"rak 6-minutertrafik"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"rak 6-minutertrafik"
Region Stockholms trafikförvaltning har publicerat ett förslag till trafikförändringar inför 2021 https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... or-t21.pdf . Där kan man bl a - i avsnitt 2.4.4 om Tvärbanan - läsa "Vi verkar för att förtäta trafiken till rak 6-minutertrafik men det är för närvarande inte tillåtet pga. nuvarande säkerhetsrestriktioner. "
Är det någon som förstår vad som avses med rak trafik? Att spårvagnarna - i varje fall vissa tider på dygnet - går var sjätte minut? Nej, då hade man väl skrivit exempelvis "..förtäta till sexminuterstrafik"?
Jag tolkar texten även som att säkerhetsrestriktioner hindrar tätare turer, i varje fall om trafiken skall vara rak. Dessa restriktioner måste väl vara något som trafikförvaltningen själv hittat på? I exempelvis Göteborg finns en snabbspårväg med avsevärt högre turtäthet. Kanske inte en relevant jämförelse eftersom Tvärbanan väl inte längre benämns "snabbspårväg"?
Är det någon som förstår vad som avses med rak trafik? Att spårvagnarna - i varje fall vissa tider på dygnet - går var sjätte minut? Nej, då hade man väl skrivit exempelvis "..förtäta till sexminuterstrafik"?
Jag tolkar texten även som att säkerhetsrestriktioner hindrar tätare turer, i varje fall om trafiken skall vara rak. Dessa restriktioner måste väl vara något som trafikförvaltningen själv hittat på? I exempelvis Göteborg finns en snabbspårväg med avsevärt högre turtäthet. Kanske inte en relevant jämförelse eftersom Tvärbanan väl inte längre benämns "snabbspårväg"?
/Gunnar Ekeving
Re: "rak 6-minutertrafik"
Det som avses är förtätning till sexminuterstrafik. De som skriver sånt här kan inte skriva, så man får ha lite tålamod.
Säkerhetsrestriktionerna sammanhänger med det fortfarande inte helt färdigställda tågskyddssystemet. I takt med att systemet förbättrats så har dessa restriktioner gradvis kunnat släppas.
Säkerhetsrestriktionerna sammanhänger med det fortfarande inte helt färdigställda tågskyddssystemet. I takt med att systemet förbättrats så har dessa restriktioner gradvis kunnat släppas.
Re: "rak 6-minutertrafik"
Under högtrafik har väl Tvärbanan nästan 6 1/2-minuterstrafik nu (11 tåg/timme ?), är det max med hänsyn till tågsäkerhetssystemet?
undrar
Thomas K Ohlsson
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "rak 6-minutertrafik"
60/11 < 6TKO skrev:Under högtrafik har väl Tvärbanan nästan 6 1/2-minuterstrafik nu (11 tåg/timme ?), är det max med hänsyn till tågsäkerhetssystemet?
undrar
Thomas K Ohlsson
Nu är det 9 tåg per timme, när systemet är godkänt och klart så ska det klara 20.
Re: "rak 6-minutertrafik"
Detta borde innebära att det blir svårt att inledningsvis trafikera första delen av Kistagrenen (till Bromma flygplats) av en särskild linje t ex Alviks strand - flygplatsen. Även om flyglinjen trafikeras endast t ex var tionde minut blir det väl otillåtet tät trafik mellan Alviks strand och Ulvsunda norra? Kanske måste flygspårvagnarna nöja sig med att pendla mellan Ulvsunda norra och flygplatsen?daniel_s skrev:60/11 < 6
Nu är det 9 tåg per timme, när systemet är godkänt och klart så ska det klara 20.
/Gunnar Ekeving
Re: "rak 6-minutertrafik"
Nja, det ska nog hinna ordnas nån lösning på det där. Sen lär väl de där vagnarna av andra skäl inte gå så långa sträckor första tiden.
Re: "rak 6-minutertrafik"
Ja det blev visst lite fel där.... tur det finns yngre ingenjörer med förståndet i behåll!daniel_s skrev:60/11 < 6TKO skrev:Under högtrafik har väl Tvärbanan nästan 6 1/2-minuterstrafik nu (11 tåg/timme ?), är det max med hänsyn till tågsäkerhetssystemet?
undrar
Thomas K Ohlsson
Nu är det 9 tåg per timme, när systemet är godkänt och klart så ska det klara 20.
Följdfråga:
- Vad är det som idag begränsar tågföljden?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "rak 6-minutertrafik"
Suck. Ännu ett fall där signalsystem förstör för kollektivtrafiken. Varför kan de inte bara strunta i signalsystemstjafs och köra på sikt istället?daniel_s skrev:60/11 < 6TKO skrev:Under högtrafik har väl Tvärbanan nästan 6 1/2-minuterstrafik nu (11 tåg/timme ?), är det max med hänsyn till tågsäkerhetssystemet?
undrar
Thomas K Ohlsson
Nu är det 9 tåg per timme, när systemet är godkänt och klart så ska det klara 20.
Re: "rak 6-minutertrafik"
Signaturen "Diripsi" kan glädja sej åt att Trafikförvaltningen verkar gå in för "På sikt"-körning i framtiden. Att det ökar olycksrisken och förlänger restiderna är smällar vi får ta!
När Tvärbanans Kistagren varit i drift några år förväntar jag mej att man kopplar ur signalsystemet på resten av Tvärbanan. Istället för att göra ännu ett försök att installera ett nytt signalsystem på TUB2 är det väl lika bra att börja med "På sikt"-körning även där.
Jag föreslår också att TF tillsammans med Banverket och MTR gör prov för att se om det inte går att köra fler än 16 tåg per timme på Citybanan bara man struntar i signalerna - det 'är säkert lättare än att installera ett bättre signalsystem.
funderar
Thomas K Ohlsson
När Tvärbanans Kistagren varit i drift några år förväntar jag mej att man kopplar ur signalsystemet på resten av Tvärbanan. Istället för att göra ännu ett försök att installera ett nytt signalsystem på TUB2 är det väl lika bra att börja med "På sikt"-körning även där.
Jag föreslår också att TF tillsammans med Banverket och MTR gör prov för att se om det inte går att köra fler än 16 tåg per timme på Citybanan bara man struntar i signalerna - det 'är säkert lättare än att installera ett bättre signalsystem.
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "rak 6-minutertrafik"
Ursäkta om jag var otydlig men jag menar givetvis inte att man ska köra på sikt i tunnelbanan eller Citybanan. Jag har heller inget emot signalsystem för spårväg om de inte begränsar kapaciteten. Men om signalsystemet inte fungerar som det ska tycker jag att det är bättre att köra på sikt i 60 km/h än att begränsa kapaciteten!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6425
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: "rak 6-minutertrafik"
Vilket kvalificerat struntprat. Förresten klarade vi av detta redan för 4 år sedan, men då var visst inte herrn med här:Diripsi skrev: Suck. Ännu ett fall där signalsystem förstör för kollektivtrafiken. Varför kan de inte bara strunta i signalsystemstjafs och köra på sikt istället?
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 1&start=40
Men herrn är i dåligt sällskap med i stort sett hela AB SS.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6425
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: "rak 6-minutertrafik"
Körning på sikt => sth = 50 km/tim.Diripsi skrev:Ursäkta om jag var otydlig men jag menar givetvis inte att man ska köra på sikt i tunnelbanan eller Citybanan. Jag har heller inget emot signalsystem för spårväg om de inte begränsar kapaciteten. Men om signalsystemet inte fungerar som det ska tycker jag att det är bättre att köra på sikt i 60 km/h än att begränsa kapaciteten!
Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.
Här finns f.ö. mera läsning om detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 0&start=40
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: "rak 6-minutertrafik"
Det är en påhittad regel. I Göteborg går det att köra i 60km/h på sikt.dr Cassandra Nojdh skrev:Körning på sikt => sth = 50 km/tim.
Rätt medicin är att köra på sikt fram tills att man har fixat signalsystemet, inte att minska trafiken.dr Cassandra Nojdh skrev:Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.
Re: "rak 6-minutertrafik"
Men nu har man ju inte minskat trafiken, den har snarare ökat de senaste åren.Diripsi skrev:Det är en påhittad regel. I Göteborg går det att köra i 60km/h på sikt.dr Cassandra Nojdh skrev:Körning på sikt => sth = 50 km/tim.
Rätt medicin är att köra på sikt fram tills att man har fixat signalsystemet, inte att minska trafiken.dr Cassandra Nojdh skrev:Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "rak 6-minutertrafik"
Ändra "inte att minska trafiken" till "Inte att låta bli att öka trafiken", om du tycker det är noga.TKO skrev:Men nu har man ju inte minskat trafiken, den har snarare ökat de senaste åren.Diripsi skrev:Det är en påhittad regel. I Göteborg går det att köra i 60km/h på sikt.dr Cassandra Nojdh skrev:Körning på sikt => sth = 50 km/tim.
Rätt medicin är att köra på sikt fram tills att man har fixat signalsystemet, inte att minska trafiken.dr Cassandra Nojdh skrev:Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.
Re: "rak 6-minutertrafik"
Jag är inte säker på att vagnarna räcker till för en tätare trafik, speciellt inte med de längre varvtider som "på sikt"-körning medför.Diripsi skrev:Ändra "inte att minska trafiken" till "Inte att låta bli att öka trafiken", om du tycker det är noga.TKO skrev:Men nu har man ju inte minskat trafiken, den har snarare ökat de senaste åren.
Men det finns det dom som har bättre koll på!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "rak 6-minutertrafik"
Nu har jag läst. Jag gissar på att rak 6-minuterstrafik betyder var sjätte minut på Solna - Sickla och var sjätte minut på Bromma - Alviks strand. Det skulle innebära var tredje minut Norra Ulvsunda - Alviks strand. Och det är väl det som inte går.gek skrev:Region Stockholms trafikförvaltning har publicerat ett förslag till trafikförändringar inför 2021 https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... or-t21.pdf . Där kan man bl a - i avsnitt 2.4.4 om Tvärbanan - läsa "Vi verkar för att förtäta trafiken till rak 6-minutertrafik men det är för närvarande inte tillåtet pga. nuvarande säkerhetsrestriktioner. "
Är det någon som förstår vad som avses med rak trafik? Att spårvagnarna - i varje fall vissa tider på dygnet - går var sjätte minut? Nej, då hade man väl skrivit exempelvis "..förtäta till sexminuterstrafik"?
Jag tolkar texten även som att säkerhetsrestriktioner hindrar tätare turer, i varje fall om trafiken skall vara rak. Dessa restriktioner måste väl vara något som trafikförvaltningen själv hittat på? I exempelvis Göteborg finns en snabbspårväg med avsevärt högre turtäthet. Kanske inte en relevant jämförelse eftersom Tvärbanan väl inte längre benämns "snabbspårväg"?
Bara en killgissning.
Professionell tyckare
Re: "rak 6-minutertrafik"
Det är också en påhittad regel.Diripsi skrev:Det är en påhittad regel. I Göteborg går det att köra i 60km/h på sikt.dr Cassandra Nojdh skrev:Körning på sikt => sth = 50 km/tim.
Nej det är inte så. När anläggningen inte kan användas på det sätt den är utformad och godkänd för, så ska man göra riskanalyser och vidta de riskreducerande åtgärder som man finner nödvändiga.Diripsi skrev:Rätt medicin är att köra på sikt fram tills att man har fixat signalsystemet, inte att minska trafiken.dr Cassandra Nojdh skrev:Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.
Att ta signalsystemet ur bruk (= köra på sikt) har inte varit aktuellt. Signalsystemet fungerar ju som de ska, det är bara tågskyddssystemet som har brustit de senaste åren. En tid var det helt urkopplat men då med rätt många händelser (”rödkörningar”) som följd. Som tur var inträffade ingen olycka. Nu är systemet driftsatt och de facto i funktion, varvid dessa händelser praktiskt taget upphört. Godkännandet dröjer dock tills man kan visa att systemet verkligen är säkert, och därmed blir också vissa restriktioner kvar en tid till.
Re: "rak 6-minutertrafik"
Vilka är dessa restriktioner - som tydligen förlänger tågföljden från projekterade 3 minuter till cirka 6 1/2 minut?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6425
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: "rak 6-minutertrafik"
Som vanligt bra att du ingriper och stabiliserar läget, Daniel. Det finns ett antal personer här som inte vet vad de pratar om. Hur var det nu Carlsson i Strindbergs "Hemsöborna" sade när han slagits med drängen Norman?daniel_s skrev:Det är också en påhittad regel.Diripsi skrev:Det är en påhittad regel. I Göteborg går det att köra i 60km/h på sikt.dr Cassandra Nojdh skrev:Körning på sikt => sth = 50 km/tim.
Nej det är inte så. När anläggningen inte kan användas på det sätt den är utformad och godkänd för, så ska man göra riskanalyser och vidta de riskreducerande åtgärder som man finner nödvändiga.Diripsi skrev:Rätt medicin är att köra på sikt fram tills att man har fixat signalsystemet, inte att minska trafiken.dr Cassandra Nojdh skrev:Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.
Att ta signalsystemet ur bruk (= köra på sikt) har inte varit aktuellt. Signalsystemet fungerar ju som de ska, det är bara tågskyddssystemet som har brustit de senaste åren. En tid var det helt urkopplat men då med rätt många händelser (”rödkörningar”) som följd. Som tur var inträffade ingen olycka. Nu är systemet driftsatt och de facto i funktion, varvid dessa händelser praktiskt taget upphört. Godkännandet dröjer dock tills man kan visa att systemet verkligen är säkert, och därmed blir också vissa restriktioner kvar en tid till.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".