Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 22:49 Jag vet inte om en webbsida någonstans representerar "koncensus". Däremot är det korrekt att Öresundstågen under lågtrafik har den turtätheten som lägst: https://www.datocms-assets.com/56794/17 ... -12-13.pdf
Ja, det är många tåglinjer i Europa som går avbrottsfritt (enligt ovanstående definition). Den enda avbrottsfria tågtrafiken i Sverige är mellan Malmö och Lund.

Allmän upplysning: På svenska stavas det konsensus (av latinets consensus "samstämmighet").
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 05 juni 2025 23:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 22:52
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 22:49 Jag vet inte om en webbsida någonstans representerar "koncensus". Däremot är det korrekt att Öresundstågen under lågtrafik har den turtätheten som lägst: https://www.datocms-assets.com/56794/17 ... -12-13.pdf
Ja, det är många tåglinjer i Europa som går avbrottsfritt (enligt ovanstående definition). Den enda avbrottsfria tågtrafiken i Sverige är mellan Malmö och Lund.

Allmän upplysning: På svenska stavas det konsensus (av latinska consensus "samstämmighet").
Ja, det framgick ju av listan - det är deras definition av 24/X där X är antalet veckodagar.

Och självklart vill man snobba lite med sin klassiska bildning! https://en.wiktionary.org/wiki/censeo#Latin
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 22:29 Pendeltågens viktigaste matarlinje är förstås Tvärbanan. Den behöver verkligen få utökad nattrafik i motsvarande omfattning, vilket ju inte borde kosta mycket. Utökad nattrafik på linje 172 och 179 skulle också kunna "öppna upp resandet" i södra respektive norra länshalvan, för att parafrasera Sundbybergs kommun!
Vilka busslinjer är i störst behov av nattrafik? Här är ett relevant inlägg från en initierad skribent, men det är verkligen ett minimalistiskt förslag:
Lars_L skrev: torsdag 13 juli 2017 22:56 och så här skulle kompletteringen av nattbusslinjer som går hela natten behöva se ut (de nattbusslinjer som inte trafikerar Stockholms centrala delar utan redan idag kompletterar utbudet oberäknat, såsom 515 (som även har en annan funktion) och 199)

Norr om stan:
580 (1 omlopp i timmestrafik)
583 (1 omlopp i timmestrafik)
536 (1 omlopp i timmestrafik)
568 (1 omlopp i timmestrafik)
553 (1 omlopp i timmestrafik)
559 (1 omlopp i timmestrafik)
Söder om stan
807 (3 omlopp i halvtimmestrafik)
834 (1 omlopp i timmestrafik)
837 (Handelns närsjukhus-Jordbro), 1 omlopp
144 (hela sträckan - idag bara enkelriktad Fruängen-Älvsjö), 3 omlopp halvtimmestafik
704 (Flemingsberg-Björnkulla) - 1 omlopp

Totalt ca 15 omlopp. Besparingen ligger på omkring 35 omlopp. Här finns förstås några som är tveksamma åt båda håll och i något fall kanske det är bättre att bara ha trafik i ena riktningen och då kunna erbjuda halvtimmestrafik till samma kostnad - alternativt att man gör en nattvariant som "ringlinje"
Salem måste förstås ha det på linje 725, och då kan Söderby äntligen få sin nattrafik. I detta fall är det MUF som har varit pådrivande, men utan framgång.
Trafikförvaltningen skrev:Pilotprojektet med nattpendeltågstrafik föreslås starta i augusti månad 2026. [Valet väntas äga rum den 13 september 2026, min anm.]
Givetvis är det oumbärligt att den utökade nattrafiken startar innan valet! Den växande stadsdelen Riksten i Tullinge kanske kan få timmestrafik i alla fall?
Mitt i skrev:Men för mindre än 20 år sedan var det bara ett flygfält. Sedan dess har tusentals människor flyttat till området som ska bli större än dagens Fittja när det står klart: runt 2030 kommer det att finnas 3 500 bostäder för cirka 10 000–12 000 personer.
I SL:s nattrafik verkar klockan stå still...
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 05 juni 2025 23:46, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, den "initierade skribenten" tröttnade och försvann från Forum. Synd det. Annars kanske vi skulle haft lite mindre vidlyftiga utläggningar här och var.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 22:29 Genomförande av pilotprojekt med nattpendeltågstrafik utifrån nattrafikutredningens slutsatser
Trafikförvaltningen skrev:Nattpendeltågstrafiken planeras enligt principen ”förlängning (framskjutning) av befintliga avgångstider för att täcka en större del av natten samt tidigare start av vissa avgångar på morgonen”. Det ger avgångar från slutstationerna Uppsala och Södertälje fram till strax före kl. 02:00 med pendeltågstrafik genom centrala Stockholm delar av natten. Trafiken startar igen från Uppsala, Södertälje och Stockholm vid 04:00. Utökningen innebär fyra tillkommande avgångar i vardera riktningen.
Från Uppsala startar trafiken 4:26 på vardagar och 5:26 på helger. Från Uppsala slutar trafiken 0:26 på vardagar och 0:56 på helger. Det är 30-minuterstrafik.
Från Södertälje startar trafiken 4:36 på vardagar och 5:21 på helger. Från Södertälje slutar trafiken 0:06 på vardagar och 1:36 på helger. Det är blandad trafik.

Enligt ovan ska trafiken starta klockan 4 och sluta klockan 2. I så fall får Uppsala avgångar 0:56, 1:26, 1:56 och 3:56 och Södertälje 0:36, 1:06, 1:36 och 4:06, vilket också är "fyra tillkommande avgångar i vardera riktningen". Men detta gäller vardagstrafiken. På helger blir det färre tillkommande avgångar. Vad gäller?
Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 23:16
Trafikförvaltningen skrev:Pilotprojektet med nattpendeltågstrafik föreslås starta i augusti månad 2026. [Valet väntas äga rum den 13 september 2026, min anm.]
Givetvis är det oumbärligt att den utökade nattrafiken startar innan valet!
Under hela sommaren är det 30-minuterstrafik till Märsta, kanske på grund av byggandet av Häggviks sydliga entré. Detta kompenseras delvis med nya linje 42 mellan Nynäshamn och Sollentuna. Södertäljegrenen får nöja sig med 15-minuterstrafik - även i rusningen. Detta är ingen valvinnare om det fortsätter nästa år.

Som bekant är Nynäsbanans tidigare snabbtåg borta årets alla helger. Inte heller detta blir någon valvinnare. Tunnelbanetrafiken ska återställas nästa år, men liknande planer saknas för pendeltågstrafiken. Kan några timmars utökad nattrafik kompensera, speciellt när både Nynäsbanan och Mälarbanan inte får delta?

Tyvärr riskerar detta att bli för lite och för sent. Men tunnelbanan byggs ut, och det är ju det viktiga. Ju fler som har tillgång till tuben, desto fler nöjda resenärer!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5546
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: fredag 06 juni 2025 11:26 Från Uppsala startar trafiken 4:26 på vardagar och 5:26 på helger.
Trafiken startar faktiskt 04.56 från Uppsala på helgerna.
Enceladus skrev: fredag 06 juni 2025 11:26Från Uppsala slutar trafiken 0:26 på vardagar och 0:56 på helger. Det är 30-minuterstrafik.
Från Södertälje startar trafiken 4:36 på vardagar och 5:21 på helger. Från Södertälje slutar trafiken 0:06 på vardagar och 1:36 på helger. Det är blandad trafik.

Enligt ovan ska trafiken starta klockan 4 och sluta klockan 2. I så fall får Uppsala avgångar 0:56, 1:26, 1:56 och 3:56 och Södertälje 0:36, 1:06, 1:36 och 4:06, vilket också är "fyra tillkommande avgångar i vardera riktningen". Men detta gäller vardagstrafiken. På helger blir det färre tillkommande avgångar. Vad gäller?
Jag tror att det här kan vara en ledtråd:
Utifrån spårinfrastrukturunderhållet bedöms det som möjligt att genomföra ett nattpendelpilotprojekt om det begränsar sig till helgnätter...
Och en avslutande kommentar:
Enceladus skrev: fredag 06 juni 2025 11:26Under hela sommaren...
Jag vet inte hur du brukar definiera "hela sommaren". Men den tidtabellen du refererar till gäller bara 28 juni till 8 augusti.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 07 juni 2025 23:03
Enceladus skrev: fredag 06 juni 2025 11:26 Från Uppsala startar trafiken 4:26 på vardagar och 5:26 på helger.
Trafiken startar faktiskt 04.56 från Uppsala på helgerna.
Korrekt. Från T22 har det dagliga fakirtåget från Gävle anslutning i Uppsala även på helger. Jag råkade titta på fel tidtabell. :oops:
kildor skrev: lördag 07 juni 2025 23:03
Enceladus skrev: fredag 06 juni 2025 11:26På helger blir det färre tillkommande avgångar. Vad gäller?
Jag tror att det här kan vara en ledtråd:
Utifrån spårinfrastrukturunderhållet bedöms det som möjligt att genomföra ett nattpendelpilotprojekt om det begränsar sig till helgnätter...
Ja, beskrivningen antyder att piloten enbart avser helgnätter, men den valda trafikeringstiden - trafikstart klockan 4 och trafikslut klockan 2 - passar avsevärt bättre på vardagar. På helger är det snarare ett glapp mellan 3:30 och 5:30 - titta bara på trafikutbudet hos olika nattbussar. Blir alla tåg genomgående i City?
kildor skrev: lördag 07 juni 2025 23:03 Och en avslutande kommentar:
Enceladus skrev: fredag 06 juni 2025 11:26Under hela sommaren...
Jag vet inte hur du brukar definiera "hela sommaren". Men den tidtabellen du refererar till gäller bara 28 juni till 8 augusti.
Det var väl en överdrift, men 15-minuterstrafik i rusningen under högsommaren kommer att bli problematisk. Blå linjen behöver 10-minuterstrafik hela dagen...
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 08 juni 2025 1:01 Blir alla tåg genomgående i City?
Trafikverket har publicerat stillbilder över grafer från 9 juni. Filen "TRV035_Mr-Söd, Söc-Gn, Åbe-Sta_LS_1h.pdf" visar tåggrafen för den relevanta sträckan:

Från Stockholm City tillkommer följande avgångar mot Södertälje: 2:24, 2:54, 4:24, 4:54 (första två från Uppsala, sista två från Stockholm City)
Från Stockholm City tillkommer följande avgångar mot Uppsala: 2:08, 2:38, 4:08, 4:38 (första två från Södertälje, sista två från Stockholm City)

Det blir alltså ett avbrott på en timme. Jag hade nog hellre flyttat fram avbrottet med en halvtimme. Det är ju ganska många aktiviteter som slutar just klockan 3.
kildor skrev: lördag 07 juni 2025 23:03 Trafiken startar faktiskt 04.56 från Uppsala på helgerna.
Just därför får Uppsala bara tre nya avgångar. Samtliga avgångar från Södertälje och Uppsala är genomgående. Samtidigt blir nattens avbrott dubbelt så långt:

Från Uppsala tillkommer följande avgångar mot Södertälje: 1:26, 1:56, 4:26
Från Södertälje tillkommer följande avgångar mot Uppsala: 1:21, 1:51, 4:21, 4:51

SL återställer dock inte Nynäsbanans snabbtåg på helger, vilket innebär att det fortfarande går färre tåg än innan trafiken havererade. Tunnelbanan däremot...
Enceladus skrev: tisdag 08 juni 2021 1:27 Arlanda Express behåller sitt utmärkta trafikutbud sett till antalet resenärer. Från Stockholm (CST) är det minst kvartstrafik mellan 4:20 och 23:35 alla dagar, därefter två avgångar 0:05 respektive 0:35. Från Arlanda (ARNN) är det minst kvartstrafik mellan 4:50 och 0:05 alla dagar, därefter två avgångar 0:35 respektive 1:05. Tunnelbanan har ett bättre trafikutbud, men inte Stockholms pendeltåg. Båda har betydligt fler resenärer än AEX.
Även Arlanda Express verkar få en ny avgång från Stockholm (1:05) respektive Arlanda (1:35). Arlanda Express vill säkert köra alla dagar, även vardagsnätter!

Arlanda express ändrar tidtabell 15 december
Swedavia skrev:Arlanda express går i sin nya tidtabell över till 12-minuterstrafik under stora delar av vardagsdygnen.

I syfte att matcha resenärsflödet kommer de att köra 12-minuterstrafik, dvs fem avgångar i timmen, alla vardagar klockan 08.00-18.00.

Övrig tid är precis som tidigare, dvs kvartstrafik och avslutande halvtimmestrafik på natten.
I år gick Arlanda Express över till 12-minuterstrafik under stora delar av vardagarna, trots att Arlanda Express har färre resenärer än större pendeltågsstationer!
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

Trafikförvaltningen skrev:Utöver trafikeringen anpassas stationsbemanningen och trygghetsresurser till trafikupplägget. I vissa fall kan det innebära att stationerna blir bemannade dygnet runt. Analys pågår i samverkan med trafikutövaren.
Sista tåget till Södertälje ankommer 3:39 och första tåget från Södertälje avgår 4:21. Är det då inte lika bra att bemanna de yttersta stationerna dygnet runt?
Enceladus skrev: tisdag 10 juni 2025 12:36 Från Stockholm City tillkommer följande avgångar mot Uppsala: 2:08, 2:38, 4:08, 4:38 (första två från Södertälje, sista två från Stockholm City)
Tåget 2:08 går till Arlanda och Uppsala medan tåget 2:38 bara går till Märsta. Sista tåget till Uppsala ankommer 3:04 och första tåget från Uppsala avgår 4:26.
Enceladus skrev: tisdag 10 juni 2025 12:36 Från Uppsala tillkommer följande avgångar mot Södertälje: 1:26, 1:56, 4:26
Märsta får också en ny avgång till Älvsjö 5:00. Då blir det faktiskt fyra tillkommande avgångar i vardera riktningen. Vidare går första tåget samma tid alla dagar.
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 23:21 Ja, den "initierade skribenten" tröttnade och försvann från Forum. Synd det. Annars kanske vi skulle haft lite mindre vidlyftiga utläggningar här och var.
Jag anser dock att linje 579 är i större behov av nattrafik än linje 583, inte minst på grund av förvirringen som uppstår när SL byter nummer på nattbussarna:
Enceladus skrev: onsdag 28 maj 2025 10:29 Det är förvånansvärt många som inte har koll på SL:s nattbussar. Med tunnelbana till Arlanda skulle linje 579 gå hela dygnet, och alla vet hur den bussen går. Vidare skulle resenärer från Sigtuna slippa bytet mellan linje 597 och 592. Det är ganska talande att inte ens Sigtunas samhällsbyggnadskontor känner till det.
Sigtunas samhällsbyggnadskontor verkar inte känna till att det går nattbussar mellan Sigtuna och Arlanda, med byte i Märsta. Välbekanta linje 579 går direkt.
Trafikförvaltningen skrev:Bussarna har passning till/från pendeltågen. Principen är att områden som idag har nattrafik med buss även under pilotprojektet för nattpendeltågstrafiken ska ha nattrafik. I vissa fall behöver exakta linjesträckningar och tidtabeller ses över för att säkerställa byten mellan trafikslag och skapa en rimlig trafikekonomi.
Kommer SL att se över den parallellgående trafiken? Sista turen på linje 592 kan kortas av till Rotebro, precis som första turen, både på vardagar och helger.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

Här ska pendeltåget gå nästan hela natten: ”Kul och tryggt”
Mitt i skrev:– Det innebär att man kan ta tåget hem från Stockholm City vid 3-tiden på natten. Och sen dröjer det inte länge innan morgontrafiken startar igen. Man ska inte behöva välja mellan en kul kväll och en trygg hemresa, säger det avgående trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Bättre nattrafik på pendeltågen har länge varit ett löfte från både nuvarande och tidigare politiska styret i Region Stockholm.

[...]

Varför inte också mot Nynäshamn och Bålsta?

– Vill börja såhär för att se hur det tas emot av resenärerna, om det finns en efterfrågan. Om det faller väl ut, vilket vi hoppas, vill vi gärna sprida det till hela pendeltågssystemet, säger Anton Fendert (MP).
Ja, varför gjorde Tamsons inget när han hade chansen? Däremot behöver resenärerna informeras i god tid om den utökade nattrafiken. Taxiprojektet mellan Gullmarsplan och Hammarby Sjöstad samt Sigtunas önskemål om nattbussar som redan finns tyder på att dagens nattrafik med udda linjenummer är obskyr.

Trafikstarten för tunnelbanan till Barkarby är satt till december 2027, d.v.s. från T28. Då avslutas pilotförsöket med utökad nattrafik. Det vore praktiskt om den utökade nattrafiken kunde "spridas till hela pendeltågssystemet" fram till dess, även om en tunnelbanelik nattrafik utan avbrott på helger hade varit ännu bättre.

Sedan finns det också ett visst behov av utökad nattrafik på vardagar. Även på denna punkt är tunnelbanan något bättre, men tunnelbanan har också brister...
Skriv svar