SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ringde SL Access support i dag och frågade när remsorna kommer försvinna. Svar: Det kommer inte ske inom en överskådlig framtid. Det finns tekniska problem som de inte har någon lösning på. Problemet uppstår när zongränser ska passeras. Detta var väl egentligen ingen nyhet. Vad som förvånar mig är att trots att detta problem varit känt under flera år, finns tydligen ännu ingen lösning i sikte. Då kan man fråga sig om det över huvud taget finns någon tänkbar lösning på problemet?
Självklart finns teoretiska, mycket kostsamma lösningar som ex.vis att bygga utpasseringsspärrar. Men jag får en känsla av att SL access i sin nuvarande utformning helt enkelt är ett misslyckat projekt. Vad tror ni?
Självklart finns teoretiska, mycket kostsamma lösningar som ex.vis att bygga utpasseringsspärrar. Men jag får en känsla av att SL access i sin nuvarande utformning helt enkelt är ett misslyckat projekt. Vad tror ni?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Utpasseringsspärrar behövs då bara på pendeltågen. T-banan går endast i en zon. Så länge politikerna inte ändrar zongränserna förstås. På bussar och andra färdmedel som passerar zongränserna behöver man alltså antingen "utpasseringsregistrering" eller knappar för att välja antal zoner vid resans start.lirdo skrev:Ringde SL Access support i dag och frågade när remsorna kommer försvinna. Svar: Det kommer inte ske inom en överskådlig framtid. Det finns tekniska problem som de inte har någon lösning på. Problemet uppstår när zongränser ska passeras. Detta var väl egentligen ingen nyhet. Vad som förvånar mig är att trots att detta problem varit känt under flera år, finns tydligen ännu ingen lösning i sikte. Då kan man fråga sig om det över huvud taget finns någon tänkbar lösning på problemet?
Men detta problem borde inte varit någon hemlighet när man specificerade systemet en gång i tiden.
Göteborg har väll avstigningsregistrering på sina kort, tror jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Västtrafik både har och inte har avstigningsregistrering. Om man bara ska resa i en zon så behöver man bara visa kortet vid påstigning. Eftersom det övervägande flertalet resor görs inom Göteborg som är en zon, behöver man i de flesta fall bara visa kortet vid påstigning. Ska man resa i flera zoner så trycker man på en knapp på kortläsaren innan man visar kortet. Då registreras det att man ska göra en flerzonsresa och avgift till längst bort belägna hållplats för fordonet dras. Sedan visar man kortet igen vid avstigningen och då får man tillbaka pengarna för den del av turen som man inte har åkt.LÅ1 skrev:Göteborg har väll avstigningsregistrering på sina kort, tror jag.
- Hans Wibacke
De rödgröna ville (i årets valrörelse) återinföra enhetstaxan. Om man fortfarande vill det om fyra år kanske problemet får sin lösning då. Helt utan komplicerade, tekniska arrangemang. Håll ut. 

Läs på:LÅ1 skrev:Utpasseringsspärrar behövs då bara på pendeltågen. T-banan går endast i en zon. Så länge politikerna inte ändrar zongränserna förstås. På bussar och andra färdmedel som passerar zongränserna behöver man alltså antingen "utpasseringsregistrering" eller knappar för att välja antal zoner vid resans start.
Men detta problem borde inte varit någon hemlighet när man specificerade systemet en gång i tiden.
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/V ... r-som-sms/
Det behövs m a o ingen utpasseringsutrustning, då du från början väljer zoner, oavsett om du köper biljetten i Acessautomat eller i automat på hållplatsen.
Lösningen är mycket enkel, folk måste planera att ha ett "rersesaldo" på Acesskortet och dessutom kunna ange vilka zoner man skall resa i.
Ersätt "förköpsremsorna" med SMS-biljetterna, så är problememt ur världen!
Accesskortet för olika tidsperioder (zon-, dag-, vecko-, månad-, och årskort) och SMS-biljetter för entimmes sällanresor som ersätter rabattkuponger borde räcka!
(Dessutom går det ju att köpa entimmes zonbiljetter i Acessautomat, så vad är problemet egentligen?

Tror säkert att med lite vilja, så går det att "programmera" Acessautomaterna för en mängdrabatt motsvarande förköpskuponger, d vs du köper 16 kuponger på ett Acesskort!
Och första gången du drar det acesskortet så börjar en timme att räknas ner...
SLs taxa är egentligen inte anpassad för 2010-talet!
Släng SL-stämplarna, de har gjort sitt
Om nu "moster Agda" inte har en "mobil" och inte klarar av att hantrera en automat, så får hon väl stanna hemma!
Elelr inför nolltaxa

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Som tidigare nämnts, och som även jag nämnt tidigare, så klarar systemet i sig av att hantera värdekort/rabattkort, eller remsor, som vi kallar det. Problemet är att det på spärrarna eller validerarna inte går att tala om var man skall åka någonstans. Detta går dock att lösa genom att man före resan startar omvandlar värde till en vilande biljett, men det måste då antingen ske i en automat, som därmed måste finnas på varenda hållplats, även ute i bushen, eller samma operation hemmifrån datorn, men med följden att man inte kan använda biljetten förrän trafikdygnet efter, om man har tur.
Den enklaste lösningen hade alltså varit att redan från början förse alla validerare med ABC/12345-knappar samt H/R-knapp. Det vore dock naturligtvis en prestigeförlust för upphandlingsorganisationen om man skulle göra det, så det är väl tveksamt om det genomförs med mindre än att ansvarig(a) personer avgår/omplaceras/avsätts/pensioneras/avlider eller att landstingsrevisorn börjar ta en titt på om upphandlingsformen verkligen var ekonomiskt försvarbar för en sådan här typ av upphandling.
Förresten, är det någon som tänkt på att Access-systemet inte är designat för trafikdygn som sträcker sig över datumgränserna? Om ett kort är giltigt till den 5 november så kommer det att sluta fungera vid midnatt mot den 6 november, fastän det egentligen gäller knappt 4 och en halv timme till. Om man redan på kortet skulle tala om att de gällde till kl 0430 den 6 november så skulle kunden läsa det som att det gäller till den 6 november och därmed tolka det som att det gäller hela den dagen. Förvånande att det blivit så???
Slår vad om att Prodatas system som användes i Göteborg tidigare i kombination med modern rfid hade varit bra mycket bättre lämpade för detta. Periodkort på plastkort och kontant/rabattkort på papperskort med magnetremsa. Enkelt, smidigt och ekonomiskt. När du köper biljetten i automaten fungerar den i automatspärren. En pappersbiljett skulle kunna återanvändas kanske 10-20 gånger innan den var fullskriven/utsliten.
Den enklaste lösningen hade alltså varit att redan från början förse alla validerare med ABC/12345-knappar samt H/R-knapp. Det vore dock naturligtvis en prestigeförlust för upphandlingsorganisationen om man skulle göra det, så det är väl tveksamt om det genomförs med mindre än att ansvarig(a) personer avgår/omplaceras/avsätts/pensioneras/avlider eller att landstingsrevisorn börjar ta en titt på om upphandlingsformen verkligen var ekonomiskt försvarbar för en sådan här typ av upphandling.
Förresten, är det någon som tänkt på att Access-systemet inte är designat för trafikdygn som sträcker sig över datumgränserna? Om ett kort är giltigt till den 5 november så kommer det att sluta fungera vid midnatt mot den 6 november, fastän det egentligen gäller knappt 4 och en halv timme till. Om man redan på kortet skulle tala om att de gällde till kl 0430 den 6 november så skulle kunden läsa det som att det gäller till den 6 november och därmed tolka det som att det gäller hela den dagen. Förvånande att det blivit så???
Slår vad om att Prodatas system som användes i Göteborg tidigare i kombination med modern rfid hade varit bra mycket bättre lämpade för detta. Periodkort på plastkort och kontant/rabattkort på papperskort med magnetremsa. Enkelt, smidigt och ekonomiskt. När du köper biljetten i automaten fungerar den i automatspärren. En pappersbiljett skulle kunna återanvändas kanske 10-20 gånger innan den var fullskriven/utsliten.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Ja, får man inte in förköpsbiljetterna i systemet så känns det som ett stort misslyckande. Jag trodde att de stora kortläsarna på bussarna och de nya handterminalerna som konduktörerna börjar få var anpassade så att föraren/konduktören skulle kunna lägga in en zonbiljett genom att dra ett värde från kortet (typ att resenärern säger "en zon AB-biljett, tack!" till föraren när man kliver på).lirdo skrev:Ringde SL Access support i dag och frågade när remsorna kommer försvinna. Svar: Det kommer inte ske inom en överskådlig framtid. Det finns tekniska problem som de inte har någon lösning på. Problemet uppstår när zongränser ska passeras. Detta var väl egentligen ingen nyhet. Vad som förvånar mig är att trots att detta problem varit känt under flera år, finns tydligen ännu ingen lösning i sikte. Då kan man fråga sig om det över huvud taget finns någon tänkbar lösning på problemet?
Men utgångsautomat måste ju ändå vara den lättaste lösningen? På något sätt måste man väl ha tänkt på SL, men antagligen har man inte tänkt eftersom magnetremsautomaterna idag ju bara varit för periodkort...Antagligen hade man nog tänkt ta bort rabattkorter när det hela planerades och bara ha kontantbiljetter som alternativ. Men i och med kontantstoppet blev det ju nödvändigt att kunna hantera kontantbiljetter i systemet. Att Göteborg valt knappsystem för flerzonsresor är väl egentligen bara ett praktiskt problem, eftersom passagerarna lätt glömmer att dra kortet när de går av och just för att man ska kunna slippa dra kortet vid resor inom zonen. Tekniskt är det ju en enkel programeringssak att maskinen själv håller reda på aktuell zon (förutsatt att access uppdateras med zoninformation). Men visst är det märkligt att Sl inte tycks ha tänkt på detta.
Fattar ni trögt eller, alla problem kommer att försvinna när det nya elektroniska systemet är fullt utbyggt. 

Fantastiskt!
Chansen är nu stor för att den provisoriska stämpeln får uppleva sin 40-årsdag. Står hälsan mig bi, ska jag tinga en körtjänst om det blir aktuellt. Dags annars att starta stödföreningen Stämpelns Vänner (om den inte redan finns).
Vid införandet den 18/2 1973 löste jag av på linje 62 vid Fridhemsplan. Antalet "mostrar" som ville åka med denna vinterdag var betydande, som ofta på linje 62. Flera var väl förberedda med 60 öre i vanten, ty det var pensionärstaxan den 17/2. Två pensionärskuponger kostade 90 öre. De resterande tioöringarna låg i portmonnän längst ned i handväskan. Tog sin lilla tid. Stämplarna var ännu så få att de inte räckte till var och en förare, utan de följde turerna. Avdelad personal delade ut och samlade in stämplar i avräkningsrummet i hallen.
/Ted
Chansen är nu stor för att den provisoriska stämpeln får uppleva sin 40-årsdag. Står hälsan mig bi, ska jag tinga en körtjänst om det blir aktuellt. Dags annars att starta stödföreningen Stämpelns Vänner (om den inte redan finns).
Vid införandet den 18/2 1973 löste jag av på linje 62 vid Fridhemsplan. Antalet "mostrar" som ville åka med denna vinterdag var betydande, som ofta på linje 62. Flera var väl förberedda med 60 öre i vanten, ty det var pensionärstaxan den 17/2. Två pensionärskuponger kostade 90 öre. De resterande tioöringarna låg i portmonnän längst ned i handväskan. Tog sin lilla tid. Stämplarna var ännu så få att de inte räckte till var och en förare, utan de följde turerna. Avdelad personal delade ut och samlade in stämplar i avräkningsrummet i hallen.
/Ted
Denna nyhet kablades ut i medierna i början av detta år:
http://www.dn.se/sthlm/resa-pa-remsa-skrotas-1.1023541
Men sen blev det uppenbarligen inte som det var tänkt.
http://www.dn.se/sthlm/resa-pa-remsa-skrotas-1.1023541
Men sen blev det uppenbarligen inte som det var tänkt.
- Erik Sandblom
Jag kan inte förstå varför periodkorten har enhetstaxa medans övriga biljetter har zontaxa. Särskilt nu när kontanter avskaffats på bussarna. Kan någon förklara det för mig?Hans Wibacke skrev:De rödgröna ville (i årets valrörelse) återinföra enhetstaxan. Om man fortfarande vill det om fyra år kanske problemet får sin lösning då. Helt utan komplicerade, tekniska arrangemang. Håll ut.
Idag kostar det 30kr för en zon, 45kr för två och 60kr för samtliga. Jag tycker det lika gärna kunde kosta 30-40kr för hela länet. Det kan förstås leda till "okynnesresande" från Norrtälje till Södertälje, men faktum är att SL är ganska långsamt för längre resor, så det är nog inte så många som gör det. Det heter ju Storstockholms LOKALTRAFIK och det är så det fungerar. Det är inte som Skåne och Västtrafik där det finns snabba regionaltåg som lockar till längre resor.
Att man har enhetstaxa på periodkorten motiverades från början med att länet är EN arbetsmarknad och EN bostadsmarknad. Men det har väl talats om att ändra även det.Erik Sandblom skrev:Jag kan inte förstå varför periodkorten har enhetstaxa medans övriga biljetter har zontaxa. Särskilt nu när kontanter avskaffats på bussarna. Kan någon förklara det för mig?Hans Wibacke skrev:De rödgröna ville (i årets valrörelse) återinföra enhetstaxan. Om man fortfarande vill det om fyra år kanske problemet får sin lösning då. Helt utan komplicerade, tekniska arrangemang. Håll ut.
Idag kostar det 30kr för en zon, 45kr för två och 60kr för samtliga. Jag tycker det lika gärna kunde kosta 30-40kr för hela länet. Det kan förstås leda till "okynnesresande" från Norrtälje till Södertälje, men faktum är att SL är ganska långsamt för längre resor, så det är nog inte så många som gör det. Det heter ju Storstockholms LOKALTRAFIK och det är så det fungerar. Det är inte som Skåne och Västtrafik där det finns snabba regionaltåg som lockar till längre resor.
- Erik Sandblom
När man talar om enhetstaxa så är det många som kommer direkt in på att det ska vara billigt. Jag önskar att man skulle tänka mer på att göra det enkelt för resenären. Att veta var zongränserna går är bara ytterligare en grej man som resenär förväntas hålla reda på. Jag tycker man ska vara tacksam att människor vill resa kollektivt och välkomna alla betalande resenärer.LÅ1 skrev:Att man har enhetstaxa på periodkorten motiverades från början med att länet är EN arbetsmarknad och EN bostadsmarknad. Men det har väl talats om att ändra även det.
Ursäkta, men du skämtar väl?Ted S skrev:Fantastiskt!
/Ted

"...men det är ju mörkt ute?..."
Fram till för några år sedan behövde inte SL-resenärerna bry sig om zongränserna. (Två undantag: En- och tre-dagarsbiljetter gällde inte i alla zoner, om jag mins rätt, och då gällde det att inte av misstag åka för långt. Var man snål, eller sparsam, och skulle till eller från en plats nära zongränsen kunde man kanske välja den mest optimala hållplatsen/stationen.)Erik Sandblom skrev:När man talar om enhetstaxa så är det många som kommer direkt in på att det ska vara billigt. Jag önskar att man skulle tänka mer på att göra det enkelt för resenären. Att veta var zongränserna går är bara ytterligare en grej man som resenär förväntas hålla reda på. Jag tycker man ska vara tacksam att människor vill resa kollektivt och välkomna alla betalande resenärer.LÅ1 skrev:Att man har enhetstaxa på periodkorten motiverades från början med att länet är EN arbetsmarknad och EN bostadsmarknad. Men det har väl talats om att ändra även det.
Men nu skall man helst köpa även kontantbiljetter i förväg, och då måste man veta hur många man behöver. Inte minst viktigt vid SMS-köp.
Ett par lösningar finns:
A)
I London har man systemet att alla spårvagns- bussresor är "en zon" som dessutom ingår i alla tunnelbane/järnväg/DLR-zoner.
London har ju nått kapacitetstaket på de flesta av sina spårtrafiklinjer i rusningen, så där är det bra att skapa ett incitament för "fattiglappar" att ta bussen istället för tåget. Jag antar att samma incitament inte är lika lämpligt i Stockholm.
Å andra sidan så vore det kanske mer rättvist att de som tvingas häcka på en buss lång väg inte behöver pröjsa lika mycket som de som åker tåg.
B)
En annan variant är att göra så att varje "stämpling" gäller en viss tid (idag är det ju en timme), men låta den tiden vara olika lång beroende på vad för fordon man åker. Låt en "stämpling" gälla en och en halv timma, men dra bort t.ex. 15-30 minuter av den tiden för varje inpassage till tunnelbana/pendeltåg.
C)
Låt hela länet vara en zon. Man hinner ändå inte så jättelångt på den timma eller vad nu enkelbiljetter gäller, så det är bara de riktigt långa pendeltåglinjerna som gör det möjligt att åka klart längre än vad en enzon-enkelbiljett medger idag.
D)
skippa helt alla enkelbiljetter och sänk eventuellt priset på korttids-periodkort en smula. Kort som gäller ett, tre och sju dygn, förutom månad och längre, som idag är nog en bra idé. Man kan alltid diskutera huruvida ett sånt kort ska gälla exakt 24 timmar från start, eller till exempel som i London där periodkort gäller för påstigning till 04:30 dygnet efter deras giltlighet startat.
A)
I London har man systemet att alla spårvagns- bussresor är "en zon" som dessutom ingår i alla tunnelbane/järnväg/DLR-zoner.
London har ju nått kapacitetstaket på de flesta av sina spårtrafiklinjer i rusningen, så där är det bra att skapa ett incitament för "fattiglappar" att ta bussen istället för tåget. Jag antar att samma incitament inte är lika lämpligt i Stockholm.
Å andra sidan så vore det kanske mer rättvist att de som tvingas häcka på en buss lång väg inte behöver pröjsa lika mycket som de som åker tåg.
B)
En annan variant är att göra så att varje "stämpling" gäller en viss tid (idag är det ju en timme), men låta den tiden vara olika lång beroende på vad för fordon man åker. Låt en "stämpling" gälla en och en halv timma, men dra bort t.ex. 15-30 minuter av den tiden för varje inpassage till tunnelbana/pendeltåg.
C)
Låt hela länet vara en zon. Man hinner ändå inte så jättelångt på den timma eller vad nu enkelbiljetter gäller, så det är bara de riktigt långa pendeltåglinjerna som gör det möjligt att åka klart längre än vad en enzon-enkelbiljett medger idag.
D)
skippa helt alla enkelbiljetter och sänk eventuellt priset på korttids-periodkort en smula. Kort som gäller ett, tre och sju dygn, förutom månad och längre, som idag är nog en bra idé. Man kan alltid diskutera huruvida ett sånt kort ska gälla exakt 24 timmar från start, eller till exempel som i London där periodkort gäller för påstigning till 04:30 dygnet efter deras giltlighet startat.
De gamla turistkorten (som stämplades vid första resan) för 24 timmar fanns i en billigare version som bara gällde i zon X1. De som gällde för hela länet var dock vanligare. 72-timmarskort samt 1- och 3-dygnskort har bara funnits för hela länet.LÅ1 skrev:Fram till för några år sedan behövde inte SL-resenärerna bry sig om zongränserna. (Två undantag: En- och tre-dagarsbiljetter gällde inte i alla zoner, om jag mins rätt, och då gällde det att inte av misstag åka för långt. Var man snål, eller sparsam, och skulle till eller från en plats nära zongränsen kunde man kanske välja den mest optimala hållplatsen/stationen.)
För övrigt behövde man ju också (i samma utsträckning som idag) känna till var zongränsen gick om man reste på kuponger, åtminstone om man ändrade sina resplaner efter att man fått biljetten viserad.
När jag var ung och gick i skolan i Stockholm, men bodde i Åkersberga, fick jag skolkort som gällde (rätta mig om jag har fel) zonerna X1 och C2-C5, morgon till sen eftermiddag. Mot avgift motsvarande ett månadskort för barn så fick man åka övrig tid och i alla zoner. Gissa om jag köpte det?daniel_s skrev:De gamla turistkorten (som stämplades vid första resan) för 24 timmar fanns i en billigare version som bara gällde i zon X1. De som gällde för hela länet var dock vanligare. 72-timmarskort samt 1- och 3-dygnskort har bara funnits för hela länet.LÅ1 skrev:Fram till för några år sedan behövde inte SL-resenärerna bry sig om zongränserna. (Två undantag: En- och tre-dagarsbiljetter gällde inte i alla zoner, om jag mins rätt, och då gällde det att inte av misstag åka för långt. Var man snål, eller sparsam, och skulle till eller från en plats nära zongränsen kunde man kanske välja den mest optimala hållplatsen/stationen.)
För övrigt behövde man ju också (i samma utsträckning som idag) känna till var zongränsen gick om man reste på kuponger, åtminstone om man ändrade sina resplaner efter att man fått biljetten viserad.

Professionell tyckare
Vid utbildningen för nya handdatorn får konduktörerna veta att de kan aktivera förköpta 24-timmars. De börjar mao gälla när resan viseras!M_M skrev:Ett par lösningar finns:
D)
(Sedan lär de sig en del annt men det tar vi inte här....)
Ge spårtrafik företräde!