Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 279
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Fyrgeit »

twr skrev: fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.

En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alvik :D
twr
Inlägg: 8925
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Fyrgeit skrev: fredag 03 maj 2024 17:31
twr skrev: fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.

En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alvik :D
Det skulle också kunna vara som en lång mittplattform där hälften är Spårväg syd och hälften är Gula linjen, men spåren hänger ihop, för gemensam depå.

Men att helt enkelt slå ihop banorna till en verkar vara den enklaste lösningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Kantorn »

twr skrev: fredag 03 maj 2024 18:58
Fyrgeit skrev: fredag 03 maj 2024 17:31
twr skrev: fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.

En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alvik :D
Det skulle också kunna vara som en lång mittplattform där hälften är Spårväg syd och hälften är Gula linjen, men spåren hänger ihop, för gemensam depå.

Men att helt enkelt slå ihop banorna till en verkar vara den enklaste lösningen.
Då blir ju den nya tunnelbanelinjen en spårväg. Så kan vi inte ha det. (Obs! En smula ironi!)
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9996
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Byggstart närmar sig för nya gula tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö
SVT Nyheter skrev:– Det kommer att ta tio minuter att åka mellan Fridhemsplan och Älvsjö och två minuter mellan Liljeholmen och Fridhemsplan, säger Johan Brantmark, chef för gula linjen Region Stockholm.
Två minuter mellan Liljeholmen och Fridhemsplan är inte illa, speciellt för resenärer som ändå ska fortsätta med tunnelbanan. Linje 77 tar 13 minuter i rusning!

Tunnelbanans gula linje ska byggas med gigantiska tunnelborrar
SVT Nyheter skrev:Buller och vibrationer från sprängsalvor har blivit vardag för många stockholmare, nu när tunnelbanans blå och gröna linje förlängs med tolv stationer. Men den nya gula linjens spårtunnlar kommer att drivas fram på ett helt annat sätt – med två gigantiska tunnelborrmaskiner.
Den nya tunnelbanan har en mycket hög ambitionsnivå: Förutom moderna inslag som plattformsdörrar och självkörande tåg så byggs den på ett modernt sätt.
Enceladus
Inlägg: 9996
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Nästa steg för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö – idag börjar samrådet
FUT skrev:Planeringen för den nya Gula linjen börjar närma sig slutet. Mellan 22 maj och 19 juni pågår det sista stora samrådet. Det handlar om både utformning och byggtid.

[...]

– Vid Fridhemsplan har det varit svårare. Det är ett väldigt komplext område mitt i stan. Vi har utrett två olika lägen, som båda påverkar omgivningen, men på olika sätt. Till slut har vi nu landat i att läget vid Lindhagensplan är det som sammantaget bedöms få minst påverkan, säger Johan Brantmark.
Nu börjar det röra på sig! Till skillnad från andra kollektivtrafikprojekt, t.ex. Slussenterminalen och Kistagrenen, verkar FUT hålla tidplanen för den nya linjen.

Stopp för tunnelbygge i Rålambshovsparken
DN skrev:– Det hade varit väldigt svårt för mig att bygga bort grönområden och träd och bevara en bensinmack, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Den nya gula tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska börja byggas 2025 under förutsättning att alla tillstånd är klara. När spaden sätts i marken är byggtiden cirka nio år.
Som väntat offras bensinmacken vid Lindhagensplan snarare än den populära parken Rålis. Hinner inte bensinbilar förbjudas i området innan bygget är klart?
Majkey
Inlägg: 159
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Majkey »

Vet inte om en minimetro riktigt räknas som hög ambitionsnivå. En väldigt dyr tunnel för tvärbanekapacitet.
Enceladus
Inlägg: 9996
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Majkey skrev: onsdag 22 maj 2024 11:12 Vet inte om en minimetro riktigt räknas som hög ambitionsnivå. En väldigt dyr tunnel för tvärbanekapacitet.
Kapaciteten avgörs av fordonens storlek och frekvens. Den här tunnelbanan kommer att ha en betydligt högre kapacitet än Tvärbanan sett över hela dygnet!
daniel_s
Inlägg: 14189
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av daniel_s »

Nja. Kapaciteten är (i dessa sammanhang) det trafikarbete som anläggningen är dimensionerad för. Det du syftar på är utbudet.
Enceladus
Inlägg: 9996
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: onsdag 22 maj 2024 11:45 Nja. Kapaciteten är (i dessa sammanhang) det trafikarbete som anläggningen är dimensionerad för. Det du syftar på är utbudet.
Både kapaciteten och utbudet blir bättre! Köpenhamns metro är dimensionerad för åtminstone 90-sekunderstrafik. Klarar Tvärbanan samma frekvens?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6493
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

Jämförs inte äpplen och päron här? Vad försöker du jämföra och vad är syftet med jämförelsen?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9996
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 22 maj 2024 15:03 Jämförs inte äpplen och päron här? Vad försöker du jämföra och vad är syftet med jämförelsen?
70 meters tunnelbanetåg och 60 meters spårvagnståg är i allra högsta grad jämförbara alternativ. Det senare är betydligt vanligare i världen, och det finns nog skäl till det. Därför kan det vara intressant att försöka reda ut vad som gör Stockholm så speciellt:
  • Kapacitet: Spårvägar brukar kunna ha en hög frekvens, men Tvärbanans säkerhetsrestriktioner medger inte ens "rak 6-minuterstrafik". Jämför metron.
  • Utbud: I Stockholm får bara tunnelbana ha nattrafik. Det finns egentligen inget mer att säga om den saken.
  • Restid: Eftersom de flesta redan kommer med någon tunnelbana så är det fördelaktigt att ha stationer under marken vid Liljeholmen och Fridhemsplan.
  • Kostnad: Kistagrenen kostar 8 miljarder kronor att bygga. FUT är uppenbarligen bättre på att genomföra stora kollektivtrafikprojekt. Förare kostar också.
twr
Inlägg: 8925
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Majkey skrev: onsdag 22 maj 2024 11:12 Vet inte om en minimetro riktigt räknas som hög ambitionsnivå. En väldigt dyr tunnel för tvärbanekapacitet.
Verkligen. Ett av de sämsta infrastrukturprojekten i Stockholms historia.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6493
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 22 maj 2024 15:49
Odd skrev: onsdag 22 maj 2024 15:03 Jämförs inte äpplen och päron här? Vad försöker du jämföra och vad är syftet med jämförelsen?
70 meters tunnelbanetåg och 60 meters spårvagnståg är i allra högsta grad jämförbara alternativ. Det senare är betydligt vanligare i världen, och det finns nog skäl till det. Därför kan det vara intressant att försöka reda ut vad som gör Stockholm så speciellt:
  • Kapacitet: Spårvägar brukar kunna ha en hög frekvens, men Tvärbanans säkerhetsrestriktioner medger inte ens "rak 6-minuterstrafik". Jämför metron.
  • Utbud: I Stockholm får bara tunnelbana ha nattrafik. Det finns egentligen inget mer att säga om den saken.
  • Restid: Eftersom de flesta redan kommer med någon tunnelbana så är det fördelaktigt att ha stationer under marken vid Liljeholmen och Fridhemsplan.
  • Kostnad: Kistagrenen kostar 8 miljarder kronor att bygga. FUT är uppenbarligen bättre på att genomföra stora kollektivtrafikprojekt. Förare kostar också.
Precis som jag trodde. Du jämför äpplen med päron. Och du skriver det själv rätt bra :-D
Genius on call
Skriv svar