Hållplats vid f.d GÖFAB i Göteborg ?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

JAgr skrev:Nej inte inom planerad (överblickbar) tid.

Det är JVS (Järnvägsstyrelsen) som har det sista ordet i denna fråga. Om man idag skall höja hastigheten krävs det någon form av ATC-system på banan där man kör över 60 km/h.
Stämmer det där verkligen? Västtrafik & co skyllde ju felaktigt på järnvägsstyrelsen i handikappfrågan, vilket (tyvärr) gör trovärdigheten i ytterligare hänvisanden till järnvägsstyrelsen lägre.

Ett enkelt system med "hastighetsmätare" baktill på vagnarna i form av starka lampor, helst automatiskt aktiverat vid färd på snabbspåret/angeredsbanan men åtminstone automatiskt aktiverat vid färd snabbare än dagens STH, med ljusstyrka styrd av snittmätare för infallande ljus ungefär i riktning bakåt från vagnen, skulle räcka rätt långt. Ser man en vagn framför och den har en grön lampa tänd bak så vet man att det är bara att braka på i 80 knyck, lyser det en gul lampa på vagnen så får man köra saktare o.s.v., man kan tänka sig kombinationer av lamporna också så länge man ser till att bara ha dem akviterade när man kör på egen banvall.
JAgr skrev:Ett dylikt system skulle bli orimligt dyrt att införa i förhållande till den reducerade körkostnaden.
Tänk på att hela vagnparken måste i så fall utrustas med detta system eftersom man inte har vagnar avsedda för någon speciell bana.
Nu var det ju inte bara den reducerade körkostnaden utan den utökade attraktiviteten hos spårvägen i form av kortare restider som var poängen.
Bara för att vagnarna inte är avsedda för någon speciell banan idag, så betyder det inte att man måste bygga om ALLA vagnar enligt detta system, det räcker med "tillräckligt många" för att klara trafiken på banan i fråga med marginal.

Visst, man får viss oflexibilitet om man har två sorters vagnar, men jag tror att resenärerna är beredda att göra fler byten om resandet går mycket fortare.

Om man ska kosta på sig ett ATC-system så är det väl lika bra att bygga systemet för högre STH än 80km/h. Ett framtida scenario kan vara vagnar med regenerativ broms som körs mer eller mindre automatiskt för att synkroniserad bromsa in / accelerera så att man tar hand om den regenererade strömmen direkt på plats så att säga, då skulle man kunna köra riktigt riktigt fort. 150km/h eller mer är inte orimligt, och då har man troligen piskat bilen i restid även om man räknar in att bilen står 10 meter från bostaden medan spårväghållplatsen ligger 300 meter från bostaden, till exempel.
JAgr skrev:I övrigt ha ett Gott nytt år!
Detsamma :)
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Homann skrev:ATC? Det låter som överkurs.
Nettopp. Men husk at også Tvärrbanan i Stockholm kjører med redusert hastighet pga at ATC ennå ikke fungerer :(
Homann skrev:Signalreglering (a la linjeblockering) trodde jag skulle räcka för 80 km/h?
Siden sporvogner normalt kjører i gate har fører en noe annet "innstilling" enn en fører som bare kjører på egen banvall. Linjeblokk i alle kurver/uoversiktlige steder ala Oslo burde rekke. Her er maks hastighet 70 uten signaler...



Baard
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Mats skrev:
...Ett enkelt system med "hastighetsmätare" baktill på vagnarna i form av starka lampor, helst automatiskt aktiverat vid färd på snabbspåret/angeredsbanan men åtminstone automatiskt aktiverat vid färd snabbare än dagens STH, med ljusstyrka styrd av snittmätare för infallande ljus ungefär i riktning bakåt från vagnen, skulle räcka rätt långt. Ser man en vagn framför och den har en grön lampa tänd bak så vet man att det är bara att braka på i 80 knyck, lyser det en gul lampa på vagnen så får man köra saktare o.s.v., man kan tänka sig kombinationer av lamporna också så länge man ser till att bara ha dem akviterade när man kör på egen banvall.
Skulle aldrig våga åka spårvagn i Göteborg med ett sådant system, skulle det inte vara lättare med en vanlig linjeblockering istället...
Snålheten bedrar visheten, så olyckorna skulle nog öka...
I Stockholm (där vi e smarta från början) så har vi rektangulära svarta lodrät placerade lådor på en stolpe med 2-6 ljusöppningar som kan visa tre olika sken: grönt eller rött eller gult eller en kombination av flera gröna sken...
de kallas visst för ljussignaler, nämde jag det... :roll:
Homann
Inlägg: 299
Blev medlem: lördag 02 oktober 2004 10:28

Inlägg av Homann »

BaardB skrev:
Homann skrev:ATC? Det låter som överkurs.
Nettopp. Men husk at også Tvärrbanan i Stockholm kjører med redusert hastighet pga at ATC ennå ikke fungerer :(
Jo, men de har ju glömt hur det här med spårvagnar funkar.

Kan man åka buss i 90 km/h med 10-20 meters lucka på motorvägen, så kan man väl köra spårvagn på sikt i 80 km/h? Möjligheterna att undvika olycka är ung. lika stora i bäge fallen.

Homann
Homann
Inlägg: 299
Blev medlem: lördag 02 oktober 2004 10:28

Inlägg av Homann »

Byggare Bob skrev:
Mats skrev:
...Ett enkelt system med "hastighetsmätare" baktill på vagnarna i form av starka lampor, helst automatiskt aktiverat vid färd på snabbspåret/angeredsbanan men åtminstone automatiskt aktiverat vid färd snabbare än dagens STH, med ljusstyrka styrd av snittmätare för infallande ljus ungefär i riktning bakåt från vagnen, skulle räcka rätt långt. Ser man en vagn framför och den har en grön lampa tänd bak så vet man att det är bara att braka på i 80 knyck, lyser det en gul lampa på vagnen så får man köra saktare o.s.v., man kan tänka sig kombinationer av lamporna också så länge man ser till att bara ha dem akviterade när man kör på egen banvall.
Skulle aldrig våga åka spårvagn i Göteborg med ett sådant system, skulle det inte vara lättare med en vanlig linjeblockering istället...
Du åker inte mycket buss?

Homann
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Hållplast vid f.d GÖFAB i Göteborg ?

Inlägg av Ulrik Berggren »

Byggare Bob skrev:
Ulrik Berggren skrev: Bl a så har IKEA i Kungens Kurva och ICA Maxi i Hánden själva bekostat egna bussgator som tangerar respektive varuhus huvudentré.
Då kan jag upplysa er (i egenskap av kommuninnevånare) om att det är Haninge kommun som bekostat både bussvändslinga och hållplats vid ICA Maxi i HANINGE, inte ICA själva...
Nja, här står nog ord mot ord. Mina upgifter är från SLs planerare och Busslinks dito, var har du fått dina?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Byggare Bob skrev:
Mats skrev:
...Ett enkelt system med "hastighetsmätare" baktill på vagnarna i form av starka lampor, helst automatiskt aktiverat vid färd på snabbspåret/angeredsbanan men åtminstone automatiskt aktiverat vid färd snabbare än dagens STH, med ljusstyrka styrd av snittmätare för infallande ljus ungefär i riktning bakåt från vagnen, skulle räcka rätt långt. Ser man en vagn framför och den har en grön lampa tänd bak så vet man att det är bara att braka på i 80 knyck, lyser det en gul lampa på vagnen så får man köra saktare o.s.v., man kan tänka sig kombinationer av lamporna också så länge man ser till att bara ha dem akviterade när man kör på egen banvall.
Skulle aldrig våga åka spårvagn i Göteborg med ett sådant system, skulle det inte vara lättare med en vanlig linjeblockering istället...
Snålheten bedrar visheten, så olyckorna skulle nog öka...
I Stockholm (där vi e smarta från början) så har vi rektangulära svarta lodrät placerade lådor på en stolpe med 2-6 ljusöppningar som kan visa tre olika sken: grönt eller rött eller gult eller en kombination av flera gröna sken...
de kallas visst för ljussignaler, nämde jag det... :roll:
Har du sett banorna i fråga i verkligheten?

Det är två lååånga raksträckor det är fråga om. Snabbspåret har ett staket på ena sidan av sig och på andra sidan ligger banverkets spår. angeredsbanan ligger även den bredvid banverkets spår, på andra sidan är det ett öppet fält.

Det är alltså otroligt god sikt.

Om man kan köra på sikt i 60km/h överallt på GS nät så vore det ytterst märkligt om man inte kan köra bra mycket snabbare på sikt på en så lång raksträcka. Poängen med en "hastighetsmätare" på framförvarande vagn är att man då kan köra på sikt i hög hastighet med mycket kortare avstånd än om man inte kan veta hur fort vagnen framför kör. Man kan också tänka sig ett system med väldigt riktade radioantenner fram och bak på vagnarna, som överför information från framförvarande vagn till bakomvarande, på köpet får man en ATC-funktion. Att gå via ett separat signalsystem fast monterat i infrastrukturen verkar mest bara vara dyrt, åldersstiget och komplicerat, samt ytterligare ett säkerhetspåverkande system som kan falera.

När man hittils inte har något ATC-system installerat och ytterst få signalreglerade sträckor (i princip enbart vissa tunnlar) så vore det väl dumt att bygga linjeblock som bygger på fasta sträckor idag?

OM man nu får för sig att det är nödvändigt med något skyddsystem så är det väl bättre med ett modernt system med flytande blockgränser?
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

Mats skrev: Har du sett banorna i fråga i verkligheten?

Det är två lååånga raksträckor det är fråga om. Snabbspåret har ett staket på ena sidan av sig och på andra sidan ligger banverkets spår. angeredsbanan ligger även den bredvid banverkets spår, på andra sidan är det ett öppet fält.

Det är alltså otroligt god sikt.

Om man kan köra på sikt i 60km/h överallt på GS nät så vore det ytterst märkligt om man inte kan köra bra mycket snabbare på sikt på en så lång raksträcka. Poängen med en "hastighetsmätare" på framförvarande vagn är att man då kan köra på sikt i hög hastighet med mycket kortare avstånd än om man inte kan veta hur fort vagnen framför kör. Man kan också tänka sig ett system med väldigt riktade radioantenner fram och bak på vagnarna, som överför information från framförvarande vagn till bakomvarande, på köpet får man en ATC-funktion. Att gå via ett separat signalsystem fast monterat i infrastrukturen verkar mest bara vara dyrt, åldersstiget och komplicerat, samt ytterligare ett säkerhetspåverkande system som kan falera.

När man hittils inte har något ATC-system installerat och ytterst få signalreglerade sträckor (i princip enbart vissa tunnlar) så vore det väl dumt att bygga linjeblock som bygger på fasta sträckor idag?

OM man nu får för sig att det är nödvändigt med något skyddsystem så är det väl bättre med ett modernt system med flytande blockgränser?
Om du nu tycker du har en sån bra idé, kolla vad JVS säger om den (jvs@jvs.se)

Din ide med optisk hastighetsmätare tror jag inte på, en av grund idéerna med ATC är just att systemet ska kunna bromsa ett tåg/spårvagn.
Ett radiosystem med riktantenner tror jag komemr att kosta runt lika mkt som ett vanligt ATC-syst. Alla vagnar måste ha det, och investeringen per vagn blir högre i detta fallet.

//Q
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Hastigheten skulle nog bara bli 70 km/h(har inte besparingarna framför mig) och man räknar på någon miljon i besparingar men först måste isåfall banan också upprustas.

När det gäller Storås är det väl en hållplats som Estrella ville ha?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Q skrev:Om du nu tycker du har en sån bra idé, kolla vad JVS säger om den (jvs@jvs.se)
Jag som privatperson kan väl inte söka tillstånd för ändrad trafikering på GS nät, som jag inte har mer att göra med än som resenär?
Q skrev:Din ide med optisk hastighetsmätare tror jag inte på, en av grund idéerna med ATC är just att systemet ska kunna bromsa ett tåg/spårvagn.
Den stora anledningen att införa ATC är att öka säkerheten, i det här fallet i sin tur för att kunna köra vagnarna snabbare. ATC är ett sätt att öka säkerheten, ett annat sätt är att förse spårvagnsföraren med en tydligare situation.

När har det förekommit att en spårvagn kört på en annan vagn bakifrån? det är ju just det scenariot man vill undvika, och bara det scenariot man kan undvika med ATC på sträckan (eftersom det inte finns några växlar och inget naturligt skäl för fotgängare att befinna sig längs sträckan. Kring gamlestadstorget lär man ändå ha samma STH som idag eftersom man ändå har en hållplats att stanna på, växlar, kurvor, höjdskillnader och skymd sikt). Man kan undvika samma scenario genom att tydligt tala om för varje spårvagnsförare hur fort vagnen framför kör.

Om man tänker sig att antalet resenärer förblir konstant så har man alltså lika många avgångar som idag, och eftersom vagnarna kör fortare så tillbringar de inte lika lång tid på sträckan, därmed är det färre vagnar på banan samtidigt och i slutändan håller vagnarna alltså längre avstånd.

Med dagens antal avgångar borde man alltså i princip kunna höja till 80km/h utan några säkerhetshöjande åtgärder, om man i tri lägger in en regel om att hålla längre avstånd på de sträckor som har högre sth.
Q skrev:Ett radiosystem med riktantenner tror jag komemr att kosta runt lika mkt som ett vanligt ATC-syst. Alla vagnar måste ha det, och investeringen per vagn blir högre i detta fallet.
Du måste ju ändå ha mottagarutrustning på varje vagn för att ta emot ATC-information, vilket innebär att man ändå måste "skruva" i vagnarna. Förutsatt att det finns något system färdigt, eller att någon tillverkare nappar på idén att ta fram ett generellt koncept för att få någon form av massproduktionsprisnivå på det så blir extrakostnaden per vagn för riktantenner säkerligen lägre än att utrusta banan med ett fast signalsystem.

Tänk på att för att ett fast signalsystem ska kunna konkurrera med förslaget med riktantenner mellan vagnarna så måste det vara ett modernt signalsystem med flytande blockgränser. Om det har fasta blockgränser så behöver det vara väldigt många block. Det blir dyrt, oavsett om man har flytande blockgränser eller om man har många block.



En annan aspekt, det här med att bussar får köra snabbare än 60km/h på motorvägar, utan ATC eller liknande... hur mycket förlängs bromssträckan vid ökning av STH från 60 till 80 km/h, med befintliga vagnar? Magnetskenbromsen som är till för panikbromsande i stadsmiljö borde väl kunna bromsa in rätt effektivt?

Spårvagnar har ju rätt mycket bättre bromsmöjlighet än järnvägsvagnar, så man ska kanske inte stirra sig blind på att det är just räls.
Homann
Inlägg: 299
Blev medlem: lördag 02 oktober 2004 10:28

Inlägg av Homann »

Mats skrev: Spårvagnar har ju rätt mycket bättre bromsmöjlighet än järnvägsvagnar, så man ska kanske inte stirra sig blind på att det är just räls.
Moderna jvgsmotorvagnar med magetskenbroms och spårvagnar har ung. samma bromsverkan, dvs över 2 m/s2. Med den retardationen så får man nästan räkna med att någon stående ramlar och skadar sig.

80 km/h till noll på 50-60 m...

Homann
Ragnar
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 12 november 2002 13:32

Inlägg av Ragnar »

Dåvarande Planeringsavdelningen på GS gjorde för många år sedan en utredning om eventuell hållplats på A-banan vid GÖFAB. Dåvarande Gatukontoret gjorde även en utredning om hur en hållplats skulle kunna byggas. Dessvärre är det mycket sankare än vad man skulle tro. En hållplats skulle därför kosta en del, särskilt om man gör en gångtunnel under banan för att slippa få gångtrafik över spåret.
Yttrandet utmynnade i att det inte skulle byggas en hållplats. En hänvisning gjordes till att man kunde nå GÖFAB både från Gamlestadstorget och Hjällbo. Vid den tiden kunde man vid resa från centrum ibland med fördel åka A-banan till Hjällbo och därifrån åka buss, vilket kanske inte alla tänkte på. I dagsläget är säkert busstrafiken minst lika bra och busshållplatserna ligger dessutom närmare butikerna än vad en spårvagnshållplats skulle göra.

En viktig del i tidigare diskussioner i kommunen har varit att A-banan från början profilerades som snabbspårväg (på engelska light rail rapid transit) och en hållplats vid GÖFAB skulle då förlänga restiden för de flesta passagerarna förutom det att det skulle behövas ytterligare tåg för att klara trafiken under vissa tidpunkter.

Senare utredningar har kommit fram till liknande synpunkter

Hälsningar
Ragnar D
frethu
Inlägg: 95
Blev medlem: torsdag 13 november 2003 22:05
Ort: Malmö, SE

Inlägg av frethu »

För att spinna vidare lite grann, så har jag för mig att det snackats om att dra in hållplatser på andra linjer pga dåligt underlag. Hur går det med det? Och vilka hållplatser kan vara aktuella?

Om man inte kan ha en hållplats vid Göfa pga av att det blir för många stopp borde man kunna glesa ut på de andra banorna också.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Homann skrev:
Mats skrev: Spårvagnar har ju rätt mycket bättre bromsmöjlighet än järnvägsvagnar, så man ska kanske inte stirra sig blind på att det är just räls.
Moderna jvgsmotorvagnar med magetskenbroms och spårvagnar har ung. samma bromsverkan, dvs över 2 m/s2. Med den retardationen så får man nästan räkna med att någon stående ramlar och skadar sig.

80 km/h till noll på 50-60 m...
Då borde det med andra ord gå rätt bra att köra "på sikt" snabbare än 60km/h på angeredsbanan, utan några övriga åtgärder kan man tycka.

60km/h är ju godkänt på ett antal andra GS-sträckor med betydligt sämre sikt. Jag har svårt att tänka mig spårvägsträckor med bättre sikt än snabbspåret och angeredsbanan har.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Mats skrev: Då borde det med andra ord gå rätt bra att köra "på sikt" snabbare än 60km/h på angeredsbanan, utan några övriga åtgärder kan man tycka.

60km/h är ju godkänt på ett antal andra GS-sträckor med betydligt sämre sikt. Jag har svårt att tänka mig spårvägsträckor med bättre sikt än snabbspåret och angeredsbanan har.
Och var på Spårvägsnätet i Göteborg finns det sträckor med sämre sikt än hela Angeredssträckan som samtidigt har sth 60?

//T
Med reservation för tyckfel.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

frethu skrev:För att spinna vidare lite grann, så har jag för mig att det snackats om att dra in hållplatser på andra linjer pga dåligt underlag. Hur går det med det? Och vilka hållplatser kan vara aktuella?
Lana har varit i skottgluggen flera gånger. Framförallt från Mölndals sida har det återkommande framförts nedläggningsönskemål. Om inte tidigare lär frågan på allvar aktualiseras när förädlingen av Mölndalsvägen når till Varbergsgatan. Jag gissar att man i den vevan skrotar Lana och anlägger busshållplatser i anslutning till Varbergsgatan.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Mr. Burns skrev:
frethu skrev:För att spinna vidare lite grann, så har jag för mig att det snackats om att dra in hållplatser på andra linjer pga dåligt underlag. Hur går det med det? Och vilka hållplatser kan vara aktuella?
Lana har varit i skottgluggen flera gånger. Framförallt från Mölndals sida har det återkommande framförts nedläggningsönskemål. Om inte tidigare lär frågan på allvar aktualiseras när förädlingen av Mölndalsvägen når till Varbergsgatan. Jag gissar att man i den vevan skrotar Lana och anlägger busshållplatser i anslutning till Varbergsgatan.
Fast det är ganska tveksamt, Lana är vändslinga och med det upplägg som är planerat idag och för den närmsta framtiden kommer den att kvarstå som ordinarie ändstation för linje 14 och i senare skede 10.

Om inte Mölndal får för sig att förlänga 14/10 till Broplatsen förstås....

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Lana i sif lär inte bli skrotad som vändslinga då den ligger i Göteborgs Kommun/Stad
Tror faktikst inte att Mölndalssträckan blir skrotad heller då det lades X-antal kr på den för ett litet tag sedan genom upprustning av banan plus att vändslingan byggdes om.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

"Skrotar" lät nog mer dramatiskt än vad jag menade. Nedläggning av skälva hållplatsen var egentligen vad jag menade. Själva slingan kan ju bli kvar ändå, med Varbergsgatan som första/sista hållplats för vändande vagnar.
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Isåfall lär Lana bli kvar också, kommungränsen går ju precis där.
Nåja det spelar ingen roll för det finns väl inga direkt planer på att dra in spårvagnen till Mölndal, har väl o finns väl fortfarande planer på att förlänga mot Åbro också??
Skriv svar