Överbeskyddad tvärbana?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Överbeskyddad tvärbana?

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:Här är förresten RAIB:s slutrapport från olyckan vid Sandilands, som nämns i föregående inlägg. Har inte sett någon länk till den i detta forum. https://assets.publishing.service.gov.u ... s_v2.2.pdf
Länken funkar inte för mig om den står i ditt tidigare inlägg den är förkortad där, funkar inte heller när jag kopierar hela ovanstående länk :(
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 588
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Överbeskyddad tvärbana?

Inlägg av Sio »

daniel_s skrev:
Harald skrev: Ja, har man köpt något som inte fungerar riktigt som det ska, så ska man förstås inte åtgärda bristerna i det. Då riskerar man ju att få något som fungerar till slut. Det är bättre att köpa något helt nytt så att man kan få nya misstag.
Ja, detta gör man ju också om och om igen. Det snällaste man kan säga är ju att det i vart fall är bättre än att jobba som Trafikverket och ALDRIG prova något nytt…
Trafikverket provar nytt. Har du hört talas om ERTMS med tillhörande planerat byte av alla ställverk?

Nu hade de ju också Alex-projektet som är ett ERTMS för vägskydd, dvs man har köpt nya fina utrustningar från två leverantörer och planerar ett massivt byte av vägskydd förmodligen utan hänsyn till behov. Från tidlös reläteknik till datorbaserad utrustning som är på väg att fasas ut redan innan man hunnit driftsätta den.

Till ERTMS har man ju också avtalat med två leverantörer, där man förutom Alstoms ställverk 95 också har haft ställverk 11 från Hitachi. Senaste ryktet säger att man efter Fagersta inte vill ha fler stlv 11. Trv ska istället pröva en ytterligare en ny ställverkstyp.
daniel_s
Inlägg: 14421
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Överbeskyddad tvärbana?

Inlägg av daniel_s »

Sio skrev:
daniel_s skrev:
Harald skrev: Ja, har man köpt något som inte fungerar riktigt som det ska, så ska man förstås inte åtgärda bristerna i det. Då riskerar man ju att få något som fungerar till slut. Det är bättre att köpa något helt nytt så att man kan få nya misstag.
Ja, detta gör man ju också om och om igen. Det snällaste man kan säga är ju att det i vart fall är bättre än att jobba som Trafikverket och ALDRIG prova något nytt…
Trafikverket provar nytt. Har du hört talas om ERTMS med tillhörande planerat byte av alla ställverk?

Nu hade de ju också Alex-projektet som är ett ERTMS för vägskydd, dvs man har köpt nya fina utrustningar från två leverantörer och planerar ett massivt byte av vägskydd förmodligen utan hänsyn till behov. Från tidlös reläteknik till datorbaserad utrustning som är på väg att fasas ut redan innan man hunnit driftsätta den.

Till ERTMS har man ju också avtalat med två leverantörer, där man förutom Alstoms ställverk 95 också har haft ställverk 11 från Hitachi. Senaste ryktet säger att man efter Fagersta inte vill ha fler stlv 11. Trv ska istället pröva en ytterligare en ny ställverkstyp.
Det är ju åtminstone bra när man installerar en oprövad ställverkstyp på ett fåtal driftplatser först, och inte en hel bana. Men jag föreställer mig att många på TrV gärna vill ha bara en enda typ för att det är enklare, medan andra anser att det är farligt att vara bunden till en enda leverantör, vilket jag håller med om (och det talar också för att datorställverk i princip bör undvikas)…

Ja ERTMS- och Alex-projekten höll jag utanför mitt resonemang, det är ju såna där superprojekt som inte går att stoppa, hur fel de än är.
daniel_s
Inlägg: 14421
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Överbeskyddad tvärbana?

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:
daniel_s skrev:Här är förresten RAIB:s slutrapport från olyckan vid Sandilands, som nämns i föregående inlägg. Har inte sett någon länk till den i detta forum. https://assets.publishing.service.gov.u ... s_v2.2.pdf
Länken funkar inte för mig om den står i ditt tidigare inlägg den är förkortad där, funkar inte heller när jag kopierar hela ovanstående länk :(
Det var konstigt. Men om du googlar på sandilands report v2.2 så ska du hitta den.
Enceladus
Inlägg: 11459
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Överbeskyddad tvärbana?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 07 juni 2021 7:47 Vad gäller Tvärbanan så påstår jag att det faktum att man kör (eller avser att köra) på sk. sikt på Kistagrenen är en ren besparingsåtgärd, även om det spunnits in i en massa ideologiproduktion av typen "såhär kör man spårväg" i beslutet.
San Francisco: Muni Metro’s Train Control Upgrade Supported By State Grant
Railway-News skrev:The grant, awarded through California’s Solutions for Congested Corridors programme, will help replace outdated control technology and expand automated management of Muni Metro services beyond the subway system.

The current train control system runs on technology from the 1990s and is only active within subway sections. On-street services depend on manual operation and line-of-sight driving. The upgrade will introduce Communications-Based Train Control (CBTC), which uses wireless signals to monitor and manage train locations and movements across the network.

[...]

The project, known as the Train Control Upgrade Project (TCUP), is being rolled out in phases. The first section to receive the upgrade will be between Embarcadero Station and Mission Bay. This work is expected to be completed in 2028. A separate phase covering all subway sections is scheduled to begin in 2026, with completion anticipated in 2030. The remaining street-level segments are due to follow, with all phases projected to finish by 2032.
Muni Metro blir världens första spårväg att få CBTC. Spårvägar kan alltså ha moderna signalsystem, speciellt från Hitachi. Snart får alla säga farväl till floppyn:
Ars Technica skrev:The Muni Metro’s Automatic Train Control System (ATCS) has required 5¼-inch floppy disks since 1998, when it was installed at San Francisco’s Market Street subway station. The system uses three floppy disks for loading DOS software that controls the system’s central servers. Michael Roccaforte, an SFMTA spokesperson, gave further details on how the light rail operates to Ars Technica in April, saying: “When a train enters the subway, its onboard computer connects to the train control system to run the train in automatic mode, where the trains drive themselves while the operators supervise. When they exit the subway, they disconnect from the ATCS and return to manual operation on the street." After starting initial planning in 2018, the SFMTA originally expected to move to a floppy-disk-free train control system by 2028. But with COVID-19 preventing work for 18 months, the estimated completion date was delayed.

[...]

Beyond the floppies, though, the Muni Metro needs many more upgrades. The SFMTA plans to spend $700 million (including the $212 million Hitachi contract) to overhaul the light rail's control system. This includes replacing the loop cable system for sending data across the servers and trains. The cables are said to be a more pressing concern than the use of floppy disks. The aging cables are fragile, with "less bandwidth than an old AOL dial-up modem," Roccaforte previously told Ars. The SFMTA is reportedly planning for Hitachi to start replacing the loop cables with a new communication system that uses Wi-Fi and cellular signals for tracking trains by 2028. However, the SFMTA's board of supervisors still needs to approve this, the Chronicle said.
Inte ens gröna linjens proprietära system från Siemens - SL:s åldrande flaggskepp - håller måttet jämfört med senaste CBTC-tekniken. Såhär kör man spårväg!
Skriv svar