SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av LÅ1 »

lirdo skrev:
Lennart Petersen skrev:
lirdo skrev:Såg en äldre dam i dag som lyckades få tag i en förköpsremsa. Hon såg så glad ut när hon gick igenom spärren med sin nystämplade remsa. De börjar bli allt svårare att få tag på nu, i synnerhet pensionärsremsor.
Men det ska väl inte vara svårt. Remsorna ingår i SL ordinarie sortiment och säljs (enligt nuvarande uppgift) till 31/3 2013 så det kan man förvänta sig att finna i alla spärrkiosker och på SL-center, om dom är slut har man anledning att klaga
De försöker fasa ut remsorna, så det inte kommer som en chock för alla vid säljstoppet den 1 april.

Hörde vid stationen i dag en trafikant som upprepade gånger skrek till spärrvakten: "Det kan du visst!!"" Förstod sen att personen hade reskassa med standardresa tre kuponger, och ville att spärrvakten skulle ta betalt för två kuponger för just denna resa. Det hela slutade med att trafikanten fick köpa en remsa i stället.
Det är nog klokt att ha två kuponger som standardresa, i alla fall till systemet "satt sig". Men reser man då frekvent trekupongsresor så blir det ju lite jobbigt. Kanske två olika kort kan vara en lämplig i inkörningsskedet, även om jag ser nackdelarna i det också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
lirdo

Inlägg av lirdo »

.

Det går inte att göra så, SL är ingen butik vilken som helst utan en samhällsservice delvis skattefinasierad.
Man kan alltså inte "fasa ut" remsorna lite efter tycke utan självklart måste dom finnas tillgängliga fram till säljstopp.
Att ha lite remsor över när det blir stopp kostar ju f.ö bara peanuts i form av papper och tryckkostnad.
Det kanske inte går, men SL gör det ändå....Man anser att man kan hänvisa trafikanterna till reskassan i stället. Vissa ombud säljer inte remsor överhuvud taget längre.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

lirdo skrev:.

Det går inte att göra så, SL är ingen butik vilken som helst utan en samhällsservice delvis skattefinasierad.
Man kan alltså inte "fasa ut" remsorna lite efter tycke utan självklart måste dom finnas tillgängliga fram till säljstopp.
Att ha lite remsor över när det blir stopp kostar ju f.ö bara peanuts i form av papper och tryckkostnad.
Det kanske inte går, men SL gör det ändå....Man anser att man kan hänvisa trafikanterna till reskassan i stället. Vissa ombud säljer inte remsor överhuvud taget längre.
För ombuden blir det ju då en fråga om vad man har för avtal med SL .
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Jag förstår verkligen inte vad problemet är med dessa system.

Varför inte införa obligatorisk utcheckning och koncentrera sig på att maskinerna alltid vet var de är? Min telefon har ju stenkoll på det, och vet till och med i vilken ände av mitt hus jag sitter.

Gör man det behövs inga standardresor och andra konstiga begrepp. Att ha en standardresa på en reskassa går ju lite mot själva konceptet med just en reskassa.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

MartinW skrev:Jag förstår verkligen inte vad problemet är med dessa system.

Varför inte införa obligatorisk utcheckning och koncentrera sig på att maskinerna alltid vet var de är? Min telefon har ju stenkoll på det, och vet till och med i vilken ände av mitt hus jag sitter.
Utom att den ibland oförklarligt lägger av och kräver flera minuters väntan och/eller omstart innan den börjar fungera normalt igen. Och det är väl precis så det är med maskinerna också, de har funktioner för det där men vad hjälper det när någonting är så opålitligt?

(Innan ni börjar spruta förkortningar och siffror så kan ni väl anteckna att jag är i stort sett likgiltig för det där. Min telefon går oftast bra att ringa på, fast den brukar sluta fungera på ovan beskrivet sätt när man passerar Stadsgårdstunneln eller Tranebergsbron men det gör inget för då är man ju ändå på väg hem...)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det har tjatats om det förr, men i London är det så enkelt löst att det är enhetstaxa för alla bussar och spårvagnar. Varje påstigning = en resa, har man klivit på tillräckligt många fordon så når man dagstaket för bussresor. (Det finns också tak för de olika varianterna av resor inom/mellan zonerna för tunnelbana, järnväg och DLR, har man nått något sånt tak så är även buss+spårvagnsresor "gratis" resten av det dygnet).

Det gör att man bara viserar kortet vid påstigning på buss + spårvagn och behöver aldrig välja antal zoner eller liknande. För tunnelbana, järnväg och DLR så sitter kortläsarna på stationerna istället för ombord och därför är det inte samma stressfaktor att lyckas checka ut på rätt sätt medan bussen gör uppehåll som man i princip kan råka ut för hos t.ex. Västtrafik.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Men hur skulle ovanstånde Londontaxa fungera i SL-trafiken med tanke på att t.ex 639 tar resenärer från Danderyd/Täby till Brottby, Rimbo, Edsbro och Hallstavik. Alla dessa orter blir ju svåra att placera i en enda zon. Eller ska alla långa linjer delas upp, med bussbyten i t.ex Rimbo och Norrtälje? Samt vid länsgränsen (Åby vsk) för dagens 677?
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

daniel_s skrev:
MartinW skrev:Jag förstår verkligen inte vad problemet är med dessa system.

Utom att den ibland oförklarligt lägger av och kräver flera minuters väntan och/eller omstart innan den börjar fungera normalt igen. Och det är väl precis så det är med maskinerna också, de har funktioner för det där men vad hjälper det när någonting är så opålitligt?

(Innan ni börjar spruta förkortningar och siffror så kan ni väl anteckna att jag är i stort sett likgiltig för det där. Min telefon går oftast bra att ringa på, fast den brukar sluta fungera på ovan beskrivet sätt när man passerar Stadsgårdstunneln eller Tranebergsbron men det gör inget för då är man ju ändå på väg hem...)
Jag kommer inte ihåg när jag startade om min telefon sist. Lägger man kraft och pengar på rätt ställe kan man få ett driftsäkert gps-system, definitivt.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Verspieder skrev:Men hur skulle ovanstånde Londontaxa fungera i SL-trafiken med tanke på att t.ex 639 tar resenärer från Danderyd/Täby till Brottby, Rimbo, Edsbro och Hallstavik. Alla dessa orter blir ju svåra att placera i en enda zon. Eller ska alla långa linjer delas upp, med bussbyten i t.ex Rimbo och Norrtälje? Samt vid länsgränsen (Åby vsk) för dagens 677?
Nej, enhetstaxa är just enhetstaxa. Ingen uppdelning eller zoner.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Stressfaktor att checka ut på rätt sätt?

Hur många sätt kan man hålla ett kort framför en läsare och få ett kvittenspip?
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

MartinW skrev:Nej, enhetstaxa är just enhetstaxa. Ingen uppdelning eller zoner.
Men varför checkar de då ut i London?
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Verspieder skrev:
Inte på buss. Och det var väl buss du pratade om?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Verspieder skrev:
London och Lilla London är väl tillräckligt stora för att det ska fungera med utcheckning, märkligt nog verkar inte Nordens Venedig vara det. Nu kanske det inte är storleken som ställer till det - Italienare och teknik verkar inte vara någon bra kombo har vi märkt :wink:

//T
Med reservation för tyckfel.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Kanske två olika kort kan vara en lämplig i inkörningsskedet, även om jag ser nackdelarna i det också.
Inkörningsskedet? Reskassan har funnits så länge nu så något inkörningsskede kan man inte prata om. Men SL kanske kör som Google med publika betaversioner som behåller sin betastatus i flera år?
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

MartinW skrev:Inte på buss. Och det var väl buss du pratade om?
Jag förstår inte riktigt. Vill ni att SL inför Londontaxan rakt av, och då införa enhetstaxa på alla busslinjer inkl de är upp till 10 mil långa, men införa ett zonsystem med utcheckning på tunnelbana, järnvägar och lokalbanor som är kortare än busslinjerna?
Det måste ju bli samma taxa med tågen Stockholm-Nynäshamn som med busslinje 676 Stockholm-Norrtälje, då dessa är jämbördiga i längd. Det ska ju heller inte behöva bli dyrare att åka med Roslagsbanan från Stockholm till Vallentuna eller Åkersberga jämfört med att åka buss exakt samma sträcka.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Verspieder skrev:
Jag förstår inte riktigt. Vill ni att SL inför Londontaxan rakt av, och då införa enhetstaxa på alla busslinjer inkl de är upp till 10 mil långa, men införa ett zonsystem med utcheckning på tunnelbana, järnvägar och lokalbanor som är kortare än busslinjerna?
Det måste ju bli samma taxa med tågen Stockholm-Nynäshamn som med busslinje 676 Stockholm-Norrtälje, då dessa är jämbördiga i längd. Det ska ju heller inte behöva bli dyrare att åka med Roslagsbanan från Stockholm till Vallentuna eller Åkersberga jämfört med att åka buss exakt samma sträcka.
Min misstanke är att det borde gå att lösa utcheckning på buss på följande sätt:
På alla hållplatser utom terminalerna så måste man checka ut för att komma av bussen.
På terminalerna öppnas dörrarna och utcheckningsspärrarna, och man får gå av bussen - men utanför så hamnar man i nån form av spärrområde a la tunnelbana - och således måste man checka ut där. Anledningen till detta är att det går fortare att utrymma bussen, och man kan ha många utcheckningsspärrar på platsen.
Bussar som går endast en zon - tex innerstadsbussar - kan vara utan utcheckningsspärrar ombord alternativt låta dem vara öppna. Incheckning och utcheckning sker på samma gång vid ombordstigning.

Det BORDE gå att åtgärda. Frågan är om viljan finns - och pengarna? Ett alternativ till bussar är att man kan checka in och ut även på långdistanslinjerna, men att man måste säga vart man ska. Men då förlorar man lite av kontrollen...
Professionell tyckare
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Verspieder skrev:
Jag har inte förespråkat det. Jag förklarade bara hur det fungerar.

Utcheckning på buss går att lösa rent tekniskt om man bara lägger lite energi på att få gps-systemen att veta var de är. Det går att lösa om man vill, istället för att hitta på massa speciallösningar med standardresor och liknande. Alla checkar in och ut. Simpel idé som tydligen ingen har tänkt på alls inom trafikhuvudmännen verkar det som.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Den uppenbara lösningen är att på valideringsmaskinen/spärren ange hur många zoner man skall åka. Problemet löst!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Den uppenbara lösningen är att på valideringsmaskinen/spärren ange hur många zoner man skall åka. Problemet löst!
Hur skall man veta hur många zoner man skall resa i? :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Den uppenbara lösningen är att på valideringsmaskinen/spärren ange hur många zoner man skall åka. Problemet löst!
Hur skall man veta hur många zoner man skall resa i? :wink:
Precis. Med dagens teknik ska det inte behövas. Det ska räcka att säga till en maskin att "nu går jag av". Maskinen ska veta var den är.
Låst