Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
ålstensgård

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av ålstensgård »

Vid Tvärbanans station i Alvik anges nu som rullande text att Tvärbanan har ny tidtabell från 30 september. Vad innebär detta? Inget syns bland tidtabellerna på SL:s hemsida än så länge.

//henrik
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

ålstensgård skrev:Vid Tvärbanans station i Alvik anges nu som rullande text att Tvärbanan har ny tidtabell från 30 september. Vad innebär detta? Inget syns bland tidtabellerna på SL:s hemsida än så länge.

//henrik
Det står som "störning" om man söker på störningsinformation. Hmmm... :roll:
Professionell tyckare
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Fredag em och ännu inget förtydligande. Min spekulation är att det blir nya minutsiffror som gör det onödigt att vända bortom plattform i Alvik under den förhärskande 10-minuterstrafiken. Allt för att intrimningen av Solnalinjen inte skall sinka den ordinarie trafiken.

//henrik
Marcus L

Inlägg av Marcus L »

ålstensgård skrev:Fredag em och ännu inget förtydligande. Min spekulation är att det blir nya minutsiffror som gör det onödigt att vända bortom plattform i Alvik under den förhärskande 10-minuterstrafiken. Allt för att intrimningen av Solnalinjen inte skall sinka den ordinarie trafiken.

//henrik
De nya tidtabellerna finns uppe nu, gällande från 28/10!
Det är 15-minuterstrafik på Solnagrenen.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Marcus L skrev:
De nya tidtabellerna finns uppe nu, gällande från 28/10!
Det är 15-minuterstrafik på Solnagrenen.
På sl.se finns nu överhuvudtaget ingen tidtabell för linje 22, endast beskedet "Felaktig länk. Länken som du angav fungerar inte, antingen är sidan borttagen eller flyttad. Om du klickade på en länk vänligen meddela ansvarig på den webbplatsen att länken är felaktig." För andra linjer går det att få upp tidtabeller, men kanske tog man bort Tvärbanans gamla tidtabell i dag och lägger in den nya först på måndag när den börjar gälla?

Hållplatstidtabeller går däremot att få upp, och där anges giltighetstid till 2013-08-19–2013-10-27
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

I dag (dvs fredagen den 27 september 2013) skedde något av en milstolpe för Solnagrenen. Samtliga ställverk är nu online och intrimning kan påbörjas på riktigt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

kildor skrev:Tidtabellerna finns här:
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Tvarbanan ... bell-2013/
Tack! Uppenbarligen skall man inte klicka på länken "Tidtabeller" på startsidan, där finns överhuvudtaget ingen tidtabell för linjen. Och länken "Tvärbanan ny tidtabell" i högerspalten på startsidan leder ingenstans :(

Nya tidtabellen som gäller från måndag innebär att det blir mer variationer i turtätheten. Nu är det 7 - 8 minuters intervall mellan avgångarna från Sickla på morgonen måndag - fredag fram till ungefär 9.30. Fr o m måndag upphör denna regelbundna täta trafik en timme tidigare; efter avgången från Sickla udde 8.22 är intervallerna 9 - 10 - 4 - 7 - 9 - 10 - 4 - 7 minuter. Ett liknande upplägg är det på eftermiddagen mellan kl 18 och 19; istället för 7 - 8 minuters intervall kommer man att växla mellan 4, 6, 7 och 10 minuter.

På lördag, sön- och helgdag blir det ungefär som nu men mellan kl 21 och 22 förtätas trafiken så man kör omväxlande med 8 och 10 minuters intervall.

Jag antar att syftet är att vagnar som när trafiken trappas ned måste in till Brommahallen enklare skall kunna göra detta utan att komma i konflikt med Sundbybergsbanans trafik?
/Gunnar Ekeving
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det finns bara ett spår att vända på så om det kommer en blandning av ingående och vändande vagnar till Alvik med jämna mellanrum så blir det avgångar med ojämna mellanrum. För att undvika det så fördelas ojämnheten ut i den täta trafiken mot Alvik, så att den något glesare trafiken från Alvik blir regelbunden. (Med reservation för felgissning då jag inte har hunnit analysera den nya tabellen.)
JohanB

Inlägg av JohanB »

Blir det bara A35 på Solnadelen repektive bara A32 på övriga Tvärbanan eller kommer det att bli A32 i Solna också?
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

...och nu finns nya linjetidtabellen för linje 22 även under "tidtabeller" på sl.se

Hållplatstidtabellerna är däremot inte uppdaterade, i varje fall har man nu på måndag kväll, när nya tidtabellen tillämpats sedan i dag på morgonen, kvar denna gamla hållplatstidtabell http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/Vinter/11 ... 424397.pdf
/Gunnar Ekeving
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:
...och nu finns nya linjetidtabellen för linje 22 även under "tidtabeller" på sl.se

Hållplatstidtabellerna är däremot inte uppdaterade, i varje fall har man nu på måndag kväll, när nya tidtabellen tillämpats sedan i dag på morgonen, kvar denna gamla hållplatstidtabell http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/Vinter/11 ... 424397.pdf
De nya hållplatstidtabellerna finns faktiskt där, t ex denna, men de är extremt svåra att hitta.

På sidan http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Tidtabeller/ skriv "22" i sökfältet och klicka på "Sök", du får då upp två tillsynes likadana träffar, klicka på den inringade högerpilen invid den NEDRE av dem. Du får då upp hela varvet (Sickla udde-Sickla udde med Alvik på mitten :roll: ) med två tidtabeller för varje hållplats. Den ANDRA av dessa två är den som gäller 2013-09-30 till 2013-10-27.

Som jag har uppfattat saken är det vissa inkörningsproblem med SL:s verktyg för tidtabellspublicering just nu och det nya konstiga gränssnittet mot allmänheten (alltså på sl.se) gör ju i alla fall inte saken bättre...
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

daniel_s skrev:
De nya hållplatstidtabellerna finns faktiskt där, t ex denna, men de är extremt svåra att hitta.
Tack! Jag såg att det fanns två länkar men klickade bara på den ena. Och båda de publicerade tidtabellerna har samma t o m -datum, så man måste veta att det är den med senaste fr o m -datum som gäller!

Skyltarna på hållplatserna längs Tvärbanan har för övrigt varit ur bruk i dag, i varje fall på eftermiddagen och kvällen, kanske det också beror på nya tidtabellen?

Tillägg: Samma sak på tisdagen. Och när en vagn kommer in på en hållplats visar skylten ofta det trafikantbortskrämmande beskedet "Ingen påstigning". Antagligen är den texten default i systemet, ungefär som bussar numera ofta visar "Ej i trafik" när det är något fel på destinationsskyltsystemet
Senast redigerad av gek den tisdag 01 oktober 2013 21:18, redigerad totalt 1 gånger.
/Gunnar Ekeving
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Provkörning verkar pågå mellan Johannesfred och Bällsta Bro, i alla fall i dag (1/10). En vagn verkar köra på högerspår mot BäB, för att sedan vända tillbaka å samma spår. Flaggvakter medföljer. Så såg det i alla fall ut vid lunchtid. Snart borde det väl vara dags för mer "realistiska" tester i Sundbybergs gatumiljö.
Marcus L

Inlägg av Marcus L »

Anders Hanquist skrev:Provkörning verkar pågå mellan Johannesfred och Bällsta Bro, i alla fall i dag (1/10). En vagn verkar köra på högerspår mot BäB, för att sedan vända tillbaka å samma spår. Flaggvakter medföljer. Så såg det i alla fall ut vid lunchtid. Snart borde det väl vara dags för mer "realistiska" tester i Sundbybergs gatumiljö.
Igår tyckte jag mig se att en signal på "egen banvall-sträckan" öster om korsningen vid f.d. Ankdammsrondellen i riktning med Solna C som lyste, tror inte jag sett det förut...
Kan det ha nåt med nära förestående provkörningar att göra?
Marcus L

Inlägg av Marcus L »

Marcus L skrev:
Anders Hanquist skrev:Provkörning verkar pågå mellan Johannesfred och Bällsta Bro, i alla fall i dag (1/10). En vagn verkar köra på högerspår mot BäB, för att sedan vända tillbaka å samma spår. Flaggvakter medföljer. Så såg det i alla fall ut vid lunchtid. Snart borde det väl vara dags för mer "realistiska" tester i Sundbybergs gatumiljö.
Igår tyckte jag mig se att en signal på "egen banvall-sträckan" öster om korsningen vid f.d. Ankdammsrondellen i riktning med Solna C som lyste, tror inte jag sett det förut...
Kan det ha nåt med nära förestående provkörningar att göra?
Idag såg jag att K-signalen ("pil-streck-s"-signal) vid övergången till gatuspåret i Svetsarvägen var igång (det lyste "S").
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag har beställt "utflykt till stora världen-biljett" den 28 dennes. Hoppas trafiken verkligen sätter igång då, annars avbokar jag.
Professionell tyckare
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Idag vid 15.30-tiden passerade vagn 434 Sundbybergs centrum mot Solna.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

R05.jpg
R05.jpg (99.81 KiB) Visad 6069 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

Bild

Samma dag kl 17.09 har den här vagnen just lämnat hållplatsen vid Karlsbodavägen (vad den nu kan heta?) efter ett kortare uppehåll där. Den har just haft möte med en sydgående vagn (437) som försvann mot Johannesfred. Några flaggvakter såg jag inte till.
Skriv svar