Behöver man bil? Har man ens körkort?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?

Inlägg av daniel_s »

Sergels torg är så 1967, stadens centrum ligger numera någon annanstans. (Var är lite oklart.)

Men mycket talar väl för att fördelarna med att många bor (och arbetar) tätt på ett relativt litet geografiskt område överväger nackdelarna, så i framtiden kanske vi klarar oss med färre långa resor och då minskar ju behovet av såväl personbilar som landsvägsbussar så då får du kanske köra stadsbuss för hela slanten i stället, haha :cheesygrin:
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:Sergels torg är så 1967, stadens centrum ligger numera någon annanstans. (Var är lite oklart.)

Men mycket talar väl för att fördelarna med att många bor (och arbetar) tätt på ett relativt litet geografiskt område överväger nackdelarna, så i framtiden kanske vi klarar oss med färre långa resor och då minskar ju behovet av såväl personbilar som landsvägsbussar så då får du kanske köra stadsbuss för hela slanten i stället, haha :cheesygrin:
Nja, med tanke på hur man idag börjar planera nedläggningar av flertalet byskolor i Norrtälje kommun (10 år efter skolnedläggningsvågen i södra Norrland) så finns det nog gott om busskörning även i framtiden. En timmes bussåkande enkel väg mellan hemmet och skolan är numera inget ovanligt för de allra minsta. Och ja, alla barnens föräldrar har nog körkort för att kunna transportera sig själva och sina barn till/från hemmet! :wink:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Verspieder skrev:
daniel_s skrev:Sergels torg är så 1967, stadens centrum ligger numera någon annanstans. (Var är lite oklart.)

Nja, med tanke på hur man idag börjar planera nedläggningar av flertalet byskolor i Norrtälje kommun (10 år efter skolnedläggningsvågen i södra Norrland) så finns det nog gott om busskörning även i framtiden. En timmes bussåkande enkel väg mellan hemmet och skolan är numera inget ovanligt för de allra minsta. Och ja, alla barnens föräldrar har nog körkort för att kunna transportera sig själva och sina barn till/från hemmet! :wink:
... och sen skrattar storstadsfolk överlägset över landsbygdens motorburna ungdom som kör runt i sina trimmade epatraktorer, och likaså så skrattar storstadsfolk åt en "lokaltidningsbesvikelse" i form av att "bussen kom inte", helt ovetande om att det faktiskt existerar platser där det går tre bussar per dag istället för per timme :wink:
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

M_M skrev:
Verspieder skrev:

... och sen skrattar storstadsfolk överlägset över landsbygdens motorburna ungdom som kör runt i sina trimmade epatraktorer, och likaså så skrattar storstadsfolk åt en "lokaltidningsbesvikelse" i form av att "bussen kom inte", helt ovetande om att det faktiskt existerar platser där det går tre bussar per dag istället för per timme :wink:
Sonen har numera förmånen att få sitta på skolbussen i 48 minuter varje eftermiddag, medan morgonturen på samma sträcka tar 6 minuter...

Fast här hemma, där bussen går just tre gånger per dag och riktning, kan man lita på att bussen kommer. Den är aldrig inställd. Heder åt Gotlandsbuss och dess medlemsföretag med sina yrkesstolta chaufförer och chefer som tar jobbet på allvar!

Och alla som bor här har körkort, och minst en bil per hushåll. Oftast två eller tre. Så ser verkligheten ut i större delen av Sverige (om än inte för de flesta svenskar).
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kristofer skrev:
M_M skrev:
Verspieder skrev: quote="daniel_s" Sergels torg är så 1967, stadens centrum ligger numera någon annanstans. (Var är lite oklart.)

Men mycket talar väl för att fördelarna med att många bor (och arbetar) tätt på ett relativt litet geografiskt område överväger nackdelarna, så i framtiden kanske vi klarar oss med färre långa resor och då minskar ju behovet av såväl personbilar som landsvägsbussar så då får du kanske köra stadsbuss för hela slanten i stället, haha :cheesygrin: /quote

Sonen har numera förmånen att få sitta på skolbussen i 48 minuter varje eftermiddag, medan morgonturen på samma sträcka tar 6 minuter...
Så tokigt att det är åt det hållet - halvofta funkar det ju bättre för föräldrar att skjutsa barnen TILL skolan än FRÅN skolan...
Kristofer skrev:Fast här hemma, där bussen går just tre gånger per dag och riktning, kan man lita på att bussen kommer. Den är aldrig inställd. Heder åt Gotlandsbuss och dess medlemsföretag med sina yrkesstolta chaufförer och chefer som tar jobbet på allvar!
Jag hade önskat att jag kunnat säga detsamma om länstrafiken i Örebro län men min erfarenhet är att de riktigt jobbiga vintrarna för ett par år sen innebar rejält försenade bussar.

Det sämsta är väl att de mig veterligen fortfarande inte har vettig realtidsvisning på centralen i Örebro trots att alla landsortsbussar startar sin "utåt landet"-tur i Örebro och det är ca 10 minuter körväg från "storbusställtidsplatsen" vid sjukhuset, och inga landsortslinjer är genomgående. Det kan väl inte vara så rackarns svårt att ha koll på när bussarna ankommit sjukhuset och uppdatera displayerna på centralen efter detta?

Ja, en annan lösning skulle ju vara att faktiskt ha busshållplatser och inomhusväntutrymme i närheten av varandra. Nu funkar det istället så att taxiparkeringarna och stadsbusshållplatserna (som har högre turtäthet) ligger invid väntrummet. Brillant ifall man väntar på en specifik taxi, ifall de som alltid står inne inte duger... :twisted:
Kristofer skrev:Och alla som bor här har körkort, och minst en bil per hushåll. Oftast två eller tre. Så ser verkligheten ut i större delen av Sverige (om än inte för de flesta svenskar).
Ja, ibland kan det väl till och med finnas fler än en bil per person :)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:Ja, ibland kan det väl till och med finnas fler än en bil per person :)
Vilket är alldeles förträffligt, så slipper man ta den stora husbilen när man ska åka och handla.
(Obs... jag och hustrun delar på en bil. Och vi bor på landet.)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Hur fungerar det att köra en halv bil?

Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:Hur fungerar det att köra en halv bil?

Sent from my iPhone using Tapatalk
:D

OK. Jag ska klargöra mig. Min hustru och jag klarar oss med en bil. Vi behöver inte varsin.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Hur fungerar det att köra en halv bil?
Det här påminner mig om sånadär tramsbilar som folk bygger på skoj av två halvskruttiga framhjulsdrivna bilar, genom att sätta ihop två framdelar...

(Man kan också ta framaxeln (lättast från en bakhjulsdriven bil, antar jag) och montera baktill på en framhjulsdriven bil, och montera ratt + en omvänd stol). :wink:

Sidospår++ (vi är ju i ordet är fritt redan...):

Går det att få en såndär ihopkokad bil godkänd i bilprovningen? Finns det något formellt förbud? Om inte - hur ska den provas ifall den har separata motorer och en hel del annat helt separat? Måste båda förarplatserna provköras? (Annars kan ju t.ex. bromsservot vara trasigt vid ena förarplatsen). Hur ska systemen vara ihopkopplade? Ska det t.ex. vara ett gemensamt blinkersrelä men separata blinkersspakar? Ska det gå att köra ena motorn från andra förarplatsen (främst aktuellt med automatlåda)?

(Den rätt uppenbara frågan - hur backljus ska kopplas (positonsljus/halvljus/helljus) i "andra framänden" - är nog däremot lättbesvarat. Det finns inga krav på att ha backljus på personbilar och man får mig veterligen ha ungefär vad som helst som backljus om man vill).
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Erik Sandblom skrev:Bil Sweden drev tesen i Almedalen:

Utan körkort inget jobb - Almedalsveckan

Inget som stödjer påståendet. Man kan lika gärna hävda att utan läppstift inget jobb. Gratis läppstift till alla ungdomar!
Bil Sweden skriver på GP Debatt att man borde få lägre skatt när man tar körkort:

Inför ratt-avdrag på körlektioner - Göteborgs-Posten
Det visades sig att cirka 60 procent av antalet arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år saknar körkort.

Det nämns inte att ungdomar i gemen saknar körkort precis lika mycket som de arbetslösa ungdomarna.

Representanter för Liberala ungdomsförbund och Centerns ungdomsförbund skriver att reseavdraget borde avskaffas för att det framförallt gynnar bilister i storstadsregionerna. Bil Sweden replikerar att alla inte kan bo nära jobbet och att arbetslösa ungdomar saknar körkort.

Dags att avskaffa reseavdraget - Svenska Dagbladet

Nej, det är dags att höja reseavdraget - Svenska Dagbladet
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Erik Sandblom skrev:
Erik Sandblom skrev:Bil Sweden drev tesen i Almedalen:

Utan körkort inget jobb - Almedalsveckan

Inget som stödjer påståendet. Man kan lika gärna hävda att utan läppstift inget jobb. Gratis läppstift till alla ungdomar!
Bil Sweden skriver på GP Debatt att man borde få lägre skatt när man tar körkort:

Inför ratt-avdrag på körlektioner - Göteborgs-Posten
Det visades sig att cirka 60 procent av antalet arbetslösa ungdomar i åldern 18-24 år saknar körkort.

Det nämns inte att ungdomar i gemen saknar körkort precis lika mycket som de arbetslösa ungdomarna.
De nämner inte heller vad gurkan kostar på Konsum eller något annat irrelevant...
Erik Sandblom skrev:Representanter för Liberala ungdomsförbund och Centerns ungdomsförbund skriver att reseavdraget borde avskaffas för att det framförallt gynnar bilister i storstadsregionerna. Bil Sweden replikerar att alla inte kan bo nära jobbet och att arbetslösa ungdomar saknar körkort.

Dags att avskaffa reseavdraget - Svenska Dagbladet

Nej, det är dags att höja reseavdraget - Svenska Dagbladet
Här håller jag helt klart med LUF och CUF (fast det tar emot).
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Här håller jag helt klart med LUF och CUF (fast det tar emot).
Vad vill det säga? Att du motvilligt medger att det är viktigare vad som sägs än vem som säger det?
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Märkligt att CUF vars moderparti vill att hela Sverige ska leva, vill ta bort reseavdragen. Bara för att avdraget inte fungerar som tänkt i storstadsområdena hade det varit förödande för många människor i resten av landet, där kollektivtrafiken inte är ett alternativ för arbetsresor. Inte konstigt att det partiet verkar tyna bort.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

M_M skrev:De nämner inte heller vad gurkan kostar på Konsum eller något annat irrelevant...
Gurkpriserna hade dock varit mycket mer intressantare än den tröttsamma anti-körkorts och anti-landsbygdskampanjen.
Martin skrev:Märkligt att CUF vars moderparti vill att hela Sverige ska leva, vill ta bort reseavdragen. Bara för att avdraget inte fungerar som tänkt i storstadsområdena hade det varit förödande för många människor i resten av landet, där kollektivtrafiken inte är ett alternativ för arbetsresor. Inte konstigt att det partiet verkar tyna bort.
Ja, det kanske inte är så smart av det forna landsbygdspartiet att svika de flesta av sina medlemmar som bor utanför stadskärnorna. Då tappar man lätt mycket av sitt grundstöd, utan att man lyckas rekrytera nya väljare på Stureplan. Gissningsvis har många lämnat C för Miljöpartiet.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Erik Sandblom skrev:Körkortskrav tynger jobblös - Svenska Dagbladet
En viss grupp har haft stora bekymmer att ta körkort, ungdomar från svagare områden utan ekonomiska möjligheter att ta körkort förrän de får jobb hamnar i ett Moment 22, säger Petra Jansson, Arbetsförmedlingens nationella projektledare för Unga in, till tidningen.

Lite konstig kommentar i och med att unga arbetslösa saknar körkort i ungefär samma usträckning som ungdomar i gemen, enligt figuren i SvDs artikel: knappt 60% för arbetslösa, ca 55% för samtliga.
Mytbildningen fortsätter:

”Höj körkortsåldern till 25″ - Västerbottens-Kuriren
Det blir nämligen svårare att få ett jobb och att ta sig till jobbet utan bil.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
Erik Sandblom skrev:Körkortskrav tynger jobblös - Svenska Dagbladet
En viss grupp har haft stora bekymmer att ta körkort, ungdomar från svagare områden utan ekonomiska möjligheter att ta körkort förrän de får jobb hamnar i ett Moment 22, säger Petra Jansson, Arbetsförmedlingens nationella projektledare för Unga in, till tidningen.

Lite konstig kommentar i och med att unga arbetslösa saknar körkort i ungefär samma usträckning som ungdomar i gemen, enligt figuren i SvDs artikel: knappt 60% för arbetslösa, ca 55% för samtliga.
Mytbildningen fortsätter:

”Höj körkortsåldern till 25″ - Västerbottens-Kuriren
Det blir nämligen svårare att få ett jobb och att ta sig till jobbet utan bil.
Mytbildning? Naturligtvis finns det många människor, i olika åldrar, som skulle få svårt att ta sig till och från jobbet om de saknade körkort och/eller bil.

När det gäller olycksstatestik för folk med nytaget körkort så kanske man skulle införa karenstid, så man inte får köra bil de första fem åren efter att man tagit körkort! (För säkerhets skull påpekar jag att detta var menat som ironi!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jag börjar också bli trött på trätandet där Erik står på ena sidan och i princip resten av oss på den andra. Törhända man törs mana oss alla andra till att välja att inte uppmärksamma vad vi ser som dåligt beteende? (Förlåt Erik att du blir uthängd lite här, men jag tror att ävenledes du kan se att vi blir alldeles för mycket du för dig själv och sen resten av världen mot dig, jag vill faktiskt att just du skall slippa det.)

//T
Med reservation för tyckfel.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

2763 skrev:Jag börjar också bli trött på trätandet där Erik står på ena sidan och i princip resten av oss på den andra. Törhända man törs mana oss alla andra till att välja att inte uppmärksamma vad vi ser som dåligt beteende? (Förlåt Erik att du blir uthängd lite här, men jag tror att ävenledes du kan se att vi blir alldeles för mycket du för dig själv och sen resten av världen mot dig, jag vill faktiskt att just du skall slippa det.)
Det är inte kul med evigt trätande. Men om man envist påstår t.ex att folk utanför Stockholms innerstad skulle klara sig att ta sig till och från sina arbeten utan bil, då får man räkna med att få vissa synpunkter tillbaka från folk som bor på landsbygden och därför har egna erfarenheter...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag noterar förstummat att det numera finns TVÅ personer i Sverige som använder ordet "törhända"! :cheesygrin:

(Okej, tre med mig själv, men jag använde det bara för att förklara vilket ord jag menade!)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Jag noterar förstummat att det numera finns TVÅ personer i Sverige som använder ordet "törhända"! :cheesygrin:

(Okej, tre med mig själv, men jag använde det bara för att förklara vilket ord jag menade!)
Ett glömt ord!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Låst