Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald skrev:
Ja, har man köpt något som inte fungerar riktigt som det ska, så ska man förstås inte åtgärda bristerna i det. Då riskerar man ju att få något som fungerar till slut. Det är bättre att köpa något helt nytt så att man kan få nya misstag.
Ja, detta gör man ju också om och om igen. Det snällaste man kan säga är ju att det i vart fall är bättre än att jobba som Trafikverket och ALDRIG prova något nytt…
Trafikverket provar nytt. Har du hört talas om ERTMS med tillhörande planerat byte av alla ställverk?
Nu hade de ju också Alex-projektet som är ett ERTMS för vägskydd, dvs man har köpt nya fina utrustningar från två leverantörer och planerar ett massivt byte av vägskydd förmodligen utan hänsyn till behov. Från tidlös reläteknik till datorbaserad utrustning som är på väg att fasas ut redan innan man hunnit driftsätta den.
Till ERTMS har man ju också avtalat med två leverantörer, där man förutom Alstoms ställverk 95 också har haft ställverk 11 från Hitachi. Senaste ryktet säger att man efter Fagersta inte vill ha fler stlv 11. Trv ska istället pröva en ytterligare en ny ställverkstyp.
Harald skrev:
Ja, har man köpt något som inte fungerar riktigt som det ska, så ska man förstås inte åtgärda bristerna i det. Då riskerar man ju att få något som fungerar till slut. Det är bättre att köpa något helt nytt så att man kan få nya misstag.
Ja, detta gör man ju också om och om igen. Det snällaste man kan säga är ju att det i vart fall är bättre än att jobba som Trafikverket och ALDRIG prova något nytt…
Trafikverket provar nytt. Har du hört talas om ERTMS med tillhörande planerat byte av alla ställverk?
Nu hade de ju också Alex-projektet som är ett ERTMS för vägskydd, dvs man har köpt nya fina utrustningar från två leverantörer och planerar ett massivt byte av vägskydd förmodligen utan hänsyn till behov. Från tidlös reläteknik till datorbaserad utrustning som är på väg att fasas ut redan innan man hunnit driftsätta den.
Till ERTMS har man ju också avtalat med två leverantörer, där man förutom Alstoms ställverk 95 också har haft ställverk 11 från Hitachi. Senaste ryktet säger att man efter Fagersta inte vill ha fler stlv 11. Trv ska istället pröva en ytterligare en ny ställverkstyp.
Det är ju åtminstone bra när man installerar en oprövad ställverkstyp på ett fåtal driftplatser först, och inte en hel bana. Men jag föreställer mig att många på TrV gärna vill ha bara en enda typ för att det är enklare, medan andra anser att det är farligt att vara bunden till en enda leverantör, vilket jag håller med om (och det talar också för att datorställverk i princip bör undvikas)…
Ja ERTMS- och Alex-projekten höll jag utanför mitt resonemang, det är ju såna där superprojekt som inte går att stoppa, hur fel de än är.