Det är nog klokt att ha två kuponger som standardresa, i alla fall till systemet "satt sig". Men reser man då frekvent trekupongsresor så blir det ju lite jobbigt. Kanske två olika kort kan vara en lämplig i inkörningsskedet, även om jag ser nackdelarna i det också.lirdo skrev:De försöker fasa ut remsorna, så det inte kommer som en chock för alla vid säljstoppet den 1 april.Lennart Petersen skrev:Men det ska väl inte vara svårt. Remsorna ingår i SL ordinarie sortiment och säljs (enligt nuvarande uppgift) till 31/3 2013 så det kan man förvänta sig att finna i alla spärrkiosker och på SL-center, om dom är slut har man anledning att klagalirdo skrev:Såg en äldre dam i dag som lyckades få tag i en förköpsremsa. Hon såg så glad ut när hon gick igenom spärren med sin nystämplade remsa. De börjar bli allt svårare att få tag på nu, i synnerhet pensionärsremsor.
Hörde vid stationen i dag en trafikant som upprepade gånger skrek till spärrvakten: "Det kan du visst!!"" Förstod sen att personen hade reskassa med standardresa tre kuponger, och ville att spärrvakten skulle ta betalt för två kuponger för just denna resa. Det hela slutade med att trafikanten fick köpa en remsa i stället.
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
.
Det kanske inte går, men SL gör det ändå....Man anser att man kan hänvisa trafikanterna till reskassan i stället. Vissa ombud säljer inte remsor överhuvud taget längre.
Det går inte att göra så, SL är ingen butik vilken som helst utan en samhällsservice delvis skattefinasierad.
Man kan alltså inte "fasa ut" remsorna lite efter tycke utan självklart måste dom finnas tillgängliga fram till säljstopp.
Att ha lite remsor över när det blir stopp kostar ju f.ö bara peanuts i form av papper och tryckkostnad.
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
För ombuden blir det ju då en fråga om vad man har för avtal med SL .lirdo skrev:.Det kanske inte går, men SL gör det ändå....Man anser att man kan hänvisa trafikanterna till reskassan i stället. Vissa ombud säljer inte remsor överhuvud taget längre.
Det går inte att göra så, SL är ingen butik vilken som helst utan en samhällsservice delvis skattefinasierad.
Man kan alltså inte "fasa ut" remsorna lite efter tycke utan självklart måste dom finnas tillgängliga fram till säljstopp.
Att ha lite remsor över när det blir stopp kostar ju f.ö bara peanuts i form av papper och tryckkostnad.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jag förstår verkligen inte vad problemet är med dessa system.
Varför inte införa obligatorisk utcheckning och koncentrera sig på att maskinerna alltid vet var de är? Min telefon har ju stenkoll på det, och vet till och med i vilken ände av mitt hus jag sitter.
Gör man det behövs inga standardresor och andra konstiga begrepp. Att ha en standardresa på en reskassa går ju lite mot själva konceptet med just en reskassa.
Varför inte införa obligatorisk utcheckning och koncentrera sig på att maskinerna alltid vet var de är? Min telefon har ju stenkoll på det, och vet till och med i vilken ände av mitt hus jag sitter.
Gör man det behövs inga standardresor och andra konstiga begrepp. Att ha en standardresa på en reskassa går ju lite mot själva konceptet med just en reskassa.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Utom att den ibland oförklarligt lägger av och kräver flera minuters väntan och/eller omstart innan den börjar fungera normalt igen. Och det är väl precis så det är med maskinerna också, de har funktioner för det där men vad hjälper det när någonting är så opålitligt?MartinW skrev:Jag förstår verkligen inte vad problemet är med dessa system.
Varför inte införa obligatorisk utcheckning och koncentrera sig på att maskinerna alltid vet var de är? Min telefon har ju stenkoll på det, och vet till och med i vilken ände av mitt hus jag sitter.
(Innan ni börjar spruta förkortningar och siffror så kan ni väl anteckna att jag är i stort sett likgiltig för det där. Min telefon går oftast bra att ringa på, fast den brukar sluta fungera på ovan beskrivet sätt när man passerar Stadsgårdstunneln eller Tranebergsbron men det gör inget för då är man ju ändå på väg hem...)
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det har tjatats om det förr, men i London är det så enkelt löst att det är enhetstaxa för alla bussar och spårvagnar. Varje påstigning = en resa, har man klivit på tillräckligt många fordon så når man dagstaket för bussresor. (Det finns också tak för de olika varianterna av resor inom/mellan zonerna för tunnelbana, järnväg och DLR, har man nått något sånt tak så är även buss+spårvagnsresor "gratis" resten av det dygnet).
Det gör att man bara viserar kortet vid påstigning på buss + spårvagn och behöver aldrig välja antal zoner eller liknande. För tunnelbana, järnväg och DLR så sitter kortläsarna på stationerna istället för ombord och därför är det inte samma stressfaktor att lyckas checka ut på rätt sätt medan bussen gör uppehåll som man i princip kan råka ut för hos t.ex. Västtrafik.
Det gör att man bara viserar kortet vid påstigning på buss + spårvagn och behöver aldrig välja antal zoner eller liknande. För tunnelbana, järnväg och DLR så sitter kortläsarna på stationerna istället för ombord och därför är det inte samma stressfaktor att lyckas checka ut på rätt sätt medan bussen gör uppehåll som man i princip kan råka ut för hos t.ex. Västtrafik.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Men hur skulle ovanstånde Londontaxa fungera i SL-trafiken med tanke på att t.ex 639 tar resenärer från Danderyd/Täby till Brottby, Rimbo, Edsbro och Hallstavik. Alla dessa orter blir ju svåra att placera i en enda zon. Eller ska alla långa linjer delas upp, med bussbyten i t.ex Rimbo och Norrtälje? Samt vid länsgränsen (Åby vsk) för dagens 677?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jag kommer inte ihåg när jag startade om min telefon sist. Lägger man kraft och pengar på rätt ställe kan man få ett driftsäkert gps-system, definitivt.daniel_s skrev:Utom att den ibland oförklarligt lägger av och kräver flera minuters väntan och/eller omstart innan den börjar fungera normalt igen. Och det är väl precis så det är med maskinerna också, de har funktioner för det där men vad hjälper det när någonting är så opålitligt?MartinW skrev:Jag förstår verkligen inte vad problemet är med dessa system.
Varför inte införa obligatorisk utcheckning och koncentrera sig på att maskinerna alltid vet var de är? Min telefon har ju stenkoll på det, och vet till och med i vilken ände av mitt hus jag sitter.
(Innan ni börjar spruta förkortningar och siffror så kan ni väl anteckna att jag är i stort sett likgiltig för det där. Min telefon går oftast bra att ringa på, fast den brukar sluta fungera på ovan beskrivet sätt när man passerar Stadsgårdstunneln eller Tranebergsbron men det gör inget för då är man ju ändå på väg hem...)
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Nej, enhetstaxa är just enhetstaxa. Ingen uppdelning eller zoner.Verspieder skrev:Men hur skulle ovanstånde Londontaxa fungera i SL-trafiken med tanke på att t.ex 639 tar resenärer från Danderyd/Täby till Brottby, Rimbo, Edsbro och Hallstavik. Alla dessa orter blir ju svåra att placera i en enda zon. Eller ska alla långa linjer delas upp, med bussbyten i t.ex Rimbo och Norrtälje? Samt vid länsgränsen (Åby vsk) för dagens 677?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Stressfaktor att checka ut på rätt sätt?
Hur många sätt kan man hålla ett kort framför en läsare och få ett kvittenspip?
Hur många sätt kan man hålla ett kort framför en läsare och få ett kvittenspip?
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Men varför checkar de då ut i London?MartinW skrev:Nej, enhetstaxa är just enhetstaxa. Ingen uppdelning eller zoner.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Inte på buss. Och det var väl buss du pratade om?Verspieder skrev:Men varför checkar de då ut i London?MartinW skrev:Nej, enhetstaxa är just enhetstaxa. Ingen uppdelning eller zoner.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
London och Lilla London är väl tillräckligt stora för att det ska fungera med utcheckning, märkligt nog verkar inte Nordens Venedig vara det. Nu kanske det inte är storleken som ställer till det - Italienare och teknik verkar inte vara någon bra kombo har vi märktVerspieder skrev:Men varför checkar de då ut i London?MartinW skrev:Nej, enhetstaxa är just enhetstaxa. Ingen uppdelning eller zoner.

//T
Med reservation för tyckfel.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Inkörningsskedet? Reskassan har funnits så länge nu så något inkörningsskede kan man inte prata om. Men SL kanske kör som Google med publika betaversioner som behåller sin betastatus i flera år?LÅ1 skrev:Kanske två olika kort kan vara en lämplig i inkörningsskedet, även om jag ser nackdelarna i det också.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jag förstår inte riktigt. Vill ni att SL inför Londontaxan rakt av, och då införa enhetstaxa på alla busslinjer inkl de är upp till 10 mil långa, men införa ett zonsystem med utcheckning på tunnelbana, järnvägar och lokalbanor som är kortare än busslinjerna?MartinW skrev:Inte på buss. Och det var väl buss du pratade om?
Det måste ju bli samma taxa med tågen Stockholm-Nynäshamn som med busslinje 676 Stockholm-Norrtälje, då dessa är jämbördiga i längd. Det ska ju heller inte behöva bli dyrare att åka med Roslagsbanan från Stockholm till Vallentuna eller Åkersberga jämfört med att åka buss exakt samma sträcka.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Min misstanke är att det borde gå att lösa utcheckning på buss på följande sätt:Verspieder skrev:Jag förstår inte riktigt. Vill ni att SL inför Londontaxan rakt av, och då införa enhetstaxa på alla busslinjer inkl de är upp till 10 mil långa, men införa ett zonsystem med utcheckning på tunnelbana, järnvägar och lokalbanor som är kortare än busslinjerna?MartinW skrev:Inte på buss. Och det var väl buss du pratade om?
Det måste ju bli samma taxa med tågen Stockholm-Nynäshamn som med busslinje 676 Stockholm-Norrtälje, då dessa är jämbördiga i längd. Det ska ju heller inte behöva bli dyrare att åka med Roslagsbanan från Stockholm till Vallentuna eller Åkersberga jämfört med att åka buss exakt samma sträcka.
På alla hållplatser utom terminalerna så måste man checka ut för att komma av bussen.
På terminalerna öppnas dörrarna och utcheckningsspärrarna, och man får gå av bussen - men utanför så hamnar man i nån form av spärrområde a la tunnelbana - och således måste man checka ut där. Anledningen till detta är att det går fortare att utrymma bussen, och man kan ha många utcheckningsspärrar på platsen.
Bussar som går endast en zon - tex innerstadsbussar - kan vara utan utcheckningsspärrar ombord alternativt låta dem vara öppna. Incheckning och utcheckning sker på samma gång vid ombordstigning.
Det BORDE gå att åtgärda. Frågan är om viljan finns - och pengarna? Ett alternativ till bussar är att man kan checka in och ut även på långdistanslinjerna, men att man måste säga vart man ska. Men då förlorar man lite av kontrollen...
Professionell tyckare
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jag har inte förespråkat det. Jag förklarade bara hur det fungerar.Verspieder skrev:Jag förstår inte riktigt. Vill ni att SL inför Londontaxan rakt av, och då införa enhetstaxa på alla busslinjer inkl de är upp till 10 mil långa, men införa ett zonsystem med utcheckning på tunnelbana, järnvägar och lokalbanor som är kortare än busslinjerna?MartinW skrev:Inte på buss. Och det var väl buss du pratade om?
Det måste ju bli samma taxa med tågen Stockholm-Nynäshamn som med busslinje 676 Stockholm-Norrtälje, då dessa är jämbördiga i längd. Det ska ju heller inte behöva bli dyrare att åka med Roslagsbanan från Stockholm till Vallentuna eller Åkersberga jämfört med att åka buss exakt samma sträcka.
Utcheckning på buss går att lösa rent tekniskt om man bara lägger lite energi på att få gps-systemen att veta var de är. Det går att lösa om man vill, istället för att hitta på massa speciallösningar med standardresor och liknande. Alla checkar in och ut. Simpel idé som tydligen ingen har tänkt på alls inom trafikhuvudmännen verkar det som.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Den uppenbara lösningen är att på valideringsmaskinen/spärren ange hur många zoner man skall åka. Problemet löst!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Hur skall man veta hur många zoner man skall resa i?Odd skrev:Den uppenbara lösningen är att på valideringsmaskinen/spärren ange hur många zoner man skall åka. Problemet löst!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Precis. Med dagens teknik ska det inte behövas. Det ska räcka att säga till en maskin att "nu går jag av". Maskinen ska veta var den är.LÅ1 skrev:Hur skall man veta hur många zoner man skall resa i?Odd skrev:Den uppenbara lösningen är att på valideringsmaskinen/spärren ange hur många zoner man skall åka. Problemet löst!