SEKO-ordförande sparkas av Connex

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

SEKO-ordförande sparkas av Connex

Inlägg av Ulrik Berggren »

Känns som att Connex bortförklaringar är lite väl genomskinliga den här gången :evil:

DN

:shock:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Lars Ödlund

Re: SEKO-ordförande sparkas av Connex

Inlägg av Lars Ödlund »

Ulrik Berggren skrev:Känns som att Connex bortförklaringar är lite väl genomskinliga den här gången :evil:

DN

Man kan ju konstatera att en vanlig kollektivanställd (utan att vara facklig förtroendeman) har man haft små möjligheter att avskeda av dylika skäl, på fackliga förtroendemän ligger normalt ett större ansvar typ som hos tjänstemannagruppen.

//Lars
Senast redigerad av Lars Ödlund den fredag 30 september 2005 9:39, redigerad totalt 1 gånger.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Ulrik Berggren skrev:Känns som att Connex bortförklaringar är lite väl genomskinliga den här gången :evil:

DN

Känns som att du borde ha mer på fötterna innan du sågar Connex agerande. Om den sparkade personen anser sig felaktigt behandlad får han väl inleda en process.
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

Det är väl mycket ovanligt att någon sparkas av denna anledning (i alla fall offentligt). Misstänker att Connex antingen anser sig ha på fötterna, eller helt enkelt att det är värt eventuella böter mm för att bli av med honom. Ska bli spännande att se var detta slutar.
Magnus Cedergren

Pinsamt för SL

Inlägg av Magnus Cedergren »

Situationen blir lite extra pinsam för SL, med tanke på företagets många planerings-misslyckanden. Vi vill väl inte ha entreprenörer som spar skattebetalarnas pengar genom att tysta personalen. Vi vill väl ha bolag som spar pengar på effektivitet (t.ex. genom god planering, bra personalpolitik etc.)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Oavsett vad Connex orsaker är, de lär vi aldrig få veta till 100%, så är det mycket allvarligt när ett företag sparkar en fackligförtroendevald person. För mig är det helt enkelt för att försvaga facket, vilket får mig att klassa in Connex i samma liga som kiniskeska textilfabrikörer som skiter i sina anställda, det går ju att anställa nya när dom slits ut. Fy Connex. Svagt SL som inte vågar mer! Blä politiker som inte säger ifrån.... Trodde sossarna tog hand om de sina i rörelsen, som enf acklig förtroendevald.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Cero

Inlägg av Cero »

Nej, vi kommer nog aldrig att få veta den fulla sanningen eftersom båda parter anser sig sitta på den och det finns ingen neutral part som kan hitta rätta versionen, som sannolikt ligger någonstans mittemellan. Personligen har jag väldigt svårt för den konfliktrelation som finns mellan arbetsgivare och arbetstagare i vissa branscher, kollektivtrafiken är en av dem. Såvitt jag kunnat bedömma har det alltid funnits en vi-å-dom krigssituation mellan arbetare (om man får använda det uttrycket) och chefer inom bl.a. SL och vad jag förstår har facket alltid varit väldigt starkt i Stockholm. Denna kultur har man tagit med sig till nuvarande entreprenörer, men det är väl sannolikt så att dessa vinstdrivande företag inte accepterar fackets ståndpunkt på samma sätt som SL gjorde. De driver helt enkelt sin företagspolicy och någonstans tycker jag ändå att man måste respektera det.

Jag tillhör definitivt de som tycker att personalen är en tillgång och ska hanteras med respekt, men det innefattar inte att man som arbetsgivare ska abdikera fullständigt och tåla vad som helst. Personligen tycker jag att den "kampanj" som SEKO förefaller drivit (utifrån vad som nu och tidigare framkommit i pressen) tillhör den typ av frågor som drivs gemensamt i en dialog med samtliga i företaget. Dock måste man respektera att cheferna har sista ordet och det får man nog som arbetstagare acceptera. Att gå ut och föra ett mer eller mindre öppet krig mot den organisation, må vara företag, kommun eller vad som helst, som man i sitt yrkesliv förväntas representera fungerar inte. Det tyder på bristande respekt och det är inte en långsiktigt hållbar situation för någon part, det har tidigare erfarenhet visat. Gillar man inte läget får man sluta. Och i detta fall har faktiskt SEKO möjlighet att driva frågan med kraft "utifrån" nämligen genom att facket från centralt håll tar upp fajten med Connex.

Mvh
Cero
Bussföraren

Inlägg av Bussföraren »

Cero skrev:Nej, vi kommer nog aldrig att få veta den fulla sanningen eftersom båda parter anser sig sitta på den och det finns ingen neutral part som kan hitta rätta versionen, som sannolikt ligger någonstans mittemellan. Personligen har jag väldigt svårt för den konfliktrelation som finns mellan arbetsgivare och arbetstagare i vissa branscher, kollektivtrafiken är en av dem. Såvitt jag kunnat bedömma har det alltid funnits en vi-å-dom krigssituation mellan arbetare (om man får använda det uttrycket) och chefer inom bl.a. SL och vad jag förstår har facket alltid varit väldigt starkt i Stockholm. Denna kultur har man tagit med sig till nuvarande entreprenörer, men det är väl sannolikt så att dessa vinstdrivande företag inte accepterar fackets ståndpunkt på samma sätt som SL gjorde. De driver helt enkelt sin företagspolicy och någonstans tycker jag ändå att man måste respektera det.

Nej vi skall inte alls acceptera det. De där företagen försöker nämligen införa utländska metoder. Vi är i Sverige och då får de där företagen faktiskt hålla sig efter svenska spelregler som vi byggt upp under alla år. Det här är en av de stora nackdelarna med den hysteriska globaliseringsivern vi drabbas av nu. Vår välfärd skall inte få raseras av företag från andra länder som försöker sno åt sig våra pengar.
Gunnar Eriksson

svår situation för Connex, facket och den enskilda

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Cero skrev:Nej, vi kommer nog aldrig att få veta den fulla sanningen eftersom båda parter anser sig sitta på den och det finns ingen neutral part som kan hitta rätta versionen, som sannolikt ligger någonstans mittemellan. Personligen har jag väldigt svårt för den konfliktrelation som finns mellan arbetsgivare och arbetstagare i vissa branscher, kollektivtrafiken är en av dem. Såvitt jag kunnat bedömma har det alltid funnits en vi-å-dom krigssituation mellan arbetare (om man får använda det uttrycket) och chefer inom bl.a. SL och vad jag förstår har facket alltid varit väldigt starkt i Stockholm. Denna kultur har man tagit med sig till nuvarande entreprenörer, men det är väl sannolikt så att dessa vinstdrivande företag inte accepterar fackets ståndpunkt på samma sätt som SL gjorde.
Jo, det är en ny situation med privata entreprenör istället för kommunala bolag som bedriver trafiken. Men ändå tycker jag mig se i rapporteringen att det inte huvudsakligen är konflikt mellan Connex och facket som ligger bakom uppsägningen. Enligt Tidningen Metro 30 sep sid 4 är orsaken att han agerat illojalt mot företaget och kränkande mot medarbetare. På frågan från tidningens journalist om han kränkt medarbetare blir svaret, citat: "Jag har korrigerat en person som har brutit en strejk."

Det ser ut som ett understatement. Frågan är vem som visar empati och mot vem eller vad i den här rapporteringen. Svår situation för alla, Connex, facket och alla de enskilda inblandade personerna. Jag misstänker att det ligger djup tragik bakom rubrikerna.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Daniel

Inlägg av Daniel »

Bussföraren skrev:Nej vi skall inte alls acceptera det. De där företagen försöker nämligen införa utländska metoder. Vi är i Sverige och då får de där företagen faktiskt hålla sig efter svenska spelregler som vi byggt upp under alla år. Det här är en av de stora nackdelarna med den hysteriska globaliseringsivern vi drabbas av nu. Vår välfärd skall inte få raseras av företag från andra länder som försöker sno åt sig våra pengar.
Det där är ganska intressant faktiskt, för i Frankrike är facket ganska starkt. Så att göra som Connex gjorde med klubbordföranden i SEKO 119 skulle aldrig accepteras i Frankrike..
Cero

Inlägg av Cero »

Bussföraren skrev:

Nej vi skall inte alls acceptera det. De där företagen försöker nämligen införa utländska metoder. Vi är i Sverige och då får de där företagen faktiskt hålla sig efter svenska spelregler som vi byggt upp under alla år. Det här är en av de stora nackdelarna med den hysteriska globaliseringsivern vi drabbas av nu. Vår välfärd skall inte få raseras av företag från andra länder som försöker sno åt sig våra pengar.
Om du läser mitt inlägg lite noggrannare så säger jag inte att man utan vidare ska acceptera någonting. Däremot säger jag man i måste respektera att folk/chefer/medarbetare/företag/ägare/politiker/välj själv har annan uppfattning. Och ibland får man faktiskt leva med att det inte går att ändra och då får man ta konsekvenserna av det. I detta fall förefaller grunden till Connex agerande vara händelser drabbat andra medarbetare och den fullständiga sanningshalten i detta lär vi aldrig får veta. Men om så är fallet att personen ifråga agerat kränkande kanske du tycker det också ska accepteras?

Beträffande sakfrågorna kring säkerheten i T-banan måste man driva sådant med viss finess. Det är människor vi har med att göra även på arbetsgivarsidan och inte heller de tål vad som helst. I det aktuella fallet har man betydligt bättre möjligheter att komma tillrätta med ett eventuellt säkerhetsproblem genom att påtala bristerna internt och om inget händer ta frågan via fackförbundet centralt. Det är det den fackliga organisationen är till för och de kan agera mycket mera kraftfullt "utifrån" mot en bångstyrig företagsledning än vad någon anställd fackligt ansluten kan. Att offentligt föra krig mot sin egen arbetsgivare är dömt att misslyckas, oavsett om arbetsgivaren heter Connex och är fransk eller om det står IKEA, made in Sweden på etiketten. Även svenska socialdemokratiska kommuner har sparkat folk på de premisserna och tagit kostnaderna.

/Cero
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Det man ska komma ihåg är att hurvida den enskilde arbetstagaren på något sätt har agerat osolidariskt mot arbetsgivaren är dennes bedömning den som gäller.

Som privatanställd kan du inte tala med media etc på samma sätt som på den gamla monopoltiden, i praktiken kan du (dock knappast en kollektivanställd förare) avskedas om du lämnat ut en tjänstetidtabell eller matsedeln från personalrestaurangen till media eller annan utomstående om det inte klart framgått att detta var avsett att delges allmänheten.

Många arbetsgivare har idag system som scannar e.posten efter vissa ord och bilagor och det förekommer även omfattande manuell kontroll.
Bland dessa arbetsgivare förekommer även vissa trafikföretag, hurvida detta även skulle förekomma hos Connex har jag ingen aning om.

Nu kom vi lite från ämnet men ändå.

//Lars
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Mr. Burns skrev:

DN

Känns som att du borde ha mer på fötterna innan du sågar Connex agerande. Om den sparkade personen anser sig felaktigt behandlad får han väl inleda en process.
Tja, jag har känningar bland både tutf och bussförare så jag har rätt bra koll på företagskulturen inom Connex. En kultur som präglas av långa beslutsvägar och små påverkansmöjligheter för den enskilde. Och en central fackföreningsorganisation som har en ganska svag koppling till fältet.

Men jag erkänner att jag inte vet exakt hur denne fackrepresentant har betett sig. Någon tutf som har något att säga om det?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Daniel

Inlägg av Daniel »

Ulrik Berggren skrev:
Mr. Burns skrev:

DN

Tja, jag har känningar bland både tutf och bussförare så jag har rätt bra koll på företagskulturen inom Connex. En kultur som präglas av långa beslutsvägar och små påverkansmöjligheter för den enskilde. Och en central fackföreningsorganisation som har en ganska svag koppling till fältet.

Men jag erkänner att jag inte vet exakt hur denne fackrepresentant har betett sig. Någon tutf som har något att säga om det?
Det kan vi ta i PM om du vill. Jag tycker att det är en för het potatis för tillfället för att diskutera öppet..

Men jag kan säga att jag ställer mig bakom Per Johansson i det här. Vi måhända har haft meningsskiljaktigheter men allt det ligger bakom oss och i en sån här situation är sådant smågnabb helt ointressant. Connex förklarar krig när dom gör det här och det ska bli intressant att se om det överhuvudtaget går att föra en vettig dialog med personalen efter det här.
Zerous

Inlägg av Zerous »

Kan det inte ha nåt med denna tråd? http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... +deltidare

" Seko klubb 119 ordförande blev uppkallad och hotad med repressalier för att han uttryckt sin åsikt om en ”gnetare” som valt att arbeta extra när andra kämpar för att förvara våra rättigheter.
"
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Det verkar som ord står mot ord här. Och man skall nog vara försiktig innan man dömer den ena eller den andra.
Däremot är jag starkt kritisk till att man ser ner på de förare som inte är fackanslutna. Var och en har rätt att avstå från detta. Och att kalla det att de åker snålskjuts är ändå att ta i. Facken tillhör det gamla, och kan många gånger vara en bromskloss i arbetsmarknaden. Låt istället företagare och den enskilde göra egna avtal.
Vem som har felat här ska jag låta vara osagt då ord står mot ord! Det är valet mellan pest eller kolera!

Mikael
Användarens profilbild
bruse

Strejk i tuben?!

Inlägg av bruse »

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

bruse skrev:Oavsett vad Connex orsaker är, de lär vi aldrig få veta till 100%, så är det mycket allvarligt när ett företag sparkar en fackligförtroendevald person. För mig är det helt enkelt för att försvaga facket, vilket får mig att klassa in Connex i samma liga som kiniskeska textilfabrikörer som skiter i sina anställda, det går ju att anställa nya när dom slits ut.
Nu är det ändå så att bara för en person är fackligt aktiv är inte hans uppsägning automatiskt en kosekvens på hans fackliga aktiviteter.
Även om en del fackpampar tror att de står över andra så är de anställda, och ska behandlas som vilken annan anställd som helst.

Enligt min åsikt blir sådana här situationer ofta det att man direkt ser det som ett angrepp på facket, bara för att det käns bra att säga så. Om nu den anställde gjort ngt själv som retat upp Connex får väl den stå för det och inte gömma sig bakom en facklig mantel.

Att Connex inte vill tala om varför är väl helt klart.. annars hadde ju facket levt rövare om att det minsan va personlig information osv. Nej, fackförbunden får börja acceptera att det går inte alltid som de vill, och sluta sätta sig i sandlådan när det sker.

Att mitt inlägg kommer reta upp en del ger jag f:n i, för kritik ska man tåla om man har ryggen fri.

//Q
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Daniel skrev:
Bussföraren skrev:Nej vi skall inte alls acceptera det. De där företagen försöker nämligen införa utländska metoder. Vi är i Sverige och då får de där företagen faktiskt hålla sig efter svenska spelregler som vi byggt upp under alla år. Det här är en av de stora nackdelarna med den hysteriska globaliseringsivern vi drabbas av nu. Vår välfärd skall inte få raseras av företag från andra länder som försöker sno åt sig våra pengar.
Det där är ganska intressant faktiskt, för i Frankrike är facket ganska starkt. Så att göra som Connex gjorde med klubbordföranden i SEKO 119 skulle aldrig accepteras i Frankrike..

Nej, där skulle det VERKLIGEN bli K A O S och kalabalik !!
Det är ju bara att se när franska bönder eller annan grupp som exv långtradarchaffisar får sina "rättigheter" beskurna. Demonstrationer med traktorer och tonvis med dynga eller andra ruttnande produkter som fullkomligt vräks ut utanför portarna till makthavarnas boningar...

Långtradare som blockerar motorvägar så att armen med stridsvagnar måste sättas in för att bogsera bort dem..
"Vive la revolution, vive la republique, egalite, fraternite ....

Tycker att det luktar "union-busting" lång väg om det som hänt.

/Bengt
Svend Christensen

Connex

Inlägg av Svend Christensen »

Det undrer mig at man i Sverige uden videre kan afskedige en faglig tillidsmand.

Hvis Connex havde gjort noget tilsvarende i Danmark, ville fagforeningen have indbragt sagen for Arbejdsretten. Og så ville Connex efter al sandsynlighed være blevet dømt til at genansætte manden samt at betale en millionbod til fagforeningen.

I Danmark kan en tillidsrepræsentant stort set aldrig afskediges, idet han er omfattet af den særlige tillidsmands-beskyttelse.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Skriv svar