Kanske det, ja: viewtopic.php?t=41101gek skrev: ↑måndag 14 april 2025 19:29Men just när det gällde A35 på Tvärbanan blev det tidigt uppenbart att de var energikrävande. SvD skrev den 29 maj 2018 att A35 (som tagits i bruk 2013) begränsats till att utnyttja endast 70 procent av sin kapacitet, detta för att inte orsaka strömavbrott. "– Det är som att koppla in åtta våffeljärn, en hårtork och en brödrost samtidigt. Proppen går, säger Per-Erik Selking, trafikledare vid Arriva".Hechtwagen skrev: ↑måndag 14 april 2025 17:20 Märkligt, det enda man hör om nya spårvagnar är hur energisnåla de är och att de till och med återmatar el till ledningen när de bromsar.
Begränsningen innebär enligt SvD att vagnarna accelererar långsammare än vad de har kapacitet för. Att bygga fler likriktarstationer blir dock för dyrt i förhållande till den ganska begränsade vinsten i restid. Men om det i framtiden skall bli tätare trafik kommer elmatningen likväl att behöva förstärkas. SvD-artikeln nämner också Roslagsbanans nya tåg, som kommer att kräva investeringar i förstärkt elmatning för 150 miljoner kr.
Märkeffekter, per vagn:
A32: 4 x 120 kW
A25: 8 x 70 kW