Frågan är aktuell med tanke på att de nuvarande CAF URBOS AXL alldeles för ofta är felaktiga på det ena eller det andra sättet, och så har de varit i många år. Det har gjort att långa tider har spårvagnstrafiken helt eller delvis ersatts med ledbussar som skumpat fram till djurgården istället för behagliga spårvagnar.
Det är antagligen ingen i dagsläget som kan besvara den där frågan, "Vad kommer Stockholmska spårvagnsmodeller i framtiden att vara för typ av vagnar? "
Men det kanske finns läsare av detta forum som har bra förslag på passande vagnar. Bli medlem i forumet och lägg in dina idéer här i tråden om framtidens spårvagnsmodeller.
Klart är att det ska vara låggolvsvagnar i Stockholmstrafiken, något annat är inte godtagbart enligt tillgänglighetsprincipen.
iden om förortsvagn och innerstadsvagn är förlegad
Hos en del av de spårvägsentusiaster som jag har samtalat med de senaste åren, och som växte upp med de äldre spårvagnsmodellerna som mustanger mm, sitter iden om förortsvagn och innerstadsvagn djupt rotad har jag märkt, vilket det inte gör hos mig och de flesta andra som växte upp efter högertrafikomläggningen.
Det gör att uppdelningen förortsvagn kontra innerstadsvagn inte är aktuell för mig när framtidens spårvagnar i Stockholm kommer på tal.
Det talas ibland i debatten om att bygga samman tvärbanan med de andra spårvägarna med tiden, och det gör att iden med förortsvagn och innerstadsvagn blir förlegad.
På det viset liknar tvärbanan och tunnelbanan varandra. De går båda igenom stadsmiljöer och ut till s.k. förortsmiljöer.
Min typ av spårvagnsmodell för Stockholm
Helst vill jag att det är enda modell som går bra på alla banor, då den nuvarande tvärbanan går igenom både stad och förortsmiljöer, vilket även tunnelbanorna gör.
Istället för lååånga vagnar förespråkar jag korta men många vagnar som kopplas ihop till önskad tåglängd.
Det är lättare att transportera korta vagnar och det är mindre störningskänsliga då en trasig kortvagn kan avkopplas utan att hela tåget måste tas ur trafik. I praktiken så som SJ-gamla 80-tals självständiga järnvägsvagnar med 2 egna boggier per vagn , fast med låggolv. Ett lok kan dra tåget och göra rundgång vid hållplatsen.
En SL A32 på Tvärbanan i orginalfärgerna, fotograferad från Skanstullsbron. Foto av Matsälgen ©
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A4rbanan
Tvärbanan, som är den första spårväg som anlagts för reguljär trafik i Stockholm i modern tid sedan högertrafikomläggningen, går igenom både i stadsmiljö på gatuspår och förortsmiljöer på "vanlig " räls.
På tvärbanan reser det både långväga resenärer och de som stiger av efter några minuters färd.
Det gör att jag inte finner termer som innerstadsvagn och förortsvagn som relevanta inför framtidens spårvägar.
Men ändå hör jag ibland äldre spårvagnsfolk som gör stor sak av orden innerstadsvagn och förortsvagn, när det gäller framtidens spårvagnar i Stockholm. Det är som att de inte hänger med i nutiden.
Fritt fram för era inspel i ämnet: Stockholmska spårvagnsmodeller, spårvägar i nutid och i framtiden?
Publicera gärna både era åsikter, bilder, filmer och era texter här.

//Matsälgen🫎