Behöver man bil? Har man ens körkort?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
Behöver man bil? Har man ens körkort?
60% av befolkningen i åldern 18-24 i Stockholms län saknar körkort (eller har körkortet indraget). I åldern 25-44 saknar 30% körkort. Källa Trafikanalys, Fordon 2009. För hela Sverige gäller 45% respektive 22%.
När man diskuterar trafikplanering så hamnar man ibland i en diskussion om huruvida man som enskild medborgare behöver bil. Man kanske också ska fråga sig, har man ens körkort?
När man diskuterar trafikplanering så hamnar man ibland i en diskussion om huruvida man som enskild medborgare behöver bil. Man kanske också ska fråga sig, har man ens körkort?
-
Re: Behöver man bil? Har man ens körkort?
Har ingen bil eller körkort och har klarat mig utmärkt i 43 år. Skulle kanske behövs på landet på somrarna men annars tycker jag man är totalt intelligensbefriad om man som 18-åring (och uppåt) skaffar både bil, lappen, lgh i Sthlms innerstad för att sedan förpesta tillvaron för sig själv och andra där. "Den nya konsumtionsegoismen" kan man kalla det för och är det sista miljön behöver....
Jag kan hålla med dig Johan. Jag bor på landet, jobbar helger på olika platser utan - eller med undermåliga - bussförbindelser (typ skolbuss som knappast går söndagar). Jag anser mig behöva bil. Min bror bor i en norrförort till Stockholm, jobbar i en annan dito. Han har inte körkort, han är äldre än du. Hans fru har samma jobb som jag och jobbar i landsorten hon med. Hon har körkort och bil. Det funkar alldeles utmärkt.
Professionell tyckare
Det är väl med bil och körkort som med så mycket annat! Somliga måste ha det för att få livet att gå ihop, kanske t.o.m. för att överleva. Andra behöver inte bil och körkort. Förstår inte grunden till den här tråden!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- simonbertilsson
Hade jag bott i Stockholm, så hade jag förmodligen gjort mig av med bilen. Vore bara skönt att slippa eländet med skatt, försäkring, service, bensin osv...
Nu bor jag dock i Hörby och börjar mitt jobb i Eslöv tidigt, så nu är saken en annan. För mig är bilen ett nödvändigt ont.
Nu bor jag dock i Hörby och börjar mitt jobb i Eslöv tidigt, så nu är saken en annan. För mig är bilen ett nödvändigt ont.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Och så finns det de som har bil fast de inte behöver det alls. Som skulle tjäna på att hyra bil på semestern, och som skulle tjäna såväl pengar som tid och dessutom få mindre stress genom att åka kollektivt till och från jobbet, men som anser det vara deras rättighet - vilket det de facto också är - att sätta sig i bilen och ha friheten att parkera var de vill - eller åtminstone där det finns plats en halv kilometer från jobbet (betydligt längre bort än närmsta tunnelbanestation) - och betala en billig parkeringsavgift som bara är marginellt dyrare än ett månadskort.LÅ1 skrev:Det är väl med bil och körkort som med så mycket annat! Somliga måste ha det för att få livet att gå ihop, kanske t.o.m. för att överleva. Andra behöver inte bil och körkort. Förstår inte grunden till den här tråden!
Man får vara korkad.
Sen tror jag att trådens grund delvis kan läsas i trådskaparen. Detta inte menat som kritik.
Ja, Erik. Jag tror att vissa behöver bil. Men jag tror att många skulle må bättre utan. Såväl fysiskt, psykiskt som ekonomiskt.
Professionell tyckare
- Erik Sandblom
Kolla Allt fler skippar körkort, särskilt stockholmare - Yimby Stockholm som jag skrivit.
På trettio år har antalet barn som bor innanför tullarna i Stockholm ökat med 154 procent, enligt Svenska Dagbladet:
Svenska Dagbladet: Barnen tar över innerstaden
På trettio år har antalet barn som bor innanför tullarna i Stockholm ökat med 154 procent, enligt Svenska Dagbladet:
Svenska Dagbladet: Barnen tar över innerstaden
Näe, allt fler ungdomar väntar med körkort några år för att det kostar så j-la mycket eftersom oligopolet trafikskolor har sett till att krångla till det mer och mer för de som övningskör...Erik Sandblom skrev:Kolla Allt fler skippar körkort, särskilt stockholmare - Yimby Stockholm som jag skrivit.
Du ser ju själv på din egen länk att nästa ålderskategori visserligen har en viss minskning men den är inte jättestor. Skillnaden mellan de gamla och mittenåldern känns för övrigt som om den har ungefär samma storleksordning som öningen av arbetslöshet/sjukdom de senaste åren...
Förresten, för att röra till det så finns det ett antal personer som har bil men inte körkort.
- Erik Sandblom
Det var ju det jag skrev i artikeln: "Tillbakagången bland folk födda efter 1960 beror nog på att det blivit allt dyrare att skaffa körkort, samtidigt som kraven hela tiden tycks öka. Det kan också bero på att det är svårare att som ung få ett jobb för att finansiera körkort."M_M skrev:Näe, allt fler ungdomar väntar med körkort några år för att det kostar så j-la mycket eftersom oligopolet trafikskolor har sett till att krångla till det mer och mer för de som övningskör...Erik Sandblom skrev:Kolla Allt fler skippar körkort, särskilt stockholmare - Yimby Stockholm som jag skrivit.
Hur som helst. Nya tider, nya prioriteringar. Körkort prioriteras ner.
Jag tar också upp att antalet barnfamiljer inom tullarna ökat vilket tyder på att förortsvillan inte är lika given för dagens barnfamiljer.
Stockholms län har färre körkort än resten av landet. Är det för att stockholmare är arbetslösa och sjuka?M_M skrev:Du ser ju själv på din egen länk att nästa ålderskategori visserligen har en viss minskning men den är inte jättestor. Skillnaden mellan de gamla och mittenåldern känns för övrigt som om den har ungefär samma storleksordning som öningen av arbetslöshet/sjukdom de senaste åren...
Förresten, för att röra till det så finns det ett antal personer som har bil men inte körkort.
Aha, du menar att jag borde läsa vad du skriver istället?
Skilj på skillnaden mellan dels Stockholmare v.s. övriga landet, och dels mellan förändringen över tid.
Är minskningen i körkortinnehav likadan över hela landet eller specifik för de större städerna?
Jag utgår från att minskat körkortinnehav i större städer beror på att städerna har bra kollektivtrafik.
Det vore intressant att se statistik för sånthär i princip utritad på karta, nästan för enskilda hus men åtminstone för relativt små områden.

Skilj på skillnaden mellan dels Stockholmare v.s. övriga landet, och dels mellan förändringen över tid.
Är minskningen i körkortinnehav likadan över hela landet eller specifik för de större städerna?
Jag utgår från att minskat körkortinnehav i större städer beror på att städerna har bra kollektivtrafik.
Det vore intressant att se statistik för sånthär i princip utritad på karta, nästan för enskilda hus men åtminstone för relativt små områden.
- Erik Sandblom
Jag vet inte, men tycker du ställer jättebra frågor. Det görs ju resvaneundersökningar vilket är ett stort steg framåt (jämfört med predict and provide) så jag hoppas det kan komma mer detaljerad info om körkort. Under tiden kan man titta på SCBs karta över reseavdrag.M_M skrev:Är minskningen i körkortinnehav likadan över hela landet eller specifik för de större städerna?
"Predict and Provide" betyder att man spår att biltrafiken ökar och sen bygger man ut vägnätet för att tillgodose spådomen. Det blir en självuppfyllande profetia.
Intressant! Om jag inte ser helt fel så är Malmö och Lund två "vita fläckar", medan alla kommunser i Stockholm- och Göteborgområdet verkar ha rätt gott om reseavdrag.Erik Sandblom skrev:Jag vet inte, men tycker du ställer jättebra frågor. Det görs ju resvaneundersökningar vilket är ett stort steg framåt (jämfört med predict and provide) så jag hoppas det kan komma mer detaljerad info om körkort. Under tiden kan man titta på SCBs karta över reseavdrag.
Intressant att det är färre avdrag långt norrut.
En sak som kan vara värd att tänka på är att avdrag syns inte om man kommer under den där generella nivån som alla får avdrag för oavsett om det är motiverat eller inte. Jag gissar att det snackas mer om pengar i/vid de större städerna, åtminstone i de kretsar där folk åker bil till jobbet. Det ingår väl mer eller mindre i normen att prata om ekonomi på fikarasterna.
Det låter som nåt klart lämpligare för företagsekonomiska beräkningar än samhällsekonomiska beräkningar...Erik Sandblom skrev:"Predict and Provide" betyder att man spår att biltrafiken ökar och sen bygger man ut vägnätet för att tillgodose spådomen. Det blir en självuppfyllande profetia.
-
Du ställer frågan rakt ut "Behöver man bil" "Har man ens körkort".
Vem är denna man?
Nåväl. Som många redan svarat:
Det beror på var de bor, när de börjar arbeta, hur utbyggd kollektivtrafiken är mm mm.
Jag behöver bil vissa tidiga mornar. Så är det när man jobbar med att köra kollektivtrafik. Man måste vara på jobbet innan tåg och buss börjar gå (och så bor man ju i en förort i skogen). Alternativet är att åka tåg, tunnelbana och tåg och anlända jobbet exakt när man börjar. Men då blir det dålig marginal. Händer något blir resenärerna på bussen man skulle kört drabbade. Jobbar jag dagtid åker jag kollektivt.
Dock skulle man ju gärna slippa bilen när man sen åker hem. Men då måste man i så fall ha en bil för varje arbetsdag och jobba tidiga mornar ena veckan och sena nätter andra... och köra hem alla bilar då man jobbar kväll. Men nu funkar ju inte det. Så man får sitta där i köerna på vägen hem.
Sen beror ju allt på vad för jobb man har. En del kanske behöver bilen i jobbet sen?
Vem är denna man?
Nåväl. Som många redan svarat:
Det beror på var de bor, när de börjar arbeta, hur utbyggd kollektivtrafiken är mm mm.
Jag behöver bil vissa tidiga mornar. Så är det när man jobbar med att köra kollektivtrafik. Man måste vara på jobbet innan tåg och buss börjar gå (och så bor man ju i en förort i skogen). Alternativet är att åka tåg, tunnelbana och tåg och anlända jobbet exakt när man börjar. Men då blir det dålig marginal. Händer något blir resenärerna på bussen man skulle kört drabbade. Jobbar jag dagtid åker jag kollektivt.
Dock skulle man ju gärna slippa bilen när man sen åker hem. Men då måste man i så fall ha en bil för varje arbetsdag och jobba tidiga mornar ena veckan och sena nätter andra... och köra hem alla bilar då man jobbar kväll. Men nu funkar ju inte det. Så man får sitta där i köerna på vägen hem.
Sen beror ju allt på vad för jobb man har. En del kanske behöver bilen i jobbet sen?
Bantekniker
vår familj har haft bil, på grund av att min farsa fick penngar till körkort, så han skaffade det då behöver man ju en bil att övningsköra med, min morsa är född på landgsbyggden och tog körkort så fort det gick. men efter hon flytade till stockholm så såg hon ingen andledning med det. sen när min pappa hade tagit körkort och prövotiden var ute med lite råge, så solde vi bilen. om vi behöver bil så hyr vi som semstrar...
det går inte alltid fortare att ta bilden, ett exempel är för min frasa att det tar cirka 1timme att åka kominalt men tar cirka 1½med bil
och jag ska nog kanske ta körkort men det känns lite ondögit om man bor i stockholm
det går inte alltid fortare att ta bilden, ett exempel är för min frasa att det tar cirka 1timme att åka kominalt men tar cirka 1½med bil

och jag ska nog kanske ta körkort men det känns lite ondögit om man bor i stockholm

är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Intelligensbefriad är väl att ta i. På vilket sätt skulle det vara intelligesbefriat? Alla har väl ändå rätt att göra sina val. En del står ut med att stå i köerna och andra gör det inte. Man borde kanske rikta detta åt att politikerna kanske borde räta upp snedfördelningen av gatuutrymnmet i staden så att de som väljer att åka kollektivt får reserverade körfält som uppgår till minst samma andel som det finns kollektivtrafikanter i förhållande till bilister. Då skulle köerna bara drabba just de som väljer att åka bil.Citat av Johan Eriksson taget ur sitt samanhang skrev:...men annars tycker jag man är totalt intelligensbefriad om man som 18-åring (och uppåt) skaffar både bil, lappen, lgh i Sthlms innerstad för att sedan förpesta tillvaron för sig själv och andra där...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Att ha körkort är många gånger en fördel när man söker jobb, därmed inte sagt att körkortsinnehav bör vara synonymt med bilägande.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Inte heller tvärt om. En bekant till mig jobbar på ett ställe där en nyanställd fick frågan "har du bil?" och kunde ärligt svara ja på den frågan. Vederbörande fick jobbet, men sedan visade det sig att körkort dock saknades. Hur man kan köpa bil utan att ha körkort vet jag inte, men i detta fallet var det den äkta hälften som använde sig av bilen i fråga. Hur det gick minns jag inte.Martin skrev:Att ha körkort är många gånger en fördel när man söker jobb, därmed inte sagt att körkortsinnehav bör vara synonymt med bilägande.
Professionell tyckare
Underbar storyKantorn skrev:Inte heller tvärt om. En bekant till mig jobbar på ett ställe där en nyanställd fick frågan "har du bil?" och kunde ärligt svara ja på den frågan. Vederbörande fick jobbet, men sedan visade det sig att körkort dock saknades. Hur man kan köpa bil utan att ha körkort vet jag inte, men i detta fallet var det den äkta hälften som använde sig av bilen i fråga. Hur det gick minns jag inte.Martin skrev:Att ha körkort är många gånger en fördel när man söker jobb, därmed inte sagt att körkortsinnehav bör vara synonymt med bilägande.

Rent tekniskt är det inga problem att köpa bil utan att ha körkort. Förutom fallet att någon annan nyttjar den så kan det ju också vara så att någon t.ex. ärvt en bil, eller för den delen t.ex. fått en bil i nån slags bytesaffär eller vad det nu kan vara...
- Erik Sandblom
Antalet körkortsinnehavare i åldersgruppen 25-44 minskar och är lägre än 1980. Men det syns ett trendbrott för åldersgruppen 18-24. Där minskade antalet körkortsinnehavare under perioden 1988-2001 för att sedan börja öka igen.
Fick ungdomarna mer pengar eller vande de sig av med att cykla?
Statistik över körkortsinnehavare efter åldersgrupp - Transportstyrelsen
De kanske helt enkelt har behov av körkort!?Erik Sandblom skrev:Antalet körkortsinnehavare i åldersgruppen 25-44 minskar och är lägre än 1980. Men det syns ett trendbrott för åldersgruppen 18-24. Där minskade antalet körkortsinnehavare under perioden 1988-2001 för att sedan börja öka igen.
Jag ser körkortsinnehav som en del av stegen in i vuxenlivet. Och körkortskunskaperna som en del i normal allmänbildning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!