Stämmer det där verkligen? Västtrafik & co skyllde ju felaktigt på järnvägsstyrelsen i handikappfrågan, vilket (tyvärr) gör trovärdigheten i ytterligare hänvisanden till järnvägsstyrelsen lägre.JAgr skrev:Nej inte inom planerad (överblickbar) tid.
Det är JVS (Järnvägsstyrelsen) som har det sista ordet i denna fråga. Om man idag skall höja hastigheten krävs det någon form av ATC-system på banan där man kör över 60 km/h.
Ett enkelt system med "hastighetsmätare" baktill på vagnarna i form av starka lampor, helst automatiskt aktiverat vid färd på snabbspåret/angeredsbanan men åtminstone automatiskt aktiverat vid färd snabbare än dagens STH, med ljusstyrka styrd av snittmätare för infallande ljus ungefär i riktning bakåt från vagnen, skulle räcka rätt långt. Ser man en vagn framför och den har en grön lampa tänd bak så vet man att det är bara att braka på i 80 knyck, lyser det en gul lampa på vagnen så får man köra saktare o.s.v., man kan tänka sig kombinationer av lamporna också så länge man ser till att bara ha dem akviterade när man kör på egen banvall.
Nu var det ju inte bara den reducerade körkostnaden utan den utökade attraktiviteten hos spårvägen i form av kortare restider som var poängen.JAgr skrev:Ett dylikt system skulle bli orimligt dyrt att införa i förhållande till den reducerade körkostnaden.
Tänk på att hela vagnparken måste i så fall utrustas med detta system eftersom man inte har vagnar avsedda för någon speciell bana.
Bara för att vagnarna inte är avsedda för någon speciell banan idag, så betyder det inte att man måste bygga om ALLA vagnar enligt detta system, det räcker med "tillräckligt många" för att klara trafiken på banan i fråga med marginal.
Visst, man får viss oflexibilitet om man har två sorters vagnar, men jag tror att resenärerna är beredda att göra fler byten om resandet går mycket fortare.
Om man ska kosta på sig ett ATC-system så är det väl lika bra att bygga systemet för högre STH än 80km/h. Ett framtida scenario kan vara vagnar med regenerativ broms som körs mer eller mindre automatiskt för att synkroniserad bromsa in / accelerera så att man tar hand om den regenererade strömmen direkt på plats så att säga, då skulle man kunna köra riktigt riktigt fort. 150km/h eller mer är inte orimligt, och då har man troligen piskat bilen i restid även om man räknar in att bilen står 10 meter från bostaden medan spårväghållplatsen ligger 300 meter från bostaden, till exempel.
DetsammaJAgr skrev:I övrigt ha ett Gott nytt år!
