"rak 6-minutertrafik"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1187
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

"rak 6-minutertrafik"

Inlägg av gek »

Region Stockholms trafikförvaltning har publicerat ett förslag till trafikförändringar inför 2021 https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... or-t21.pdf . Där kan man bl a - i avsnitt 2.4.4 om Tvärbanan - läsa "Vi verkar för att förtäta trafiken till rak 6-minutertrafik men det är för närvarande inte tillåtet pga. nuvarande säkerhetsrestriktioner. "

Är det någon som förstår vad som avses med rak trafik? Att spårvagnarna - i varje fall vissa tider på dygnet - går var sjätte minut? Nej, då hade man väl skrivit exempelvis "..förtäta till sexminuterstrafik"?

Jag tolkar texten även som att säkerhetsrestriktioner hindrar tätare turer, i varje fall om trafiken skall vara rak. Dessa restriktioner måste väl vara något som trafikförvaltningen själv hittat på? I exempelvis Göteborg finns en snabbspårväg med avsevärt högre turtäthet. Kanske inte en relevant jämförelse eftersom Tvärbanan väl inte längre benämns "snabbspårväg"?
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av daniel_s »

Det som avses är förtätning till sexminuterstrafik. De som skriver sånt här kan inte skriva, så man får ha lite tålamod. :D

Säkerhetsrestriktionerna sammanhänger med det fortfarande inte helt färdigställda tågskyddssystemet. I takt med att systemet förbättrats så har dessa restriktioner gradvis kunnat släppas.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av TKO »

Under högtrafik har väl Tvärbanan nästan 6 1/2-minuterstrafik nu (11 tåg/timme ?), är det max med hänsyn till tågsäkerhetssystemet?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Under högtrafik har väl Tvärbanan nästan 6 1/2-minuterstrafik nu (11 tåg/timme ?), är det max med hänsyn till tågsäkerhetssystemet?

undrar
Thomas K Ohlsson
60/11 < 6 :-)

Nu är det 9 tåg per timme, när systemet är godkänt och klart så ska det klara 20.
gek
Inlägg: 1187
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av gek »

daniel_s skrev:60/11 < 6 :-)

Nu är det 9 tåg per timme, när systemet är godkänt och klart så ska det klara 20.
Detta borde innebära att det blir svårt att inledningsvis trafikera första delen av Kistagrenen (till Bromma flygplats) av en särskild linje t ex Alviks strand - flygplatsen. Även om flyglinjen trafikeras endast t ex var tionde minut blir det väl otillåtet tät trafik mellan Alviks strand och Ulvsunda norra? Kanske måste flygspårvagnarna nöja sig med att pendla mellan Ulvsunda norra och flygplatsen?
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av daniel_s »

Nja, det ska nog hinna ordnas nån lösning på det där. Sen lär väl de där vagnarna av andra skäl inte gå så långa sträckor första tiden.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Under högtrafik har väl Tvärbanan nästan 6 1/2-minuterstrafik nu (11 tåg/timme ?), är det max med hänsyn till tågsäkerhetssystemet?

undrar
Thomas K Ohlsson
60/11 < 6 :-)

Nu är det 9 tåg per timme, när systemet är godkänt och klart så ska det klara 20.
Ja det blev visst lite fel där.... tur det finns yngre ingenjörer med förståndet i behåll!

Följdfråga:

- Vad är det som idag begränsar tågföljden?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Under högtrafik har väl Tvärbanan nästan 6 1/2-minuterstrafik nu (11 tåg/timme ?), är det max med hänsyn till tågsäkerhetssystemet?

undrar
Thomas K Ohlsson
60/11 < 6 :-)

Nu är det 9 tåg per timme, när systemet är godkänt och klart så ska det klara 20.
Suck. Ännu ett fall där signalsystem förstör för kollektivtrafiken. Varför kan de inte bara strunta i signalsystemstjafs och köra på sikt istället?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av TKO »

Signaturen "Diripsi" kan glädja sej åt att Trafikförvaltningen verkar gå in för "På sikt"-körning i framtiden. Att det ökar olycksrisken och förlänger restiderna är smällar vi får ta!

När Tvärbanans Kistagren varit i drift några år förväntar jag mej att man kopplar ur signalsystemet på resten av Tvärbanan. Istället för att göra ännu ett försök att installera ett nytt signalsystem på TUB2 är det väl lika bra att börja med "På sikt"-körning även där.

Jag föreslår också att TF tillsammans med Banverket och MTR gör prov för att se om det inte går att köra fler än 16 tåg per timme på Citybanan bara man struntar i signalerna - det 'är säkert lättare än att installera ett bättre signalsystem.

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av Diripsi »

Ursäkta om jag var otydlig men jag menar givetvis inte att man ska köra på sikt i tunnelbanan eller Citybanan. Jag har heller inget emot signalsystem för spårväg om de inte begränsar kapaciteten. Men om signalsystemet inte fungerar som det ska tycker jag att det är bättre att köra på sikt i 60 km/h än att begränsa kapaciteten!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Diripsi skrev: Suck. Ännu ett fall där signalsystem förstör för kollektivtrafiken. Varför kan de inte bara strunta i signalsystemstjafs och köra på sikt istället?
Vilket kvalificerat struntprat. Förresten klarade vi av detta redan för 4 år sedan, men då var visst inte herrn med här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 1&start=40

Men herrn är i dåligt sällskap med i stort sett hela AB SS.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Diripsi skrev:Ursäkta om jag var otydlig men jag menar givetvis inte att man ska köra på sikt i tunnelbanan eller Citybanan. Jag har heller inget emot signalsystem för spårväg om de inte begränsar kapaciteten. Men om signalsystemet inte fungerar som det ska tycker jag att det är bättre att köra på sikt i 60 km/h än att begränsa kapaciteten!
Körning på sikt => sth = 50 km/tim.

Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.

Här finns f.ö. mera läsning om detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 0&start=40
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av Diripsi »

dr Cassandra Nojdh skrev:Körning på sikt => sth = 50 km/tim.
Det är en påhittad regel. I Göteborg går det att köra i 60km/h på sikt.
dr Cassandra Nojdh skrev:Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.
Rätt medicin är att köra på sikt fram tills att man har fixat signalsystemet, inte att minska trafiken.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av TKO »

Diripsi skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Körning på sikt => sth = 50 km/tim.
Det är en påhittad regel. I Göteborg går det att köra i 60km/h på sikt.
dr Cassandra Nojdh skrev:Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.
Rätt medicin är att köra på sikt fram tills att man har fixat signalsystemet, inte att minska trafiken.
Men nu har man ju inte minskat trafiken, den har snarare ökat de senaste åren.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av Diripsi »

TKO skrev:
Diripsi skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Körning på sikt => sth = 50 km/tim.
Det är en påhittad regel. I Göteborg går det att köra i 60km/h på sikt.
dr Cassandra Nojdh skrev:Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.
Rätt medicin är att köra på sikt fram tills att man har fixat signalsystemet, inte att minska trafiken.
Men nu har man ju inte minskat trafiken, den har snarare ökat de senaste åren.
Ändra "inte att minska trafiken" till "Inte att låta bli att öka trafiken", om du tycker det är noga.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av TKO »

Diripsi skrev:
TKO skrev:Men nu har man ju inte minskat trafiken, den har snarare ökat de senaste åren.
Ändra "inte att minska trafiken" till "Inte att låta bli att öka trafiken", om du tycker det är noga.
Jag är inte säker på att vagnarna räcker till för en tätare trafik, speciellt inte med de längre varvtider som "på sikt"-körning medför.
Men det finns det dom som har bättre koll på!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av Kantorn »

gek skrev:Region Stockholms trafikförvaltning har publicerat ett förslag till trafikförändringar inför 2021 https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... or-t21.pdf . Där kan man bl a - i avsnitt 2.4.4 om Tvärbanan - läsa "Vi verkar för att förtäta trafiken till rak 6-minutertrafik men det är för närvarande inte tillåtet pga. nuvarande säkerhetsrestriktioner. "

Är det någon som förstår vad som avses med rak trafik? Att spårvagnarna - i varje fall vissa tider på dygnet - går var sjätte minut? Nej, då hade man väl skrivit exempelvis "..förtäta till sexminuterstrafik"?

Jag tolkar texten även som att säkerhetsrestriktioner hindrar tätare turer, i varje fall om trafiken skall vara rak. Dessa restriktioner måste väl vara något som trafikförvaltningen själv hittat på? I exempelvis Göteborg finns en snabbspårväg med avsevärt högre turtäthet. Kanske inte en relevant jämförelse eftersom Tvärbanan väl inte längre benämns "snabbspårväg"?
Nu har jag läst. Jag gissar på att rak 6-minuterstrafik betyder var sjätte minut på Solna - Sickla och var sjätte minut på Bromma - Alviks strand. Det skulle innebära var tredje minut Norra Ulvsunda - Alviks strand. Och det är väl det som inte går.
Bara en killgissning.
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Körning på sikt => sth = 50 km/tim.
Det är en påhittad regel. I Göteborg går det att köra i 60km/h på sikt.
Det är också en påhittad regel.
Diripsi skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.
Rätt medicin är att köra på sikt fram tills att man har fixat signalsystemet, inte att minska trafiken.
Nej det är inte så. När anläggningen inte kan användas på det sätt den är utformad och godkänd för, så ska man göra riskanalyser och vidta de riskreducerande åtgärder som man finner nödvändiga.

Att ta signalsystemet ur bruk (= köra på sikt) har inte varit aktuellt. Signalsystemet fungerar ju som de ska, det är bara tågskyddssystemet som har brustit de senaste åren. En tid var det helt urkopplat men då med rätt många händelser (”rödkörningar”) som följd. Som tur var inträffade ingen olycka. Nu är systemet driftsatt och de facto i funktion, varvid dessa händelser praktiskt taget upphört. Godkännandet dröjer dock tills man kan visa att systemet verkligen är säkert, och därmed blir också vissa restriktioner kvar en tid till.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av TKO »

Vilka är dessa restriktioner - som tydligen förlänger tågföljden från projekterade 3 minuter till cirka 6 1/2 minut?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "rak 6-minutertrafik"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
Diripsi skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Körning på sikt => sth = 50 km/tim.
Det är en påhittad regel. I Göteborg går det att köra i 60km/h på sikt.
Det är också en påhittad regel.
Diripsi skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Om signalsystemet inte fungerar som tänkt är rätt medicin att se till att signalsystemet fungerar som tänkt (det är egentligen inte signalsystemet utan tågskyddet - ATP, som inte fungerar som tänkt), inte att plocka bort det.
Rätt medicin är att köra på sikt fram tills att man har fixat signalsystemet, inte att minska trafiken.
Nej det är inte så. När anläggningen inte kan användas på det sätt den är utformad och godkänd för, så ska man göra riskanalyser och vidta de riskreducerande åtgärder som man finner nödvändiga.

Att ta signalsystemet ur bruk (= köra på sikt) har inte varit aktuellt. Signalsystemet fungerar ju som de ska, det är bara tågskyddssystemet som har brustit de senaste åren. En tid var det helt urkopplat men då med rätt många händelser (”rödkörningar”) som följd. Som tur var inträffade ingen olycka. Nu är systemet driftsatt och de facto i funktion, varvid dessa händelser praktiskt taget upphört. Godkännandet dröjer dock tills man kan visa att systemet verkligen är säkert, och därmed blir också vissa restriktioner kvar en tid till.
Som vanligt bra att du ingriper och stabiliserar läget, Daniel. Det finns ett antal personer här som inte vet vad de pratar om. Hur var det nu Carlsson i Strindbergs "Hemsöborna" sade när han slagits med drängen Norman?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar