Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alviktwr skrev: ↑fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.
En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Västlig tunnelbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Västlig tunnelbana
Re: Västlig tunnelbana
Det skulle också kunna vara som en lång mittplattform där hälften är Spårväg syd och hälften är Gula linjen, men spåren hänger ihop, för gemensam depå.Fyrgeit skrev: ↑fredag 03 maj 2024 17:31Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alviktwr skrev: ↑fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.
En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Men att helt enkelt slå ihop banorna till en verkar vara den enklaste lösningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Västlig tunnelbana
Då blir ju den nya tunnelbanelinjen en spårväg. Så kan vi inte ha det. (Obs! En smula ironi!)twr skrev: ↑fredag 03 maj 2024 18:58Det skulle också kunna vara som en lång mittplattform där hälften är Spårväg syd och hälften är Gula linjen, men spåren hänger ihop, för gemensam depå.Fyrgeit skrev: ↑fredag 03 maj 2024 17:31Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alviktwr skrev: ↑fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.
En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Men att helt enkelt slå ihop banorna till en verkar vara den enklaste lösningen.
Professionell tyckare
Re: Västlig tunnelbana
Byggstart närmar sig för nya gula tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö
Tunnelbanans gula linje ska byggas med gigantiska tunnelborrar
Två minuter mellan Liljeholmen och Fridhemsplan är inte illa, speciellt för resenärer som ändå ska fortsätta med tunnelbanan. Linje 77 tar 13 minuter i rusning!SVT Nyheter skrev:– Det kommer att ta tio minuter att åka mellan Fridhemsplan och Älvsjö och två minuter mellan Liljeholmen och Fridhemsplan, säger Johan Brantmark, chef för gula linjen Region Stockholm.
Tunnelbanans gula linje ska byggas med gigantiska tunnelborrar
Den nya tunnelbanan har en mycket hög ambitionsnivå: Förutom moderna inslag som plattformsdörrar och självkörande tåg så byggs den på ett modernt sätt.SVT Nyheter skrev:Buller och vibrationer från sprängsalvor har blivit vardag för många stockholmare, nu när tunnelbanans blå och gröna linje förlängs med tolv stationer. Men den nya gula linjens spårtunnlar kommer att drivas fram på ett helt annat sätt – med två gigantiska tunnelborrmaskiner.
Re: Västlig tunnelbana
Nästa steg för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö – idag börjar samrådet
Stopp för tunnelbygge i Rålambshovsparken
Nu börjar det röra på sig! Till skillnad från andra kollektivtrafikprojekt, t.ex. Slussenterminalen och Kistagrenen, verkar FUT hålla tidplanen för den nya linjen.FUT skrev:Planeringen för den nya Gula linjen börjar närma sig slutet. Mellan 22 maj och 19 juni pågår det sista stora samrådet. Det handlar om både utformning och byggtid.
[...]
– Vid Fridhemsplan har det varit svårare. Det är ett väldigt komplext område mitt i stan. Vi har utrett två olika lägen, som båda påverkar omgivningen, men på olika sätt. Till slut har vi nu landat i att läget vid Lindhagensplan är det som sammantaget bedöms få minst påverkan, säger Johan Brantmark.
Stopp för tunnelbygge i Rålambshovsparken
Som väntat offras bensinmacken vid Lindhagensplan snarare än den populära parken Rålis. Hinner inte bensinbilar förbjudas i området innan bygget är klart?DN skrev:– Det hade varit väldigt svårt för mig att bygga bort grönområden och träd och bevara en bensinmack, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Den nya gula tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska börja byggas 2025 under förutsättning att alla tillstånd är klara. När spaden sätts i marken är byggtiden cirka nio år.
Re: Västlig tunnelbana
Vet inte om en minimetro riktigt räknas som hög ambitionsnivå. En väldigt dyr tunnel för tvärbanekapacitet.
Re: Västlig tunnelbana
Kapaciteten avgörs av fordonens storlek och frekvens. Den här tunnelbanan kommer att ha en betydligt högre kapacitet än Tvärbanan sett över hela dygnet!
Re: Västlig tunnelbana
Nja. Kapaciteten är (i dessa sammanhang) det trafikarbete som anläggningen är dimensionerad för. Det du syftar på är utbudet.
Re: Västlig tunnelbana
Både kapaciteten och utbudet blir bättre! Köpenhamns metro är dimensionerad för åtminstone 90-sekunderstrafik. Klarar Tvärbanan samma frekvens?
Re: Västlig tunnelbana
Jämförs inte äpplen och päron här? Vad försöker du jämföra och vad är syftet med jämförelsen?
Genius on call
Re: Västlig tunnelbana
70 meters tunnelbanetåg och 60 meters spårvagnståg är i allra högsta grad jämförbara alternativ. Det senare är betydligt vanligare i världen, och det finns nog skäl till det. Därför kan det vara intressant att försöka reda ut vad som gör Stockholm så speciellt:
- Kapacitet: Spårvägar brukar kunna ha en hög frekvens, men Tvärbanans säkerhetsrestriktioner medger inte ens "rak 6-minuterstrafik". Jämför metron.
- Utbud: I Stockholm får bara tunnelbana ha nattrafik. Det finns egentligen inget mer att säga om den saken.
- Restid: Eftersom de flesta redan kommer med någon tunnelbana så är det fördelaktigt att ha stationer under marken vid Liljeholmen och Fridhemsplan.
- Kostnad: Kistagrenen kostar 8 miljarder kronor att bygga. FUT är uppenbarligen bättre på att genomföra stora kollektivtrafikprojekt. Förare kostar också.
Re: Västlig tunnelbana
Verkligen. Ett av de sämsta infrastrukturprojekten i Stockholms historia.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Västlig tunnelbana
Precis som jag trodde. Du jämför äpplen med päron. Och du skriver det själv rätt braEnceladus skrev: ↑onsdag 22 maj 2024 15:4970 meters tunnelbanetåg och 60 meters spårvagnståg är i allra högsta grad jämförbara alternativ. Det senare är betydligt vanligare i världen, och det finns nog skäl till det. Därför kan det vara intressant att försöka reda ut vad som gör Stockholm så speciellt:
- Kapacitet: Spårvägar brukar kunna ha en hög frekvens, men Tvärbanans säkerhetsrestriktioner medger inte ens "rak 6-minuterstrafik". Jämför metron.
- Utbud: I Stockholm får bara tunnelbana ha nattrafik. Det finns egentligen inget mer att säga om den saken.
- Restid: Eftersom de flesta redan kommer med någon tunnelbana så är det fördelaktigt att ha stationer under marken vid Liljeholmen och Fridhemsplan.
- Kostnad: Kistagrenen kostar 8 miljarder kronor att bygga. FUT är uppenbarligen bättre på att genomföra stora kollektivtrafikprojekt. Förare kostar också.
Norra Tvärbanans kostnad, trots stora konstbyggnader, kostar ungefär en femtedel per kilometer av vad den f d gulalinjen kostar. I dagens läge är det väl att anse som billigt. Men det är klart, man kommer ju inte ner i de knappt 250 miljoner per km som Tvärbanans ursprungliga sträcka kostade.
Dessutom, om du använder samma signalsäkerhetssystem på spårväg eller på tunnelbana så blir prestandan förvånansvärt lika. Skulle du köra 70-meters tunnelvagnar på tvärbanan i stället för 60-meters spårvagnståg, allt annat lika, så skulle du få en marginellt större kapacitet. Och skulle du köra 60-meters spårvagnståg i den nya minitunnelbanan så skulle du komma upp i nästan samma kapacitet. Om du däremot skulle köra breda X60-liknande, 100 meter långa, vagnar i minitunnelbanan, med alla andra förutsättningar lika, så skulle du få nästan dubbla kapaciteten.
Genius on call