TramJohan skrev:Är grymt provocerande att se folk här ta ställning för Connex som är ökända för sin taktik gentemot fackföreningar, istället för de knegare som trots en rejäl jävla motvind får våra älskade tåg att rulla.
Om det inte är en attack mot facket, varför är Connex' VD då direkt inblandad? Om Per skall ha betett sig illa, varför blev han då inte tillrättavisad och omplacerad som brukligt? Varför benämns Per endast som "Ordförande i SEKO-klubb 119" och aldrig vid namn? Många frågor...
Connex försöker skrämma facket till tystnad. Självklart är ett fack som verkligen kämpar för att göra tunnelbanan säkrar och tryggare för alla ett hot, iom att säkerhet kostar pengar, pengar som Connex ägare vill ha själva.
Är det någon som verkligen tror på det? Det finns lagstiftning, kollektivavtal, praxis och tradition på arbetsmarknaden i Sverige och i de flesta europeiska länder, t ex i Frankrike.
Det finns vågar jag påstå inget större företag i Sverige som har som målsättning att "skrämma facket till tystnad". Det vore synnerligen obegåvat. Enstaka personer kan möjligen ha den åsikten.
Inom kollektivtrafiken är det ofta konflikter och häftiga utfall som saknar motsvarighet i andra branscher, det skulle möjligen vara bland elektrikerna då. När hörde man t ex Metall's klubbordföranden uttala sig på samma sätt som SEKO och gå till attack mot enskilda företag förutom när det gäller friställningar? Ändå är deras arbetsgivare nog så kapitalistiska och giriga. Kanske har man upptäckt andra vägar att nå lösningar än att gå till pressen.
Konflikter fanns ju även när kollektivtrafikföretagen var kommunalt ägda. Kan det vara så att arbetsledning och chefer högre upp i trafikföretag utgörs av en särskild fackföreningsfientlig ras? Det är lite märkligt eftersom ändå de flesta har gått den långa vägen men har kanske genomgått någon metamorfos på vägen! Dressyrkurs för pitbulls och rottweiler?
Jag vet inte ett dugg mer än vad som framkommit i medierna men jag tycker att man kan läsa en hel del mellan raderna och jag tror att upplösningen blir något oväntad.
Förresten har inte Svenskt Näringsliv haft en 100-miljonerskampanj "Krossa facket!" Nähä, inte det! Det kommer väl...