Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nya tvärbanan tar fart
Det är toppen när ni lägger in bilder från bygget av förlängningen, för då kan man hålla sig lite mer insatt i vad som händer när man inte fysiskt kan vara där, toppenjobb!!!
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Ett fenomen som förekommer överallt i dag är just att minska all textstorlek samtigt som befolkningen blir allt äldre och ser allt sämre.daniel_s skrev:De sitter i ögonhöjd så det blir som en vägg i stället för ett fönster och man känner sig instängd. Rätt placering av en linjekarta är i takkanten ovanför fönstren, dessutom bör de vara i rejäl storlek så att de kan läsas på åtminstone en meters håll. Tyvärr har SL sedan några år en förkärlek för att utforma all information i miniatyrformatTagbitaren skrev:Vad är det som är taffligt med placeringen?Hechtwagen skrev:Tafflig placering av linjekartorna! Man vill väl ha vagnen så luftig och överblickbar som möjligt?
Alla medborgare får väl tillställas ett par gratis Google Glass - glasögon med smartphonefunktion och bl a förstoringsglas - vi har kommit en
liten bit sedan bakelittelefonen...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
En bild från Solna Busniess Park, på den första A30'n som rullat på Solnagrenen

Och en bild på dem nya vagnarna. Riktigt fina både in och utvändigt tycker jag! Hoppas även förarna blir nöjda.
//Jocke
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Några bilder från gårdagens provkörningar genom Sundbyberg:

WP_20130716_005 by Gustav Svärd, on Flickr

WP_20130716_007 by Gustav Svärd, on Flickr

WP_20130716_008 by Gustav Svärd, on Flickr

WP_20130716_009 by Gustav Svärd, on Flickr

WP_20130716_011 by Gustav Svärd, on Flickr

WP_20130716_005 by Gustav Svärd, on Flickr

WP_20130716_007 by Gustav Svärd, on Flickr

WP_20130716_008 by Gustav Svärd, on Flickr

WP_20130716_009 by Gustav Svärd, on Flickr

WP_20130716_011 by Gustav Svärd, on Flickr
well known yimby
Kan meddela att TLC UA, dvs Trafikledningscentralen i Ulvsundahallen har börjat sända ..... man lånar samma kanal som övrig spårvägstrafik på Tvb och Nob.
Deras samband är för de testtåg som rullar på Solnagrenen.
Kul att ni andra som är ute och fotar mycket lägger in bilder på denna tråd också då hålls den vid liv
Deras samband är för de testtåg som rullar på Solnagrenen.
Kul att ni andra som är ute och fotar mycket lägger in bilder på denna tråd också då hålls den vid liv

Några bilder från Karlsbodavägens hållplats i dag:

Huvudsignalerna är tända, däremot är signalerna för korsande trafik inte igång, så det finns en mängd röda tavlor som markerar stopplikt för spårvagnarna.

Åtskilliga anordningar med slingrande svarta kabelormar finns längs spåren:

En av ATC-installationerna:

Man kan undra om det är kostnadseffektivt med blocksignalering och tågskyddssystem (ATC) på denna sträcka, som visserligen har egen banvall, men ligger i gatumiljö med en mängd korsande gator och gångvägar vilket rimligtvis måste innebära att spårvagnarna knappast bör köra mer än 50 km/h. Växlarna borde kunna skyddas med en enkel lokal signalanläggning, och om det undantagsvis behövs enkelspårskörning är detta antagligen enklast att reglera med tågstav.
Huvudsignalerna är tända, däremot är signalerna för korsande trafik inte igång, så det finns en mängd röda tavlor som markerar stopplikt för spårvagnarna.
Åtskilliga anordningar med slingrande svarta kabelormar finns längs spåren:
En av ATC-installationerna:
Man kan undra om det är kostnadseffektivt med blocksignalering och tågskyddssystem (ATC) på denna sträcka, som visserligen har egen banvall, men ligger i gatumiljö med en mängd korsande gator och gångvägar vilket rimligtvis måste innebära att spårvagnarna knappast bör köra mer än 50 km/h. Växlarna borde kunna skyddas med en enkel lokal signalanläggning, och om det undantagsvis behövs enkelspårskörning är detta antagligen enklast att reglera med tågstav.
/Gunnar Ekeving
Jag ser att det trafikeras med diverse fordon på nya Solnagrenen. När blir det utfärd för SSS medlemmar på denna sträcka? Inte ens vid Sällskapets 50-årsjubileum fick vi ju den chansen. Är det bara speciella medlemsgrupper som numera anses värda sådana ynnestar?
Stefan B
Stefan B
Det handlar nog snarare om olika faser i byggnationen. Ju tidigare desto lurigare att få till det.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Joakim W:s bilder är tagna från Spårvägssällskapets Juniorlägers traditionsenliga utfärd. Så i det här fallet så är det medlemsgruppen "deltagare och ledare i SSS juniorläger" som fick ynnesten att åka utfärd med A30 på Solnagrenen. Jag kan tycka att det är en bra grej att "juniorsektionen" var först med Solnagrenen för att stärka återväxten i föreningen.Stefan B skrev:Jag ser att det trafikeras med diverse fordon på nya Solnagrenen. När blir det utfärd för SSS medlemmar på denna sträcka? Inte ens vid Sällskapets 50-årsjubileum fick vi ju den chansen. Är det bara speciella medlemsgrupper som numera anses värda sådana ynnestar?
Stefan B
För andra medlemsgrupper står det envar fritt att engagera sig i exempelvis SSS resesektion som då har att upparbeta kontakter för driva frågan om div. utfärder. Tro mig, när jag säger att det krävs en hel del engagemang, lite tur och goda relationer för att sy ihop den här sortens övningar.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Någon som vet om Solnagrenen öppnas den 28 oktober som det annonseras?
Som det ser ut just nu så ser det ut som det. Håll utkik i media och på SLs hemsida för information. Det bör dyka upp om ca en månad.
TLC UA (Trafikledningscentral Ulvsunda) kommer att börja tjuvstarta sin verksamhet inom några dagar, vilket är något av en milstolpe i projektet.
TLC UA (Trafikledningscentral Ulvsunda) kommer att börja tjuvstarta sin verksamhet inom några dagar, vilket är något av en milstolpe i projektet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Mycket snygga säten i A35 med SL Spårtrafiks linjenät i tyget, men Tvärbanan norr om Alvik fattas ju.
Ingen A35-aktivitet på 12:an nu i ett par dagar, vi väntar på mer av de snygga vagnarna:-)
//henrik
Ingen A35-aktivitet på 12:an nu i ett par dagar, vi väntar på mer av de snygga vagnarna:-)
//henrik
Ska de byta stolstyg vid varje linjeändring? Folk kommer ju läsa dom som en linjekarta och få fel information.ålstensgård skrev:Mycket snygga säten i A35 med SL Spårtrafiks linjenät i tyget, men Tvärbanan norr om Alvik fattas ju.
//henrik
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Om man tittar noga så är det ingen autentisk karta. Den ser bara ut att stämma, men den gör inte det alls egentligen.
Professionell tyckare
-
Tror du ens på det där själv? Det flesta fattar nog att det är ett stiliserat mönster som bygger på, inte återger en linjekarta.bruse skrev:Ska de byta stolstyg vid varje linjeändring? Folk kommer ju läsa dom som en linjekarta och få fel information.ålstensgård skrev:Mycket snygga säten i A35 med SL Spårtrafiks linjenät i tyget, men Tvärbanan norr om Alvik fattas ju.
//henrik
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Ny-sparva ... n-utsedd1/
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
Jag vill i all vänlighet påpeka att det inte är SSS som äger frågan om några utflyktsvagnar överhuvud taget ska släppas ut på Solnagrenen just nu.Stefan B skrev:Jag ser att det trafikeras med diverse fordon på nya Solnagrenen. När blir det utfärd för SSS medlemmar på denna sträcka? Inte ens vid Sällskapets 50-årsjubileum fick vi ju den chansen. Är det bara speciella medlemsgrupper som numera anses värda sådana ynnestar?
Stefan B
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Jag vill i all vänlighet påpeka att det har varit en väldigt lång och trevlig tradition för Spårvägssällskapets medlemmar att få provturer på nybyggd infrastruktur. Resan i grusvagnar(!) efter lok i nya tunnelbana 3 (Blå Linjen för sentida medlemmar) 1975 var en höjdpunkt i den delen. Jag tror för egen del att sådant kan ha en icke oväsentlig lockelse för att få nya medlemmar! Numera verkar detta uppfattas som krångel snarare än naturlig PR. Men för Malmköpingsgänget gick det tydligen att ordna? Inte ens vid 40-årsjubileet fick vi andra diggare chansen, men nu måste det väl rimligen gå, en månad före offentlig trafik inleds????
Stefan B
Stefan B
-
Som alltid här i världen handlar det numer om att ha rätt kontakter. Själv fick jag utan kostnad för några år sedan låna en C20 med förare för helt privata ändamål.Stefan B skrev:Jag vill i all vänlighet påpeka att det har varit en väldigt lång och trevlig tradition för Spårvägssällskapets medlemmar att få provturer på nybyggd infrastruktur. Resan i grusvagnar(!) efter lok i nya tunnelbana 3 (Blå Linjen för sentida medlemmar) 1975 var en höjdpunkt i den delen. Jag tror för egen del att sådant kan ha en icke oväsentlig lockelse för att få nya medlemmar! Numera verkar detta uppfattas som krångel snarare än naturlig PR. Men för Malmköpingsgänget gick det tydligen att ordna? Inte ens vid 40-årsjubileet fick vi andra diggare chansen, men nu måste det väl rimligen gå, en månad före offentlig trafik inleds????
Stefan B
//Lars S
bruse skrev:Ska de byta stolstyg vid varje linjeändring? Folk kommer ju läsa dom som en linjekarta och få fel information.

//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.