Sida 2 av 2
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: måndag 01 september 2025 15:20
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 01 september 2025 12:21
Bättre då att behålla dagens lösning, till en rimlig kostnad.
Stockholms kommun
planerar att utvidga den
tillfälligt stoppade miljözonen. Om denna buss ska köra i Stockholms innerstad så behövs en utsläppsfri lösning.
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 01 september 2025 12:24
Och så fick vi in lite Kina-propaganda också!
Snacka om att kasta sten i glashus. Skribenten har precis länkat till en video som rekommenderar tittarna att köpa "billiga batterier" från kinesiska EVE Energy.
Matsälgen skrev: ↑söndag 31 augusti 2025 18:21
Annars borde lite biodiesel eller alkohol (hick)
gå bra de få tillfällen den bussen körs, . Det är inte ofta som veteranfordon åker på vägarna (bl.a. för att inte slita på dem. Reservdelar är det inte gott om.) Därför tycker jag att sådana gamla fordon kan få vara som de är skapta tycker jag.
Varken biodiesel eller etanol tillåts i miljözon 3. Målet om en utsläppsfri innerstad lanserades 2021 och ingen kan påstå att detta kommer som en överraskning.
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: måndag 01 september 2025 16:00
av dr Cassandra Nojdh
Jaha, ja. Nu har det eskalerat från en fråga till ett påstående. Underbygg gärna det bättre!
viewtopic.php?p=426790#p426790
I övrigt är det som ingenjör Nordius säger:
Harald skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 13:02
Enceladus skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 19:57
Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms
miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
Just nu finns den inte. Vi får väl se hur det går med överklagandet. Men det är väl inget stort problem. Det är ju inte nödvändigt att köra på Norrmalmstorg.
Nöjer man sig med att köra där det finns kontaktledning (och vändslinga) går det ju alltid att använda en sådan här rigg, som tar ström från spårvägens enpoliga kontaktledningssystem:
https://www.youtube.com/watch?v=7btqwYm1sDU
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: måndag 01 september 2025 16:04
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑måndag 01 september 2025 15:20
Snacka om att kasta sten i glashus. Skribenten har precis länkat till en video som rekommenderar tittarna att köpa "billiga batterier" från kinesiska EVE Energy.
Lögn- och propagandakollektivet "Enceladus" är sig likt. Filmen är ett exempel på hur man bygger ett batteri med litium-celler. Vad filmskaparen anser om var cellerna ska köpas från är ointressant i sammanhanget. F..ö. kommer filmskaparen, efter jämförelse av utbudet fram till att just kinesiska batterier passar just dennes behov just där och då. Det är inte precis synonymt med
rekommendera. Utbudet kan f.ö. studeras här:
https://www.18650batterystore.com/colle ... -batteries
Men priset spelar förstås roll, när kommunistdiktaturens EVE kan dumpa priset, jämfört med Samsung och Panasonic. Tur att jag inte har några celler från den förstnämnda i mina skotrar.
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: måndag 01 september 2025 16:10
av Matsälgen
Om vi slapp ifrån cassandras och enceladus eviga pajkastning mot varandra i forumet, då tror jag att fler kommer skriva inlägg. Denna tröttsamma pajkastning har pågått de senaste ca 10 åren. FRED PÅ JORDEN. Inte angripa varandra!
USCH!
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: måndag 01 september 2025 16:14
av Matsälgen
När det gäller veteranfordon så är de inte längre veteranfordon och inte museala om något ändras på dem. Det bör kunna gå att få till dispenser för veteranfordon. Det är INTE veteranfordon som utgör problemet i Stockholm. Dessa representerar en del av kulturhistorien.
Det är inte heller nödvändigt att köra inom sådana där zoner. Världen är större den eventuellt kommande zonen
//Matsälgen🫎
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: måndag 01 september 2025 16:16
av dr Cassandra Nojdh
Matsälgen skrev: ↑måndag 01 september 2025 16:14
När det gäller veteranfordon så är de inte längre veteranfordon och inte museala om något ändras på dem. Det bör kunna gå att få till dispenser för veteranfordon. Det är INTE veteranfordon som utgör problemet i Stockholm. Dessa representerar en del av kulturhistorien.
Det är inte heller nödvändigt att köra inom sådana där zoner. Världen är större den eventuellt kommande zonen
//Matsälgen🫎
Helt rätt! Och det är också vad ingenjör Nordius säger ovan.
Se vidare:
https://tillstand.stockholm/tillstand-r ... n-klass-3/
Men av allt att döma är det inte ens nödvändigt. Bussen är ju eldriven!
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: måndag 01 september 2025 17:12
av daniel_s
Borde ni inte börja med att ta reda på vilka regler som faktiskt gäller för de olika typerna av miljözoner?
Den energitekniska helheten är inte direkt relevant här utan det som räknas är de inblandade fordonens registeruppgifter.
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: måndag 01 september 2025 17:28
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev: ↑måndag 01 september 2025 17:12
Borde ni inte börja med att ta reda på vilka regler som faktiskt gäller för de olika typerna av miljözoner?
Den energitekniska helheten är inte direkt relevant här utan det som räknas är de inblandade fordonens registeruppgifter.
Ja, det var ju propagandakollektivet "Enceladus" som drog in miljözonerna i resonemanget, så det är väl åt det hållet frågan bör riktas. Den som påstår
Enceladus skrev: ↑måndag 01 september 2025 15:20
Om denna buss ska köra i Stockholms innerstad så behövs en utsläppsfri lösning.
får komma med en bättre hänvisning.
Men hr Daniel S påpekande förefaller korrekt. Trådbussen BUX805 är registrerad som eldriven (vilket den ju också är) med koldioxiodutsläppsklass 5, dvs. koldioxidfri.
Släpkärran PLD191 är registrerad just som släpkärra och saknar följaktligen framdrivningsanordning. I vägtrafikregistret, under punkten "Tilläggsinformation", är noterat:
CHASSINUMRET PLACERAT PÅ HÖGER DRAGSTÅNGSINFÄSTNING
TRANSPORTABELT GENERATORAGGREGAT
PÅSKJUTSBROMS T085 PS
Som jag förstår regelverket kan Stockholms stad inte hindra trafik med denna trådbusskonfiguration med hjälp av Trafikförordningens miljözonsregler. Elverket är inget fordon utan en arbetsmaskin, närmare bestämt transportabel industriell utrustning, som ex.vis en tryckluftkompressor. Däremot kan det finnas andra regelverk att förhålla sig till, som Förordningen om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner (SFS 1998:1709).
I vart fall
ytterligt berömvärt av Spårvägssällskapet att ha kunnat bevara och renovera denna buss. Har tyvärr inte åkt med den ännu, men hoppas kunna göra det någon gång och återuppliva gamla minnen från 1950-talet.
I Årsta (se videoklippet ovan) åkte jag aldrig när det begav sig, men tog skotern dit i lördags 30/8, i samband med Årstadagen. Längs Årstavägen ser man de gamla kontaktledningsstolparna med sitt speciella utseende.
https://melkerlarsson.wordpress.com/201 ... radbussar/
På gatan glider elbussarna förbi, lika tyst som då. Men nu kommer kraften inte uppifrån.
PS. Hur ofta kommer BUX805 ut i trafik? Knepigt med dörrarna?! För tillfället verkar den vara avställd.
Den har tydligen tidigare varit på besök i Landskrona också:
https://www.youtube.com/watch?v=MnQ1fhBIwNg
Där behövs inte elverket.
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 11:13
av Enceladus
Matsälgen skrev: ↑måndag 01 september 2025 16:14
När det gäller veteranfordon så är de inte längre veteranfordon och inte museala om något ändras på dem. Det bör kunna gå att få till dispenser för veteranfordon. Det är INTE veteranfordon som utgör problemet i Stockholm. Dessa representerar en del av kulturhistorien.
Det är inte heller nödvändigt att köra inom sådana där zoner. Världen är större den eventuellt kommande zonen
//Matsälgen🫎
Det
framgår tydligt av konsekvensanalysen av miljözon klass 3 att det finns möjlighet att ansöka om fordonsdispens, inte minst för kollektivtrafikens bussar:
Trafikkontoret skrev:I området trafikerar endast SLs stombusslinje 2 och nattbuss 96. SL trafikerar redan med eldrivna bussar i vissa delar av Stockholmsregionen. 2035 är målet att alla bussar ska drivas på el och redan nu förbereds för möjlighet till laddning på alla bussdepåer. Det nya avtalet för innerstadsbussarna ställer krav på 100 procent el och väntas träda i kraft tidigast augusti 2026. Det är inte säkert att SL kommer kunna garantera att alla fordon som trafikerar zonen klarar regleringen redan vid ikraftträdandet. Kontorets bedömning är att kollektivtrafiken som måste angöra området men inte klarar kraven för miljözon klass 3 behöver söka dispens.
Icke desto mindre är dispenser ingen långsiktig lösning. Alkärrshallen kommer förr eller senare att omringas av miljözonen i takt med att konkurrensen hårdnar:
Enceladus skrev: ↑lördag 23 augusti 2025 18:48
Enceladus skrev: ↑fredag 22 november 2024 0:50
Konkurrensen mellan europeiska städer hårdnar när allt fler utestänger fordon med förbränningsmotor. Ren luft är nämligen inte en lyx, utan en nödvändighet.
Köpenhamn tar på sig ledartröjan medan Sverige har fastnat i byråkrati. Däremot skonas Stockholms innerstad från förbränningsmotorn i SL:s nästa trafikavtal.
Stockholm behöver konkurrera med städer som Köpenhamn, Utrecht och London - den nya urbana medelklassen vägrar att bo i stadskärnor där utsläpp tillåts.
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 01 september 2025 17:28
Men hr Daniel S påpekande förefaller korrekt. Trådbussen BUX805 är registrerad som eldriven (vilket den ju också är) med koldioxiodutsläppsklass 5, dvs. koldioxidfri.
Det torde vara uppenbart att problemet är det transportabla generatoraggregatet, inte den eldrivna trådbussen. Målet om en
utsläppsfri innerstad lanserades 2021, och då handlar det inte bara om koldioxidutsläpp. Faktum är att koldioxidutsläpp är sekundära - efter ett
intensivt lobbyarbete av den svenska gaslobbyn gjordes undantag för gasfordon med utsläppsklass Euro 6. Ett alternativ till dieselaggregatet är
bränslecellsgeneratorn (oaktat bränslecellsfordons
kräftgång).
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 11:18
av dr Cassandra Nojdh
Ovanstående är bara propagandakollektivet "Enceladus" mångordiga rundsnack, kryddat med kollektivets citatförfalskningar. Den var Enceladus-kollektivet som påstod
Enceladus skrev: ↑tisdag 26 augusti 2025 19:57
Det ser ut som ett transportabelt generatoraggregat från Kåbe. Jag undrar om fordonet tillåts i Stockholms
miljözon klass 3 som ska innefatta Norrmalmstorg.
Enceladus skrev: ↑måndag 01 september 2025 15:20
Om denna buss ska köra i Stockholms innerstad så behövs en utsläppsfri lösning.
även om det förstnämnda är maskerat till en fråga. Som jag har visat påverkas inte arbetsmaskiner av gällande miljözonslagstiftning i Trafikförordningen. Dispensresonemangen kan vi lägga på hyllan,
vilket redan tidigare påpekats. Dessutom
Vad propagandakollektivet tror om framtiden är av underordnat intresse, sett till trådens ämne.
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 13:11
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 02 september 2025 11:18
Som jag har visat påverkas inte arbetsmaskiner av gällande miljözonslagstiftning i Trafikförordningen.
Nä, men målet om en utsläppsfri innerstad 2030 innebär att dieselaggregatet portas förr eller senare. Moderaterna
vill låta stockholmarna rösta om miljözon klass 3, och så blir det. En rödgrön valseger 2026, vilket Moderaternas
egna siffror tyder på, kan betyda att det ambitiösa målet förverkligas - som
folket vill.
(Notera att Moderaterna faktiskt
stod bakom detta mål när det lanserades 2021. Katastrofvalet 2022 pekar på att
bensinpopulismen inte gick hem i stugorna.)
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 01 september 2025 17:28
I vart fall
ytterligt berömvärt av Spårvägssällskapet att ha kunnat bevara och renovera denna buss. Har tyvärr inte åkt med den ännu, men hoppas kunna göra det någon gång och återuppliva gamla minnen från 1950-talet.
Ja, trådbussar har en betydligt längre livslängd än vanliga bussar. Fordonet i fråga är faktiskt från 1949, d.v.s. äldre än Stockholms tunnelbana som fyller 75 år!
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 13:54
av Matsälgen
Klimatet är givetvis även min fråga 
och saltbatterier är antagligen den brandsäkraste och miljövänligaste transportabla energilagringsmetoden för fordon av de alternativ som för närvarande finns.
https://carup.se/nytt-saltbatteri-tillv ... 00-ganger/
Dock är detta en fråga om "Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss" som ibland körs av en förening (SSS) vars ekonomiska resurser är begränsade.
Det som behövs är konkreta prisbilder och konkreta idag, köpbara produkter. (Finns saltbatteri-släpvagn-lösningen redan att köpa?) Därefter behövs det ställningstagande till beslut och då behövs det beslut om hur det finansieras ifall SSS går vidare med ärendet. Ska det vara ett insamlingskonto, basarer, lotterier mm?
Betänk att denna eltrådbuss med vagn liksom även de andra vägfordon som SSS förfogar över, mycket sällan är ute på tur. Så länge som det är juridiskt möjligt att köra dem någon gång ibland, kan de få vara som de är, bl.a p.g.a. ekonomiska skäl samt p.g.a. att de inte gör stor skada för klimatet med sina sällan förekommande utfärder..
Sedan ifall regler i framtiden omöjliggör deras fåtaliga utflykter, då får SSS ta ställning till vad som kan göras.
Billigast är att de står stilla i en utställningshall, dvs museum.
Just nu vet vi inte helt säkert vad som kommer att hända med zonerna, eftersom det är och det kommer sannolikt att vara flera överklaganden på varandra framöver kan jag tänka mig.
Så denna fråga tycker jag kan man avvakta med tills den frågan är klarlagd i framtiden.
När vi vet var skåpet ska stå.. då kan SSS ta ställning. För närvarande finns sannolikt ingen ekonomi för att förändra den nuvarande lösningen med energigivande släpvagn till batteridrift.
Jag anser mig ha fått svar på min inledande fråga om vad denna låda på hjul är för något, så det är troligen mina sista ord i just denna tråd (på ett tag)
//Matsälgen🫎
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 16:39
av Per Lind
Det får väl bli lite lobbingarbete så den kan köras som den skall.
Om jag minns rätt fick SSS en massa trådbussledning från Basel när de lade ner sin trafik. Det var väl tänkt att bli en sträcka Karlaplan-Skansen?
-Per
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 16:45
av Stefan Widén
Ja drömmen är att få egna trådar men om ingen miljonär bekostar anläggningen är det inte så enkelt. Men det vore kul.
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 19:46
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑tisdag 02 september 2025 13:11
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 02 september 2025 11:18
Som jag har visat påverkas inte arbetsmaskiner av gällande miljözonslagstiftning i Trafikförordningen.
Nä, men målet om en utsläppsfri innerstad 2030 innebär att dieselaggregatet portas förr eller senare. Moderaterna
vill låta stockholmarna rösta om miljözon klass 3, och så blir det. En rödgrön valseger 2026, vilket Moderaternas
egna siffror tyder på, kan betyda att det ambitiösa målet förverkligas - som
folket vill.
(Notera att Moderaterna faktiskt
stod bakom detta mål när det lanserades 2021. Katastrofvalet 2022 pekar på att
bensinpopulismen inte gick hem i stugorna.)
Ovanstående är mest rundsnack och politiska spekulationer kring framtiden, där propagandakollektivet "Enceladus" orerar om "en nya urbana medelklassen" och annat. Dessutom har diskussionen förlorat alla proportioner. Det rör sig om en (1) musei/veteranbuss som är ute i trafik någon gång om året.
Och oavsett vad som händer med miljözonernas införande så påverkar de inte, med nuvarande lagstiftning, arbetsmaskiner. Det var det saken handlade om.
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 19:50
av dr Cassandra Nojdh
Matsälgen skrev: ↑tisdag 02 september 2025 13:54
Klimatet är givetvis även min fråga 
och saltbatterier är antagligen den brandsäkraste och miljövänligaste transportabla energilagringsmetoden för fordon av de alternativ som för närvarande finns.
https://carup.se/nytt-saltbatteri-tillv ... 00-ganger/
Dock är detta en fråga om "Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss" som ibland körs av en förening (SSS) vars ekonomiska resurser är begränsade.
Det som behövs är konkreta prisbilder och konkreta idag, köpbara produkter. (Finns saltbatteri-släpvagn-lösningen redan att köpa?) Därefter behövs det ställningstagande till beslut och då behövs det beslut om hur det finansieras ifall SSS går vidare med ärendet. Ska det vara ett insamlingskonto, basarer, lotterier mm?
Betänk att denna eltrådbuss med vagn liksom även de andra vägfordon som SSS förfogar över, mycket sällan är ute på tur. Så länge som det är juridiskt möjligt att köra dem någon gång ibland, kan de få vara som de är, bl.a p.g.a. ekonomiska skäl samt p.g.a. att de inte gör stor skada för klimatet med sina sällan förekommande utfärder..
Sedan ifall regler i framtiden omöjliggör deras fåtaliga utflykter, då får SSS ta ställning till vad som kan göras.
Billigast är att de står stilla i en utställningshall, dvs museum.
Just nu vet vi inte helt säkert vad som kommer att hända med zonerna, eftersom det är och det kommer sannolikt att vara flera överklaganden på varandra framöver kan jag tänka mig.
Så denna fråga tycker jag kan man avvakta med tills den frågan är klarlagd i framtiden.
När vi vet var skåpet ska stå.. då kan SSS ta ställning. För närvarande finns sannolikt ingen ekonomi för att förändra den nuvarande lösningen med energigivande släpvagn till batteridrift.
Jag anser mig ha fått svar på min inledande fråga om vad denna låda på hjul är för något, så det är troligen mina sista ord i just denna tråd (på ett tag)
//Matsälgen🫎
Som jag sagt åtskilliga gånger är det fullt möjligt att köra denna buss med hjälp av Djurgårdslinjens kontaktledningsanläggning.
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... 3_4038.jpg
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 20:16
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑tisdag 02 september 2025 13:11
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 01 september 2025 17:28
I vart fall
ytterligt berömvärt av Spårvägssällskapet att ha kunnat bevara och renovera denna buss. Har tyvärr inte åkt med den ännu, men hoppas kunna göra det någon gång och återuppliva gamla minnen från 1950-talet.
Ja, trådbussar har en betydligt längre livslängd än vanliga bussar. Fordonet i fråga är faktiskt från 1949, d.v.s. äldre än Stockholms tunnelbana som fyller 75 år!
Den som vill ha en mer pålitlig information om detta fordon kan istället prova dessa länkar:
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... agn_id=488
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... buss_id=48
Det kanske rent av borde ha kommit med i högerblockets sk. "kulturkanon"

Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 21:46
av Matsälgen
Den verkar fungera bra om den fortfarande fungerar, men mycket ful enligt mig. Den och dieselsläpvagnen är vad som finns att tillhands för tillfället tills eventuella andra förslag som saltbatteri, luftledning mm kan finansieras (ifall SSS väljer att förändra något med driften i framtiden)
//Matsälgen🫎
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 21:57
av dr Cassandra Nojdh
Matsälgen skrev: ↑tisdag 02 september 2025 21:46
Den verkar fungera bra om den fortfarande fungerar, men mycket ful enligt mig. Den och dieselsläpvagnen är vad som finns att tillhands för tillfället tills eventuella andra förslag som saltbatteri, luftledning mm kan finansieras (ifall SSS väljer att förändra något med driften i framtiden)
//Matsälgen🫎
Det estetiska är nog av underordnad betydelse här.
Signaturen verkar ha mycket åsikter om vad Spårvägssällskapet borde göra eller inte göra. Jag föreslår att signaturen blir medlem i sällskapet:
https://www.sparvagssallskapet.se/bli-medlem/
Då är det möjligt att registrera sig som sådan på Forum och skriva i den medlemsinterna tråden:
viewforum.php?f=4
Vilket även andra har påpekat:
viewtopic.php?p=426619#p426619 som varande mer effektivt.
PS. "Saltbatterier" är ett oprecist uttryck som bör undvikas. Den troliga innebörden är här natrium-jon-batterier, dvs. ett alternativ till den idag vanligare litium-jon batterikemin.
Re: Elenergigivande släpvagn efter en veterantrådbuss
Postat: tisdag 02 september 2025 22:59
av Matsälgen
Tack för alla svar och synpunkter om den energigivande lådan på hjul.
Jag anser mig ha fått svar på min inledande fråga om vad denna låda på hjul är för något, så det här är troligen mina sista ord i just denna tråd.
Det är ingen mening att skriva privata meddelanden och skolfrökenpekpinnar i denna tråd till mig efter att jag postat detta inlägg
.
Ha det bra. Vi alla möts väl i andra trådar framöver
//Matsälgen🫎