Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av A32 »

Bild
Full rulle på aktiviteterna på Margretelundsvägen i Bromma där tvärbanetunneln från Alvik kommer att mynna ut, nya båtklubbsplatser håller på att byggas nedanför Ulvsunda slott och kanske "bara" kanske så bevaras Ulvsunda fd godsstation vid Johannesfredsvägen till framtiden om de beslutade makterna bestämmer rätt.
Bilden är tagen mitt i det 40m långa betongtråg som banan kommer att gå i innan den reser sig 5 meter över Ulvsundet


/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Apskaft
Inlägg: 35
Blev medlem: söndag 26 april 2009 18:23
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Apskaft »

Trevligt! Ulvsunda f.d. godsstation, är det den röda träbyggnaden alldeles vid vägen som avses?
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av A32 »

Apskaft skrev:Trevligt! Ulvsunda f.d. godsstation, är det den röda träbyggnaden alldeles vid vägen som avses?
Byggnaden närmast vägen och utmed kommande banvall för tvärbanan är godsmagasinet, men det hus som ligger inne på området lite högre upp är godsstationen.
Kanske så sparas byggnaderna eller nån byggnad och placeras utmed banan i sin rätta miljö då den är i vägen för SL's nya Ulvsundahall.

Bild

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bruse »

A32 skrev: Kanske så sparas byggnaderna eller nån byggnad och placeras utmed banan i sin rätta miljö då den är i vägen för SL's nya Ulvsundahall.
Nya Ulvsundahall? Vad ska den innehålla?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av A32 »

bruse skrev:
A32 skrev: Kanske så sparas byggnaderna eller nån byggnad och placeras utmed banan i sin rätta miljö då den är i vägen för SL's nya Ulvsundahall.
Nya Ulvsundahall? Vad ska den innehålla?
Kanske A32 och A35 i skala 1:1, vad vet jag :roll:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bruse »

A32 skrev:
bruse skrev:
A32 skrev: Kanske så sparas byggnaderna eller nån byggnad och placeras utmed banan i sin rätta miljö då den är i vägen för SL's nya Ulvsundahall.
Nya Ulvsundahall? Vad ska den innehålla?
Kanske A32 och A35 i skala 1:1, vad vet jag :roll:
Aha! Inte hört talas om att det ska byggas någon ny vagnhall. Ska den ersätta exempelvis Bromma, eller komplettera den?
Var exakt i Ulvsunda ska det ligga?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Apskaft
Inlägg: 35
Blev medlem: söndag 26 april 2009 18:23
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Apskaft »

Jodå, Brommahallen skall ju avvecklas till förmån för bostäder. Det enda som verkar bli kvar där är en liten vagnhall för Nockebybanans vagnar och underhåll, och antagligen vändspår för tunnelbanan. Nya Ulvsundahallen skulle visst dessutom vara i två våningar, eller har man frångått det?

Så båda de gamla byggnaderna kommer alltså i bästa fall flyttas, och hallen skall alltså ligga vid godsstationen, intill Ekbacksvägen?
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bark »

Woho! Det byggs nya bitar spårväg i två svenska städer samtidigt. När hände det senaste?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av 2763 »

bark skrev:Woho! Det byggs nya bitar spårväg i två svenska städer samtidigt. När hände det senaste?
2002, Chalmerstunneln, Annedalslänken och Gullmarsplan-Sickla Udde.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
MustangF1-43
Inlägg: 135
Blev medlem: torsdag 21 december 2006 14:51
Ort: Helsingborg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av MustangF1-43 »

Förlåt en fråga: kommer den nya förlängningen att dela sträckning med gamla linje 13 (Ulvsundabanan) på delen till Ulvsunda?

Eller blir det en helt ny sträckning?

I.a.f är det ju trevligt att Bromma får tillbaka sin tredje linje (11 - Ängbybanan, 12 - Nockebybanan, 13 - Ulvsundabanan).
Med spårvagn till framtiden
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bark »

MustangF1-43 skrev:Förlåt en fråga: kommer den nya förlängningen att dela sträckning med gamla linje 13 (Ulvsundabanan) på delen till Ulvsunda?
Här finns ett dokument med kartor: Järnvägsplan Planbeskrivning för Tvärbana Norr
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av A32 »

MustangF1-43 skrev:Förlåt en fråga: kommer den nya förlängningen att dela sträckning med gamla linje 13 (Ulvsundabanan) på delen till Ulvsunda?

Eller blir det en helt ny sträckning?

I.a.f är det ju trevligt att Bromma får tillbaka sin tredje linje (11 - Ängbybanan, 12 - Nockebybanan, 13 - Ulvsundabanan).
Nej den delar inte något med gamla 13 förutom namnet på vagnhallen, men den kommer att dela banvall med gamla SUJ banan som gick där.
/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av M_M »

Blir det nån anslutning till industrispåret (eller är detta rivet)? Om det blir en anslutning så får man på köpet en (antagligen helt meningslös) möjlighet att vända vagnarna genom att transportera dem via banverkets spår Ulvsunda-Sundbyberg-Älvsjö-Liljeholmen och in på spårvägen igen (om jag inte räknat fel på riktningarna) :)
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Erland »

M_M skrev:Blir det nån anslutning till industrispåret (eller är detta rivet)? Om det blir en anslutning så får man på köpet en (antagligen helt meningslös) möjlighet att vända vagnarna genom att transportera dem via banverkets spår Ulvsunda-Sundbyberg-Älvsjö-Liljeholmen och in på spårvägen igen (om jag inte räknat fel på riktningarna) :)
Industrispåret är rivet, vilket var ett villkor för Tvärbanans förlängning eftersom man kommer att använda sig av Ulvsundabanans spårreservat genom industriområdet. (Och nej, det skulle inte varit "fräckt" att växla godsvagnar mitt i spårvagnstrafiken).

Sen kan man ju fundeera på i vilken hypotetisk situation man skulle kunna ha glädje av att vända en symmetrisk tvåriktningsvagn genom att släpa den på järnvägen runt halva Storstockholm...
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

Erland skrev:Sen kan man ju fundeera på i vilken hypotetisk situation man skulle kunna ha glädje av att vända en symmetrisk tvåriktningsvagn genom att släpa den på järnvägen runt halva Storstockholm...
Symmetrisk är den bara tills något går sönder och behöver åtgärdas...
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Erland »

daniel_s skrev:
Erland skrev:Sen kan man ju fundeera på i vilken hypotetisk situation man skulle kunna ha glädje av att vända en symmetrisk tvåriktningsvagn genom att släpa den på järnvägen runt halva Storstockholm...
Symmetrisk är den bara tills något går sönder och behöver åtgärdas...
Sant, men det lär inte hjälpa att vända en vagn som måste vara körbar i två riktningar. Behöver den bogseras till verkstad verkar det enklare att göra det på Tvärbanans eget spår.
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av essin »

Erland skrev:
daniel_s skrev:
Erland skrev:Sen kan man ju fundeera på i vilken hypotetisk situation man skulle kunna ha glädje av att vända en symmetrisk tvåriktningsvagn genom att släpa den på järnvägen runt halva Storstockholm...
Symmetrisk är den bara tills något går sönder och behöver åtgärdas...
Sant, men det lär inte hjälpa att vända en vagn som måste vara körbar i två riktningar. Behöver den bogseras till verkstad verkar det enklare att göra det på Tvärbanans eget spår.
Eftersom Tvärbanans sträckning ser ut som den gör borde det på sikt bli ojämn slitning på hjulen, eftersom vagnarna mest går i högerkurva västerut/norrut och vänsterkurva söderut/österut. Det är tydligen ett problem på Circle Line i Londons tunnelbana, så där kör man in tågen på ett anslutande spår och vänder dem ibland. Fast det känns som att om detta skulle bli ett problem på Tvärbanan är det betydligt enklare att bygga ett triangelspår till den nya vagnhallen än att mingla med tågen...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av M_M »

essin skrev:
Erland skrev:
daniel_s skrev: quote="Erland" Sen kan man ju fundeera på i vilken hypotetisk situation man skulle kunna ha glädje av att vända en symmetrisk tvåriktningsvagn genom att släpa den på järnvägen runt halva Storstockholm... /quote

Symmetrisk är den bara tills något går sönder och behöver åtgärdas...
Sant, men det lär inte hjälpa att vända en vagn som måste vara körbar i två riktningar. Behöver den bogseras till verkstad verkar det enklare att göra det på Tvärbanans eget spår.
Eftersom Tvärbanans sträckning ser ut som den gör borde det på sikt bli ojämn slitning på hjulen, eftersom vagnarna mest går i högerkurva västerut/norrut och vänsterkurva söderut/österut. Det är tydligen ett problem på Circle Line i Londons tunnelbana, så där kör man in tågen på ett anslutande spår och vänder dem ibland. Fast det känns som att om detta skulle bli ett problem på Tvärbanan är det betydligt enklare att bygga ett triangelspår till den nya vagnhallen än att mingla med tågen...
Hur är det, kan A32 runda Brommahallen (eller finns det nåt hinder och/eller ljuger flygfotot på eniro.se)?
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Fredrik E »

någon som har en ritning eller plan på hur det ser ut?
Skulle vara kul att se sträckningen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Sparkfot
Inlägg: 3585
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Sparkfot »

MM:
Antingen tar man vägen via tvätten för att runda BM eller så åker man sandspåret och sedan spår 0 för att passera uppställningshallen.
Så svaret på din fråga är: Ja man kan runda BM med A32-
Skriv svar