kildor skrev: ↑måndag 11 augusti 2025 23:08
Jag tycker i alla fall att det var intressant inlägg i debatten med teknikutvecklingen och att man satsar på ett CBTC-system på en spårväg. Tråden inleddes ju trots allt med att visa hur man (inte) gör i Manchester. San Fransisco tycks uppenbarligen välja en annan inriktning.
Det kan man naturligtvis tycka. Men nu handlar det varken om Manchester eller San Fransisco utan om Tvärbanan. Därför påminner jag om följande
C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 06 juni 2021 15:48
kildor skrev:Jag är inte säker på att jag förstår trådrubriken. På vilket sätt skulle den vara överbeskyddad?
Jag trodde att filmen skulle visa skillnaden, i Manchester kör man på sikt, inga färgsignaler utom dom vågräta samt lodräta signalerna med vita prickar.
Manchester används här av trådinledaren för att driva tesen att Tvärbanan inte behöver något signal/tågskyddssystem. Kommentaren ovan, liksom valet av trådrubrik kan inte tolkas på något annat sätt (sedan framhålls också Nockebybanan, med sin ytterst begränsade signalering, som ett ideal).
En nyare och bättre tråd är i så fall denna, som också visar hur illa Tvärbanan har skötts:
viewtopic.php?t=43594
Tvärbanan har inte "överbeskyddats" utan misshandlats. Det är nästan så man vill kalla in Trump.
Jag citerar signaturen Daniel S, som brukar veta vad han pratar om:
daniel_s skrev: ↑tisdag 07 januari 2025 16:31
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 07 januari 2025 10:56
Behövs det ATC på Tvärbanan om man kunnat köra i princip utan i 25 år? Och varför behöver inte Nockebybanan en ickefungerande Atc?
Tvärbanan har inte körts utan fungerande ATC i 25 år. Man gjorde det 2000-2007, då med som mest 10-minuterstrafik, sedan tog man ju ABB/ADTranz ATC i bruk och den fungerade utan större problem fram till 2017.
2017 bytte man ut det fungerande systemet söder om Alvik mot GE:s (idag Alstoms) system som då hade svåra driftsäkerhetsproblem. 2019 hade man åtgärdat dessa hjälpligt så att det rent tekniskt kunde tas i drift igen. Det var ungefär 18 månader som man körde helt utan tågskyddssystem på hela Tvärbanan (plus fyra år dessförinnan på ”solnagrenen” norr om Alvik) och då med en betydande ökning av passerade stoppsignaler och andra säkerhetshändelser som följd. Det var mest tur att ingen kollision eller svårare urspåring inträffade under den perioden. (Ett antal tillbud fanns det.)
Tvärbanan är byggd för att ha ett signalsystem med tågskyddssystem; siktsträckan är på stora delar av banan otillräcklig för att stanna om ett oväntat hinder skulle stå bakom en krök och det finns flera platser där hastigheten plötsligt måste minskas rejält. Det finns också en massa störningsfaktorer som gör att man lättare kommer ikapp vagnen framför. Nockebybanan är huvudsakligen byggd mer som en helhetslösning med en arkitektur som passar rätt bra för 1920-talets riskhantering och har en mer störningsfri trafik, därmed inte sagt att ett tågskyddssystem skulle vara helt omotiverat där.
Om det sedan finns andra (vilket det gör) och bättre (vilket det troligen också gör) system än det befintliga är en annan sak. Men det är alltså inte det tråden handlar om, inte heller den allmänna tekniska utvecklingen när det gäller sådana system. Inlägget är, som jag sade, att se som en del av Enceladus-kollektivets kampanj mot befintliga signalsystem inom Stockholms tunnelbana.