Men mycket talar väl för att fördelarna med att många bor (och arbetar) tätt på ett relativt litet geografiskt område överväger nackdelarna, så i framtiden kanske vi klarar oss med färre långa resor och då minskar ju behovet av såväl personbilar som landsvägsbussar så då får du kanske köra stadsbuss för hela slanten i stället, haha
Behöver man bil? Har man ens körkort?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Sergels torg är så 1967, stadens centrum ligger numera någon annanstans. (Var är lite oklart.)
Men mycket talar väl för att fördelarna med att många bor (och arbetar) tätt på ett relativt litet geografiskt område överväger nackdelarna, så i framtiden kanske vi klarar oss med färre långa resor och då minskar ju behovet av såväl personbilar som landsvägsbussar så då får du kanske köra stadsbuss för hela slanten i stället, haha
-
Verspieder
Nja, med tanke på hur man idag börjar planera nedläggningar av flertalet byskolor i Norrtälje kommun (10 år efter skolnedläggningsvågen i södra Norrland) så finns det nog gott om busskörning även i framtiden. En timmes bussåkande enkel väg mellan hemmet och skolan är numera inget ovanligt för de allra minsta. Och ja, alla barnens föräldrar har nog körkort för att kunna transportera sig själva och sina barn till/från hemmet!daniel_s skrev:Sergels torg är så 1967, stadens centrum ligger numera någon annanstans. (Var är lite oklart.)
... och sen skrattar storstadsfolk överlägset över landsbygdens motorburna ungdom som kör runt i sina trimmade epatraktorer, och likaså så skrattar storstadsfolk åt en "lokaltidningsbesvikelse" i form av att "bussen kom inte", helt ovetande om att det faktiskt existerar platser där det går tre bussar per dag istället för per timmeVerspieder skrev:Nja, med tanke på hur man idag börjar planera nedläggningar av flertalet byskolor i Norrtälje kommun (10 år efter skolnedläggningsvågen i södra Norrland) så finns det nog gott om busskörning även i framtiden. En timmes bussåkande enkel väg mellan hemmet och skolan är numera inget ovanligt för de allra minsta. Och ja, alla barnens föräldrar har nog körkort för att kunna transportera sig själva och sina barn till/från hemmet!daniel_s skrev:Sergels torg är så 1967, stadens centrum ligger numera någon annanstans. (Var är lite oklart.)
- Kristofer
- Kontakt:
Sonen har numera förmånen att få sitta på skolbussen i 48 minuter varje eftermiddag, medan morgonturen på samma sträcka tar 6 minuter...M_M skrev:... och sen skrattar storstadsfolk överlägset över landsbygdens motorburna ungdom som kör runt i sina trimmade epatraktorer, och likaså så skrattar storstadsfolk åt en "lokaltidningsbesvikelse" i form av att "bussen kom inte", helt ovetande om att det faktiskt existerar platser där det går tre bussar per dag istället för per timmeVerspieder skrev:Nja, med tanke på hur man idag börjar planera nedläggningar av flertalet byskolor i Norrtälje kommun (10 år efter skolnedläggningsvågen i södra Norrland) så finns det nog gott om busskörning även i framtiden. En timmes bussåkande enkel väg mellan hemmet och skolan är numera inget ovanligt för de allra minsta. Och ja, alla barnens föräldrar har nog körkort för att kunna transportera sig själva och sina barn till/från hemmet!daniel_s skrev:Sergels torg är så 1967, stadens centrum ligger numera någon annanstans. (Var är lite oklart.)
Fast här hemma, där bussen går just tre gånger per dag och riktning, kan man lita på att bussen kommer. Den är aldrig inställd. Heder åt Gotlandsbuss och dess medlemsföretag med sina yrkesstolta chaufförer och chefer som tar jobbet på allvar!
Och alla som bor här har körkort, och minst en bil per hushåll. Oftast två eller tre. Så ser verkligheten ut i större delen av Sverige (om än inte för de flesta svenskar).
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
Så tokigt att det är åt det hållet - halvofta funkar det ju bättre för föräldrar att skjutsa barnen TILL skolan än FRÅN skolan...Kristofer skrev:Sonen har numera förmånen att få sitta på skolbussen i 48 minuter varje eftermiddag, medan morgonturen på samma sträcka tar 6 minuter...M_M skrev:... och sen skrattar storstadsfolk överlägset över landsbygdens motorburna ungdom som kör runt i sina trimmade epatraktorer, och likaså så skrattar storstadsfolk åt en "lokaltidningsbesvikelse" i form av att "bussen kom inte", helt ovetande om att det faktiskt existerar platser där det går tre bussar per dag istället för per timmeVerspieder skrev: quote="daniel_s" Sergels torg är så 1967, stadens centrum ligger numera någon annanstans. (Var är lite oklart.)
Men mycket talar väl för att fördelarna med att många bor (och arbetar) tätt på ett relativt litet geografiskt område överväger nackdelarna, så i framtiden kanske vi klarar oss med färre långa resor och då minskar ju behovet av såväl personbilar som landsvägsbussar så då får du kanske köra stadsbuss för hela slanten i stället, haha/quote
Nja, med tanke på hur man idag börjar planera nedläggningar av flertalet byskolor i Norrtälje kommun (10 år efter skolnedläggningsvågen i södra Norrland) så finns det nog gott om busskörning även i framtiden. En timmes bussåkande enkel väg mellan hemmet och skolan är numera inget ovanligt för de allra minsta. Och ja, alla barnens föräldrar har nog körkort för att kunna transportera sig själva och sina barn till/från hemmet!
Jag hade önskat att jag kunnat säga detsamma om länstrafiken i Örebro län men min erfarenhet är att de riktigt jobbiga vintrarna för ett par år sen innebar rejält försenade bussar.Kristofer skrev:Fast här hemma, där bussen går just tre gånger per dag och riktning, kan man lita på att bussen kommer. Den är aldrig inställd. Heder åt Gotlandsbuss och dess medlemsföretag med sina yrkesstolta chaufförer och chefer som tar jobbet på allvar!
Det sämsta är väl att de mig veterligen fortfarande inte har vettig realtidsvisning på centralen i Örebro trots att alla landsortsbussar startar sin "utåt landet"-tur i Örebro och det är ca 10 minuter körväg från "storbusställtidsplatsen" vid sjukhuset, och inga landsortslinjer är genomgående. Det kan väl inte vara så rackarns svårt att ha koll på när bussarna ankommit sjukhuset och uppdatera displayerna på centralen efter detta?
Ja, en annan lösning skulle ju vara att faktiskt ha busshållplatser och inomhusväntutrymme i närheten av varandra. Nu funkar det istället så att taxiparkeringarna och stadsbusshållplatserna (som har högre turtäthet) ligger invid väntrummet. Brillant ifall man väntar på en specifik taxi, ifall de som alltid står inne inte duger...
Ja, ibland kan det väl till och med finnas fler än en bil per personKristofer skrev:Och alla som bor här har körkort, och minst en bil per hushåll. Oftast två eller tre. Så ser verkligheten ut i större delen av Sverige (om än inte för de flesta svenskar).
Vilket är alldeles förträffligt, så slipper man ta den stora husbilen när man ska åka och handla.M_M skrev:Ja, ibland kan det väl till och med finnas fler än en bil per person
(Obs... jag och hustrun delar på en bil. Och vi bor på landet.)
Professionell tyckare
Hur fungerar det att köra en halv bil?
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Hur fungerar det att köra en halv bil?
OK. Jag ska klargöra mig. Min hustru och jag klarar oss med en bil. Vi behöver inte varsin.
Professionell tyckare
Det här påminner mig om sånadär tramsbilar som folk bygger på skoj av två halvskruttiga framhjulsdrivna bilar, genom att sätta ihop två framdelar...bruse skrev:Hur fungerar det att köra en halv bil?
(Man kan också ta framaxeln (lättast från en bakhjulsdriven bil, antar jag) och montera baktill på en framhjulsdriven bil, och montera ratt + en omvänd stol).
Sidospår++ (vi är ju i ordet är fritt redan...):
Går det att få en såndär ihopkokad bil godkänd i bilprovningen? Finns det något formellt förbud? Om inte - hur ska den provas ifall den har separata motorer och en hel del annat helt separat? Måste båda förarplatserna provköras? (Annars kan ju t.ex. bromsservot vara trasigt vid ena förarplatsen). Hur ska systemen vara ihopkopplade? Ska det t.ex. vara ett gemensamt blinkersrelä men separata blinkersspakar? Ska det gå att köra ena motorn från andra förarplatsen (främst aktuellt med automatlåda)?
(Den rätt uppenbara frågan - hur backljus ska kopplas (positonsljus/halvljus/helljus) i "andra framänden" - är nog däremot lättbesvarat. Det finns inga krav på att ha backljus på personbilar och man får mig veterligen ha ungefär vad som helst som backljus om man vill).
- Erik Sandblom
Bil Sweden skriver på GP Debatt att man borde få lägre skatt när man tar körkort:Erik Sandblom skrev:Bil Sweden drev tesen i Almedalen:
Utan körkort inget jobb - Almedalsveckan
Inget som stödjer påståendet. Man kan lika gärna hävda att utan läppstift inget jobb. Gratis läppstift till alla ungdomar!
Inför ratt-avdrag på körlektioner - Göteborgs-Posten
Det visades sig att cirka 60 procent av antalet arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år saknar körkort.
Det nämns inte att ungdomar i gemen saknar körkort precis lika mycket som de arbetslösa ungdomarna.
Representanter för Liberala ungdomsförbund och Centerns ungdomsförbund skriver att reseavdraget borde avskaffas för att det framförallt gynnar bilister i storstadsregionerna. Bil Sweden replikerar att alla inte kan bo nära jobbet och att arbetslösa ungdomar saknar körkort.
Dags att avskaffa reseavdraget - Svenska Dagbladet
Nej, det är dags att höja reseavdraget - Svenska Dagbladet
De nämner inte heller vad gurkan kostar på Konsum eller något annat irrelevant...Erik Sandblom skrev:Bil Sweden skriver på GP Debatt att man borde få lägre skatt när man tar körkort:Erik Sandblom skrev:Bil Sweden drev tesen i Almedalen:
Utan körkort inget jobb - Almedalsveckan
Inget som stödjer påståendet. Man kan lika gärna hävda att utan läppstift inget jobb. Gratis läppstift till alla ungdomar!
Inför ratt-avdrag på körlektioner - Göteborgs-Posten
Det visades sig att cirka 60 procent av antalet arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år saknar körkort.
Det nämns inte att ungdomar i gemen saknar körkort precis lika mycket som de arbetslösa ungdomarna.
Här håller jag helt klart med LUF och CUF (fast det tar emot).Erik Sandblom skrev:Representanter för Liberala ungdomsförbund och Centerns ungdomsförbund skriver att reseavdraget borde avskaffas för att det framförallt gynnar bilister i storstadsregionerna. Bil Sweden replikerar att alla inte kan bo nära jobbet och att arbetslösa ungdomar saknar körkort.
Dags att avskaffa reseavdraget - Svenska Dagbladet
Nej, det är dags att höja reseavdraget - Svenska Dagbladet
Vad vill det säga? Att du motvilligt medger att det är viktigare vad som sägs än vem som säger det?M_M skrev:Här håller jag helt klart med LUF och CUF (fast det tar emot).
Märkligt att CUF vars moderparti vill att hela Sverige ska leva, vill ta bort reseavdragen. Bara för att avdraget inte fungerar som tänkt i storstadsområdena hade det varit förödande för många människor i resten av landet, där kollektivtrafiken inte är ett alternativ för arbetsresor. Inte konstigt att det partiet verkar tyna bort.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
-
Verspieder
Gurkpriserna hade dock varit mycket mer intressantare än den tröttsamma anti-körkorts och anti-landsbygdskampanjen.M_M skrev:De nämner inte heller vad gurkan kostar på Konsum eller något annat irrelevant...
Ja, det kanske inte är så smart av det forna landsbygdspartiet att svika de flesta av sina medlemmar som bor utanför stadskärnorna. Då tappar man lätt mycket av sitt grundstöd, utan att man lyckas rekrytera nya väljare på Stureplan. Gissningsvis har många lämnat C för Miljöpartiet.Martin skrev:Märkligt att CUF vars moderparti vill att hela Sverige ska leva, vill ta bort reseavdragen. Bara för att avdraget inte fungerar som tänkt i storstadsområdena hade det varit förödande för många människor i resten av landet, där kollektivtrafiken inte är ett alternativ för arbetsresor. Inte konstigt att det partiet verkar tyna bort.
- Erik Sandblom
Mytbildningen fortsätter:Erik Sandblom skrev:Körkortskrav tynger jobblös - Svenska Dagbladet
En viss grupp har haft stora bekymmer att ta körkort, ungdomar från svagare områden utan ekonomiska möjligheter att ta körkort förrän de får jobb hamnar i ett Moment 22, säger Petra Jansson, Arbetsförmedlingens nationella projektledare för Unga in, till tidningen.
Lite konstig kommentar i och med att unga arbetslösa saknar körkort i ungefär samma usträckning som ungdomar i gemen, enligt figuren i SvDs artikel: knappt 60% för arbetslösa, ca 55% för samtliga.
”Höj körkortsåldern till 25″ - Västerbottens-Kuriren
Det blir nämligen svårare att få ett jobb och att ta sig till jobbet utan bil.
Mytbildning? Naturligtvis finns det många människor, i olika åldrar, som skulle få svårt att ta sig till och från jobbet om de saknade körkort och/eller bil.Erik Sandblom skrev:Mytbildningen fortsätter:Erik Sandblom skrev:Körkortskrav tynger jobblös - Svenska Dagbladet
En viss grupp har haft stora bekymmer att ta körkort, ungdomar från svagare områden utan ekonomiska möjligheter att ta körkort förrän de får jobb hamnar i ett Moment 22, säger Petra Jansson, Arbetsförmedlingens nationella projektledare för Unga in, till tidningen.
Lite konstig kommentar i och med att unga arbetslösa saknar körkort i ungefär samma usträckning som ungdomar i gemen, enligt figuren i SvDs artikel: knappt 60% för arbetslösa, ca 55% för samtliga.
”Höj körkortsåldern till 25″ - Västerbottens-Kuriren
Det blir nämligen svårare att få ett jobb och att ta sig till jobbet utan bil.
När det gäller olycksstatestik för folk med nytaget körkort så kanske man skulle införa karenstid, så man inte får köra bil de första fem åren efter att man tagit körkort! (För säkerhets skull påpekar jag att detta var menat som ironi!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jag börjar också bli trött på trätandet där Erik står på ena sidan och i princip resten av oss på den andra. Törhända man törs mana oss alla andra till att välja att inte uppmärksamma vad vi ser som dåligt beteende? (Förlåt Erik att du blir uthängd lite här, men jag tror att ävenledes du kan se att vi blir alldeles för mycket du för dig själv och sen resten av världen mot dig, jag vill faktiskt att just du skall slippa det.)
//T
//T
Med reservation för tyckfel.
-
Verspieder
Det är inte kul med evigt trätande. Men om man envist påstår t.ex att folk utanför Stockholms innerstad skulle klara sig att ta sig till och från sina arbeten utan bil, då får man räkna med att få vissa synpunkter tillbaka från folk som bor på landsbygden och därför har egna erfarenheter...2763 skrev:Jag börjar också bli trött på trätandet där Erik står på ena sidan och i princip resten av oss på den andra. Törhända man törs mana oss alla andra till att välja att inte uppmärksamma vad vi ser som dåligt beteende? (Förlåt Erik att du blir uthängd lite här, men jag tror att ävenledes du kan se att vi blir alldeles för mycket du för dig själv och sen resten av världen mot dig, jag vill faktiskt att just du skall slippa det.)
Jag noterar förstummat att det numera finns TVÅ personer i Sverige som använder ordet "törhända"! 
(Okej, tre med mig själv, men jag använde det bara för att förklara vilket ord jag menade!)
(Okej, tre med mig själv, men jag använde det bara för att förklara vilket ord jag menade!)
Ett glömt ord!daniel_s skrev:Jag noterar förstummat att det numera finns TVÅ personer i Sverige som använder ordet "törhända"!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!