägg var mest ett stilla konstaterande gällande det faktum att det är dyrare att bygga i Stockholm: det krävs större anläggningar, som broar och tunnlar, i rätt mycket högre grad. Det måste helt enkelt vara dyrare.Henrik Schütz skrev:Ser låga möjligheter att bygga solnagrenen för 40 MKr per kilometer, tunneln från Alvik tex är en smart genväg mot att köra runt, och bron över sundbybergs station känns spontant överlägsen en korsning i plan över järnvägen, Vagnhallen däremot är ju en kostnad som kunde bantats, genom att ha kvar den gamla hallen.
HS
Professionell tyckare
Re: Nya tvärbanan tar fart
En fundering av bilderna: är der tänkt att sättas upp spaljeer på betongytorna för att förebygga kl-tt-r? Ifall inte, varför?
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Nya tvärbanan tar fart
SL bekostar eventuella spaljeer, Arriva bekostar borttagande av kl-tt-r, ungefär där ligger problemet, men det blir nog som på denförsta delen av tvärbanan till slut!
HS
HS
Re: Nya tvärbanan tar fart
40 Mkr/km är nog bara möjligt i under vissa omständigheter, såsom gatuspår och gynnsamma förutsättningar med upphandling, projektledning etc.
Men hela Solnagrenen, exkl den odugliga depån, skulle kunna klara sig på i varje fall runt 1.8 miljarder kr om man jämför med vad det kostade att bygga sträckan Alvik-Gullmarsplan när det begav sig. Andelen sträckning av de olika slagen (gatuspår, tunnlar, broar etc) är ganska lika i förhållande till längden och ursprungliga Tvärbanan (10 km) gick lös på ca 2 miljarder kr och Solnagrenen är ungefär 2/3-delar av den längden och borde då kosta ca 1.4 miljarder + inflation. Men kostnaden är i verkligheten ungefär 3 gånger högre i stället utan att det egentligen finns någon anledning till det.
Som jämförelse kostade Gup-Siu 400 miljoner för 2.4 km och Sergels Torg-Nybroplan drygt 150 miljoner för 600 meter.
Skumt det är...
Men hela Solnagrenen, exkl den odugliga depån, skulle kunna klara sig på i varje fall runt 1.8 miljarder kr om man jämför med vad det kostade att bygga sträckan Alvik-Gullmarsplan när det begav sig. Andelen sträckning av de olika slagen (gatuspår, tunnlar, broar etc) är ganska lika i förhållande till längden och ursprungliga Tvärbanan (10 km) gick lös på ca 2 miljarder kr och Solnagrenen är ungefär 2/3-delar av den längden och borde då kosta ca 1.4 miljarder + inflation. Men kostnaden är i verkligheten ungefär 3 gånger högre i stället utan att det egentligen finns någon anledning till det.
Som jämförelse kostade Gup-Siu 400 miljoner för 2.4 km och Sergels Torg-Nybroplan drygt 150 miljoner för 600 meter.
Skumt det är...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Låt bli då!Henrik Schütz skrev:Jag ser inget alternativt sätt att korsa frösundaleden som blir billigare, och samtidigt ger samma goda framkomlighet!
Det har väl diskuterats till leda, men varför korsar banan Frösundaleden ö.h.t.?
Re: Nya tvärbanan tar fart
För att en framtida förlängning bortom Uppsalavägen ska bli så komplicerad som möjligt, så att man slipper fundera på att förlänga banan ytterligare. En kostnadsbesparing i det långa loppet helt enkeltM_M skrev:Låt bli då!Henrik Schütz skrev:Jag ser inget alternativt sätt att korsa frösundaleden som blir billigare, och samtidigt ger samma goda framkomlighet!
Det har väl diskuterats till leda, men varför korsar banan Frösundaleden ö.h.t.?

Re: Nya tvärbanan tar fart
Nu börjar det bli dax att rikta blicken österut. Nya tråg till Sickla Station. Lite blygsamt har utbyggnaden startat med trädfällning i går.
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... an-sickla/
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... an-sickla/
Re: Nya tvärbanan tar fart
På äkta latmaskvis så har jag läst artikeln och tittat på bilderna, men inte tittat på de länkade pdf'erna.HDWF skrev:Nu börjar det bli dax att rikta blicken österut. Nya tråg till Sickla Station. Lite blygsamt har utbyggnaden startat med trädfällning i går.
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... an-sickla/
Om man tittar på bilden så verkar det som att rörelsehindrade som vill ta sig mellan Sickla Industriväg och Tvärbanan/Saltsjöbanan kommer behöva runda hela det hus som benämns "ny entrumbyggnad". Det blev inte så bra, va?
(Däremot kan vi väl utgå från att man åtminstone lyckas ordna ramp istället för endast trappor mellan Saltsjöbanans och Tvärbanans plattformar).
Re: Nya tvärbanan tar fart
Vad är problemet?M_M skrev:Om man tittar på bilden så verkar det som att rörelsehindrade som vill ta sig mellan Sickla Industriväg och Tvärbanan/Saltsjöbanan kommer behöva runda hela det hus som benämns "ny entrumbyggnad". Det blev inte så bra, va?
1: Det är ingen stor omväg
2: Det finns inte så mycket att ta sig till på norra sidan av banan vid denna plats.
Dessutom torde man under centrumbyggnadens öppettider kunna använda hissarna inne i den för att spara några steg.
Re: Nya tvärbanan tar fart
150 meter är rätt långt för någon som är rörelsehindrad.
Det framförs att det är så bra att Tvärbanan når ett gäng busslinjer. De är alltså "inte så mycket"? (Säkert en korrekt iaktagelse i sig).
Min kritik bygger jag på att det inte direkt ser ut att vara för trångt för att få plats med en ramp åtminstone på södra sidan av plattformarna. Men det blir ju inte lika vacker utsikt och därmed inte lika goda hyresintäkter för det privata bolaget som är sugna på att bygga en "stationsbyggnad"...
Det framförs att det är så bra att Tvärbanan når ett gäng busslinjer. De är alltså "inte så mycket"? (Säkert en korrekt iaktagelse i sig).
Min kritik bygger jag på att det inte direkt ser ut att vara för trångt för att få plats med en ramp åtminstone på södra sidan av plattformarna. Men det blir ju inte lika vacker utsikt och därmed inte lika goda hyresintäkter för det privata bolaget som är sugna på att bygga en "stationsbyggnad"...
Re: Nya tvärbanan tar fart
Fast eftersom det man ska till inte är åt det hållet så slipper man som regel. Och allt annat som jag skrev i förra inlägget en gång till.M_M skrev:150 meter är rätt långt för någon som är rörelsehindrad.