A32 på Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: A32 på Spårväg City

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

gek skrev: måndag 14 april 2025 19:29
Hechtwagen skrev: måndag 14 april 2025 17:20 Märkligt, det enda man hör om nya spårvagnar är hur energisnåla de är och att de till och med återmatar el till ledningen när de bromsar.
Men just när det gällde A35 på Tvärbanan blev det tidigt uppenbart att de var energikrävande. SvD skrev den 29 maj 2018 att A35 (som tagits i bruk 2013) begränsats till att utnyttja endast 70 procent av sin kapacitet, detta för att inte orsaka strömavbrott. "– Det är som att koppla in åtta våffeljärn, en hårtork och en brödrost samtidigt. Proppen går, säger Per-Erik Selking, trafikledare vid Arriva".

Begränsningen innebär enligt SvD att vagnarna accelererar långsammare än vad de har kapacitet för. Att bygga fler likriktarstationer blir dock för dyrt i förhållande till den ganska begränsade vinsten i restid. Men om det i framtiden skall bli tätare trafik kommer elmatningen likväl att behöva förstärkas. SvD-artikeln nämner också Roslagsbanans nya tåg, som kommer att kräva investeringar i förstärkt elmatning för 150 miljoner kr.
Kanske det, ja: viewtopic.php?t=41101

Märkeffekter, per vagn:
A32: 4 x 120 kW
A25: 8 x 70 kW
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Märkeffekten säger mycket lite om vagnens verkliga effektbehov. Den brukar vara vad motorn klarar att prestera kontinuerligt under en timme utan att bli överhettad. Vi har diskuterat detta några gånger förr. Jag citerar vad jag skrev en av dessa gånger. Då gällde det C20.
Harald skrev: lördag 18 maj 2019 20:48 Man har väl gjort det ganska vanliga beställarmisstaget att begära hög acceleration långt upp i hastighet. Det kräver hög effekt, eftersom effekt=massa*acceleration*hastighet. Det ger också mycket liten tidsvinst, särskilt när stoppen ligger så tätt som på tunnelbanan. Det som ger stor tidsvinst är hög acceleration i de lägsta hastigheterna, vilket dessutom inte kräver hög effekt. Där bör man alltså kräma på så mycket det går med tanke på ståendes bekvämlighet.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Harald skrev: måndag 14 april 2025 21:32 Märkeffekten säger mycket lite om vagnens verkliga effektbehov. Den brukar vara vad motorn klarar att prestera kontinuerligt under en timme utan att bli överhettad. Vi har diskuterat detta några gånger förr. Jag citerar vad jag skrev en av dessa gånger. Då gällde det C20.
Harald skrev: lördag 18 maj 2019 20:48 Man har väl gjort det ganska vanliga beställarmisstaget att begära hög acceleration långt upp i hastighet. Det kräver hög effekt, eftersom effekt=massa*acceleration*hastighet. Det ger också mycket liten tidsvinst, särskilt när stoppen ligger så tätt som på tunnelbanan. Det som ger stor tidsvinst är hög acceleration i de lägsta hastigheterna, vilket dessutom inte kräver hög effekt. Där bör man alltså kräma på så mycket det går med tanke på ståendes bekvämlighet.
Ja, det har ju ingenjörn framhållit åtskilliga gånger
viewtopic.php?p=253605#p253605
viewtopic.php?p=360633#p360633

Jag jämförde bara de data jag har tillhands, hur de aktuella driftsfallen faktiskt ser ut har jag mycket begränsad kunskap om.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Det är samma problem med de nya energieffektiva X15p, de drar problematiskt mycket mer el än X10p.
Användarens profilbild
AleWi
Kontakt:

Inlägg av AleWi »

Här är ett videoklipp från provkörningen förra veckan, såg ut som de fungerade, även om de inte provade Waldemarsudde på turen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Snyggt och trevlig klipp. Finns det några sekvenser som visar hur A32 bär sig åt i (snävare) kurvor?
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev: måndag 14 april 2025 12:45
ADDE skrev: måndag 14 april 2025 2:51 Det här är ju beviset på hur känsligt det är när SL har 4 isolerade spårvägslinjer, alla med sina egenheter som gör att en spårvagn inte kan trafikera samtliga banor hursomhelst.

Om testerna faller väl ut, hur många A32:or planeras då att utrustas med växelomläggare?
Tvärbanan och Nockebybanan hänger ju ihop i alla fall, så 3 isolerade system kanske är mer rättvisande?
Mig veterligt har inte Nockebybanan det signalsäkergetssystem som Tvärbanan har. Det betyder i så fall att vagnarna på Nockebybanan inte utan vidare kan trafikera Tvärbanan. Det verkar således korrekt att säga att SL håller sig med fyra olika spårvägssystem.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Thomas Lange skrev: onsdag 16 april 2025 11:18
twr skrev: måndag 14 april 2025 12:45
ADDE skrev: måndag 14 april 2025 2:51 Det här är ju beviset på hur känsligt det är när SL har 4 isolerade spårvägslinjer, alla med sina egenheter som gör att en spårvagn inte kan trafikera samtliga banor hursomhelst.

Om testerna faller väl ut, hur många A32:or planeras då att utrustas med växelomläggare?
Tvärbanan och Nockebybanan hänger ju ihop i alla fall, så 3 isolerade system kanske är mer rättvisande?
Mig veterligt har inte Nockebybanan det signalsäkergetssystem som Tvärbanan har. Det betyder i så fall att vagnarna på Nockebybanan inte utan vidare kan trafikera Tvärbanan. Det verkar således korrekt att säga att SL håller sig med fyra olika spårvägssystem.
Detta påstående är av allt att döma felaktigt, enl. hr. Odd: viewtopic.php?p=368079#p368079
Alla A32-vagnar är alltså utrustade med den ombordutrustning som Tvärbanans ATP/ATC kräver. Någonting annat vore ju egentligen rätt märkligt.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Frågan är snarare varför Nockebybanan inte anses behöva Atc.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Hechtwagen skrev: onsdag 16 april 2025 16:17 Frågan är snarare varför Nockebybanan inte anses behöva Atc.
Ja, eller Tvärbanans Kistagren. Eller hur, hr. Gädda: viewtopic.php?p=423234#p423234
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Är det några ansvariga för testkörningarna av A32 på Spårväg City som läser denna tråd ? 
... Och som kan besvara mina frågor med en underskrift så att man vet att
svaret kommer från insatta ansvariga personer?

Och som kan skriva något om:
1: Hur det går med testkörningarna på Djurgården?
2. Hur går det till när ni testar, vad är det ni testar och undersöker just nu?
3: Varför åkte vi som följde med i onsdags i förra veckan den 9:de april på belstningstestturen, inte till Waldermarsudde?
4. Har ni provkört den i Waldemarsuddes vändslinga och hur gick det?
5: Kan ni säga mig och andra som gillar att fotografera: -
När är det störst chans att se vagnen ute i trafikmiljön på Djurgården?

//Matsälgen
Jag gillar "trams"! :wink:
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Hej igen

Jag skrev till Petrus ikväll som svarade att: "Hej, spårvagnen är tillbaka nu".

Det var ju synd för mig som avsåg att fotografera den i Djurgårdens trafikmiljö.

//Matsälgen
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Matsälgen skrev: onsdag 16 april 2025 22:15 Hej igen

Det var ju synd för mig som avsåg att fotografera den i Djurgårdens trafikmiljö.

//Matsälgen
Ska man tolka detta som att A32-vagn 403 (var det väl) är åter på Tvärbanan? Den Petrus som omnämns är troligen AB SS trafikchef Petrus Sarmento: https://stockholmssparvagar.se/kontakt/
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 16 april 2025 16:28
Hechtwagen skrev: onsdag 16 april 2025 16:17 Frågan är snarare varför Nockebybanan inte anses behöva Atc.
Ja, eller Tvärbanans Kistagren. Eller hur, hr. Gädda: viewtopic.php?p=423234#p423234

Ja SL inser att de saknar kompetens att administrera säkerhetssystem av den sorten och slopar kravet, det är ju förtroendeskapande.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Hechtwagen skrev: torsdag 17 april 2025 8:59
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 16 april 2025 16:28

Ja SL inser att de saknar kompetens att administrera säkerhetssystem av den sorten och slopar kravet, det är ju förtroendeskapande.
Jag, ivrigt påhejade av div.
viewtopic.php?p=351476#p351476
viewtopic.php?p=399143#p399143

Hr. Gädda ska heller inte komma undan:
daniel_s skrev: tisdag 07 januari 2025 16:31
Hechtwagen skrev: tisdag 07 januari 2025 10:56
Behövs det ATC på Tvärbanan om man kunnat köra i princip utan i 25 år? Och varför behöver inte Nockebybanan en ickefungerande Atc?
Tvärbanan har inte körts utan fungerande ATC i 25 år. Man gjorde det 2000-2007, då med som mest 10-minuterstrafik, sedan tog man ju ABB/ADTranz ATC i bruk och den fungerade utan större problem fram till 2017.

2017 bytte man ut det fungerande systemet söder om Alvik mot GE:s (idag Alstoms) system som då hade svåra driftsäkerhetsproblem. 2019 hade man åtgärdat dessa hjälpligt så att det rent tekniskt kunde tas i drift igen. Det var ungefär 18 månader som man körde helt utan tågskyddssystem på hela Tvärbanan (plus fyra år dessförinnan på ”solnagrenen” norr om Alvik) och då med en betydande ökning av passerade stoppsignaler och andra säkerhetshändelser som följd. Det var mest tur att ingen kollision eller svårare urspåring inträffade under den perioden. (Ett antal tillbud fanns det.)

Tvärbanan är byggd för att ha ett signalsystem med tågskyddssystem; siktsträckan är på stora delar av banan otillräcklig för att stanna om ett oväntat hinder skulle stå bakom en krök och det finns flera platser där hastigheten plötsligt måste minskas rejält. Det finns också en massa störningsfaktorer som gör att man lättare kommer ikapp vagnen framför. Nockebybanan är huvudsakligen byggd mer som en helhetslösning med en arkitektur som passar rätt bra för 1920-talets riskhantering och har en mer störningsfri trafik, därmed inte sagt att ett tågskyddssystem skulle vara helt omotiverat där.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 17 april 2025 8:22
Matsälgen skrev: onsdag 16 april 2025 22:15 Hej igen

//Matsälgen
Ska man tolka detta som att A32-vagn 403 (var det väl) är åter på Tvärbanan? Den Petrus som omnämns är troligen AB SS trafikchef Petrus Sarmento: https://stockholmssparvagar.se/kontakt/
Det stämmer bra det, att det är Petrus Sarmento (SSS-ordförande) vi talar om.
Men visst, jag borde för tydlighetens skull, även nämnt hans efternamn.

Den rimligaste tolkningen är att den är återförd till Tvärbanan, eftersom jag frågade honom:
"Vid vilka tillfällen på dygnet har jag störst chans att fotografera den ute på Djurgården tror du? "
Hans svar om själva tvärbanevagnen var exakt att: "Hej, spårvagnen är tillbaka nu".

Jäpp. det är vagn nr 403 som testades på Spårväg city, och som en del av oss SSS-medlemmar
medföljde på testturen i förra veckan den 9 april.

//Matsälgen 🫎
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Matsälgen skrev: fredag 11 april 2025 15:40 Hej
Jag deltog i onsdags och åkte med som nyfiken barlast på
SL:s belastningstest med A32 på spårväg city, och det gick
ju bra att åka med A32 på spårväg city, så för min del får
SL gärna köra med A32 på Djurgården.

Belastningstestfärden gick först ut till Alkärrshallen,
där vagnen vände i vändslingan igenom allmänna gränd,
och sedan gick färden vidare till vändslingan i Norrmalmstorg,
och det gick oväntat bra att åka igenom den, för vidare färd tillbaks
till Alkärrshallen. Därifrån åkte vagnen till T-centralen.

Jag tycker jag det gick något knarrigt för vagnens mittenparti
där spåren går ihop/isär efter/före bron som korsar vägen,
innan/efter att de rundar fontänen
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar?

Resultatet generellt tycker jag går emot vad som tidigare
sagts i debatter om just att köra med A32 på Djurgården.
A32 var ju på tapeten när spårväg city diskuterades
innan den öppnades, men de avfärdades som olämpliga då.

MIN SLUTSATS:
Jag ser inget allvarligt hinder för att köra A32 på spårväg city..
Det finns ju inga andra driftsäkra vagnar att ta till under sommaren
för att uppnå en garanterad spårvagnstrafik i sommar menar jag,
nu när opålitliga A35 är så trasiga stup i kvarten,
och så har varit i flera år!

Det ska bli intressant att få höra framöver vad SL kommer fram till,
om man nu få veta det?

Jag försökte att lägga upp fina bilder från i onsdags här,
men det lyckades inte. Det kom inte upp något fönster
för att välja bilder när jag trycker på bildknappen.

//Matsälgen🫎, nyregistrerad i forumet
Men.. NU har jag lärt mig hur jag ska göra för att lägga upp en bild,
Så varsågoda 😀
DSC_1073.JPG
DSC_1073.JPG (196.2 KiB) Visad 981 gånger
Fotograf är Matsälgen ©

DSC_1089 SL A32 framför Alkkärrshallen med SSS-medlemmar som testresande..JPG
DSC_1089 SL A32 framför Alkkärrshallen med SSS-medlemmar som testresande..JPG (138.19 KiB) Visad 977 gånger
Fotograf är Matsälgen ©

//Matsälgen🫎
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Här sätter jag in fler bilder som jag fotograferade:
2025-04-09  SL A32 Spårvagn testkörs utanför Åhlens City -Fotograferad av Matsälgen DSC_1036.JPG
2025-04-09 SL A32 Spårvagn testkörs utanför Åhlens City -Fotograferad av Matsälgen DSC_1036.JPG (178.84 KiB) Visad 853 gånger
Fotograf är Matsälgen ©

SL A32 T-centralen framför nedgång J och T Fotograf är Matsälgen DSC_1107 mindre strl.JPG
SL A32 T-centralen framför nedgång J och T Fotograf är Matsälgen DSC_1107 mindre strl.JPG (159.84 KiB) Visad 853 gånger
Fotograf är Matsälgen ©

Testningen av SL 32 omnämns med bilder, även i en tråd hos Svenskt MJ-forum:
https://www.svensktmjforum.se/forum/ind ... ic=28513.0

Nu när testkörningarna är gjorda, är man nyfiken
på vad testarlaget kom fram till för slutsatser.

Vad gick bra och vad gick mindre bra?
Går det bra att köra överallt på hela spårväg citybanan inklusive
vändslingorna eller är det delar av den som ej kan trafikeras alls med en A32:a?

Säger slutsatsen att det är godkänt eller inte godkänt att köra
med A32 i reguljär trafik med A32 på Spårväg city i sommar?
Det är väl egentligen mina huvudfrågor till de ansvariga och de som deltog i testningen,
och jag tror många fler än mig här i SSS-forum, som önskar få svar på dem.

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

När "testlaget" har sammanställt alla uppgifter kommer det information om resultatet.

Så är bara att bida tiden.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Stefan Widén skrev: tisdag 22 april 2025 12:13 När "testlaget" har sammanställt alla uppgifter kommer det information om resultatet.

Så är bara att bida tiden.

Stefan
Ja, och hur var det nu med hjulprofilen? viewtopic.php?t=35143
Skriv svar