Harald skrev:Automater för stämpling av remsor genom självbetjäning fanns i Holland för 30 år sedan. Det fanns väl sådana på tolvan ett tag också, men av någon anledning tycks SL tro att resenärerna inte klarar av att stämpla själva.
De finns/fanns nyligen på en del tunnelbanestationer också, så det är inte hela förklaringen.
Största problemet torde vara att politikerna är otydliga och inkonsekventa i sina beslut. Man borde ha bestämt sig för någonting cirka 1995, och sedan stenhårt följt den linjen. Men i stället så vänder man kappan mer eller mindre efter vinden, även när man sitter flera mandatperioder i sträck. Och tjänstemännen gör väl antingen sitt bästa för att följa med, eller minsta möjliga i avvaktan på nästa vändning.
Det borde kanske vara krav på att den tillträdande landstingsmajoriteten skulle ta över de sittande politikerna vid varje maktskifte så att man fick lite kontinuitet i politiken. I Stockholm spelar det ändå ingen roll, alla är ju egentligen ute efter samma väljare så det bör inte vara så svårt att vänja sig vid en ny arbetsgivare ens om man är landstingspolitiker
Harald skrev:Automater för stämpling av remsor genom självbetjäning fanns i Holland för 30 år sedan. Det fanns väl sådana på tolvan ett tag också, men av någon anledning tycks SL tro att resenärerna inte klarar av att stämpla själva.
De finns/fanns nyligen på en del tunnelbanestationer också, så det är inte hela förklaringen.
Även på visa pendeltågsstationer. Jag funderade dock för några år sedan hur man hade tänkt att man skulle använda dessa. Instruktionerna var högst sparsamma och kartan med zongränser satt inför spärrlinjen, inte precis genomtänkt.
Det borde kanske vara krav på att den tillträdande landstingsmajoriteten skulle ta över de sittande politikerna vid varje maktskifte så att man fick lite kontinuitet i politiken. I Stockholm spelar det ändå ingen roll, alla är ju egentligen ute efter samma väljare så det bör inte vara så svårt att vänja sig vid en ny arbetsgivare ens om man är landstingspolitiker
Det finns visa länder som provat detta, oftast brukar det sluta med att medborgarna tröttnar och på ena eller andra sätet kräver att demokrati införs.
Nu har i alla fall beskedet kommit att gruppresa för reskassan kommer lanseras den 21 mars. Ett litet steg för mänskligheten, men ett stort steg för SL....
Man kommer ej kunna gå via automatspärren, utan spärren måste öppnas manuellt av spärrvakten för varje trafikant.
Även på visa pendeltågsstationer. Jag funderade dock för några år sedan hur man hade tänkt att man skulle använda dessa. Instruktionerna var högst sparsamma och kartan med zongränser satt inför spärrlinjen, inte precis genomtänkt.
Det var väl gigantiska klossar, stora som en Selectaautomat ungefär, eller?
Jag har iaf stött på något sådant om minnet inte sviker mig. Instruktionen hur man ska vika remsan ger jag en överkorsad ratt. Skulle jag i förväg veta att jag behöver använda en automat med så usel instruktion så skulle jag ta med några tomma pappersark som är snarlika en remsa, för att prova hur automaten gör.
Visst är det helt självklart att man måste vika så att den sidan som ska stämplas inte är på insidan av vecket, och visst är det nära på självklart att automaten stämplar på den kupong som är längst in, men det krävs en vettig instruktion för att det ska framgå om den stämplar uppifrån eller nerifrån...
Jag kan bekräfta att stämpelautomat för självbetjäning finns på åtminstone ett par platser än idag. De jag själv stöter på i vardagsresandet är Alvik (plattformsdel 4, söderänden - troligen tänkt för resenärer på L12 som inte hinner träffa en konduktör innan avstigningen) och Västerhaninge (nere i vänthallen under spåren, stationen saknar automatspärrar och spärrkur). Maskinen ifråga ser ut som en gul gammal telefonautomat, givetvis utan telefonlur.
Ersättningen av remsan är nog ganska bergfast spikad nu när datum har beslutats och basunerats ut med pompa och ståt. Under mars lär nog folk fortsätta köpa (och hamstra) remsor, men från och med april blir det elddop för hela systemet. Problemet för trafikpersonalen i dagsläget är att såpass få väljer att resa med reskassa att frågorna är få och spridda - vilket föranleder låg repetition av kunskaperna. I mitten av april tror jag det kommer sitta som ett rinnande vatten hos den absoluta majoriteten av personalen när systemet används mer rutinmässigt.
Att personalen inte får så många frågor kan även bro på att man inte behöver ta kon takt med personalen för att använda reskassa. Själv har jag inte haft någon anledning att ha kontakt med spärrvakten sedan jag började använda reskassan.
BSB101 skrev:Att personalen inte får så många frågor kan även bro på att man inte behöver ta kon takt med personalen för att använda reskassa. Själv har jag inte haft någon anledning att ha kontakt med spärrvakten sedan jag började använda reskassan.
Att personalen inte får så många frågor beror väl på att vi som använder remsan inte behöver fråga så mycket, snarare kolla att dom stämplar rätt, vilket vi kan och jag tror inte att personalen kommer att få så många frågor fler efter sista augusti, för då har vi åkt färdigt med SL, i den mån vi inte har färdtjänstbevis.
/Göran
M_M skrev:Visst är det helt självklart att man måste vika så att den sidan som ska stämplas inte är på insidan av vecket, och visst är det nära på självklart att automaten stämplar på den kupong som är längst in, men det krävs en vettig instruktion för att det ska framgå om den stämplar uppifrån eller nerifrån...
Precis som i en manuell biljettspärr alltså, man kan ju aldrig veta om spärrvakten tänker lägga remsan på bordet och stämpla den uppifrån, eller hålla upp den mot innertaket och stämpla den underifrån.
(Nej, SÅ dumma är folk sällan att de stoppar in remsan med baksidan uppåt, däremot är det en och annan korkskalle som håller in remsan i spärren med överdelen inåt och vägrar släppa den...)
Eftersom alla med periodkort (månadskort o.dyl) får åka över SLs hela nät borde detta även kunna gälla för reskassans resenärer. Det måste ju redan i dag var så att övervägande delen av resenärerna är de som reser med periodkort.
Vestis.
Vestis skrev:Eftersom alla med periodkort (månadskort o.dyl) får åka över SLs hela nät borde detta även kunna gälla för reskassans resenärer. Det måste ju redan i dag var så att övervägande delen av resenärerna är de som reser med periodkort.
Vestis.
Ja eftersom tiden inte verkar vara mogen för att vi gemensamt totalfinansierar kollektivtrafiken (som vi gör med t ex utbildning och barnsjukvård) så är enhetstaxa den näst bästa lösningen. Det har provats i SL-trafiken, och det fungerar. Hela Access-systemet byggde ju på enhetstaxa, sen fick högermoderaterna för sej att det blev för dyrt... men det är bara en fråga om prioriteringar!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
"Nåt ska man väl få för världens högsta landstingsskatt, kollektivtrafik till exempel..."
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Inge skrev:Ja eller varför inte "gemensamt", dvs tvinga någon annan, finansiera blåbär, bröd och bensin, det är ju bara en fråga om prioriteringar? -vems?
Hursomhelst måste du ändå ha ett system för att administrera de därvid nödvändiga ransoneringskupongerna.
Just den diskussionen kanske vi kan föra någon annan stans, här handlar det enbart om sambandet mellan kolletivtrafikens finansiering och kravet på ett eventuellt biljettsystem.
Och jag föreslog enhetstaxa - något som bevisligen fungerar och är lätt att administrera... vad tycker du om det?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Inge skrev:Ja eller varför inte "gemensamt", dvs tvinga någon annan, finansiera blåbär, bröd och bensin, det är ju bara en fråga om prioriteringar? -vems?
Hursomhelst måste du ändå ha ett system för att administrera de därvid nödvändiga ransoneringskupongerna.
Just den diskussionen kanske vi kan föra någon annan stans, här handlar det enbart om sambandet mellan kolletivtrafikens finansiering och kravet på ett eventuellt biljettsystem.
Och jag föreslog enhetstaxa - något som bevisligen fungerar och är lätt att administrera... vad tycker du om det?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Enhetstaxa är väl ok. Men inte till det alldeles för låga priset som var då för tiden. Snarare: kontant: 50 kr, reskassa typ 32 kr, periodkort som nu. De resenärer man ev mister med denna förhållandevis blygsamma höjning är spontanresenärerna inom en zon, tex de som tar bussen/spårvagnen/tunnelbanan i stället för att gå tre - fyra kvarter.
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Enhetstaxa är väl ok. Men inte till det alldeles för låga priset som var då för tiden. Snarare: kontant: 50 kr, reskassa typ 32 kr, periodkort som nu. De resenärer man ev mister med denna förhållandevis blygsamma höjning är spontanresenärerna inom en zon, tex de som tar bussen/spårvagnen/tunnelbanan i stället för att gå tre - fyra kvarter.
Det går alltid att diskutera prisnivån, men vill vi att folk ska åka kollektivt får det inte vara för dyrt. Och eftersom flertalet resenärer åkre på periodkort spelar prisnivån på enkelresor inte så stor roll för SL:s ekonomi som den nuvarande majoriteten gör gällande. Här kör man med samma dimridåer som när det gällde försöket med öppna spärrlinjer... i inget av fallen var det ekonomiska utan någon sorts moraletiska skäl som låg till grund för högeralliansens ställningstagande!
/TKO
BSB101 skrev:Att personalen inte får så många frågor kan även bro på att man inte behöver ta kon takt med personalen för att använda reskassa. Själv har jag inte haft någon anledning att ha kontakt med spärrvakten sedan jag började använda reskassan.
Att personalen inte får så många frågor beror väl på att vi som använder remsan inte behöver fråga så mycket, snarare kolla att dom stämplar rätt, vilket vi kan och jag tror inte att personalen kommer att få så många frågor fler efter sista augusti, för då har vi åkt färdigt med SL, i den mån vi inte har färdtjänstbevis.
/Göran
Jag ser ingenting som skulle innebära att antalet resande med SL skulle påverkas nämnvärt bara för att remsan går ur tiden.
Till skillnad från dig tror jag på människan och hennes förmåga att ta till sig nya saker. Det är denna förmåga som gör att vi inte längre bor kvar i grottor och behöver gå ut och klubba ihjäl vårt käk.
M_M skrev:Visst är det helt självklart att man måste vika så att den sidan som ska stämplas inte är på insidan av vecket, och visst är det nära på självklart att automaten stämplar på den kupong som är längst in, men det krävs en vettig instruktion för att det ska framgå om den stämplar uppifrån eller nerifrån...
Precis som i en manuell biljettspärr alltså, man kan ju aldrig veta om spärrvakten tänker lägga remsan på bordet och stämpla den uppifrån, eller hålla upp den mot innertaket och stämpla den underifrån.
(Nej, SÅ dumma är folk sällan att de stoppar in remsan med baksidan uppåt, däremot är det en och annan korkskalle som håller in remsan i spärren med överdelen inåt och vägrar släppa den...)
Skillnaden mellan automaten och spärrvakten (eller bussföraren) är givetvis bland annat att remsan inte behöver vikas då den stämplas av spärrvakt/bussförare!
I teorin ska man dessutom kunna lita på att spärrvakten vet vilken ruta som det ska stämplas i. Det är väl för övrigt lite märkligt om denne inte kan stämpla bara för att remsan är felvänd?
Praktiska studier visar dock att inte ens spärrvakterna vet alltid hur man stämplar rätt. Klassikern jag råkat ut för är att spärrvakten stämplat fel och sedan också stämplat fel på rätta-sidan, och gjort nån slags anteckning som bra resulterat i att nästa stämplare tittat suspekt på remsan...
M_M skrev:I teorin ska man dessutom kunna lita på att spärrvakten vet vilken ruta som det ska stämplas i. Det är väl för övrigt lite märkligt om denne inte kan stämpla bara för att remsan är felvänd?
Nej, det är inte märkligt alls. Som jag just skrev så förekommer det att folk stoppar in den felvänd och håller i den, vilket får till följd att man måste rycka den ur handen på dem för att överhuvudtaget kunna komma åt att stämpla rätt.
M_M skrev:Praktiska studier visar dock att inte ens spärrvakterna vet alltid hur man stämplar rätt. Klassikern jag råkat ut för är att spärrvakten stämplat fel och sedan också stämplat fel på rätta-sidan, och gjort nån slags anteckning som bra resulterat i att nästa stämplare tittat suspekt på remsan...
Ja, vissa har svårt att lära sig enkla instruktioner om hur man ska göra för att göra rätt. Att då lära sig hur man ska korrigera ett fel, som man inte ens hade tänkt göra från början, är naturligtvis något extremt abstrakt för en sådan annorlundaduglig person. Föreställ dig sedan att försöka få dem att göra rätt med hjälp av taxemeddelanden och handboksändringar... (Obs: Dylika förmågor förekommer på alla nivåer i alla tänkbara företag!)
M_M skrev:I teorin ska man dessutom kunna lita på att spärrvakten vet vilken ruta som det ska stämplas i. Det är väl för övrigt lite märkligt om denne inte kan stämpla bara för att remsan är felvänd?
Nej, det är inte märkligt alls. Som jag just skrev så förekommer det att folk stoppar in den felvänd och håller i den, vilket får till följd att man måste rycka den ur handen på dem för att överhuvudtaget kunna komma åt att stämpla rätt.
M_M skrev:Praktiska studier visar dock att inte ens spärrvakterna vet alltid hur man stämplar rätt. Klassikern jag råkat ut för är att spärrvakten stämplat fel och sedan också stämplat fel på rätta-sidan, och gjort nån slags anteckning som bra resulterat i att nästa stämplare tittat suspekt på remsan...
Ja, vissa har svårt att lära sig enkla instruktioner om hur man ska göra för att göra rätt. Att då lära sig hur man ska korrigera ett fel, som man inte ens hade tänkt göra från början, är naturligtvis något extremt abstrakt för en sådan annorlundaduglig person. Föreställ dig sedan att försöka få dem att göra rätt med hjälp av taxemeddelanden och handboksändringar... (Obs: Dylika förmågor förekommer på alla nivåer i alla tänkbara företag!)
Om ni visste hur många gånger jag har suttit och slitit i remsan för att den gamla kärr förlåt äldre damen skulle släppa den så att jag kunde stämpla på den tiden jag satt i T-banans spärrar.
Om ni visste hur många gånger jag har suttit och slitit i remsan för att den gamla kärr förlåt äldre damen skulle släppa den så att jag kunde stämpla på den tiden jag satt i T-banans spärrar.
I stället för att slita och dra , vore det inte bättre att bara vänta tills "kä" släppt ifrån sig remsan ?