Nya tunnelbanelinjer i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Nya tunnelbanelinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 05 mars 2026 0:07 Å andra sidan, eftersom det ibland är viktigt att Stockholm skall få spela med de stora grabbarna, varför inte bara kalla tunnelbanelinjerna för M1, M2, M3 osv. Enkelt. Regionaltåg, pendeltåg och lokalbanor samordnas i hela Mälardalen till S-tåg, och så får vanliga numeriska linjenummer tillhöra spårvägs, och busstrafiken.
Visst, bara linjenumren inte ligger huller om buller. Även om tunnelbanan och innerstadsbussarna ursprungligen var spårvägar så tänker ingen på det idag. Tuben öppnade den 1 oktober 1950 och Dagen H ägde rum den 3 september 1967. SL kan inte behålla de historiska linjenumren för evigt. Inget varar för evigt!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kantorn svamlar:

T1 tåg mot Barkarby resp Hagsätra (oavsett avgångsstation)
T2 tåg mot Hjulsta resp Nacka (se ovan)
T3 Tåg mot Norsborg resp Ropsten
T4 Tåg mot Hjulsta resp Mörby Centrum
T5 Tåg mot Farsta resp Hässelby(-grenen)
T6 Tåg mot Skarpnäck resp Arenastaden
T8 Fridhemsplan-Älvsjö

S7 Djurgårdslinjen
S10 Sickla-Solna
S11 Sickla-Helenelund
S12 Nockebybanan
S21 Lidingöbanan

J1 tåg mot Bålsta resp Västerhaninge
J2 tåg mot Kallhäll/Kungsängen resp Nynäshamn
J3 tåg mot Märsta resp Södertälje
J4 tåg mot Tumba resp Uppsala
J5 T-centralen-Kårsta
J6 T-centralen-Österskär
J7 T-centralen-Näsbypark
J8 Slussen-Saltsjöbaden
J9 Slussen-Solsidan

F för färjelinjer

Inget prefix för bussar.

Genomgående och konsekvent användande av prefix för de olika trafikslagen.

(Jag vet att jag är nostalgisk vad gäller spårvägens nummer, men de är nog mer djupt rotade än många andra nummer...)
Senast redigerad av Kantorn den torsdag 05 mars 2026 14:53, redigerad totalt 1 gånger.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Men Kantorn då, ska han lägga ner Lindholmen - Kårsta? Det går ju inte!
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev: torsdag 05 mars 2026 14:29 Men Kantorn då, ska han lägga ner Lindholmen - Kårsta? Det går ju inte!
Mittåt! Korrigerat.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev: torsdag 05 mars 2026 14:56
Kristofer skrev: torsdag 05 mars 2026 14:29 Men Kantorn då, ska han lägga ner Lindholmen - Kårsta? Det går ju inte!
Mittåt! Korrigerat.
Du måste spara ett nummer för Roslagsbanan till Arlanda också! Och Gnestapendeln saknas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
GBerglund
Kontakt:

Inlägg av GBerglund »

Vad jag tycker är inkonsekvent är att när man så tydligt annonserar med nummer och destination på plattformsskyltarna sedan de kom upp på 1990-talet borde ju fordonen också skyltas med det. Blir det bättre av det inte finns där? Särskilt som det ju inte är en arbetsmiljöfråga slå knogarna i några vevar längre.

Att London inte har linjenummer kommer ju från de tydliga kopplingen till ursprunget i järnvägen sedan 1863, och de egennamn som banorna fått under tids gång och utbyggnad. Att som turist navigera i London är ju påfallande enkelt trots det, inte så mycket på att linjenummer saknas utan på den exemplariska skyltningen som likt IKEA:s gångar har skyltar i nästan varje liten 90-grads sväng och kartor på plattformsväggarna så man snabbt kan räkna ut sin station och köns sig trygg i att ta rätt tåg.

I ett av de många dokument från Trafikförvaltningen som jag ögnade vid ett tillfälle nämndes i stil med att “alla fordon i SL-trafiken skall skyltas med linjenummer och destination” och jag såg då inget undantag för tunnelbanans fordon eller för vart del pendeltågen heller. Men det kanske fanns i något finstilt?

Att London inte har linjenummer kommer ju från de tydliga kopplingen till ursprunget i järnvägen sedan 1863, och de egennamn som banorna både fått och även modifierats under tids gång. Att som turist navigera i London är ju påfallande enkelt trots det, inte så mycket på att linjenummer saknas utan på den exemplariska skyltningen som likt IKEA:s gångar har skyltar i nästan varje liten 90-grads sväng och kartor på plattformsväggarna så man snabbt kan räkna ut sin station och köns sig trygg i att ta rätt tåg.

Sedan har det ju blivit en dubbeltydlighet med både färger “linjer” och de tidigare linjerna. Det är väl mest anglifiering av “Line”, och borde ju vara “bana” men låter kanske inte så bra marknadsmässigt. Då krockar med “linjenummer” också. Att titta på den tyskspråkiga eller mer europeiska världen för inspiration har tynat bort.

Min spekulation att linjenumren tagits bort är mer designfråga för fordonen, ser bäst ut helt enkelt tyckte någon! Kanske kom det till med C20. Men jag frågade projektledaren för designen av C30-fordonen vid ett föredrag, de hade överhuvudtaget inget med det att göra och tyckte det var en bra fråga. Invändigt sitter ju fina skärmar med linjenummer och destination numera.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det var väl helt enkelt så att SL ett tag inte ville ha publika linjenummer i tunnelbanan. Att de blev kvar då var väl främst tekniska begränsningar, det gick inte enkelt att ändra i skyltsystemet. Men för ett par år sedan så reformerade man ju linjenummersystemet och införde linjenummer på pendeltågen, som ju tidigare inte haft några publika nummer. Då hade man väl den tekniska begränsningen att C20-vagnarnas skyltsystem inte var så lätta att ändra på, det var ju trots allt ett gammalt system från mitten av 90-talet. Sen rann det väl som vanligt ut i sanden när C30 skulle specas, varje avdelning på SL kan väl inte hålla reda på informella regler och vad som gäller just nu.

Att SL har hårdpromotat färger som linjenummer, men i stället använt färgerna för att illustrera bansystem, har ju inte förbättrat förvirringsunderlaget. Och på så sätt är väl tunnelbanan i Stockholm unikt, att man refererar bansystemen som linjer, men inte riktigt ändå. Som en följd av detta så blandade man ett kort tag in färgen gul i ekvationen, för den unika blindtarmen mellan Odenplan och Hagalund, som ju skulle bli tunnelbana 4, men att man sedan bestämde att den skulle kopplas ihop med "den gröna linjen" och ett tag skulle blanda gult och grönt på "den gröna linjen" osv. Rörigt, javisst. Till slut fattade man detta och inkorpererade denna blindtarm in i det bansystem som SL väljer att just nu använda den gröna färgen på. Att blindtarmen sedan endast fick gå till Dalvägen i stället för hela vägen till nationalarenan, det fick man på köpet pga den extremt höga prislappen.

Nu fick ju nya tunnelbana 4 färgen gul, även om den bara blev en av världens dyraste leksakstunnelbanor.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
bjorn.lovdahl
Kontakt:

Inlägg av bjorn.lovdahl »

Nog har Pendeltågen haft publika linjenummer betydligt mer än ett par år, åtminstone 10 år men säkert en bra tid ytterligare
/Björn
VästSverige

Inlägg av VästSverige »

bjorn.lovdahl skrev: söndag 08 mars 2026 20:58 Nog har Pendeltågen haft publika linjenummer betydligt mer än ett par år, åtminstone 10 år men säkert en bra tid ytterligare
Det fanns väll linje 35-38?

35 Bålsta - Nynäshamn
36 Märsta - Södertälje
37 Södertälje - Gnesta
38 Uppsala - Älvsjö

Jag tror linje 38 var grön och de andra var rosa varför det var så vet jag inte.
toddetoddelito

Inlägg av toddetoddelito »

VästSverige skrev: måndag 09 mars 2026 4:50 Jag tror linje 38 var grön och de andra var rosa varför det var så vet jag inte.
Skall man tro denna prototyp som låg uppe från Sveriges Radios rapportering om spårkartans nya formgivning 2015, skulle linje J36, J37 och J38 alla vara gröna, medan J35 var ensam rosa.

Intressant att alla linjenummer har prefix också (J för pendeltåg, L för lokalbanor/spårvagn och T för tunnelbana), åtminstone på kartan.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

bjorn.lovdahl skrev: söndag 08 mars 2026 20:58 Nog har Pendeltågen haft publika linjenummer betydligt mer än ett par år, åtminstone 10 år men säkert en bra tid ytterligare
Ja, det infördes nån gång på 10-talet, men innan dess hade dom inte externt kommunicerade linjenummer, även om de naturligtvis fanns internt på SL, och möjligen på SJ, av rent administrativa skäl.

Men linjenummer fyller ingen funktion om man inte använder dem för vad de är till för.
Linjenummer är för att tala om vilken väg linjen går. Destination talar om riktningen. Så båda har en funktion men har olika stor betydelse beroende på hur stort nätet är.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
VästSverige

Inlägg av VästSverige »

Odd skrev: tisdag 10 mars 2026 9:45
Ja, det infördes nån gång på 10-talet, men innan dess hade dom inte externt kommunicerade linjenummer, även om de naturligtvis fanns internt på SL, och möjligen på SJ, av rent administrativa skäl.

Men linjenummer fyller ingen funktion om man inte använder dem för vad de är till för.
Linjenummer är för att tala om vilken väg linjen går. Destination talar om riktningen. Så båda har en funktion men har olika stor betydelse beroende på hur stort nätet är.
Jag tror det var 2014 linjenummerna testades om man ska utgå från den här tråden.

viewtopic.php?t=36951
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Linjenumren dök upp redan 2004:
viewtopic.php?p=37921
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev: torsdag 05 mars 2026 16:14
Kantorn skrev: torsdag 05 mars 2026 14:56
Mittåt! Korrigerat.
Du måste spara ett nummer för Roslagsbanan till Arlanda också! Och Gnestapendeln saknas.
Sant. Men grejen med mitt svammel är att visa på en lösning där det dröjer innan numrena tar slut. Och det kan få plats två siffror efter bokstaven.
Professionell tyckare
Skriv svar