Trafikförändringar T27: Ekerö och Mariehäll kan få nattrafik, men inte NDS

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus

Trafikförändringar T27: Ekerö och Mariehäll kan få nattrafik, men inte NDS

Inlägg av Enceladus »

Här är förändringarna som SL föreslår för 2027
Mitt i skrev:Solna
  • Linje 6 förlängs till Solna centrum.
  • Ändringar även för linjerna 113, 501, 505, 506 och 512 för att förbättra kapaciteten.
Söderort
  • Linje 144 tar över linje 142:s sträcka Älvsjö–Telefonplan.
  • Linje 147 förlängs Hökmossen–Älvsjö och tar över 144:s tidigare sträcka till Fruängen.
  • Linje 163 tar över 144:s sträcka Älvsjö–Juliaborg.
Tvärförbindelser
  • Linje 605 förlängs Danderyds sjukhus–Sundbyberg.
  • Linje 840 får fler avgångar och rakare sträckning i Handen.
  • Linje 803 börjar köra hela dagen på vardagar och helger, för fler resmöjligheter mellan Tyresö och söderort.
Dynamisk trafik
  • Linje 688 får utökad bokningsbar trafik på Rindö och Skarpö (cirka 05.30–23.30).
Nattrafik
  • Fler avgångar på Ekerö.
  • Fler natturer på linje 496 (Centralen–Västra Orminge).
  • Natttrafik alla dagar i Annedal/Mariehäll via linje 196 samt helgnätter via linje 112.
Övrigt
  • Svinninge (Österåker) får trafik via linje 698.
  • Linje 190 (Hornstull–Farsta strand) förlängs till Centralen nattetid.
Det är väldigt få förslag, men de förslag som finns är mycket välkomna. Jag har länge påtalat vikten av nattrafik till Ekerö och Mariehäll. En förlängning av linje 147 till Älvsjö innebär att linje 144:s tidigare sträcka får dubbelriktad nattrafik, vilket är rimligt med tanke på pendeltågens utökade trafik. Jag antar att nya linje 144 mellan Gullmarsplan och Telefonplan får samma nattrafik som linje 142. Däremot förblir NDS utan nattrafik. Det är förstås beklagligt. Linje 291 går ju nära:
Enceladus skrev: onsdag 21 april 2021 0:22 De boende börjar tröttna på avsaknaden av nattrafik. Trafikpopulismen innebär ju att nya linjer inte får nattrafik. I det här fallet är situationen extra ironisk då linje 291 mellan Cityterminalen och Gåshaga på Lidingö enkelt skulle kunna dras om från Lidingövägen till Bobergsgatan. Eftersom Värtavägen har avbrottsfri trafik med linjerna 1 och 91 behövs inte nattrafik på den närliggande Lidingövägen. Vidare har linjerna 6 och 291 samma restid mellan Ropsten och Stadion enligt SL:s reseplanerare.

Om SL befarar för hög beläggning så är det ju bara att förlänga linje 293. Med tunnelbana hade detta problem inte funnits...
Länk till SL:s pressmeddelande: Tidtabellsplanering för 2027 på remiss
SL skrev:En del större förändringar föreslås i busstrafiken medan inga förändringar alls görs inom spårtrafiken.

[...]

Det är inom busstrafiken som de största förändringarna är föreslagna att göras.
Tyvärr nämns inte föreslagna förändringar i sjötrafiken. Exempelvis har det redan utlovats att Nova ska köra i skärgården. Jag hoppas att SL-biljetten gäller...
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: Trafikförändringar T27: Ekerö och Mariehäll kan få nattrafik, men inte NDS

Inlägg av ADDE »

Det där med Nova döljer de, kanske för att det har med WÅAB med att göra, kanske för att det inte är så populärt bland sjöfararna i skärgården.

Jag vill gärna veta mer kring paketlösningen runt Älvsjö... Jag verkar inte ha hela bilden framför mig kring vilka busslinjer som ska köra vart exakt. t.ex. Juliaborg trafikeras redan av 163.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: fredag 27 februari 2026 13:05 Jag vill gärna veta mer kring paketlösningen runt Älvsjö... Jag verkar inte ha hela bilden framför mig kring vilka busslinjer som ska köra vart exakt. t.ex. Juliaborg trafikeras redan av 163.
Jag tolkar det som att linje 163 flyttas från Örby till Örby slott mellan Älvsjö och Juliaborg. I så fall kanske linje 144 flyttas från Örby slott till Örby. Det skulle ge hela Örby tillgång till nattrafik, givet att linje 144 får samma nattrafik som linje 142. Dessutom blir det en naturligare sträcka i Älvsjö istället för en skaftkörning.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: fredag 27 februari 2026 13:12
ADDE skrev: fredag 27 februari 2026 13:05 Jag vill gärna veta mer kring paketlösningen runt Älvsjö... Jag verkar inte ha hela bilden framför mig kring vilka busslinjer som ska köra vart exakt. t.ex. Juliaborg trafikeras redan av 163.
Jag tolkar det som att linje 163 flyttas från Örby till Örby slott mellan Älvsjö och Juliaborg. I så fall kanske linje 144 flyttas från Örby slott till Örby. Det skulle ge hela Örby tillgång till nattrafik, givet att linje 144 får samma nattrafik som linje 142. Dessutom blir det en naturligare sträcka i Älvsjö istället för en skaftkörning.
Jo, jag tolkade ungefär densamma. Tycker denna "nya" 144 borde heta 142, dvs. Det är 144 som läggs ner och 142 som förlängs till Gullmarsplan via Örby och 163 läggs om till att gå via Örby slott.

Ett stort lyft för mig är att 803 går hela dagarna, alla dagar i veckan! Då blir det enklare att nå pendeln från där jag bor nu. :D

Även linje 6 till Solna centrum fyller nu en lucka som uppstod när 67 kortades av för några år sedan...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: fredag 27 februari 2026 13:18 Jo, jag tolkade ungefär densamma. Tycker denna "nya" 144 borde heta 142, dvs. Det är 144 som läggs ner och 142 som förlängs till Gullmarsplan via Örby och 163 läggs om till att gå via Örby slott.
Ja, det verkar vara flera som tycker så:
Andreas Ulvebring skrev:Tycker 144 är den som läggs ner och 142 förlängs till Gullmarsplan, inte tvärtom. 144 ändras så pass mycket att man knappt skulle kalla det för en o samma busslinje längre.
Min bedömning är ändå att linje 144 har ett starkare varumärke än linje 142. Den förstnämnda är en av Stockholms 20 tyngsta busslinjer. Detta reflekteras i trafikutbudet - linje 144 har kvartstrafik mellan Gullmarsplan och Älvsjö under hela trafikdygnet. Det skulle vara ett enormt lyft för linje 142 att få samma utbud.

Linje 144 har dock ingen nattrafik, utan ersätts av linjerna 791, 794 och 796. Förmodligen förändras denna trafik när pendeltågen får utökade trafikeringstider. Det mest troliga alternativet är att linje 144 får dubbelriktad halvtimmestrafik. I så fall kan linje 144 tas över av linjerna 142 och 147 som har samma nattrafik.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: fredag 27 februari 2026 13:18 Även linje 6 till Solna centrum fyller nu en lucka som uppstod när 67 kortades av för några år sedan...
SL vill utöka busstrafiken från Solna till KS
Mitt i skrev:
  • Linje 6, Ropsten-Karolinska institutet, förlängs till busstorget vid Solna C via Solnavägen, Sundbybergsvägen och Huvudstagatan med hållplatserna Industrivägen, Klippgatan, Huvudsta torg och Solna centrum.
  • Linje 122, Spånga station–Karolinska institutet, får utökad trafik från 05.45 på morgonen till 22 på kvällen + fler bussar i rusning.
  • Linje 113, Blackebergs gård–Solna centrum förlängs från Solna C till Karolinska sjukhuset via Frösundaleden och Solnavägen.
Även linje 507 drogs in - SL säger att den hade färre än tio resenärer per avgång utanför linje 122:s trafikeringstid. Nu får linje 122 utökade trafikeringstider.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: fredag 27 februari 2026 14:02
ADDE skrev: fredag 27 februari 2026 13:18 Jo, jag tolkade ungefär densamma. Tycker denna "nya" 144 borde heta 142, dvs. Det är 144 som läggs ner och 142 som förlängs till Gullmarsplan via Örby och 163 läggs om till att gå via Örby slott.
Ja, det verkar vara flera som tycker så:
Andreas Ulvebring skrev:Tycker 144 är den som läggs ner och 142 förlängs till Gullmarsplan, inte tvärtom. 144 ändras så pass mycket att man knappt skulle kalla det för en o samma busslinje längre.
Min bedömning är ändå att linje 144 har ett starkare varumärke än linje 142. Den förstnämnda är en av Stockholms 20 tyngsta busslinjer. Detta reflekteras i trafikutbudet - linje 144 har kvartstrafik mellan Gullmarsplan och Älvsjö under hela trafikdygnet. Det skulle vara ett enormt lyft för linje 142 att få samma utbud.

Linje 144 har dock ingen nattrafik, utan ersätts av linjerna 791, 794 och 796. Förmodligen förändras denna trafik när pendeltågen får utökade trafikeringstider. Det mest troliga alternativet är att linje 144 får dubbelriktad halvtimmestrafik. I så fall kan linje 144 tas över av linjerna 142 och 147 som har samma nattrafik.
Jag är samma person som du citerade på Facebook, Andreas Ulvebring. ;)
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 27 februari 2026 10:58 Det är väldigt få förslag, men de förslag som finns är mycket välkomna. Jag har länge påtalat vikten av nattrafik till Ekerö och Mariehäll.
Här är alla föreslagna bussförändringar som påverkar Danderyd
Mitt i skrev:176: Mörby station – Stenhamra

Under våren och hösten får linjen en extra sen avgång från Mörby station till Stenhamra som avgår cirka klockan 00.10.

[...]

177: Mörby station – Skärvik

Under våren och hösten får linjen en extra sen avgång från Mörby station till Skärvik som avgår cirka klockan 00.30.
Stombusstrafiken till Ekerö förlängs med en halvtimme, vilket är fullt rimligt. Det är kanske till och med bättre än att införa några enstaka avgångar på linje 396.
Enceladus skrev: fredag 27 februari 2026 14:02 Min bedömning är ändå att linje 144 har ett starkare varumärke än linje 142. Den förstnämnda är en av Stockholms 20 tyngsta busslinjer. Detta reflekteras i trafikutbudet - linje 144 har kvartstrafik mellan Gullmarsplan och Älvsjö under hela trafikdygnet. Det skulle vara ett enormt lyft för linje 142 att få samma utbud.

Det kan noteras att linje 144 får utökad nattrafik redan i augusti, vilket kan tänkas ytterligare förstärka linjens varumärke. Linje 794 börjar då trafikera Glömsta!
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: fredag 27 februari 2026 13:18
Enceladus skrev: fredag 27 februari 2026 13:12 Jag tolkar det som att linje 163 flyttas från Örby till Örby slott mellan Älvsjö och Juliaborg. I så fall kanske linje 144 flyttas från Örby slott till Örby. Det skulle ge hela Örby tillgång till nattrafik, givet att linje 144 får samma nattrafik som linje 142. Dessutom blir det en naturligare sträcka i Älvsjö istället för en skaftkörning.
Jo, jag tolkade ungefär densamma. Tycker denna "nya" 144 borde heta 142, dvs. Det är 144 som läggs ner och 142 som förlängs till Gullmarsplan via Örby och 163 läggs om till att gå via Örby slott.
Buss 142 försvinner när busslinjer stuvas om
Mitt i skrev:Eftersom buss 144 har fler ledbussar än buss 142 kommer förändringen att minska trängseln på sträckan Älvsjö-Telefonplan, menar SL. Dessutom får sträckan tätare trafik och man kommer att kunna fortsätta ända till Gullmarsplan utan byten.

[...]

Förslaget för sträckan Älvsjö-Telefonplan ingår i "Paketlösning söderort", som berör busslinjerna 142, 144, 147 och 163 (se faktaruta). Syftet är att stärka kapaciteten på sträckor med hög belastning, skapa bättre tvärförbindelser och ge möjlighet till fler bytesfria resor.

Går förslaget igenom kommer man till exempel att kunna resa utan byten mellan Hägerstensåsen och Älvsjö med buss 147, mellan Örby och Gullmarsplan med buss 144 och mellan Långsjö/Herrängen och Liljeholmen med buss 147.
Denna artikel bekräftar våra tolkningar. Jag tror att detta kan bli ett jättestort lyft. Turtätheten är avgörande för tvärförbindelser, och nu blir det minst kvartstrafik.
Enceladus skrev: tisdag 03 mars 2026 14:51 Stombusstrafiken till Ekerö förlängs med en halvtimme, vilket är fullt rimligt. Det är kanske till och med bättre än att införa några enstaka avgångar på linje 396.
Fler nattbussar i SL:s förslag
Mitt i skrev:Nästa år kan det bli ytterligare en sen buss förbi Jungfrusund. I SL:s förslag på trafikförändringar inför tidtabellsskiftet i december 2026 kommer den första avgången på nattbusslinjen 396 starta i Ekerö centrum innan den går vidare upp till Skärvik, Träkvista och Brommaplan.

Blir det verklighet så kommer bussen passera Jungfrusund cirka klockan 00.35 för att vara i Tappström vid klockan 00.48.

[...]

Sena avgångar förbi Jungfrusund har efterfrågats av många. Tidigare i vinter stod det klart att den nya busslinjen 340, som går mellan Ekerö centrum, Träkvista, Sandudden, Jungfrusund och Stenhamra, kommer få fler kvällsturer. Detta efter att Ekerö kommun och flera av de med verksamheter vid Jungfrusunds marina legat på SL att genomföra ändringen.
Den första avgången på linje 396 från Skärvik till Brommaplan startar istället i Ekerö centrum. Därmed får Ekerös nya målpunkt Jungfrusund bättre nattrafik.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Här är hela trafikförändringsremissen: https://www.regionstockholm.se/demokrat ... 72f9366104

Mälartåg får fler avgångar, företrädesvis mellan Eskilstuna och Uppsala. Sjötrafikens trafikförändringar är försumbara. Busstrafiken förändras däremot radikalt.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 03 mars 2026 19:35 https://www.battrestadsdel.se/hagersten ... Sbm0itAG2A

Om linje 133 till Ekensberg.
Linje 133 nämns inte alls i årets trafikförändringsremiss. Därmed blir det ingen förbättring under lågtrafik:
Bättre stadsdel skrev:– När den går var trettionde minut är det alldeles för sällan. Var femtonde minut hade känts mer rimligt, säger hon.

[...]

– När bussen går var tionde minut fungerar det okej, men det är ofta väldigt trångt. Det hade gärna fått vara längre bussar så att alla får plats. När det är var 20:e och 30:e minut är det alldeles för långt emellan, säger Josefine.

[...]

Samtidigt framhåller han att resandet på linje 133 har ökat igen de senaste åren. Därför planeras nu en förstärkning inför 2026, med tätare turer i rusningstid och fler avgångar på vardagar. Totalt ska trafiken utökas med 24 turer per dag, och under högtrafik ska bussen gå var 7,5 minut, med målet att minska trängseln och göra resorna mer pålitliga.
Senast redigerad av Enceladus den lördag 07 mars 2026 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: lördag 07 mars 2026 13:33
twr skrev: tisdag 03 mars 2026 19:35 https://www.battrestadsdel.se/hagersten ... Sbm0itAG2A

Om linje 133 till Ekensberg.
Linje 133 nämns inte alls i årets trafikförändringsremiss.
Nej, men jag tyckte den här artikeln om missnöje med dess utbud kunde passa här. Hellre än att starta en helt ny tråd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Några funderingar:
Trafikförvaltningen skrev:Linje 112 Spånga station – Alvik
Linjen föreslås få en ny avgång från Spånga till Alvik ca. kl. 05 i syfte att möta resandeefterfrågan samt så föreslås linjen utökas med nattrafik under natt mot lör-, sön- och helgdag. Linjen föreslås trafikeras i hela sin sträckning i timmestrafik mellan ca kl. 01 och 05 och kommer då att trafikförsörja områdena Mariehäll och Annedal med nattrafik under helgnätter.

[...]

Linje 196 Stockholm C – Sundbybergs torg – Hjulsta
Linjen föreslås få ny sträckning via Bällstavägen och Ulvsundavägen. Områdena Mariehäll och Annedal har vuxit befolkningsmässigt och har omfattande resande dagtid, idag behöver dock resenärer till dessa områden oftast gå ca 20–25 min från närmaste station eller busshållplats vid resor från innerstaden efter midnatt. Med den nya sträckningen får områdena kollektivtrafikförsörjning även på vardagsnätter. Nya hållplatser som kommer att trafikeras är Askängsbacken, Mariehäll, Mariehällskyrkan. Den föreslagna linjesträckningen medför att hållplatserna Marabouparken och Ekbacken ej längre trafikeras, vilket medför att boende i Duvbo villaområde får något längre att gå från andra hållplatser som trafikeras, framför allt hållplats Duvbo och Duvkullavägen samt tidig natt även hållplats Vegagatan och Eliegatan.
Jättebra att Mariehäll äntligen får nattrafik. Men Mälarbanan har begränsad nattrafik. I nuläget går linje 112 lika länge som pendeltågen. Annars är Spånga en ganska dålig bytespunkt, och Sundbyberg med tunnelbana ligger inte långt bort. På vardagsnätter dras linje 196 via Mariehäll. Det är bra. Duvbo har linje 595.
Trafikförvaltningen skrev:Linje 147 Liljeholmen – Hökmossen
Linje 147 föreslås förlängas från dagens ändhållplats Hökmossen till Älvsjö och vidare till Fruängen. Linjen bibehåller dagens turtäthet mellan Liljeholmen och Älvsjö, som en anpassning till resandeefterfrågan på sträckan Fruängen-Älvsjö föreslås varannan avgång vända vid Älvsjö station.
Är det inte bättre att istället låta linje 147 fortsätta mot Högdalen via linje 143? Då får även Vantör en direktförbindelse med Liljeholmen, och resandet är högre.
Trafikförvaltningen skrev:Linje 496 Stockholm C–Västra Orminge
I syfte att förbättra tillgängligheten nattetid föreslås linjen få utökad trafik till regelbunden turtäthet på 60 minuter.
Linje 474 mot Gustavsberg har en lång lucka på helgnätter. Sista turen går 3:39 och första turen går 6:03. Innan dess är det kvartstrafik. Har SL missat detta?
Trafikförvaltningen skrev:Linje 605 Danderyds sjukhus - Gribbylund
Linjen föreslås förlängas från Danderyds sjukhus via Enköpingsvägen till centrala Sundbyberg. Med förlängningen skapas en ny tvärförbindelse och koppling mellan Täby/Nordostsektorn och Sundbyberg. Linjen föreslås trafikera följande hållplatser längs den nya sträckningen: Mörbylund, Bergshamra bro, Ritorp, Bagartorp, Råstahem, Råsta, Sundbypark södra, Gesällvägen, Örsvängen, Lötsjön, Eliegatan, Vegagatan, Sundbybergs skola, Stationsgatan och Sundbybergs station.
Intressant med en tvärförbindelse mellan Sundbyberg och Nordost. Dock knappast den första. Kan det bli bättre framkomlighet när den inte går via Solna C?
Trafikförvaltningen skrev:Linje 791 Stockholm C - Södertälje centrum
I syfte att förbättra tillgängligheten nattetid då pendeltågen inte går föreslås linjen trafikeras via Älvsjö station i båda riktningar. Linjen trafikerar med förslaget tre nya hållplatser i vardera riktningen: Toffelbacken, Prästgårdsgärdet och Älvsjö station.
Varför stannar inte linje 803 vid Toffelbacken? Tydligen finns det plats för fler bussar. När linje 144 försvinner kan det ju vara bra att kompensera med linje 803.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: lördag 07 mars 2026 18:23 Jättebra att Mariehäll äntligen får nattrafik. Men Mälarbanan har begränsad nattrafik. I nuläget går linje 112 lika länge som pendeltågen. Annars är Spånga en ganska dålig bytespunkt, och Sundbyberg med tunnelbana ligger inte långt bort. På vardagsnätter dras linje 196 via Mariehäll. Det är bra. Duvbo har linje 595.
Här kan det bli nattrafik på helgerna
Mitt i skrev:Buss 112 föreslås trafikera Mariehäll och Annedal under helgnätter. Bussen är tänkt att gå i timmestrafik mellan Alvik och Spånga station och då passera Mariehäll och Annedal.
SL vill införa en ny så kallad expressbusslinje mellan Vällingby och Hagaplan via Bällstavägen. Borde denna linje få nattrafik om stackars Mälarbanan blir utan?
Skriv svar