Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av M_M »

Trevliga bilder, tackar!

Ett par funderingar:

Bromma Blocks kanske skulle kunna få en provisorisk hållplats bestående av i princip endast plattformar med minimal utrustning, d.v.s. knappt ens bänkar, väntkurer och sånt, som används till Kistagrenen byggs?

Vad gäller Kistagrenen och förlängningen till Solna Station så kanske (eller kanske inte?) de förtjänar egna trådar?

Sidospårsfråga: Vad innehåller det f.d. passagerarutrymmet på snöloket? Utrustning för att manövrera plogarna & co, eller är det allmänt "tomrum för diverse frakt"?
Användarens profilbild
Tara

Inlägg av Tara »

M_M skrev: - - -
Vad gäller Kistagrenen och förlängningen till Solna Station så kanske (eller kanske inte?) de förtjänar egna trådar?
- - -
Personligen hoppas jag att nya tvärbanan få förbli sammanhållen här. :)
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

M_M skrev:Trevliga bilder, tackar!

Ett par funderingar:

Bromma Blocks kanske skulle kunna få en provisorisk hållplats bestående av i princip endast plattformar med minimal utrustning, d.v.s. knappt ens bänkar, väntkurer och sånt, som används till Kistagrenen byggs?

Sidospårsfråga: Vad innehåller det f.d. passagerarutrymmet på snöloket? Utrustning för att manövrera plogarna & co, eller är det allmänt "tomrum för diverse frakt"?
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=800

Hpl Bromma Centrum
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Persson

Inlägg av Persson »

Jag hade vägarna förbi Solna station häromdagen och passade på att ta några bilder på den sista etappen av Solnagrenen, som nu ligger så gott som klar fram till Solna station.

Bild
Här, alldeles vid Blåkulla, ligger slutstationen.

Bild
Vy mot Solna centrum. Banan passerar under Hagalundsvägen i en betongtunnel ...

Bild
... som syns på denna bild tagen från övergången i riktning bakåt mot slutstationen.

Bild
Vänder man sig åter i riktning mot Solna centrum ser det ut så här. Borta i den skarpa kurvan syns tunnelmynningen till passagen under Frösundaleden.

Bild
Här dyker banan upp i dagen igen efter den cirka 200 meter långa passagen under Frösundaleden. Solna centrums hållplats skymtas en bit bort.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Tackar för bilderna.

Och, ja, som någon sa: "Tänk spårväg bygg fjärrbana"
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag ser inget alternativt sätt att korsa frösundaleden som blir billigare, och samtidigt ger samma goda framkomlighet!

HS
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Henrik Schütz skrev:Jag ser inget alternativt sätt att korsa frösundaleden som blir billigare, och samtidigt ger samma goda framkomlighet!

HS
Inte just den korsningen kanske, jag tänker på hela Solnagrenen.

Jag åkte för övrigt Alvik - Solna Centrum i söndags och det var en mycket trevlig spårvagnsfärd. Även om det känns som man "tagit i" väldigt mycket om man jämför med hur man byggt Ljura - Ringdansen i Norrköping.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bark skrev:
Henrik Schütz skrev:Jag ser inget alternativt sätt att korsa frösundaleden som blir billigare, och samtidigt ger samma goda framkomlighet!

HS
Inte just den korsningen kanske, jag tänker på hela Solnagrenen.

Jag åkte för övrigt Alvik - Solna Centrum i söndags och det var en mycket trevlig spårvagnsfärd. Även om det känns som man "tagit i" väldigt mycket om man jämför med hur man byggt Ljura - Ringdansen i Norrköping.
Men så är det billigare att bygga spårväg i Norrköping. Har vi möjligen hittat en av anledningarna?
Professionell tyckare
Henrik Schütz

Ser låga möjligheter att bygga solnagrenen för 40 MKr per kilometer, tunneln från Alvik tex är en smart genväg mot att köra runt, och bron över sundbybergs station känns spontant överlägsen en korsning i plan över järnvägen, Vagnhallen däremot är ju en kostnad som kunde bantats, genom att ha kvar den gamla hallen.

HS
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Henrik Schütz skrev:Ser låga möjligheter att bygga solnagrenen för 40 MKr per kilometer, tunneln från Alvik tex är en smart genväg mot att köra runt, och bron över sundbybergs station känns spontant överlägsen en korsning i plan över järnvägen, Vagnhallen däremot är ju en kostnad som kunde bantats, genom att ha kvar den gamla hallen.

HS
Ja, mitt inlägg var mest ett stilla konstaterande gällande det faktum att det är dyrare att bygga i Stockholm: det krävs större anläggningar, som broar och tunnlar, i rätt mycket högre grad. Det måste helt enkelt vara dyrare.
Professionell tyckare
JohanB

Inlägg av JohanB »

En fundering av bilderna: är der tänkt att sättas upp spaljeer på betongytorna för att förebygga kl-tt-r? Ifall inte, varför?
Henrik Schütz

SL bekostar eventuella spaljeer, Arriva bekostar borttagande av kl-tt-r, ungefär där ligger problemet, men det blir nog som på denförsta delen av tvärbanan till slut!

HS
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

40 Mkr/km är nog bara möjligt i under vissa omständigheter, såsom gatuspår och gynnsamma förutsättningar med upphandling, projektledning etc.

Men hela Solnagrenen, exkl den odugliga depån, skulle kunna klara sig på i varje fall runt 1.8 miljarder kr om man jämför med vad det kostade att bygga sträckan Alvik-Gullmarsplan när det begav sig. Andelen sträckning av de olika slagen (gatuspår, tunnlar, broar etc) är ganska lika i förhållande till längden och ursprungliga Tvärbanan (10 km) gick lös på ca 2 miljarder kr och Solnagrenen är ungefär 2/3-delar av den längden och borde då kosta ca 1.4 miljarder + inflation. Men kostnaden är i verkligheten ungefär 3 gånger högre i stället utan att det egentligen finns någon anledning till det.

Som jämförelse kostade Gup-Siu 400 miljoner för 2.4 km och Sergels Torg-Nybroplan drygt 150 miljoner för 600 meter.

Skumt det är...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Låt bli då!

Det har väl diskuterats till leda, men varför korsar banan Frösundaleden ö.h.t.?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:
Låt bli då!

Det har väl diskuterats till leda, men varför korsar banan Frösundaleden ö.h.t.?
För att en framtida förlängning bortom Uppsalavägen ska bli så komplicerad som möjligt, så att man slipper fundera på att förlänga banan ytterligare. En kostnadsbesparing i det långa loppet helt enkelt :cheesygrin:
Användarens profilbild
HDWF

Inlägg av HDWF »

Nu börjar det bli dax att rikta blicken österut. Nya tråg till Sickla Station. Lite blygsamt har utbyggnaden startat med trädfällning i går.
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... an-sickla/
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

HDWF skrev:Nu börjar det bli dax att rikta blicken österut. Nya tråg till Sickla Station. Lite blygsamt har utbyggnaden startat med trädfällning i går.
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... an-sickla/
På äkta latmaskvis så har jag läst artikeln och tittat på bilderna, men inte tittat på de länkade pdf'erna.

Om man tittar på bilden så verkar det som att rörelsehindrade som vill ta sig mellan Sickla Industriväg och Tvärbanan/Saltsjöbanan kommer behöva runda hela det hus som benämns "ny entrumbyggnad". Det blev inte så bra, va?

(Däremot kan vi väl utgå från att man åtminstone lyckas ordna ramp istället för endast trappor mellan Saltsjöbanans och Tvärbanans plattformar).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Om man tittar på bilden så verkar det som att rörelsehindrade som vill ta sig mellan Sickla Industriväg och Tvärbanan/Saltsjöbanan kommer behöva runda hela det hus som benämns "ny entrumbyggnad". Det blev inte så bra, va?
Vad är problemet?

1: Det är ingen stor omväg
2: Det finns inte så mycket att ta sig till på norra sidan av banan vid denna plats.

Dessutom torde man under centrumbyggnadens öppettider kunna använda hissarna inne i den för att spara några steg.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

150 meter är rätt långt för någon som är rörelsehindrad.

Det framförs att det är så bra att Tvärbanan når ett gäng busslinjer. De är alltså "inte så mycket"? (Säkert en korrekt iaktagelse i sig).

Min kritik bygger jag på att det inte direkt ser ut att vara för trångt för att få plats med en ramp åtminstone på södra sidan av plattformarna. Men det blir ju inte lika vacker utsikt och därmed inte lika goda hyresintäkter för det privata bolaget som är sugna på att bygga en "stationsbyggnad"...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:150 meter är rätt långt för någon som är rörelsehindrad.
Fast eftersom det man ska till inte är åt det hållet så slipper man som regel. Och allt annat som jag skrev i förra inlägget en gång till.
Skriv svar