SEKO-ordförande sparkas av Connex

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Re: Connex

Inlägg av Bengt Jönsson »

Svend Christensen skrev:Det undrer mig at man i Sverige uden videre kan afskedige en faglig tillidsmand.

Hvis Connex havde gjort noget tilsvarende i Danmark, ville fagforeningen have indbragt sagen for Arbejdsretten. Og så ville Connex efter al sandsynlighed være blevet dømt til at genansætte manden samt at betale en millionbod til fagforeningen.

I Danmark kan en tillidsrepræsentant stort set aldrig afskediges, idet han er omfattet af den særlige tillidsmands-beskyttelse.

Med venlig hilsen
Svend Christensen

Hmm.. Trodde faktiskt att anställningen satt lösare i DK än i SE. Men detta mål kommer med allra största sannolikhet upp i ArbetsDomstolen (AD) dvs den svenska motsvarigheten till "Arbejdsretten" om SEKO får ha ett ord med i laget.

När ett företag skär ner på personalen i Sverige dock så undantas fackliga representanter från turordningslistorna.

/Bengt
A-train

Inlägg av A-train »

Nu är det ändå så att bara för en person är fackligt aktiv är inte hans uppsägning automatiskt en kosekvens på hans fackliga aktiviteter.
Även om en del fackpampar tror att de står över andra så är de anställda, och ska behandlas som vilken annan anställd som helst.

Enligt min åsikt blir sådana här situationer ofta det att man direkt ser det som ett angrepp på facket, bara för att det käns bra att säga så. Om nu den anställde gjort ngt själv som retat upp Connex får väl den stå för det och inte gömma sig bakom en facklig mantel.

Att Connex inte vill tala om varför är väl helt klart.. annars hadde ju facket levt rövare om att det minsan va personlig information osv. Nej, fackförbunden får börja acceptera att det går inte alltid som de vill, och sluta sätta sig i sandlådan när det sker.

Att mitt inlägg kommer reta upp en del ger jag f:n i, för kritik ska man tåla om man har ryggen fri.
//Q[/quote]

Varför skriva något överhuvudtaget när det Du skriver bara är trams?!
Maria

tsk

Inlägg av Maria »

A-train skrev:
Nu är det ändå så att bara för en person är fackligt aktiv är inte hans uppsägning automatiskt en kosekvens på hans fackliga aktiviteter.
Även om en del fackpampar tror att de står över andra så är de anställda, och ska behandlas som vilken annan anställd som helst.

Enligt min åsikt blir sådana här situationer ofta det att man direkt ser det som ett angrepp på facket, bara för att det käns bra att säga så. Om nu den anställde gjort ngt själv som retat upp Connex får väl den stå för det och inte gömma sig bakom en facklig mantel.

Att Connex inte vill tala om varför är väl helt klart.. annars hadde ju facket levt rövare om att det minsan va personlig information osv. Nej, fackförbunden får börja acceptera att det går inte alltid som de vill, och sluta sätta sig i sandlådan när det sker.

Att mitt inlägg kommer reta upp en del ger jag f:n i, för kritik ska man tåla om man har ryggen fri.
//Q
Varför skriva något överhuvudtaget när det Du skriver bara är trams?![/quote]

Det är ju inte alls trams, det är väl snarare helt sant? SEKO är ett gäng femåringar som tror att man kan lösa konflikter genom att skriva små lappar som det står "KÅNNEKS ER DUMA!!!" på.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Mer inom ämnet
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

A-train skrev:
vad stog det i min sista mening?

Har du inte argument varför du tycker det är trams, bör nog nog fundera på vad som är trams..

//Q
Bobjörk

Re: tsk

Inlägg av Bobjörk »

Maria skrev:
A-train skrev:

//Q
Det är ju inte alls trams, det är väl snarare helt sant? SEKO är ett gäng femåringar som tror att man kan lösa konflikter genom att skriva små lappar som det står "KÅNNEKS ER DUMA!!!" på.[/quote]

Det är ju just det man INTE gör.
Har du tittat på nyheter eller läst i tidningen?
Där finns kritik, och man talar om vad man är kritisk mot.
Finns mycket som man behöver ändra inom Connex.
Bantekniker
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

En sak som inte noterats här:

1) I går ingen kommentar på SEKOS's hemsida
2) Dagens pressmeddelande är återhållsamt med mycket välavvägda formuleringar i allmänna ordalag. Inte riktigt som SEKO brukar uttala sig.
Användarens profilbild
TramJohan

Inlägg av TramJohan »

Är grymt provocerande att se folk här ta ställning för Connex som är ökända för sin taktik gentemot fackföreningar, istället för de knegare som trots en rejäl jävla motvind får våra älskade tåg att rulla.

http://www.klubb119.org/ Där kan man läsa klubbens version.

Om det inte är en attack mot facket, varför är Connex' VD då direkt inblandad? Om Per skall ha betett sig illa, varför blev han då inte tillrättavisad och omplacerad som brukligt? Varför benämns Per endast som "Ordförande i SEKO-klubb 119" och aldrig vid namn? Många frågor...

Connex försöker skrämma facket till tystnad. Självklart är ett fack som verkligen kämpar för att göra tunnelbanan säkrar och tryggare för alla ett hot, iom att säkerhet kostar pengar, pengar som Connex ägare vill ha själva.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

TramJohan skrev:Är grymt provocerande att se folk här ta ställning för Connex som är ökända för sin taktik gentemot fackföreningar, istället för de knegare som trots en rejäl jävla motvind får våra älskade tåg att rulla.

Om det inte är en attack mot facket, varför är Connex' VD då direkt inblandad? Om Per skall ha betett sig illa, varför blev han då inte tillrättavisad och omplacerad som brukligt? Varför benämns Per endast som "Ordförande i SEKO-klubb 119" och aldrig vid namn? Många frågor...

Connex försöker skrämma facket till tystnad. Självklart är ett fack som verkligen kämpar för att göra tunnelbanan säkrar och tryggare för alla ett hot, iom att säkerhet kostar pengar, pengar som Connex ägare vill ha själva.
Är det någon som verkligen tror på det? Det finns lagstiftning, kollektivavtal, praxis och tradition på arbetsmarknaden i Sverige och i de flesta europeiska länder, t ex i Frankrike.

Det finns vågar jag påstå inget större företag i Sverige som har som målsättning att "skrämma facket till tystnad". Det vore synnerligen obegåvat. Enstaka personer kan möjligen ha den åsikten.

Inom kollektivtrafiken är det ofta konflikter och häftiga utfall som saknar motsvarighet i andra branscher, det skulle möjligen vara bland elektrikerna då. När hörde man t ex Metall's klubbordföranden uttala sig på samma sätt som SEKO och gå till attack mot enskilda företag förutom när det gäller friställningar? Ändå är deras arbetsgivare nog så kapitalistiska och giriga. Kanske har man upptäckt andra vägar att nå lösningar än att gå till pressen.

Konflikter fanns ju även när kollektivtrafikföretagen var kommunalt ägda. Kan det vara så att arbetsledning och chefer högre upp i trafikföretag utgörs av en särskild fackföreningsfientlig ras? Det är lite märkligt eftersom ändå de flesta har gått den långa vägen men har kanske genomgått någon metamorfos på vägen! Dressyrkurs för pitbulls och rottweiler?

Jag vet inte ett dugg mer än vad som framkommit i medierna men jag tycker att man kan läsa en hel del mellan raderna och jag tror att upplösningen blir något oväntad.

Förresten har inte Svenskt Näringsliv haft en 100-miljonerskampanj "Krossa facket!" Nähä, inte det! Det kommer väl...
Senast redigerad av /jes den fredag 30 september 2005 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

TramJohan skrev:Är grymt provocerande att se folk här ta ställning för Connex som är ökända för sin taktik gentemot fackföreningar, istället för de knegare som trots en rejäl jävla motvind får våra älskade tåg att rulla.

http://www.klubb119.org/ Där kan man läsa klubbens version.

Att inte Connex gått ut med hans namn till media och i sitt pressmeddelande är ganska naturligt, det skulle ofelbart leda till en diskussion om hurvida det var av allmänintresse att yppa namnet och om detta intresse stod över den personliga intrigiteten.

Inom företagets lokaler och kanske på internwebben kan man publicera namnet utan att behöva ta dessa hänsyn, man måste ju räkna med att vid en förlust i AD eller vid en ev förlikning skulle varje tillfälle där man publicerat hans namn utanför den interna kretsen läggas till företagets nackdel.

Även om det kan tyckas nödvändigt att driva ett sådant här ärende till AD av arbetstagarparten ska man vara väldigt medveten om att såvida man inte har väldigt mycket på fötterna och motparten solklart har dabbat sig är det synnerligen stor risk att man torskar.

Bättre är då att träffa en god ekonomisk uppgörelse genom en förlikning, även om det givetvis leder till att tunghäftan sätts på för all framtid i just det aktuella ärendet.

Just detta sätt att bli av med på olika sätt obekväma anställda har blivit allt populärare inom kollektivtrafiken, en av de andra operatörerna har ju på kort tid på liknande sätt gjort sig av med ett flertal anställda i olika befattningar, Connex ska alltså knappast hängas ut som något extremfall.

//Lars
Homann

Inlägg av Homann »

TramJohan skrev: Connex försöker skrämma facket till tystnad. Självklart är ett fack som verkligen kämpar för att göra tunnelbanan säkrar och tryggare för alla ett hot, iom att säkerhet kostar pengar, pengar som Connex ägare vill ha själva.
Försöker skrämma till tystnad?Fanns väl ingen som trodde att SEKO skulle vara tyst i detta fallet...

Homann
Förtroendeman

Avskedande av fackordförande

Inlägg av Förtroendeman »

Efter att med intresse ha tagit del av inläggen i denna del av forumet skulle jag vilja inlägga följande:

Ingen kan förneka att ett tåg brann vid Rinkebys tunnelbanestation. Detta är allvarligt och inga andra än vagnägaren, vagnunderhållaren och trafikoperatören råder över tågen på ett sådant sätt att de kan påverka sannolikheten för att något dylikt överhuvudtaget ska kunna inträffa.

Ingen kan förneka att frontrutor vid fyra separata tillfällen har lossnat från sin infästning i större eller mindre omfattning med konsekvensen i ena fallet att rutan landade inne i hytten och skadade tågföraren.

Ingen kan förneka att ett flertal larmtelefoner i tunnlarna inte fungerade som de är tänkta att göra i en nödsituation i samband med en inspektion som utfördes nyligen.

Alldeles oavsett vad man tycker om Per Johansson på det personliga planet så har frågeställningarna som han har ventilerat i massmedia varit av det mycket allvarliga slaget i säkerhetshänseende.

Att Connex väljer att sätta etiketten kränkande och illojal på Per Johansson är en rubrikfråga mer än någonting annat för mig. Han må kunna klandras för att använda superlativ i en större grad än medelmänniskan då en beskrivning av ärendena levereras av honom i radion eller tv:n. Men sakfrågorna kvarstår oförändrade - tåget brann, rutan skadade föraren, larmtelefonen gick inte att ringa med. Detta förhållande får icke förbises.

Jag representerar SEKO och är stolt över det. Det handlar om att försvara mina kollegors rättigheter och söka förbättra deras anställningsvillkor. Per och jag använder något skilda metoder men vi har båda ett gemensamt mål - att tjäna medlemmarna efter bästa förmåga.

Om Connex upplevde att problemen med Per var så stora att gårdagens allvarliga åtgärd övervägdes, kunde de ha tagit ett förtroligt snack med mig eller någon annan av personerna i Pers närmaste krets. Så skedde dock inte. Ingen kan rimligen i dagsläget ifrågasätta att SEKO sluter leden kring Per. Facket handlar ju om sammanslutning. Vi säljer inte vår ordförande.
Deltidare

Inlägg av Deltidare »

Har inte han polisanmält sin egen arbetsgivare för att C14 brann i Rinkeby? Inte konstigt att det när det efter oberoende utredning visar sig att det förekom ingen organiserad fusk att bolaget vill avskeda han. Det är ju illojalt, ett ord som Connex använder...

http://www.klubb119.org/
Förare

Inlägg av Förare »

Utan att satt mig närmare in i frågan vill jag dock kommentera seko allmänt. De verkar vara ett gäng vänstervridna typer (ja vissa t.o.m. kommunister!!) som har tröttnat på att köra tåg. De är fullständigt värdelösa förhandlare! Lönerna lyckas dom knappt rubba och säkerheten försämras för förarna utan att dom gör något reellt. Ex försvann alla tågbundna väktare i somras.

Istället för att jobba för oss förare verkar dom leva i någon typ av ideologisk drömvärld där vi förarna skulle vara några stackare som förtrycks av dom där uppe, chefer med feta löner. Detta är nonsens! De flesta av oss har mycket god kontakt med olika chefer och det råder god kamratskap och förståelse av våra problem. Seko ska driva upp lönerna och höja vår säkerhet, inte driva ideologi. Vill dom bo i sitt drömsamhälle finns det ett kvar: Nordkorea. Varsågod, flytta dit hela gänget!!

Vad vi förare behöver är ett eget fack som driver upp våra löner genom att hota med strejk. 30000 cirka tjänar förarna i Paris. Det kan vi också göra på några års sikt. Ideologiskt trams ska i papperskorgen!

När facket lägger meddelanden i markan står ord som "Kamrater!" etc. Detta ord förknippar varje vettig människa med världens hemskaste mördarsamhälle - Sovjet. Stalin lyckades ju med fler mord än Hitler och alla andra... Är det skapandet av ett svenskt Sovjet Seko har på agendan istället för att förbättra för oss förare??
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Just det, läser man på klubb 119:s hemsida om internationellt, så finns där bl a kopplingar till de "demokratiska" lyckorikena Cuba och Nordkorea. Vidare något som heter KNE vars hemsida finns här. Efter att ha läst på klubbens hemsida så kan jag aldrig ta den där klubben i försvar. God natt!
Bussföraren

Inlägg av Bussföraren »

Cero skrev:
Bussföraren skrev:

Nej vi skall inte alls acceptera det. De där företagen försöker nämligen införa utländska metoder. Vi är i Sverige och då får de där företagen faktiskt hålla sig efter svenska spelregler som vi byggt upp under alla år. Det här är en av de stora nackdelarna med den hysteriska globaliseringsivern vi drabbas av nu. Vår välfärd skall inte få raseras av företag från andra länder som försöker sno åt sig våra pengar.
Om du läser mitt inlägg lite noggrannare så säger jag inte att man utan vidare ska acceptera någonting. Däremot säger jag man i måste respektera att folk/chefer/medarbetare/företag/ägare/politiker/välj själv har annan uppfattning. Och ibland får man faktiskt leva med att det inte går att ändra och då får man ta konsekvenserna av det. I detta fall förefaller grunden till Connex agerande vara händelser drabbat andra medarbetare och den fullständiga sanningshalten i detta lär vi aldrig får veta. Men om så är fallet att personen ifråga agerat kränkande kanske du tycker det också ska accepteras?

Behöver inte läsa noggrannare. Jag läste det där, det var därför jag skrev. Nej man skall inte alls acceptera det ändå. Vi arbetare är människor och kräver vår rätt oavsett vad företagsledarna anser. Passar det inte företaget får företaget anpassa sig. En fackledare kan bli obekväm om denne driver frågorna hårt och det skall vi vara glada för eftersom det dessvärre är sällsynt att man hittar sådana duktiga människor.
Bussföraren

Inlägg av Bussföraren »

Mikael Karlsson skrev:Det verkar som ord står mot ord här. Och man skall nog vara försiktig innan man dömer den ena eller den andra.
Däremot är jag starkt kritisk till att man ser ner på de förare som inte är fackanslutna. Var och en har rätt att avstå från detta. Och att kalla det att de åker snålskjuts är ändå att ta i. Facken tillhör det gamla, och kan många gånger vara en bromskloss i arbetsmarknaden. Låt istället företagare och den enskilde göra egna avtal.
Vem som har felat här ska jag låta vara osagt då ord står mot ord! Det är valet mellan pest eller kolera!

Mikael

Facken tillhör definitivt inte det gamla. De är ett måste för all framtid, speciellt nu i dessa tider när utländska företag försöker ta över med sina hemska metoder. Visst kan facket vara bromskloss ibland, men det måste det vara för att inte hela systemet skall rasa ihop och djungelns lag råda. Glöm inte att facket är vi själva.
Att ha personliga avtal förstår ju alla att det inte ens är möjligt av många skäl. De flesta företag med förstånd vill inte ha personliga avtal eftersom det skulle ta extremt mycket tid i anspråk och bli dyrt för dem.
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Bussföraren skrev:
Mikael Karlsson skrev:Det verkar som ord står mot ord här. Och man skall nog vara försiktig innan man dömer den ena eller den andra.
Däremot är jag starkt kritisk till att man ser ner på de förare som inte är fackanslutna. Var och en har rätt att avstå från detta. Och att kalla det att de åker snålskjuts är ändå att ta i. Facken tillhör det gamla, och kan många gånger vara en bromskloss i arbetsmarknaden. Låt istället företagare och den enskilde göra egna avtal.
Vem som har felat här ska jag låta vara osagt då ord står mot ord! Det är valet mellan pest eller kolera!

Mikael

Facken tillhör definitivt inte det gamla. De är ett måste för all framtid, speciellt nu i dessa tider när utländska företag försöker ta över med sina hemska metoder. Visst kan facket vara bromskloss ibland, men det måste det vara för att inte hela systemet skall rasa ihop och djungelns lag råda. Glöm inte att facket är vi själva.
Att ha personliga avtal förstår ju alla att det inte ens är möjligt av många skäl. De flesta företag med förstånd vill inte ha personliga avtal eftersom det skulle ta extremt mycket tid i anspråk och bli dyrt för dem.
Det där håller jag inte med om. Facket bromsar mycket i utvecklingen. Fler skulle kunna anställas om de inte hade så mycket makt. Och visst kan man ha personliga avtal. De kan skrivas vid anställningar osv. Det tar inte för mycket tid i anspråk.
Du och din arbetsgivare skulle kunna arbeta fram ett avtal när det gäller lön och arbetstider. Liknande som vid upphandlingar.
Vi ska komma ihåg att facken inte alltid är bra för de anställda. Vissa grupper kan få stå tillbaka löneförhöjningar och allt vad det kan vara.

Facket gjorde ett besök på en lågpriskedja nu i veckan som gick. De försökte ragga de anställda att gå med i facket och bli skyddsombud. Personalen nobbade totalt. Ingen var intresserad av bli fackansluten. För personalen hade gjort upp arbetstider med chefen. Vissa har även skrivna kontrakt. Så visst funkar det.

Facket är mycket av en generationsfråga. Därtill sitter ofta fackpamparna på flotta kontor med höga löner. Det är lätt att tappa greppet om hur verkligheten är på golvet så att säga.

Mikael
Coppas

Inlägg av Coppas »

Bussföraren skrev:Facken tillhör definitivt inte det gamla. De är ett måste för all framtid, speciellt nu i dessa tider när utländska företag försöker ta över med sina hemska metoder. Visst kan facket vara bromskloss ibland, men det måste det vara för att inte hela systemet skall rasa ihop och djungelns lag råda. Glöm inte att facket är vi själva.
Två motrepliker bara.

För det första så håller jag med om att fackföreningar behövs, men det är långt ifrån säkert att de gör någon nytta i sin nuvarande form alla gånger. I många fall har världen hunnits förändras, men tyvärr inte fackföreningarna. Vi skriver 2005, men många fackföreningar verkar fortfarande skriva 1968. Ska de arbeta för de anställdas bästa så krävs de nog att de vaknar och (som någon skrev ovan) slutar tjata ideologier och inriktar sig mot det praktiska.

För det andra så har jag även tidigare kommenterat att en del av dina yttranden ofta tangerar gränsen för xenofobi. Vad är det som egentligen är så farligt med utlandet, alltså med utlänningar och utländska ägare? Vad är det för hemska metoder? Personligen så är jag ganska övertygad om att både mentaliteten och metoderna är ganska lika för större bolag alldeles oavsett ifall deras huvudägare är svensk, fransk eller sydkoreansk. Detta då Sverige är en liten marknad överlag. Världen anpassar sig inte till oss utan vi får anpassa oss efter den. Den som lever kvar i någon drömvärld om att Sverige skulle vara något exceptionellt undantag från detta är måhända lycklig i den tron, men har (som jag ser det) en något för storvulen, men samtidigt naiv syn på Sveriges betydelse och uppförande. :shock: :?

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Den här debatten blandar samman flera problemställningar:

1) Rädslan för Connex och andra utländska ägare

2) Man sparkar en fackordförande med tvivelaktiga motiveringar

3) Facket har utvecklats negativt under många år. Man kan uttrycka det som att facket har gårdagens svar på morgondagens problem.

Resultatet blir att den som känner oro enligt pkt 1) håller med facket i pkt 2)

Medan den som är mot facket enligt pkt 3) i tysthet sympatiserar med Connex i pkt 2)

Fast det egentligen är helt olika frågor

Personligen tycker jag att facket totalt har spårat ur. I grund och botten är jag positiv till fackföreningar och tycker att de är viktiga. Jag har till och med ett förflutet som "fackpamp" på hög nivå. Men i dag skulle jag inte drömma om att betala fem öre till ett förbund som SEKO. Därför att jag blev så till de grader desillusionerad på den tiden jag fick insyn i hur facket funkade i praktiken.

Men sedan är det en helt annan sak att sparka en fackordförande. Det är minst sagt tvivelaktigt och det måste finnas kraftiga ting bakom om ett stort företag tar obehaget att göra det. Därför att företaget givetvis är fullt medvetet om den negativa image detta ger. Trots det tar man det steget. Då ligger det nära till hands att tro att det finns mer bakom som inte har kommit fram än.

Bland annat tycker jag att det är lite märkligt att driva säkerhetsfrågor i pressen. Och därmed i praktiken säga åt företagets kunder, dvs de som i förlängningen betalar lönen, att det är farligt att resa med företagets fordon. Som jag ser saken håller man sådana frågor internt. Skulle dessutom tro att man har mycket större möjligheter att vinna fram då.
Skriv svar