Stockholmska spårvagnsmodeller, spårvägar i nutid och i framtiden?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen

Stockholmska spårvagnsmodeller, spårvägar i nutid och i framtiden?

Inlägg av Matsälgen »

Vad kommer Stockholmska spårvagnsmodeller i framtiden att vara för typ av vagnar?

Frågan är aktuell med tanke på att de nuvarande CAF URBOS AXL alldeles för ofta är felaktiga på det ena eller det andra sättet, och så har de varit i många år. Det har gjort att långa tider har spårvagnstrafiken helt eller delvis ersatts med ledbussar som skumpat fram till djurgården istället för behagliga spårvagnar.

Det är antagligen ingen i dagsläget som kan besvara den där frågan, "Vad kommer Stockholmska spårvagnsmodeller i framtiden att vara för typ av vagnar? "
Men det kanske finns läsare av detta forum som har bra förslag på passande vagnar. Bli medlem i forumet och lägg in dina idéer här i tråden om framtidens spårvagnsmodeller.

Klart är att det ska vara låggolvsvagnar i Stockholmstrafiken, något annat är inte godtagbart enligt tillgänglighetsprincipen.

iden om förortsvagn och innerstadsvagn är förlegad
Hos en del av de spårvägsentusiaster som jag har samtalat med de senaste åren, och som växte upp med de äldre spårvagnsmodellerna som mustanger mm, sitter iden om förortsvagn och innerstadsvagn djupt rotad har jag märkt, vilket det inte gör hos mig och de flesta andra som växte upp efter högertrafikomläggningen.
Det gör att uppdelningen förortsvagn kontra innerstadsvagn inte är aktuell för mig när framtidens spårvagnar i Stockholm kommer på tal.

Det talas ibland i debatten om att bygga samman tvärbanan med de andra spårvägarna med tiden, och det gör att iden med förortsvagn och innerstadsvagn blir förlegad.
På det viset liknar tvärbanan och tunnelbanan varandra. De går båda igenom stadsmiljöer och ut till s.k. förortsmiljöer.

Min typ av spårvagnsmodell för Stockholm
Helst vill jag att det är enda modell som går bra på alla banor, då den nuvarande tvärbanan går igenom både stad och förortsmiljöer, vilket även tunnelbanorna gör.

Istället för lååånga vagnar förespråkar jag korta men många vagnar som kopplas ihop till önskad tåglängd.
Det är lättare att transportera korta vagnar och det är mindre störningskänsliga då en trasig kortvagn kan avkopplas utan att hela tåget måste tas ur trafik. I praktiken så som SJ-gamla 80-tals självständiga järnvägsvagnar med 2 egna boggier per vagn , fast med låggolv. Ett lok kan dra tåget och göra rundgång vid hållplatsen.
SL A32 Vid Skanstullsbron vid  Blåsut DSCN3550.JPG
SL A32 Vid Skanstullsbron vid Blåsut DSCN3550.JPG (237.58 KiB) Visad 2568 gånger
En SL A32 på Tvärbanan i orginalfärgerna, fotograferad från Skanstullsbron. Foto av Matsälgen ©

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A4rbanan
Tvärbanan, som är den första spårväg som anlagts för reguljär trafik i Stockholm i modern tid sedan högertrafikomläggningen, går igenom både i stadsmiljö på gatuspår och förortsmiljöer på "vanlig " räls.

På tvärbanan reser det både långväga resenärer och de som stiger av efter några minuters färd.
Det gör att jag inte finner termer som innerstadsvagn och förortsvagn som relevanta inför framtidens spårvägar.
Men ändå hör jag ibland äldre spårvagnsfolk som gör stor sak av orden innerstadsvagn och förortsvagn, när det gäller framtidens spårvagnar i Stockholm. Det är som att de inte hänger med i nutiden.

Fritt fram för era inspel i ämnet: Stockholmska spårvagnsmodeller, spårvägar i nutid och i framtiden?
Publicera gärna både era åsikter, bilder, filmer och era texter här. :D

//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den måndag 28 april 2025 23:52, redigerad totalt 2 gång.
Jag gillar "trams"! :wink:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Stockholmska spårvagnsmodeller, spårvägar i nutid och i framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det där har diskuterats här i över 10 år nu, under begreppet "A37", som är en möjlig litterering för en kommande vagntyp: viewtopic.php?t=34641
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Nu minns jag inte om jag var delaktig i den diskussionen, men så här tycker jag (Och jag tillhör den skara som är född långt efter dagen H.)

Vi tar Aarhus Letbane i Danmark som förebild, som har 2 olika spårvagnstyper med olika men tydliga syften, Stadler Variobahn som en stadsspårvagn och Stadler Tango som en spårvagn som kör på konverterade gamla järnvägslinjer ut till Grenaa och Odder, men delvis kör igenom stadskärnan.

I stockholm ska det vara så här:
- Spårvagnarna ska kunna köra på alla banor, och därmed utrustas med ATC, växelomläggare och ta snäva kurvor samt köra i 80km/h i egen banvall där ATC-övervakning råder, samt uppfylla andra krav som gör att de kan få köra på alla banor. En vagn ska vara 30 meter lång, 2 multade vagnar blir då 60m på de linjer och banor där det är möjligt/tillåtet.
- Om spårvagnsmodellerna är från samma leverantör vore det bra om de kunde multas ihop.

Men i övrigt ska de ha sina tydliga syften:
- En spårvagnsmodell byggd för innerstadstrafik, med många dörrar, stora flexytor för barnvagnar, rullstolar eller helt enkelt bara en stor mängd stående resenärer. Begränsat antal sittplattser, ungefär som med C30.
- En annan spårvagnsmodell byggd för förortstrafik, med färre dörrar och fler, samt bekvämare, sittplatser, designat för att utföra långa resor på exempelvis banor som går i mer periferira områden såsom till Gåshaga brygga, mellan Flemingsberg och Älvsjö samt på Tvärbanan, bl.a.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev: tisdag 29 april 2025 2:19 - Om spårvagnsmodellerna är från samma leverantör vore det bra om de kunde multas ihop.
Varför bara om de är från samma tillverkare? Att speca en koppelstandard och ett gränssnitt för multipelmanövreringen är egentligen en av de enklare sakerna.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

daniel_s skrev: tisdag 29 april 2025 7:44
ADDE skrev: tisdag 29 april 2025 2:19 - Om spårvagnsmodellerna är från samma leverantör vore det bra om de kunde multas ihop.
Varför bara om de är från samma tillverkare? Att speca en koppelstandard och ett gränssnitt för multipelmanövreringen är egentligen en av de enklare sakerna.
Det är nog snarare viljan, än de tekniska möjligheterna, som brister. Det finns litet eller inget kommersiellt intresse av att åstadkomma någonting sådant.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

daniel_s skrev: tisdag 29 april 2025 7:44 Varför bara om de är från samma tillverkare? Att speca en koppelstandard och ett gränssnitt för multipelmanövreringen är egentligen en av de enklare sakerna.
Ja, exempelvis Göteborgs M25, M28 och M29 kom från olika leverantörer men var samkörbara. Förmodligen sågs det som en självklarhet när M28 och M29 beställdes att de måste fungera ihop med M25. På samma sätt som de äldre vagntyperna vid GS var inbördes samkörbara.
/Gunnar Ekeving
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

ADDE skrev: tisdag 29 april 2025 2:19 ...
- En spårvagnsmodell byggd för innerstadstrafik, med många dörrar, stora flexytor för barnvagnar, rullstolar eller helt enkelt bara en stor mängd stående resenärer. Begränsat antal sittplattser, ungefär som med C30.
- En annan spårvagnsmodell byggd för förortstrafik, med färre dörrar och fler, samt bekvämare, sittplatser, designat för att utföra långa resor på exempelvis banor som går i mer periferira områden såsom till Gåshaga brygga, mellan Flemingsberg och Älvsjö samt på Tvärbanan, bl.a.
Spårvagnar som går till Gåshaga kommer i framtiden även att behöva ta hand om kortväga resenärer på sin väg genom innerstaden.

På Tvärbanan är det redan nu tydligt att många reser korta sträckor, och att vagnarna behöver många dörrar och gott om plats för barnvagnar, stående resenärer mm.

Runt om i världen har det sedan ungefär 60 år tillbaka varit en tydlig trend bort från särskilda förortslinjer med speciella vagnar. Istället har man genomgående linjer som betjänar både innerstad och ytterområden. Århus och t ex Alicante i Spanien är specialfall eftersom de speciella vagnarna trafikerar långa regionalsträckor. Spårvagnar som kör i regionaltrafik och delvis nyttjar det nationella järnvägsnätets spår tillsammans med järnvägståg kan också kräva speciella vagnar. För Stockholmsregionen ser jag inte något sådant behov.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

gek skrev: tisdag 29 april 2025 10:05
Spårvagnar som går till Gåshaga kommer i framtiden även att behöva ta hand om kortväga resenärer på sin väg genom innerstaden.

På Tvärbanan är det redan nu tydligt att många reser korta sträckor, och att vagnarna behöver många dörrar och gott om plats för barnvagnar, stående resenärer mm.

Runt om i världen har det sedan ungefär 60 år tillbaka varit en tydlig trend bort från särskilda förortslinjer med speciella vagnar. Istället har man genomgående linjer som betjänar både innerstad och ytterområden. Århus och t ex Alicante i Spanien är specialfall eftersom de speciella vagnarna trafikerar långa regionalsträckor. Spårvagnar som kör i regionaltrafik och delvis nyttjar det nationella järnvägsnätets spår tillsammans med järnvägståg kan också kräva speciella vagnar. För Stockholmsregionen ser jag inte något sådant behov.
Gåshaga Brygga är inget perifert område.

Det mest av detta har vi väl redan tuggat om i A37-tråden. Men det är klart att det är kuligare med nya trådar. Fast vagn A32 skulle behöva den där fjärde dörren.

De flesta kommersiellt tillgängliga teknikplattformarna från de ledande vagnleverantörerna skiljer inte inte på förorts- och innerstadsvagnar. Urbos AXL från CAF är möjligen ett undantag, som inte lyckats med någondera.

Man kan konfigurera inredning och ev. också dörrarrangemangen. Sth kan också vara en särskiljande parameter. De flesta modeller tillåter 80 km/h, Urbos AXL sticker ut med 90 km/h.

Längdmodulen bör vara ~30 m, då är det möjligt att köra tvåvagnståg med rimlig infrastruktur. Behovet av att koppla på och av för trafiktåg är överskattat (annat än i rena felsituationer). Sådan verksamhet har en tendens att skapa fler problem än den löser.

I övrigt i är, som Gunnar skriver, specialfall som väl kan falla inom området tram-train. Som ex-vis Alstrom Citadis Dualis, CAF Urbos TT och Stadler Citylink. Dessa har i regel sth 100 km/h.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Låt oss inspireras av de i Sverige som verkligen kan något om moderna spårvägar. Alltså Göteborg. Där gör man ngen skillnad på förortslinjer och stadslinjer. Samma linjer, samma vagnpark.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

M28+M29=sant!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Hechtwagen skrev: tisdag 29 april 2025 11:22
M28+M29=sant!
Ja, det var väl det Gunnar skrev - eller hur?!
gek skrev: tisdag 29 april 2025 9:48
daniel_s skrev: tisdag 29 april 2025 7:44 Varför bara om de är från samma tillverkare? Att speca en koppelstandard och ett gränssnitt för multipelmanövreringen är egentligen en av de enklare sakerna.
Ja, exempelvis Göteborgs M25, M28 och M29 kom från olika leverantörer men var samkörbara. Förmodligen sågs det som en självklarhet när M28 och M29 beställdes att de måste fungera ihop med M25. På samma sätt som de äldre vagntyperna vid GS var inbördes samkörbara.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag känner mig övertygad och ändrar min åsikt.

Stockholm behöver en väl genomtänkt universalspårvagn. Något i stil med Lunds L1-vagn eller GS M33B. Tanken med A35 var god, men man borde se över kraven och bara ha det som egentligen krävs. Något krav på 90km/h känns överdrivet nu när det inte längre är aktuellt att konvertera saltsjöbanan, och hastigheten aldrig utnyttjas i övrigt.

SL har ju tagit lärdomarna när de handlade upp C30 och X15p, båda blev ju väl lyckade modeller. Ska bli intressant att se hur lyckad X25 kan bli och att man tar dem lärdomarna när det är dags att handla upp nästa spårvagnsmodell typ A37.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Av intresse är väl också vilka leverantörer som finns vad de kan erbjuda för konstruktioner. Jag har inte kollat vad CAF har, för jag antar att de går bort. Hitachi Italy refererar till leveranser till några italienska städer. Det ser ut att vara samma misslyckade konstruktion som M32. Alstom ser ut att faktiskt erbjuda samma konstruktion som M33/M34. På deras webbplats finns modellen Citadis Classic och en av referenserna är Göteborg. Det är alltså Flexity under nytt namn. Så har vi Škoda som har flera modeller som ser ut att i likhet med M33 ha rörliga boggier. Bland referenserna finns bl.a. tyska, finska och tjeckiska städer. Vid upphandlingen av M33/M34 tror jag Škoda bedömdes vara för oprövad, men det har väl ändrat sig nu. Stockholmarna kanske ska ta en tur till Tammerfors för att ta del av deras erfarenheter.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

För CAF:s del borde det väl vara Urbos 100, i så fall (Lundavagnen ex.vis, eller ST18 i Oslo). Kanske inte i första förslagsrummet.

Hitachi - fd. AlsaldoBreda, har mycket att bevisa. Se upp med dem.

Siemens bygger väl en del också: https://www.mobility.siemens.com/global ... -rail.html

Sedan ska vi väl inte glömma bort Stadler Tramlink: https://www.stadlerrail.com/en/solution ... n-tramlink
Lite schweizisk kvalitet kan ju inte vara helt fel. Men schweizerfrancen är dyr .....
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Harald skrev: tisdag 29 april 2025 22:00 Av intresse är väl också vilka leverantörer som finns vad de kan erbjuda för konstruktioner. Jag har inte kollat vad CAF har, för jag antar att de går bort. Hitachi Italy refererar till leveranser till några italienska städer. Det ser ut att vara samma misslyckade konstruktion som M32. Alstom ser ut att faktiskt erbjuda samma konstruktion som M33/M34. På deras webbplats finns modellen Citadis Classic och en av referenserna är Göteborg. Det är alltså Flexity under nytt namn. Så har vi Škoda som har flera modeller som ser ut att i likhet med M33 ha rörliga boggier. Bland referenserna finns bl.a. tyska, finska och tjeckiska städer. Vid upphandlingen av M33/M34 tror jag Škoda bedömdes vara för oprövad, men det har väl ändrat sig nu. Stockholmarna kanske ska ta en tur till Tammerfors för att ta del av deras erfarenheter.
Både Lundavagnen och Citadis classic låter intressant
ifall den nu är "den nya" M33 och M34.

Båda kan tursamt nog, teståkas i Sverige. Eventuellt,
om intresse i finns i framtiden kanske
de även går låna en av varje till Stockholm.

Tänk på att för vanligt folk som dagligen reser med
spårvagnar i trafik, är upplevelsen som passagerare
av vikt. Åkkomfort och sköna sitsar är viktigt för folk.

Jag var nöjd med CAF URBOS 100-som resenär när jag
gästade Lund. Den är rymligare inuti än AXL vars hjulhus
upptar för mycket utrymme inuti vagnen.
Vagnen Lunds CAF URBOS 100- gick bra även i hög fart
över en gräsäng innan ändhållplatsen.
Hur det är med driftpålitligheten för denna modell,
lär visa sig på längre sikt.

"Fråga Lund", så att säga! :lol:

Lunds CAF URBOS 100 hade lite barnsjukdomar i början,
men det brukar kollektivfordon tydligen ha, eller hur!

Jag avser att besöka Göteborg snart och teståka samt
fotografera de nya M33 och M34....

//Matsälgen🫎
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Matsälgen skrev: onsdag 30 april 2025 11:37 Jag var nyfiken på om de göteborgska nya ledspårvagnarna M33 eller M34 kan sammankopplas till ett 2-vagnståg bakände mot bakände för att skapa ett tåg med förarhytter i båda ändarna.
Jag frågade Göteborgsspårvägar om det, och idag fick jag ett svar från Västtrafik.

E-brevet presenterar jag här sammandraget dvs förkortat:

CITAT:
.... M33 eller M34 går inte att koppla ihop för att köra som tåg. Det finns ett mekaniskt koppel på alla vagnar i båda ändar men detta är enbart till bogsering och det finns ingen förbered elektrisk koppling som gör att man kan styra en annan tillkopplad vagn.
.....

Med vänlig hälsning ....

www.vasttrafik.se
facebook.com/vasttrafik
SLUT CITAT
Citatet är hämtat från: viewtopic.php?p=424882#p424882

Att M33 eller M34 inte kan sammankopplas till att bli ett fullt fungerande 2-vagnarståg, är dumt!
Det förhindrar att Göteborg fördubblar passagerare-kapaciteten i framtiden per avgång!

Nu kan förhoppningsvis de nya Citadis-spårvagnarna, (som nämndes i det senaste inlägget från Harald som M33 och M34:ornas efterträdare,) multikopplas.

Det är nödvändigt med multikopplade spårvagnståg i Stockholmsområdet, både på tvärbanan och även på Lidingöbanan i rusningen menar jag. Däremot i lågtafiktider behövs det egentligen inget längre tåg än en stycken kort vagn, så även inköp av korta vagnar är ett förslag.

Jag föreslår att SL köper in, hyr in eller lånar in ett exemplar av citadis om den tros vara bra och en Urbos 100 om även den kan tros vara bra på Djurgården, för ett långvarigt test i trafik Stockholmsområdet, vilket under testtiden tillför nödvändig kapacitetsförstärkning. Tillverkarna kan tillfrågas om att tillhandahålla dessa.

Produkten ifråga får med all säkerhet, uppmärksamhet i svensk media,
och det bör ligga i tillverkares intresse att exponera sina produkter.

Detta med upphandlingskrav är ett hinder för att köpa in vagnar av en viss typ från en viss tillverkare som man har förtroende för.
Men det kan nog finnas lagliga knep att kringgå den lagen, det hoppas jag i detta fall.
Jag vill att den lagen "ses över", som det brukar heta. :wink:

Kanske kan SL köpa eller hyra en spårvagn av Lund? Deras trafik blev inte lika stor som de hade räknat med. Det kanske kan göra dem villiga att förhandla med SL om det? Det finns redan kompetens för CAF-vagnar i Stockholm.

CAF URBOS 100 är trevlig och rymlig inuti utan stora hjulhus som är i vägen för resenärerna.* !00% lågolv. Jag såg inga trappsteg i den, vad jag minns.
Den har en enkeldörr bakom/framför förarhytten. Det gör att på och avstigning gick fortare* än för A35 som saknar sådan extra dörr i ändarna.
(*Min personliga upplevelse på plats i Lund i maj 2023)
Lunds spårvagn foto av Matsälgen lite skugguppljusad.jpg
Lunds spårvagn foto av Matsälgen lite skugguppljusad.jpg (221.99 KiB) Visad 2095 gånger
Fotograf är Matsälgen år 2023 i Lund ©

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Det är ju lite synd att experterna och tyckarna här stirrar sig så blinda på produkter från Alstom, Stadler och CAF, då det ju finns rätt så mycket fler tillverkare. Då tänker jag främst på leverantörer som PESA och Modertrans från Polen och Skoda från Tjeckien och Finland.

PESA:s "Krakowiak" som är av deras typ Twist...
Bild
Byggs i 2-, 3- och 4-delade versioner. Längder 22 700 - 42 830 mm, bredder 2 300 - 2 650 mm, spårvidder 1 000 - 1 524 mm, spänning 600 - 750 V.
https://pesa.pl/en/produkty/tramwaje/twist/

Även Modertrans bygger ju i många olika storlekar, däremot finns inte så bra hemsida.https://www.modertrans.pl/products/oferta/
Bild
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Fortsättning pga begränsad mängd länkar är tillåtet

Skoda gör ju väldigt många olika vagntyper, från smala till breda och det finns även en bra hemsida https://www.skodagroup.com/products/tramcars
Bild
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

leifd skrev: onsdag 30 april 2025 21:56 Det är ju lite synd att experterna och tyckarna här stirrar sig så blinda på produkter från Alstom, Stadler och CAF, då det ju finns rätt så mycket fler tillverkare. Då tänker jag främst på leverantörer som PESA och Modertrans från Polen och Skoda från Tjeckien och Finland.
Det där var väl en rätt så kraftig överdrift, för att uttrycka sig vänligt. Ingen här "stirrar sig blind". Skoda har ju ex.vis nämnts tidigare
Harald skrev: tisdag 29 april 2025 22:00 Av intresse är väl också vilka leverantörer som finns vad de kan erbjuda för konstruktioner. Jag har inte kollat vad CAF har, för jag antar att de går bort. Hitachi Italy refererar till leveranser till några italienska städer. Det ser ut att vara samma misslyckade konstruktion som M32. Alstom ser ut att faktiskt erbjuda samma konstruktion som M33/M34. På deras webbplats finns modellen Citadis Classic och en av referenserna är Göteborg. Det är alltså Flexity under nytt namn. Så har vi Škoda som har flera modeller som ser ut att i likhet med M33 ha rörliga boggier. Bland referenserna finns bl.a. tyska, finska och tjeckiska städer. Vid upphandlingen av M33/M34 tror jag Škoda bedömdes vara för oprövad, men det har väl ändrat sig nu. Stockholmarna kanske ska ta en tur till Tammerfors för att ta del av deras erfarenheter.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 29 april 2025 10:41
gek skrev: tisdag 29 april 2025 10:05

Gåshaga Brygga är inget perifert område.

Det mest av detta har vi väl redan tuggat om i A37-tråden. Men det är klart att det är kuligare med nya trådar. Fast vagn A32 skulle behöva den där fjärde dörren.

De flesta kommersiellt tillgängliga teknikplattformarna från de ledande vagnleverantörerna skiljer inte inte på förorts- och innerstadsvagnar. Urbos AXL från CAF är möjligen ett undantag, som inte lyckats med någondera.

Man kan konfigurera inredning och ev. också dörrarrangemangen. Sth kan också vara en särskiljande parameter. De flesta modeller tillåter 80 km/h, Urbos AXL sticker ut med 90 km/h.

Längdmodulen bör vara ~30 m, då är det möjligt att köra tvåvagnståg med rimlig infrastruktur. Behovet av att koppla på och av för trafiktåg är överskattat (annat än i rena felsituationer). Sådan verksamhet har en tendens att skapa fler problem än den löser.

I övrigt i är, som Gunnar skriver, specialfall som väl kan falla inom området tram-train. Som ex-vis Alstrom Citadis Dualis, CAF Urbos TT och Stadler Citylink. Dessa har i regel sth 100 km/h.
Gåshaga Brygga torde uppfylla alla krav på ett perfert läge i spårvägssammanhang.
Skriv svar