Kristofer skrev:M_M skrev:Verspieder skrev: quote="daniel_s" Sergels torg är så 1967, stadens centrum ligger numera någon annanstans. (Var är lite oklart.)
Men mycket talar väl för att fördelarna med att många bor (och arbetar) tätt på ett relativt litet geografiskt område överväger nackdelarna, så i framtiden kanske vi klarar oss med färre långa resor och då minskar ju behovet av såväl personbilar som landsvägsbussar så då får du kanske köra stadsbuss för hela slanten i stället, haha

/quote
Nja, med tanke på hur man idag börjar planera nedläggningar av flertalet byskolor i Norrtälje kommun (10 år efter skolnedläggningsvågen i södra Norrland) så finns det nog gott om busskörning även i framtiden. En timmes bussåkande enkel väg mellan hemmet och skolan är numera inget ovanligt för de allra minsta. Och ja, alla barnens föräldrar har nog körkort för att kunna transportera sig själva och sina barn till/från hemmet!

... och sen skrattar storstadsfolk överlägset över landsbygdens motorburna ungdom som kör runt i sina trimmade epatraktorer, och likaså så skrattar storstadsfolk åt en "lokaltidningsbesvikelse" i form av att "bussen kom inte", helt ovetande om att det faktiskt existerar platser där det går tre bussar per dag istället för per timme

Sonen har numera förmånen att få sitta på skolbussen i 48 minuter varje eftermiddag, medan morgonturen på samma sträcka tar 6 minuter...
Så tokigt att det är åt det hållet - halvofta funkar det ju bättre för föräldrar att skjutsa barnen TILL skolan än FRÅN skolan...
Kristofer skrev:Fast här hemma, där bussen går just tre gånger per dag och riktning, kan man lita på att bussen kommer. Den är aldrig inställd. Heder åt Gotlandsbuss och dess medlemsföretag med sina yrkesstolta chaufförer och chefer som tar jobbet på allvar!
Jag hade önskat att jag kunnat säga detsamma om länstrafiken i Örebro län men min erfarenhet är att de riktigt jobbiga vintrarna för ett par år sen innebar rejält försenade bussar.
Det sämsta är väl att de mig veterligen fortfarande inte har vettig realtidsvisning på centralen i Örebro trots att alla landsortsbussar startar sin "utåt landet"-tur i Örebro och det är ca 10 minuter körväg från "storbusställtidsplatsen" vid sjukhuset, och inga landsortslinjer är genomgående. Det kan väl inte vara så rackarns svårt att ha koll på när bussarna ankommit sjukhuset och uppdatera displayerna på centralen efter detta?
Ja, en annan lösning skulle ju vara att faktiskt ha busshållplatser och inomhusväntutrymme i närheten av varandra. Nu funkar det istället så att taxiparkeringarna och stadsbusshållplatserna (som har högre turtäthet) ligger invid väntrummet. Brillant ifall man väntar på en specifik taxi, ifall de som alltid står inne inte duger...
Kristofer skrev:Och alla som bor här har körkort, och minst en bil per hushåll. Oftast två eller tre. Så ser verkligheten ut i större delen av Sverige (om än inte för de flesta svenskar).
Ja, ibland kan det väl till och med finnas fler än en bil per person