Full rulle på aktiviteterna på Margretelundsvägen i Bromma där tvärbanetunneln från Alvik kommer att mynna ut, nya båtklubbsplatser håller på att byggas nedanför Ulvsunda slott och kanske "bara" kanske så bevaras Ulvsunda fd godsstation vid Johannesfredsvägen till framtiden om de beslutade makterna bestämmer rätt.
Bilden är tagen mitt i det 40m långa betongtråg som banan kommer att gå i innan den reser sig 5 meter över Ulvsundet
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Apskaft skrev:Trevligt! Ulvsunda f.d. godsstation, är det den röda träbyggnaden alldeles vid vägen som avses?
Byggnaden närmast vägen och utmed kommande banvall för tvärbanan är godsmagasinet, men det hus som ligger inne på området lite högre upp är godsstationen.
Kanske så sparas byggnaderna eller nån byggnad och placeras utmed banan i sin rätta miljö då den är i vägen för SL's nya Ulvsundahall.
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
A32 skrev:
Kanske så sparas byggnaderna eller nån byggnad och placeras utmed banan i sin rätta miljö då den är i vägen för SL's nya Ulvsundahall.
Nya Ulvsundahall? Vad ska den innehålla?
Kanske A32 och A35 i skala 1:1, vad vet jag
Aha! Inte hört talas om att det ska byggas någon ny vagnhall. Ska den ersätta exempelvis Bromma, eller komplettera den?
Var exakt i Ulvsunda ska det ligga?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jodå, Brommahallen skall ju avvecklas till förmån för bostäder. Det enda som verkar bli kvar där är en liten vagnhall för Nockebybanans vagnar och underhåll, och antagligen vändspår för tunnelbanan. Nya Ulvsundahallen skulle visst dessutom vara i två våningar, eller har man frångått det?
Så båda de gamla byggnaderna kommer alltså i bästa fall flyttas, och hallen skall alltså ligga vid godsstationen, intill Ekbacksvägen?
Blir det nån anslutning till industrispåret (eller är detta rivet)? Om det blir en anslutning så får man på köpet en (antagligen helt meningslös) möjlighet att vända vagnarna genom att transportera dem via banverkets spår Ulvsunda-Sundbyberg-Älvsjö-Liljeholmen och in på spårvägen igen (om jag inte räknat fel på riktningarna)
M_M skrev:Blir det nån anslutning till industrispåret (eller är detta rivet)? Om det blir en anslutning så får man på köpet en (antagligen helt meningslös) möjlighet att vända vagnarna genom att transportera dem via banverkets spår Ulvsunda-Sundbyberg-Älvsjö-Liljeholmen och in på spårvägen igen (om jag inte räknat fel på riktningarna)
Industrispåret är rivet, vilket var ett villkor för Tvärbanans förlängning eftersom man kommer att använda sig av Ulvsundabanans spårreservat genom industriområdet. (Och nej, det skulle inte varit "fräckt" att växla godsvagnar mitt i spårvagnstrafiken).
Sen kan man ju fundeera på i vilken hypotetisk situation man skulle kunna ha glädje av att vända en symmetrisk tvåriktningsvagn genom att släpa den på järnvägen runt halva Storstockholm...
Erland skrev:Sen kan man ju fundeera på i vilken hypotetisk situation man skulle kunna ha glädje av att vända en symmetrisk tvåriktningsvagn genom att släpa den på järnvägen runt halva Storstockholm...
Symmetrisk är den bara tills något går sönder och behöver åtgärdas...
Erland skrev:Sen kan man ju fundeera på i vilken hypotetisk situation man skulle kunna ha glädje av att vända en symmetrisk tvåriktningsvagn genom att släpa den på järnvägen runt halva Storstockholm...
Symmetrisk är den bara tills något går sönder och behöver åtgärdas...
Sant, men det lär inte hjälpa att vända en vagn som måste vara körbar i två riktningar. Behöver den bogseras till verkstad verkar det enklare att göra det på Tvärbanans eget spår.
Erland skrev:Sen kan man ju fundeera på i vilken hypotetisk situation man skulle kunna ha glädje av att vända en symmetrisk tvåriktningsvagn genom att släpa den på järnvägen runt halva Storstockholm...
Symmetrisk är den bara tills något går sönder och behöver åtgärdas...
Sant, men det lär inte hjälpa att vända en vagn som måste vara körbar i två riktningar. Behöver den bogseras till verkstad verkar det enklare att göra det på Tvärbanans eget spår.
Eftersom Tvärbanans sträckning ser ut som den gör borde det på sikt bli ojämn slitning på hjulen, eftersom vagnarna mest går i högerkurva västerut/norrut och vänsterkurva söderut/österut. Det är tydligen ett problem på Circle Line i Londons tunnelbana, så där kör man in tågen på ett anslutande spår och vänder dem ibland. Fast det känns som att om detta skulle bli ett problem på Tvärbanan är det betydligt enklare att bygga ett triangelspår till den nya vagnhallen än att mingla med tågen...
daniel_s skrev: quote="Erland" Sen kan man ju fundeera på i vilken hypotetisk situation man skulle kunna ha glädje av att vända en symmetrisk tvåriktningsvagn genom att släpa den på järnvägen runt halva Storstockholm... /quote
Symmetrisk är den bara tills något går sönder och behöver åtgärdas...
Sant, men det lär inte hjälpa att vända en vagn som måste vara körbar i två riktningar. Behöver den bogseras till verkstad verkar det enklare att göra det på Tvärbanans eget spår.
Eftersom Tvärbanans sträckning ser ut som den gör borde det på sikt bli ojämn slitning på hjulen, eftersom vagnarna mest går i högerkurva västerut/norrut och vänsterkurva söderut/österut. Det är tydligen ett problem på Circle Line i Londons tunnelbana, så där kör man in tågen på ett anslutande spår och vänder dem ibland. Fast det känns som att om detta skulle bli ett problem på Tvärbanan är det betydligt enklare att bygga ett triangelspår till den nya vagnhallen än att mingla med tågen...
Hur är det, kan A32 runda Brommahallen (eller finns det nåt hinder och/eller ljuger flygfotot på eniro.se)?
MM:
Antingen tar man vägen via tvätten för att runda BM eller så åker man sandspåret och sedan spår 0 för att passera uppställningshallen.
Så svaret på din fråga är: Ja man kan runda BM med A32-