Idag såg jag dessutom att plastsäckarna som tidigare täckte K-signalerna i korsningen vid f.d. Ankdammsrondellen (från banvallshållet) var borttagna (det kanske skedde samtidigt som de andra signalerna driftsattes, men jag lade märke till det idag).Marcus L skrev:Idag såg jag att K-signalen ("pil-streck-s"-signal) vid övergången till gatuspåret i Svetsarvägen var igång (det lyste "S").Marcus L skrev:Igår tyckte jag mig se att en signal på "egen banvall-sträckan" öster om korsningen vid f.d. Ankdammsrondellen i riktning med Solna C som lyste, tror inte jag sett det förut...Anders Hanquist skrev:Provkörning verkar pågå mellan Johannesfred och Bällsta Bro, i alla fall i dag (1/10). En vagn verkar köra på högerspår mot BäB, för att sedan vända tillbaka å samma spår. Flaggvakter medföljer. Så såg det i alla fall ut vid lunchtid. Snart borde det väl vara dags för mer "realistiska" tester i Sundbybergs gatumiljö.
Kan det ha nåt med nära förestående provkörningar att göra?
Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nya tvärbanan tar fart
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ursäkta en yngling men när öppnas enligt de senaste rönen förlängningen till solna station? SL förlorar ju en massa på denhär förseningen för fler och fler hinner ju bli pensionärer och dom åker ju billigare!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Men det uppvägs ju av att deras barnbarn hinner växa upp och får börja betala fullt pris! (påpekat av skarpsynt flickvän)Hechtwagen skrev:Ursäkta en yngling men när öppnas enligt de senaste rönen förlängningen till solna station? SL förlorar ju en massa på denhär förseningen för fler och fler hinner ju bli pensionärer och dom åker ju billigare!
Fast några av dem hinner ju börja plugga också och får studentrabatt i stället. För att inte tala om hur många som hinner bli konsulter och fakturera SL astronomiska summor! Nej nu orkar jag inte fundera mer!

Re: Nya tvärbanan tar fart
Och idag fick jag för fösta gången med egna ögon se en spårvagn på Solnagrenen, dessutom en A35:a (två flugor i en smällMarcus L skrev:Marcus L skrev: Idag såg jag dessutom att plastsäckarna som tidigare täckte K-signalerna i korsningen vid f.d. Ankdammsrondellen (från banvallshållet) var borttagna (det kanske skedde samtidigt som de andra signalerna driftsattes, men jag lade märke till det idag).

Såg den vid 16:20-tiden i ovan nämnda korsning (från buss 176), hade tyvärr varken lämplig kamera eller tillfälle att fota...
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Nya tvärbanan tar fart
Roligt Marcus, såg du vilken vagn det var? 452 och 454 har varit i provdrift ganska länge, 453 såg jag första gången igår på 12:an.
Finns det fler levererade vagnar, någon som vet?
//henrik
Finns det fler levererade vagnar, någon som vet?
//henrik
Re: Nya tvärbanan tar fart
455 kom i veckan.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Nya tvärbanan tar fart
Fin bild Odd, är det 452+454?
Om man inte har nåt annat för sig på lördagsmorgonen så kan man alltid åka runt med bilen och förfasa sig över de underliga hållplatslägena, jag är säkert inte den förste att göra det. Johannesfred verkar nästan avsiktligt byggd så att den inte går att nå från området kring Margretelundsvägen. När man kliver av kommandes från Alvik kommer man iofs lätt upp på bron, men att komma på mot Alvik kräver en lång omväg till fots.
Och Norra Ulvsunda som inte går att angöra på allmän gata med bil, man kan alltså inte utan vidare köra folk till spårvagnen här. Obegripligt.
Varför finns ingen hållplats vid kröken framme vid Ulvsundavägen? Antagligen förlorar linjen ett betydande resenärsunderlag pga att gångavståndet till Bromma Blocks och Bromma Flygplats inte har gjorts så kort och bekvämt som möjligt.
Huvudsignalerna är ställda på permanent rött precis som i vägtrafiken
men alla verkar ha ogiltighetsmärken. Undrar om dessa kommer att tas bort vid trafikstarten, eller vad skall man göra: testa även de gröna lamporna eller skapa en slentrianrutin med konsekvent körning mot rött+ogiltighetsmärke? Det senare hotar förstås hela säkerhetstänket och respekten för signalerna.
//henrik
Om man inte har nåt annat för sig på lördagsmorgonen så kan man alltid åka runt med bilen och förfasa sig över de underliga hållplatslägena, jag är säkert inte den förste att göra det. Johannesfred verkar nästan avsiktligt byggd så att den inte går att nå från området kring Margretelundsvägen. När man kliver av kommandes från Alvik kommer man iofs lätt upp på bron, men att komma på mot Alvik kräver en lång omväg till fots.
Och Norra Ulvsunda som inte går att angöra på allmän gata med bil, man kan alltså inte utan vidare köra folk till spårvagnen här. Obegripligt.
Varför finns ingen hållplats vid kröken framme vid Ulvsundavägen? Antagligen förlorar linjen ett betydande resenärsunderlag pga att gångavståndet till Bromma Blocks och Bromma Flygplats inte har gjorts så kort och bekvämt som möjligt.
Huvudsignalerna är ställda på permanent rött precis som i vägtrafiken

//henrik
Re: Nya tvärbanan tar fart
Hann tyvärr inte se vilken individ det var...ålstensgård skrev:Roligt Marcus, såg du vilken vagn det var? 452 och 454 har varit i provdrift ganska länge, 453 såg jag första gången igår på 12:an.
Finns det fler levererade vagnar, någon som vet?
//henrik
Re: Nya tvärbanan tar fart
Just nu är iallafall tre tåg ute och ser sig om. 412, 419 och 454!
-
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13
Re: Nya tvärbanan tar fart
I dag ser sig också tre tåg om. Utom när man pillar med signalsystemet, då står det stilla.
- Bilagor
-
- IMG_0068m.JPG (126.96 KiB) Visad 6681 gånger
-
- IMG_0067m.JPG (126.03 KiB) Visad 6681 gånger
Re: Nya tvärbanan tar fart
Det verkar ju som att det åtminstone är förberätt för en hållplats vid Margretelundsvägen (enligt kommentarer i Youtube-filmen som finns länkad i en annan tråd).ålstensgård skrev:Fin bild Odd, är det 452+454?
Om man inte har nåt annat för sig på lördagsmorgonen så kan man alltid åka runt med bilen och förfasa sig över de underliga hållplatslägena, jag är säkert inte den förste att göra det. Johannesfred verkar nästan avsiktligt byggd så att den inte går att nå från området kring Margretelundsvägen. När man kliver av kommandes från Alvik kommer man iofs lätt upp på bron, men att komma på mot Alvik kräver en lång omväg till fots.
Och Norra Ulvsunda som inte går att angöra på allmän gata med bil, man kan alltså inte utan vidare köra folk till spårvagnen här. Obegripligt.
Varför finns ingen hållplats vid kröken framme vid Ulvsundavägen? Antagligen förlorar linjen ett betydande resenärsunderlag pga att gångavståndet till Bromma Blocks och Bromma Flygplats inte har gjorts så kort och bekvämt som möjligt.
Huvudsignalerna är ställda på permanent rött precis som i vägtrafikenmen alla verkar ha ogiltighetsmärken. Undrar om dessa kommer att tas bort vid trafikstarten, eller vad skall man göra: testa även de gröna lamporna eller skapa en slentrianrutin med konsekvent körning mot rött+ogiltighetsmärke? Det senare hotar förstås hela säkerhetstänket och respekten för signalerna.
//henrik
Sen när det gäller Bromma Blocks så är det väl tänkt att Kistagrenen kommer få hållplats(er) inom området.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Nyss var en ensam A32:a ute och körde (i riktning mot Solna C).
Re: Nya tvärbanan tar fart
Tack för trevliga bilder!Lennart Hjelm. skrev:I dag ser sig också tre tåg om. Utom när man pillar med signalsystemet, då står det stilla.
Re: Nya tvärbanan tar fart
I eftermiddags var det "blinkande streck" i K-signalen vid övergången till gatuspåret i Svetsarvägen.Lennart Hjelm. skrev:I dag ser sig också tre tåg om. Utom när man pillar med signalsystemet, då står det stilla.
Kanske berodde det på något arbete med signalerna?
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Nya tvärbanan tar fart

- Bilagor
-
- A35 451+455, de senaste nytillskotten i BM:s vagnpark. 2x2xA35 och 2x2xA32 placeras ut i Solna resp Alvik och börjar gå efter ceremonin i Sumpans slut.
- 044a.jpg (115.29 KiB) Visad 5832 gånger
-
- Snöplog 9205 får företräda gamlingarna idag, inga andra veteranvagnar var tillgängliga.
- 034a.jpg (117.6 KiB) Visad 5832 gånger
-
- Den tillfälliga turlistan för dagens evenemang, inklusive specialtågen. Notera 10-minuterstrafik med 4 tåg, sedan blir det bara 15min med 3 tåg.
- 028a.jpg (84.13 KiB) Visad 5832 gånger
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ja, då kanske man får knyta ihop denna trådsäck lite långsamt nu när tvärbanans Solnagren börjat att rulla igång med resenärer och allt.
Man kan ju fylla på med ny info om banan samt bilder såklart.... sen får väl säcken öppnas igen när det är dags för förlängningen till Sickla Station och Kistagrenen.
Kul Henrik att du fick VIP behandling
Synd att jag råkade hamna i en av dina bilder men den kanske klarar sig ändå..

Loket anländer Sundbyberg

Loket tillbaka till Sundbyberg från Solnahållet...

.. tillsammans med 304

2 x A35 som skall till Solna och sedan bli ett av VIP tågen


2 x A32 passerar igenom mot Solna


VIP tåget från Alvik ankommer till Sundbyberg


4 x A35 inne på hållplats Sundbyberg Centrum





Klev av premiärtåget vid Johannesfred

/a32
Man kan ju fylla på med ny info om banan samt bilder såklart.... sen får väl säcken öppnas igen när det är dags för förlängningen till Sickla Station och Kistagrenen.
Kul Henrik att du fick VIP behandling

Synd att jag råkade hamna i en av dina bilder men den kanske klarar sig ändå..

Loket anländer Sundbyberg

Loket tillbaka till Sundbyberg från Solnahållet...

.. tillsammans med 304

2 x A35 som skall till Solna och sedan bli ett av VIP tågen


2 x A32 passerar igenom mot Solna


VIP tåget från Alvik ankommer till Sundbyberg


4 x A35 inne på hållplats Sundbyberg Centrum





Klev av premiärtåget vid Johannesfred

/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Nya tvärbanan tar fart
Mycket snygga bilder A32, tänk vad snygga A35 är.
Ja, jag fick verkligen VIP-behandling... tack särskilt PCC för det.
Suck, så har vi missat att hälsa på varandra ännu en gång... en av dina bilder är ju nästan exakt som min på 451+455
Vi måste ha stått helt intill varandra.
Snart kommer det nog många fler bilder från denna varma och trevliga dag
//henrik
Ja, jag fick verkligen VIP-behandling... tack särskilt PCC för det.
Suck, så har vi missat att hälsa på varandra ännu en gång... en av dina bilder är ju nästan exakt som min på 451+455

Snart kommer det nog många fler bilder från denna varma och trevliga dag

//henrik
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ålstensgård skrev:
Under projekteringen så fann man från SL att trafikantunderlaget var för litet för en hållplats vid Margretelundsvägens sida av bron, men det är förberett för att bygga en hållplats på platsen mellan båtklubben och företagsområdet. Vid Ulvsunda Norra kommer det inom några år att byggas på norra sidan av banan! Ja, faktiskt så sägs det, och det är också förberett för en vägkorsning vid hållplatsen.
Jag håller helt med dig om att det verkar obegripligt, om man inte vet att Bromma Blocks och flygplatsen ska försörjas av Kistagrenen som står näst i tur att byggas. Banan ska passera rakt igenom området och direkt ansluta till nya terminalbyggnaden som ska ligga mer norrut än den befintliga från 40-50 talet.
Allt har en förklaring! Vänliga hälsningar Leif
Ett litet försök till förklaring, Ålstensgård.Om man inte har nåt annat för sig på lördagsmorgonen så kan man alltid åka runt med bilen och förfasa sig över de underliga hållplatslägena, jag är säkert inte den förste att göra det. Johannesfred verkar nästan avsiktligt byggd så att den inte går att nå från området kring Margretelundsvägen. När man kliver av kommandes från Alvik kommer man iofs lätt upp på bron, men att komma på mot Alvik kräver en lång omväg till fots.
Och Norra Ulvsunda som inte går att angöra på allmän gata med bil, man kan alltså inte utan vidare köra folk till spårvagnen här. Obegripligt.
Varför finns ingen hållplats vid kröken framme vid Ulvsundavägen? Antagligen förlorar linjen ett betydande resenärsunderlag pga att gångavståndet till Bromma Blocks och Bromma Flygplats inte har gjorts så kort och bekvämt som möjligt.
Under projekteringen så fann man från SL att trafikantunderlaget var för litet för en hållplats vid Margretelundsvägens sida av bron, men det är förberett för att bygga en hållplats på platsen mellan båtklubben och företagsområdet. Vid Ulvsunda Norra kommer det inom några år att byggas på norra sidan av banan! Ja, faktiskt så sägs det, och det är också förberett för en vägkorsning vid hållplatsen.
Jag håller helt med dig om att det verkar obegripligt, om man inte vet att Bromma Blocks och flygplatsen ska försörjas av Kistagrenen som står näst i tur att byggas. Banan ska passera rakt igenom området och direkt ansluta till nya terminalbyggnaden som ska ligga mer norrut än den befintliga från 40-50 talet.
Allt har en förklaring! Vänliga hälsningar Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Nya tvärbanan tar fart
Tack Leif för synpunkter. Jag gick tbx t Alvik från Sumpan idag och upptäckte ännu mer. Ekbacksvägen är en stympad återvändsgata (utan skyltning) från norr pga vagnhalllsbygget, och detta ger avspärrningar för de stora arbetsplatserna på Ekbacksvägen så att de ej kommer åt Johannesfred ens till fots. Tillgänglighet blir här ett begrepp som det hade före nyspråkets tid. Jag vidhåller att den nya sträckan har långt ifrån optimala hållplatslägen.
//henrik
//henrik