SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Odd »

roggek skrev: Men Prodata var väl inte billigast när SL Access upphandlades? Var Prodata ens med vid upphandlingen?
Det vet jag inte men det spelar ingen roll vilken tillverkare det är för det finns fler som kan leverera sådana. Om det inte kommer in offerter som motsvarar rimliga krav så får man väl göra om upphandlingen.
roggek skrev: Och jag tor nog att SL får stå sitt kast med ett uruselt system, om man envist fortsätter med zontaxan.
Tänk enhetstaxa, det är det Accesssystemet är byggt för, ingert annat!
Det är möjligt men det spelar ingen roll.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev: Tänk enhetstaxa, det är det Accesssystemet är byggt för, ingert annat!
Att byta till enhetstaxa för att Acess är undermåligt tror jag är att ta i.
Men katten vet vilket som blir billigast - att å ena sidan
a) rätta till det befintliga systemet
b) betala tillbaka till dem som pga fel av personal har fått betala för mycket
c) förlust pga att personal eller passagerare betalat för lite
d) utbilda personal så att allt funkar
e) "utbilda" passagerare så att de förstår hur det fungerar
eller å andra sidan
a) gå över till enhetstaxa
b)... nä det behövdes inte fler...
Professionell tyckare
veoliatransport
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 28 januari 2013 19:07

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av veoliatransport »

Osannolikt att alliansen går över till enhetstaxa.

Vill man bibehålla intäkterna med enhetstaxa måste man ju höja priset på korta resor. Ett stort problem är att det redan i dag är alldeles för dyrt med korta resor. Med enhetstaxan gör man med andra ord ett redan existerande problem ännu värre.

Låt säga man höjer priset på sms-biljetten från 36 till 45 kr med införd enhetstaxa. Jämförelse bilresa (milkostnad 27 kr.)


1 km
SL-resa 45 kr
bilresa 3,40 kr
sl-resa 1224 % dyrare
3 km
SL-resa 45 kr
bilresa 8,10 kr
sl-resa 456 % dyrare
10 km
SL-resa 45 kr
bilresa 27 kr
sl-resa 67 % dyrare
30 km
SL-resa 45 kr
bilresa 81 kr
bilresa 80 % dyrare
100 km
SL-resa 45 kr
bilresa 270 kr
bilresa 270 % dyrare
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av 2763 »

Odd skrev:Problemet (!) med remsorna är ju att de är så ebarmligt lätta att förstå och använda för alla parter. Det enda är att de inte är spårbara, vilket är en förutsättning för att dagens ersättningssystem till entreprenörerna skall fungera.

Det gamla systemet i Göteborg från Prodata (var det väl) är ett väldigt bra fungerande system för hur man skall kombinera remsans enkelhet med automatisering. Jag har framfört det förut men en bra lösning skulle vara att SL erkänner sig besegrade av SL Access och tar ett helt nytt helhetsgrepp över situationen.

Basen för enkelbiljetter och remsor skall vara magnetremseförsedda pappersbiljetter som säljmaskinen spottar ur sig. Användningen skall vara enkel, trafikanten väljer 2,3,4,5 eller 20 kupongersbiljett, stoppar i mynt/sedlar/kontokort/reskassekort och när full betalning erlagts så spottar maskinen ut ett kort och växel. På varje buss, spårvagn och lokaltåg finns en valideringsmaskin motsvarande Prodatamaskinen i Göteborg, samma maskin skall även ta hand om validering av reskassekort. Spärrarna skall ha denna inbyggt och när trafikanten stoppat i sitt kort i spärren så väljer trafikanten hur långt hen skall åka. Säljmaskinerna skall finnas på alla stomlinjernas hållplatser och stationer i länet samt på busshållplatser i tätorter och andra lämpliga knutpunkter. Glesbygdslinjerna skall kunna sälja biljetter med kontokortsbetalning direkt hos föraren, men denna möjlighet måste kombineras med modernt och snabbt mobilt internet så att det bara tar sekunder att genomföra.
Är det inte bättre att välja ett RFID-kort och faktiskt slippa alla problem som var med papperskorten med magnetremsa. Dels var det problem med att magnetremsan avmagnetiserades och dels trasslade maskinerna ibland till det och åt upp kort/förstörde kort. Just det var inte särskilt mycket bättre, utan i mitt tycke rätt bra mycket sämre än nu. RFID-korten är faktiskt riktigt bra i jämförelse, låt gå att det är svårt att läsa ut aktuellt saldo - men om man valt ett öppet protokoll för det hade det säkert gått att köpa små smarta saker på Kjell&Co som hade löst det problemet.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Odd »

2763 skrev:Är det inte bättre att välja ett RFID-kort och faktiskt slippa alla problem som var med papperskorten med magnetremsa. Dels var det problem med att magnetremsan avmagnetiserades och dels trasslade maskinerna ibland till det och åt upp kort/förstörde kort. Just det var inte särskilt mycket bättre, utan i mitt tycke rätt bra mycket sämre än nu. RFID-korten är faktiskt riktigt bra i jämförelse, låt gå att det är svårt att läsa ut aktuellt saldo - men om man valt ett öppet protokoll för det hade det säkert gått att köpa små smarta saker på Kjell&Co som hade löst det problemet.

//T
Jodå. Periodkort och värdeladdningar kan man låta ha på NFC-kort, liksom att man skulle kunna börja utnyttja NFC-tekniken som nästan alla smarta telefoner utom Iphone har idag för att kunna använda "sms"-biljetter i automatspärrarna, men det handlar inte om det. Jag menar att man kan ha motsvarande enkelbiljetterna och rabattremsorna på miljövänliga pappersbiljetter med magnetremsa. Att kunna låta trafikanter med enkelbiljetter kunna passera automatspärrarna skulle vara mycket bra.

Sen finns det även pappersbiljetter med inbyggd NFC-tagg.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av M_M »

Annorstäders har det framförts problem med typ "gammalt snus å annan skit" i magnetremsläsarapparaterna. Jag undrar hur mycket av detta som är kopplat till att kortet stoppas in uppifrån?

De där gigantiska magnetkortläsarna som UL hade till nyss hade t.ex. "instoppning" horisontellt. SL har i sina spärrar så att man bara drar kortet genom en springa. Dessa lösningar torde väl funka bättre?

(Ja, jag inser att det finns en del problem med att SKRIVA till ett kort som man drar för hand, jag tog det som exempel på annan montering av läsaren).

Jag tror dock inte alls på magnetkort som framtidslösning. Det är väl helt okej om det är självkostnadspris på själva "tomkorten", gärna så att man kan återfå pant på nåt sätt när man tröttnat på att åka.
abc123
Inlägg: 114
Blev medlem: torsdag 19 april 2012 22:10

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av abc123 »

http://www.dn.se/sthlm/politiker-kraver ... jettsystem

"Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (M) är inte heller förtjust i det nya sms-systemet. Han gillar egentligen inte Accessystemet med reskassa som gör det svårt att göra annat än standardresor heller."

"De borgerliga partierna vill att SL omedelbart går vidare och bygger ut hela biljettsystemet så att det blir enklare att förstå för resenärerna och att det blir smidigare att köpa biljett."

Undrar vad detta innebär konkret. Ska man överge den inslagna linjen med reskassa och standardresa och satsa på nåt annat tro?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av roggek »

abc123 skrev:Undrar vad detta innebär konkret. Ska man överge den inslagna linjen med reskassa och standardresa och satsa på nåt annat tro?
Ja, att alla med ett IQ under 90 förbjuds använda SL!
Automatspärrana kommer inom en snar framtid att förses med en hjärnscanningsbåge, och om du inte är tillräckligt smart så kommer du inte igenom.
Även konduktörer, bussförare och kontrollpersonal kommer att sätta en ny slags "handscanner" mot ditt huvud och lyser det rött blir du avvisad från SLs område!
Då får du gå eller cykla... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Lennart Petersen »

roggek skrev:
abc123 skrev:Undrar vad detta innebär konkret. Ska man överge den inslagna linjen med reskassa och standardresa och satsa på nåt annat tro?
Ja, att alla med ett IQ under 90 förbjuds använda SL!
Automatspärrana kommer inom en snar framtid att förses med en hjärnscanningsbåge, och om du inte är tillräckligt smart så kommer du inte igenom.
Även konduktörer, bussförare och kontrollpersonal kommer att sätta en ny slags "handscanner" mot ditt huvud och lyser det rött blir du avvisad från SLs område!
Då får du gå eller cykla... :cheesygrin:
Minns ett inslag från Radio Mosebacke nyhetsuppläsning: " I Sverige har man nu börjat även med obligatorisk besiktning av fotgängare, i Januari är det således dags för alla med röd nia "
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av M_M »

abc123 skrev:"De borgerliga partierna vill att SL omedelbart går vidare och bygger ut hela biljettsystemet så att det blir enklare att förstå för resenärerna och att det blir smidigare att köpa biljett."

Undrar vad detta innebär konkret. Ska man överge den inslagna linjen med reskassa och standardresa och satsa på nåt annat tro?
Det betyder att man vill komplettera med ytterligare femtioelva varianter så allt blir mycket obegripligare än det redan är. :mrgreen: :cheesygrin: :mrgreen: :cheesygrin: :mrgreen: :cheesygrin:
abc123
Inlägg: 114
Blev medlem: torsdag 19 april 2012 22:10

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av abc123 »

Man är inte ens klar med funktionen för gruppresa än. Så det kommer bli ytterligare förseningar. Det beskedet gav de på SL center i dag. Remsan blir kvar.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Anders Hanquist »

I alla fall till den 18 februari. Då kan den "provisoriska" stämpeln fira 40 år. I en tidningsnotis från 1973 sägs nämligen att man "tillsvidare" får stämpla manuellt eftersom man inte "hinner" leverera några mer sofistikerade maskiner under år 1973. Så visst kunde det vara segt även på "den gamla goda" tiden.
veoliatransport
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 28 januari 2013 19:07

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av veoliatransport »

Man börjar kunna se på SL:s kundforum att det strömmar in allt fler klagomål på reskassan. Ex.vis

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/sl-d ... -resenare/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/beha ... sremsorna/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/reskassan-5/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/nar- ... -ar-borta/

Att reskassan är svårförståelig har ju redan uppmärksammats i denna tråd sen flera år tillbaka. När den nu så smått börjar prövas i praktiken (en överväldigande majoritet av resenärerna kör fortfarande på remsa) inser man att farhågorna besannas. =( Hoppas man behåller remsan ytterligare ett tag till. Fast man skjuter ju iofs då bara på problemet.
veoliatransport
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 28 januari 2013 19:07

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av veoliatransport »

Hur blir det med funktionen "gruppresa" för reskassan? Tycker de bör implementera den funktionen i god tid innan de tar bort remsorna.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Anders Hanquist »

Fyrtio år hinner remsan/stämpeln i alla fall fylla. Ett tag såg det ut som om det skulle fattas några månader. Men på måndag är det dags för tårta.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Hechtwagen »

Jaaaa! grattis!
lirdo
Inlägg: 140
Blev medlem: måndag 01 november 2010 18:02

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av lirdo »

Såg en äldre dam i dag som lyckades få tag i en förköpsremsa. Hon såg så glad ut när hon gick igenom spärren med sin nystämplade remsa. De börjar bli allt svårare att få tag på nu, i synnerhet pensionärsremsor.
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Lennart Petersen »

lirdo skrev:Såg en äldre dam i dag som lyckades få tag i en förköpsremsa. Hon såg så glad ut när hon gick igenom spärren med sin nystämplade remsa. De börjar bli allt svårare att få tag på nu, i synnerhet pensionärsremsor.
Men det ska väl inte vara svårt. Remsorna ingår i SL ordinarie sortiment och säljs (enligt nuvarande uppgift) till 31/3 2013 så det kan man förvänta sig att finna i alla spärrkiosker och på SL-center, om dom är slut har man anledning att klaga
lirdo
Inlägg: 140
Blev medlem: måndag 01 november 2010 18:02

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av lirdo »

Lennart Petersen skrev:
lirdo skrev:Såg en äldre dam i dag som lyckades få tag i en förköpsremsa. Hon såg så glad ut när hon gick igenom spärren med sin nystämplade remsa. De börjar bli allt svårare att få tag på nu, i synnerhet pensionärsremsor.
Men det ska väl inte vara svårt. Remsorna ingår i SL ordinarie sortiment och säljs (enligt nuvarande uppgift) till 31/3 2013 så det kan man förvänta sig att finna i alla spärrkiosker och på SL-center, om dom är slut har man anledning att klaga
De försöker fasa ut remsorna, så det inte kommer som en chock för alla vid säljstoppet den 1 april.

Hörde vid stationen i dag en trafikant som upprepade gånger skrek till spärrvakten: "Det kan du visst!!"" Förstod sen att personen hade reskassa med standardresa tre kuponger, och ville att spärrvakten skulle ta betalt för två kuponger för just denna resa. Det hela slutade med att trafikanten fick köpa en remsa i stället.
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Lennart Petersen »

lirdo skrev:
Lennart Petersen skrev:
lirdo skrev:Såg en äldre dam i dag som lyckades få tag i en förköpsremsa. Hon såg så glad ut när hon gick igenom spärren med sin nystämplade remsa. De börjar bli allt svårare att få tag på nu, i synnerhet pensionärsremsor.
Men det ska väl inte vara svårt. Remsorna ingår i SL ordinarie sortiment och säljs (enligt nuvarande uppgift) till 31/3 2013 så det kan man förvänta sig att finna i alla spärrkiosker och på SL-center, om dom är slut har man anledning att klaga
De försöker fasa ut remsorna, så det inte kommer som en chock för alla vid säljstoppet den 1 april.

.
Det går inte att göra så, SL är ingen butik vilken som helst utan en samhällsservice delvis skattefinasierad.
Man kan alltså inte "fasa ut" remsorna lite efter tycke utan självklart måste dom finnas tillgängliga fram till säljstopp.
Att ha lite remsor över när det blir stopp kostar ju f.ö bara peanuts i form av papper och tryckkostnad.
Låst