Sida 2 av 3
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: torsdag 24 april 2025 22:42
av dr Cassandra Nojdh
leifd skrev: ↑torsdag 24 april 2025 22:34
Tråden handlar ju om att låna vagnar från Göteborg till Linje 7 i Stockholm...
Men jag kan väl nämna att Spårvägen i Norrköping fått förfrågan om att få låna/hyra vagnar, men detta tacka men naturligtvis nej till.
Från Stockholm? Nä, det får räcka med de räddningsinsatser som Nkpg (och Frankfurt) stod till med då, när SpvC forcerades igång.
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: torsdag 24 april 2025 23:06
av dr Cassandra Nojdh
ADDE skrev: ↑torsdag 24 april 2025 22:27
Varför inte M29?
Behövde snyggas till en del, tydligen:
https://goteborgssparvagar.se/sparvagns ... till-2026/
Och så var de hemma igen:
https://goteborgssparvagar.se/alla-m29-hemma/
När de tagits ur bruk kan de ju säljas till SL/Region Stockholm. Då blir SpvC en riktig museilinje

Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: fredag 25 april 2025 8:17
av Hechtwagen
Ja M29 ska ju slopas 2026 heter det....
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: fredag 25 april 2025 15:45
av Matsälgen
Rubriken för den här tråden är "Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?"
Det är just M33 och M34 som jag efterfrågar i tråden att SL skulle hyra eller låna ett eller flera exemplar av Göteborg delvis för skojs skull, delvis av seriösare orsaker som att se om dessa modeller är trevliga, intressanta och väl funktionella för Stockholms del i framtiden. Det var anledningen till att jag startade denna tråd.
De övriga andra spårvagnsmodellerna och ämnena som nämnts i tråden anser jag är
off topic, ty trådens rubrik är inte
"Generellt om framtida spårvagnar i Stockholmsområdet"
En kul åkattraktion är det också i sommar om de kommer hit.
Håller ni med om det?
Göteborg får då reklam som turistort om det finns reklam inuti och utanpå på vagnen för Göteborg som turistmål.
Det bör uppskattas av Göteborg.
//Matsälgen🫎
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: fredag 25 april 2025 16:05
av Kristofer
Matsälgen skrev: ↑fredag 25 april 2025 15:45
Göteborg får då reklam som turistort om det finns reklam inuti och utanpå på vagnen för Göteborg som turistmål.
Det bör uppskattas av Göteborg.
Det är väl antagligen det enda argumentet för transportera upp en M33 eller M34 till Stockholm. Den kan visas upp på linje 7N och göra reklam för Göteborg. Alla övriga argument för att göra det är av typen "Det vore väl kul att...", och även om det inte är fel att argumentera så, så tror jag inte att någon är beredd att öppna plånboken för att det ska ske. Och om jag ska vara ärlig så tror jag inte att Göteborg är villiga att göra det heller, bara för att få göra lite reklam för sin fina stad. Då är det nog effektivare att köpa reklamutrymme i de befintliga vagnarna.
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: fredag 25 april 2025 16:05
av dr Cassandra Nojdh
Matsälgen skrev: ↑fredag 25 april 2025 15:45
De övriga andra spårvagnsmodellerna och ämnena som nämnts i tråden anser jag är
off topic, ty trådens rubrik är inte
"Generellt om framtida spårvagnar i Stockholmsområdet"
Jaså, är det så. Ja, åtminstone en M28 har trampat sig fram längs med Stockholms gator:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Djur ... 050701.JPG
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: fredag 25 april 2025 16:21
av dr Cassandra Nojdh
Matsälgen skrev: ↑fredag 25 april 2025 15:45
Rubriken för den här tråden är "Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?"
Det är just M33 och M34 som jag efterfrågar i tråden att SL skulle hyra eller låna ett eller flera exemplar av Göteborg delvis för skojs skull, delvis av seriösare orsaker som att se om dessa modeller är trevliga, intressanta och väl funktionella för Stockholms del i framtiden. Det var anledningen till att jag startade denna tråd.
De övriga andra spårvagnsmodellerna och ämnena som nämnts i tråden anser jag är
off topic, ty trådens rubrik är inte
"Generellt om framtida spårvagnar i Stockholmsområdet"
En kul åkattraktion är det också i sommar om de kommer hit.
Håller ni med om det?
Göteborg får då reklam som turistort om det finns reklam inuti och utanpå på vagnen för Göteborg som turistmål.
Det bör uppskattas av Göteborg.
//Matsälgen🫎
Inget av de ovan anförda skälen har någon tyngd. Möjligen om Stockholm vore så pass långt framme i processen för att handla upp en ny vagntyp att det
möjligen kunde vara intressant med provtrafik med en (1) inlånad vagn. Ungefär som de där regniga februaridagarna i mars 1995 (då väl en en del av forumdeltagarna inte ens var påtänkta) då fyra olika moderna spårvagnar provkördes på dåvarande Djurgårdslinjen. Se vidare Thomas Johanssons Tvärbanebok, sid. 987-101. Då var det i anslutning till Tvärbaneprojektets vagnanskaffning, Spårväg City var inte (heller) påtänkt. Själv gillade jag Adtranz Variotram (numera Stadler Variobahn) bäst då, men Flexity Swift A32 blev ju en bra vagn. Till skillnad från Variotram, som misskötte sig avsevärt i Helsingfors.
Fast t.om. det verkar skakigt. Vi har ju "moderna" spårvagnar själva nu. Eller..........
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: fredag 25 april 2025 16:40
av Harald
M33 och M34 är ju en modell (Flexity) som tillverkades av Bombardier, som har blivit uppköpt av Alstom. De har en egen produkt som heter Citadis, som torde bli det de offereraŕ, så det är inte troligt att det kommer att gå att köpa någon mer Flexity.
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: fredag 25 april 2025 16:58
av dr Cassandra Nojdh
Harald skrev: ↑fredag 25 april 2025 16:40
M33 och M34 är ju en modell (Flexity) som tillverkades av Bombardier, som har blivit uppköpt av Alstom. De har en egen produkt som heter Citadis, som torde bli det de offereraŕ, så det är inte troligt att det kommer att gå att köpa någon mer Flexity.
Så är det nog. Flexity-familjen fick ju Alstom med på köpet när man slukade Bombardiers spårtrafikdivision. Det har ju skett en del strukturförändringar i branschen och övertagna tekniklinjer som konkurrerar med egna tenderar att fasas ut. Alstom nämner visserligen Flexity på sin spårvägssida
https://www.alstom.com/solutions/rollin ... e-identity
Men det är ju tecken på genomförda referensprojekt och ingen garanti för att dessa vagntyper kommer att offereras framöver.
Ska bli intressant att se vad som kommer att materialiseras av M35-projektet, om man nu får hänga med så länge.
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: söndag 27 april 2025 0:07
av leifd
Harald skrev: ↑fredag 25 april 2025 16:40
M33 och M34 är ju en modell (Flexity) som tillverkades av Bombardier, som har blivit uppköpt av Alstom. De har en egen produkt som heter Citadis, som torde bli det de offereraŕ, så det är inte troligt att det kommer att gå att köpa någon mer Flexity.
Gissningsvis kommer man väl då att få svårt att alls sälja något till i vart fall tyska städer. För på samma vis som CAF har svårt att få vagnar att fungera i Stockholm, så har ju Alstom problem med att få Citadis 305 att fungera i Frankfurt a M. Rykten sprider sig ju i branschen tyvärr och får man inte det man levererar så får man nog inte heller sälja mer av konstruktionerna.
Däremot om man köper in andra konstruktioner och låter dessa leva vidare så kan man ju vidga sin marknad. Med tiden kan nog marknaderna smälta samman till en, men man har ändå en stor eftermarknad att sköta.
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: söndag 27 april 2025 3:15
av Matsälgen

- Halling Göteborg M33 modellspårvagn foto och ägs av Matsälgen.jpeg (73.54 KiB) Visad 1700 gånger
En modellspårvagn skala 1:87 H0: Halling Göteborg M33 foto och ägs av Matsälgen.
Förutom att erfara huruvida den är en bra vagn för Stockholm, behöver Spårväg City sannolikt
hitta förstärkningstrafik med pålitliga spårvagnar i år, och jag tror att M33 / M34 kan vara det. Att det dessutom är trevligt med gästande spårvagnar är en bonus, eller hur!??
//Matsälgen🫎
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: söndag 27 april 2025 22:59
av dr Cassandra Nojdh
Matsälgen skrev: ↑söndag 27 april 2025 3:15
Halling Göteborg M33 modellspårvagn foto och ägs av Matsälgen.jpeg
En modellspårvagn skala 1:87 H0: Halling Göteborg M33 foto och ägs av Matsälgen.
Förutom att erfara huruvida den är en bra vagn för Stockholm, behöver Spårväg City sannolikt
hitta förstärkningstrafik med pålitliga spårvagnar i år, och jag tror att M33 / M34 kan vara det. Att det dessutom är trevligt med gästande spårvagnar är en bonus, eller hur!??
//Matsälgen🫎
Om det är en "bra vagn för Stockholm" är ointressant eftersom vagntypen inte går att beställa. Och återigen, varför skulle Göteborgs spårvägar och Västttrafik vilja rädda ä*****t på SL och SpvC?
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: söndag 27 april 2025 23:14
av leifd
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 27 april 2025 22:59
Matsälgen skrev: ↑söndag 27 april 2025 3:15
Halling Göteborg M33 modellspårvagn foto och ägs av Matsälgen.jpeg
En modellspårvagn skala 1:87 H0: Halling Göteborg M33 foto och ägs av Matsälgen.
Förutom att erfara huruvida den är en bra vagn för Stockholm, behöver Spårväg City sannolikt
hitta förstärkningstrafik med pålitliga spårvagnar i år, och jag tror att M33 / M34 kan vara det. Att det dessutom är trevligt med gästande spårvagnar är en bonus, eller hur!??
//Matsälgen🫎
Om det är en "bra vagn för Stockholm" är ointressant eftersom vagntypen inte går att beställa. Och återigen, varför skulle Göteborgs spårvägar och Västttrafik vilja rädda ä*****t på SL och SpvC?
Ja inte har då Västtrafik någon anledning att rädda SL ur deras klanteri. Ska man få tag i något att köra med, lite snabbt och som fungerar, så får man nog lära sig att bevaka andra- och tredje-handsmarkanden. Där är ju polska och tjeckiska städer oftast ganska duktiga. men sånt duger ju naturligtvis inte åt Stockholmare. Tyvärr så har ju en del ytterligare städer problem med sina dåliga nyleveranser, så tillgången är nog inte så stor.
Men att tro att andra regioner ska dyka upp som en räddande ängel, de är nog bara dumt.
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: söndag 27 april 2025 23:18
av Harald
I Göteborg går fortfarande mer än 50 år gamla vagnar med höga insteg i trafik. Man lånar naturligtvis inte ut sina nyaste vagnar, utan så fort det är möjligt tar man de gamla vagnarna ur trafik.
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: söndag 27 april 2025 23:53
av leifd
Harald skrev: ↑söndag 27 april 2025 23:18
I Göteborg går fortfarande mer än 50 år gamla vagnar med höga insteg i trafik. Man lånar naturligtvis inte ut sina nyaste vagnar, utan så fort det är möjligt tar man de gamla vagnarna ur trafik.
Så lär det ju vara...
Kom förresten på att Oslo slutade använda SL95-vagnarna nu i helgen. De måste ju vara perfekta och förmodligen billiga att köpa också. Dock så ser jag nu att de flesta redan är skrotade. Synd ju...
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: måndag 28 april 2025 11:04
av 2763
Matsälgen skrev: ↑söndag 27 april 2025 3:15
Förutom att erfara huruvida den är en bra vagn för Stockholm, behöver Spårväg City sannolikt
hitta förstärkningstrafik med pålitliga spårvagnar i år, och jag tror att M33 / M34 kan vara det. Att det dessutom är trevligt med gästande spårvagnar är en bonus, eller hur!??
Fast, det är rätt tydligt att M33/M34 är helt off topic för utlån. De behövs i Göteborg och kommer användas i Göteborg.
Svaret är nej på både längden och tvären - det är inte möjligt.
Man kunde ju, om det nu var så nödvändigt, tidigare i år fått ta över tillräckligt många SL95. Nu är den chansen borta.
Att låna över M29 borde kunna vara möjligt - men det är alltså dessa och inte våra nyaste vagnar som är tillgängliga för utlån.
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: måndag 28 april 2025 13:00
av dr Cassandra Nojdh
2763 skrev: ↑måndag 28 april 2025 11:04
Matsälgen skrev: ↑söndag 27 april 2025 3:15
Förutom att erfara huruvida den är en bra vagn för Stockholm, behöver Spårväg City sannolikt
hitta förstärkningstrafik med pålitliga spårvagnar i år, och jag tror att M33 / M34 kan vara det. Att det dessutom är trevligt med gästande spårvagnar är en bonus, eller hur!??
Fast, det är rätt tydligt att M33/M34 är helt off topic för utlån. De behövs i Göteborg och kommer användas i Göteborg.
Svaret är nej på både längden och tvären - det är inte möjligt.
Man kunde ju, om det nu var så nödvändigt, tidigare i år fått ta över tillräckligt många SL95. Nu är den chansen borta.
Att låna över M29 borde kunna vara möjligt - men det är alltså dessa och inte våra nyaste vagnar som är tillgängliga för utlån.
SL95 - skrump!!! Hade inte det varit ur askan i elden? Jag säger bara AnsaldoBreda (undrar om Hitachi får ordning på den firman) ........
Om man nu kan lita på wikipedia (engelskspråkiga wiki brukar ju vara lite mer akkurat):
https://en.wikipedia.org/wiki/SL95
Oslos val av efterträdare - SL18 - är ju en Urbos 100 från CAF, originellt nog. En hyfsat snygg vagn. Den kanske rent av fungerar också.
M29 har ju trampat sig fram längs Stockholms gator förut:
Men då får vi bassning av trådinledaren:
Matsälgen skrev: ↑fredag 25 april 2025 15:45
De övriga andra spårvagnsmodellerna och ämnena som nämnts i tråden anser jag är
off topic, ty trådens rubrik är inte
"Generellt om framtida spårvagnar i Stockholmsområdet"
VSB.
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: måndag 28 april 2025 17:04
av gek
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 28 april 2025 13:00
Oslos val av efterträdare - SL18 - är ju en Urbos 100 från CAF, originellt nog. En hyfsat snygg vagn. Den kanske rent av fungerar också.
SL18 är inte en problemfri vagntyp; i senaste numret av
Lokaltrafikk, som ges ut av Lokaltrafikkhistorisk Forening, nämns att felprocenten är för hög; det gäller bland annat
- Förarstolar som sjunker när kompressorn för stolsluft går sönder. Många förare vägrar då att köra (kanske inte trafiksäkert med en förare som saknar full koll på vad som finns omedelbart framför vagnen)
- stor sandförbrukning
- CAF har svårt hinna med garantireparationer
Bussar har satts in istället för ej trafikdugliga SL18.
Situationen har förvärrats av att bromsleverantören Knorr har leveranssvårigheter; jag tror mig någonstans ha läst att detta hängde samman med att Knorr just infört standardsystemet SAP för sin informationshantering. Sådana omställningar kan övergångsvis försvåra verksamheten.
Och när det gäller att förstärka vagnparken på linje 7 kan M29 tänkas vara till viss nytta - de kan ju kopplas akter mot akter för att få tvåriktningståg. Som Oslo spårvägar gjorde med f d göteborgska M25. Även om endast ena vagnen kan användas är det bättre än buss. Men Oslo kanske nu varit framsynta och redan avtalet om att få ta över M29 för att ersätta avställda SL18

Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: måndag 28 april 2025 17:42
av dr Cassandra Nojdh
Jag säger bara CAF ......
Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
Postat: måndag 28 april 2025 23:06
av Matsälgen
För dig som önskar fortsätta diskutera andra spårvagnsmodeller än
endast M33 /M34 spårvagnar som önskemål att få se och testa i Stockholm, tipsar jag om en nyöppnad tråd:
Stockholmska spårvagnsmodeller, spårvägar i nutid och i framtiden?
viewtopic.php?t=43770
_________________________________________________________________________________________________
Harald skrev: ↑onsdag 23 april 2025 22:39
De 10 tvåriktingsvagnarna är avsedda användas i samband med spårarbeten. Sådana görs i stor omfattning på sommaren så det är stor sannolikhet att de behövs i Göteborg i sommar.
Jag har kommit på en ide som kan gynna både Göteborg och Djurgårdens spårvagnstrafik i Stockholm i sommar.
En överenskommelse där båda parter är vinnare
Enligt Harald behöver Göteborg själva ha de 10 dubbelriktningsvagnarna i sommar .
Kanske önskar Göteborg att de hade tillgång till ännu fler dubbelriktingsvagnar än sin egna 10?
Stockholm har dubbelriktningsvagnar
och jag anser att Stockholm bör erbjuda
några valfria 2-riktningsvagnar till Göteborg i sommar.
Stockholm kan då i gengäld efterfråga att få låna, 1 M34 vagn för trafik mellan skansenslingan och Norrmalmstorg. Den vagnen är
45 meter lång, och tack vare att den tar ungefär lika
många resande som en en C20 tunnelbanevagn gör skulle den göra stor nytta på Djurgården i sommar
3 turer direkta turer utan stopp ,mellan Norrmalmstorg - skansen tar inte så lång tid,
och då har den transporterat lika många resenärers som ett fullängds C20-tunnelbanetåg,
för ett sådant tåg består av 3 C20-vagnar.
Det är en anledning till att jag efterfrågar M34 som låneutbytesobjekt mot några 2-riktningsvagnar. DEN tar många passagerare på samma gång vilket behövs ute på djurgården vid vissa tider på dygnet
just i år. (av kända skäl för de insatta) och då särskilt stor nytta när Allsång på Skansen går, men givetvis i övrigt med. Det är ju extremt många turister från hela världen på Djurgården på sommarhalvåret.
Med detta förslag skulle båda parter ha ömsesidig nytta av varandras matreel till båda parters glädje!
.
Transport: jag har öppnat en ny tråd om transporter av spårvagnar:
viewtopic.php?t=43765
Välkommen att skriva om transporter av spårvagnar i den tråden!
//Matsälgen🫎