Hållplats vid f.d GÖFAB i Göteborg ?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Hållplats vid f.d GÖFAB i Göteborg ?

Inlägg av Bengt Jönsson »

Den gångna julhelgen var jag nere i G(öteborg) och firade jul tillsammans med mina föräldrar.
Dock hade jag inte karaktär nog att "avhålla" mig en tur meddelst GS. Såg att den stora järnhandels-fritids-trädgårds-bil-båt-hus-pryttelfirman GÖFAB klappat igen borta vid Lärje och att det öppnat en stor matvaruhandelskedja (Willys) och ett annat varuhus i massa-onödigt-som-jag-inte visste-jag-behövde-branschen nämligen ÖoB i förstnämnda firmas lokaler.

Det slog mig dock att Angeredbanan som löper förbi ovan nämnda handelsområde inte har någon hållplats där även om man kunde se arkeologiska rester av en gammal bussvändslinga därstädes.

Skulle inte det vara en toppen ide att bygga en hpl där och locka till sig ett större kundunderlag än dagens till nästan 100% bilburna? Undrar om det överhuvudtaget rullar någon buss mellan Gamlestadstorg och Hjällbo?

/Bengt
Homann

Inlägg av Homann »

Ett kärt ämne som har kommit upp med jämna mellanrum i Gbg. Tydligen är det inte tillräckligt med resenärer för att det skal vara vettigt.

Homann
Användarens profilbild
M_M

Re: Hållplast vid f.d GÖFAB i Göteborg ?

Inlägg av M_M »

Bengt Jönsson skrev:Den gångna julhelgen var jag nere i G(öteborg) och firade jul tillsammans med mina föräldrar.
Dock hade jag inte karaktär nog att "avhålla" mig en tur meddelst GS. Såg att den stora järnhandels-fritids-trädgårds-bil-båt-hus-pryttelfirman GÖFAB klappat igen borta vid Lärje och att det öppnat en stor matvaruhandelskedja (Willys) och ett annat varuhus i massa-onödigt-som-jag-inte visste-jag-behövde-branschen nämligen ÖoB i förstnämnda firmas lokaler.

Det slog mig dock att Angeredbanan som löper förbi ovan nämnda handelsområde inte har någon hållplats där även om man kunde se arkeologiska rester av en gammal bussvändslinga därstädes.

Skulle inte det vara en toppen ide att bygga en hpl där och locka till sig ett större kundunderlag än dagens till nästan 100% bilburna? Undrar om det överhuvudtaget rullar någon buss mellan Gamlestadstorg och Hjällbo?

/Bengt
Jag vet inte varför men det verkar som om kollektivtrafik till köpcentra inte är så poppis?!? Kanske köpcentran inte VILL ha kollektivtrafik, för att det är en "större grej" att ta bilen för de som kan välja på bil eller kollektivtrafik, och därmed släpa med hela familjen, släkt, vänner, o.s.v.... medan de 'fattiglappar' som inte har bil kan få uppleva det som lite exklusivt att lifta med en bekant som är bilinnehavare, för att styra folk till att handla så mycket som möjligt per tillfälle och i övrigt hålla sig undan?

De som köper en banan och inget mer är säkert en förlustaffär nästan för de stora mataffärerna, fast man tycker ju att fackbutikerna borde vilja ha vem som helst där, fast iofs, de som bara shoppar med ögonen men inte med plånboken är ju trots allt "i vägen" för verksamheten i alla butiker.

Eller kan det vara så att en rödfärgad kommun(/landsting) inte vill gynna blåfärgad verksamhet?

Jag spekulerar nu alltså.

Annars är idén kanske inte så dum, men frågan är hur många hållplatser åt angeredhållet man kan ha innan folk börjar åka bil eller liknande istället?

Egentligen borde man ha vagnar som har mycket högre sth på angeredsbanan + snabbspåret, och för att inte "slösa" med dem på övriga banor så borde de vända vid centralen eller brunnsparken, dessutom borde gamlestadstorget byggas om för mycket enklare byte mellan angeredsbanan och bergsjöbanan, och så drar man om så att alla angeredsvagnar går snabbspåret och alla (eller iaf de flesta, de kommer att bli ivägen annars) bergsjövagnar går över olskroken, ullevi norra o.s.v.... Eller?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Homann skrev:Ett kärt ämne som har kommit upp med jämna mellanrum i Gbg. Tydligen är det inte tillräckligt med resenärer för att det skal vara vettigt.

Homann
En hållplats kan ju iofs inte kosta så mycket, lite betong och asfalt är ju inte det dyraste i sammanhanget. Man kan väl låta bara vissa turer stanna där?
Neko

Inlägg av Neko »

Har för mig att det var nåt planerat med järnvägen däromkring, o detta skulle ta i anspråk den mark som skulle behövas till en hållplats.
Mer kommer jag tyvärr inte ihåg . . .
/Neko
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Mats skrev:
Jag vet inte varför men det verkar som om kollektivtrafik till köpcentra inte är så poppis?!? Kanske köpcentran inte VILL ha kollektivtrafik, för att det är en "större grej" att ta bilen för de som kan välja på bil eller kollektivtrafik, och därmed släpa med hela familjen, släkt, vänner, o.s.v.... medan de 'fattiglappar' som inte har bil kan få uppleva det som lite exklusivt att lifta med en bekant som är bilinnehavare, för att styra folk till att handla så mycket som möjligt per tillfälle och i övrigt hålla sig undan?
Möjligt att det är på det viset i mer glest befolkade delar av vårt land :? , men här i det tätbefolkade Stockholmsområdet är det obligatoriskt att de större externa handelsområdena har en hyffsat god kollektivtrafikförsörjning. Bl a så har IKEA i Kungens Kurva och ICA Maxi i Hánden själva bekostat egna bussgator som tangerar respektive varuhus huvudentré. Vidare har Barkarby och Stinsen "egna" busslinjer från Jakobsbergs resp. Sollentuna stationer.

Så här är man ganska illa ute om man, som större detaljhandelskedja, inte ser till att kollektivtrafikförsörjningen blir god. Åtminstone om man vill nå mer än hälften av presumtiva kunder :idea: :) (SL har en marknadeandel på 46 procent i AB-län).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
frethu

Inlägg av frethu »

Mats skrev:En hållplats kan ju iofs inte kosta så mycket, lite betong och asfalt är ju inte det dyraste i sammanhanget. Man kan väl låta bara vissa turer stanna där?
Och man behöver ju inte stanna om ingen vill gå av eller på, eftersom det inte är tåg i den bemärkelsen att et är obligatoriskt stopp. Det går ju att köra förbi om ingen tryck(eller dragit) för stopp och ingen är på hållplatsen.

Sedan är som sagt inte vagnarna de mest ideala. Det skulle behövas vagnar med högre komfort och bättre sth för att kunna utnyttja banan fullt ut.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Neko skrev:Har för mig att det var nåt planerat med järnvägen däromkring, o detta skulle ta i anspråk den mark som skulle behövas till en hållplats.
Mer kommer jag tyvärr inte ihåg . . .
Jodå - det skall visst bli Dubbelspår på gamla BJ. Det har det varit ett SAAB-la liv om ;-)

I övrigt så finns det faktiskt kollektivtrafik till platsen, om än med buss.
Linjerna 70, 78 och 79. Under dagtid blir det ungefär kvartstrafik förbi i båda riktningar.

För övrigt är det ganska många år sedan Willys öppnade i Alelyckan.

En hållplats på spårväg innebär nedsatt hastighet, i dagsläget är det 30 km/h förbi en hållplats på särskild banvall. Det innebär alltså längre restid även om man inte stannar samt även att tid i tidtabell måste finnas för uppehåll.

Att låta bara "vissa" turer stanna är inte heller ett bra alternativ. Det kommer att resultera i att vagnar fastnar bakom varandra samt felåkninar. Spårvägssystemet skall vara enkelt att förstå och en effektiv masstransport. Butikerna i Alelyckan är sådana som folk ändå helst besöker med bil. På grund av allt skrymmande som man skall ha med sig. Det stora behovet av hållplats för spårvagn finns alltså inte.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

frethu skrev:Och man behöver ju inte stanna om ingen vill gå av eller på, eftersom det inte är tåg i den bemärkelsen att et är obligatoriskt stopp. Det går ju att köra förbi om ingen tryck(eller dragit) för stopp och ingen är på hållplatsen.
Just ja, dags för mig att besöka göteborg lite oftare, det tänkte jag inte ens på :)
TonyM skrev:En hållplats på spårväg innebär nedsatt hastighet, i dagsläget är det 30 km/h förbi en hållplats på särskild banvall. Det innebär alltså längre restid även om man inte stannar samt även att tid i tidtabell måste finnas för uppehåll.
Kanske läge att justera Tri, vad är vitsen med denna regel om det uppenbarligen är folktomt? Säkerhetsavstånd mellan gungande vagn och plattform på hållplats, eller ?
TonyM skrev:Att låta bara "vissa" turer stanna är inte heller ett bra alternativ. Det kommer att resultera i att vagnar fastnar bakom varandra samt felåkninar. Spårvägssystemet skall vara enkelt att förstå och en effektiv masstransport.
Sant. Jag hade faktiskt knäppt nog glömt att man 'plingar' när man ska av på spårvagnen. Pinsamt :o
TonyM skrev:Butikerna i Alelyckan är sådana som folk ändå helst besöker med bil. På grund av allt skrymmande som man skall ha med sig. Det stora behovet av hållplats för spårvagn finns alltså inte.
Men, "semi-skrymmande", d.v.s. sådant som nätt och jämnt med lite god vilja ryms inom vad man får transportera på kollektivtrafiken, är ju mycket lättare att ta med sig på en spårvang än en buss.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Mats skrev:Kanske läge att justera Tri, vad är vitsen med denna regel om det uppenbarligen är folktomt? Säkerhetsavstånd mellan gungande vagn och plattform på hållplats, eller ?
Det kan finnas anledning att tänka över ovanstående ett par gånger.
Ponera att du kommer till Runstavsgatan, hållplatsen är folktom så vitt du som förare ser - ända tills en potentiell resenär rusar ut för att få stopp på vagnen, snavar och hamnar under. Köra 30 och få stopp eller köra 60 och få ett liv på samvetet?

En hållpats är ett område där resenärer kan förväntas befinna sig.
Visst kan det finnas obehöriga i spårområde på andra ställen också - men det är inte lika vanligt, dessutom brukar de som befinner sig i spårområdet - om än obehörigen, ha lite mer uppsikt än vad vissa har vid en hållplats, de skall ju med vagnen....

Mats skrev:
TonyM skrev:Butikerna i Alelyckan är sådana som folk ändå helst besöker med bil. På grund av allt skrymmande som man skall ha med sig. Det stora behovet av hållplats för spårvagn finns alltså inte.
Men, "semi-skrymmande", d.v.s. sådant som nätt och jämnt med lite god vilja ryms inom vad man får transportera på kollektivtrafiken, är ju mycket lättare att ta med sig på en spårvang än en buss.
De flesta inköp som görs på alelyckan är storköp. Att komma med 3 eller fler matkassar är inte särskilt praktiskt på vare sig vagn eller buss, jag tror faktiskt att det till och med är lättare på bussen dessutom.

//Tony
SAC

Inlägg av SAC »

Mig veterligen finns ingen hållplats på nämnda plats för spårvagn just för att det handlar om det s k snabbspåret, och att ett stopp innebär onödiga tidsförluster.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Kostnadsfråga då man måste stanna en gång till.
Frågor om om att höja hastigheten på Angeredsbanan kan vara på gång och då sparar man bland annat pengar på en hastighetsökning så planerna på en hållplats vid G.a Göfab ligger nog väldigt långt ner i listan.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

TonyM skrev:
Mats skrev:Kanske läge att justera Tri, vad är vitsen med denna regel om det uppenbarligen är folktomt? Säkerhetsavstånd mellan gungande vagn och plattform på hållplats, eller ?
Det kan finnas anledning att tänka över ovanstående ett par gånger.
Ponera att du kommer till Runstavsgatan, hållplatsen är folktom så vitt du som förare ser - ända tills en potentiell resenär rusar ut för att få stopp på vagnen, snavar och hamnar under. Köra 30 och få stopp eller köra 60 och få ett liv på samvetet?

En hållpats är ett område där resenärer kan förväntas befinna sig.
Visst kan det finnas obehöriga i spårområde på andra ställen också - men det är inte lika vanligt, dessutom brukar de som befinner sig i spårområdet - om än obehörigen, ha lite mer uppsikt än vad vissa har vid en hållplats, de skall ju med vagnen....

Mats skrev:
De flesta inköp som görs på alelyckan är storköp. Att komma med 3 eller fler matkassar är inte särskilt praktiskt på vare sig vagn eller buss, jag tror faktiskt att det till och med är lättare på bussen dessutom.

//Tony
Med en "dramat", gärna då skotskrutig, kan även den mest extraprisjagande pensionist få med sig det mesta av livets bnödtorft! Speciellt lätt är det att rulla ombord en fullastad "dramat" i låggolvsdelen av en M31:a ! :lol:

//Bengt
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bengt Jönsson skrev: Med en "dramat", gärna då skotskrutig, kan även den mest extraprisjagande pensionist få med sig det mesta av livets bnödtorft! Speciellt lätt är det att rulla ombord en fullastad "dramat" i låggolvsdelen av en M31:a ! :lol:
//Bengt
Linjerna förbi Alelyckan trafikeras förhållandevis ofta med låggolvsbussar. Förvisso är dessa kanske inte lika lätta som en M31, men att ta sig från butiken till hållplatsen är ändå en ganska bra bravad så som det ser ut kring Alelyckan.

//T
frethu

Inlägg av frethu »

Måhända att de trafikeras med låggolvsbussar, men de går inte direkt ofta, och har varit med mom mer än en gång att man missat den. Då är det snesligt att se vagnarna åka förbi alldeles bakom hållplatsen...

Fram tills dess att man höjt STH:n och satt in fordon som klarr av hastigheten med nån form av komfort kvar så ser jag inte sdet sm ett skäl att man ska spara pengar och tid genom att inte stanna vid Alelyckan.

Då kan man även ifrågasätta hållplatsen Storås, som är relativt dåligt frekventerad med resenärer.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Ulrik Berggren skrev: Bl a så har IKEA i Kungens Kurva och ICA Maxi i Hánden själva bekostat egna bussgator som tangerar respektive varuhus huvudentré.
Då kan jag upplysa er (i egenskap av kommuninnevånare) om att det är Haninge kommun som bekostat både bussvändslinga och hållplats vid ICA Maxi i HANINGE, inte ICA själva...
tomsa
Kontakt:

Inlägg av tomsa »

Grovsnus skrev:Kostnadsfråga då man måste stanna en gång till.
Frågor om om att höja hastigheten på Angeredsbanan kan vara på gång och då sparar man bland annat pengar på en hastighetsökning så planerna på en hållplats vid G.a Göfab ligger nog väldigt långt ner i listan.
Precis, man konstaterade att man behövde 1 omlopp till på varje linje som trafikerade Gamlestan-Angered, d v s 3 M31 (eller 6 st om man kör M28/M29) vagnar för att klara körtid o reglertider om det fanns en hpl Göfab...
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Homann

Inlägg av Homann »

Grovsnus skrev:Kostnadsfråga då man måste stanna en gång till.
Höja hastigheten, berätta mer! Funderar man på att köra sträckan i 80km/h med de nya italienarna?

Homann
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Nej inte inom planerad (överblickbar) tid.

Det är JVS (Järnvägsstyrelsen) som har det sista ordet i denna fråga. Om man idag skall höja hastigheten krävs det någon form av ATC-system på banan där man kör över 60 km/h.

Ett dylikt system skulle bli orimligt dyrt att införa i förhållande till den reducerade körkostnaden.
Tänk på att hela vagnparken måste i så fall utrustas med detta system eftersom man inte har vagnar avsedda för någon speciell bana.

I övrigt ha ett Gott nytt år!

/JAgr
Homann

Inlägg av Homann »

JAgr skrev:Nej inte inom planerad (överblickbar) tid.

Det är JVS (Järnvägsstyrelsen) som har det sista ordet i denna fråga. Om man idag skall höja hastigheten krävs det någon form av ATC-system på banan där man kör över 60 km/h.
ATC? Det låter som överkurs. På banverkes spår går det bra utan ATC i alla fall.

Signalreglering (a la linjeblockering) trodde jag skulle räcka för 80 km/h? Det finns ju gott om jvgar som saknar tom detta i Sverige.

Om man skall bygga ut nätet med spårvgan i Gbg, så måste man ändå upp i dessa hastigheter. Lika bra att börja nu, så man kan köra M32 (endast) på Angeredsbanan. Linjeblockering och ev någon "kör-inte-mot-stopp-automatik" räcker långt. Eller man kanske vill satsa på de otrooooligt mycket snabbare pendeltågen...

Finns det enkla säkerhetssystem för spårvagnar som man kan importera?

Homann
Skriv svar