Nya tunnelbanelinjer i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
VästSverige

Nya tunnelbanelinjer i Stockholm

Inlägg av VästSverige »

Det blir nya linjer i Stockholms Tunnelbana

Röda linjen 13,14, 23, 24

Gröna linjen 17,18, (27,28)

Blåa linjen 10,11,19, 29

Nya linjen 16

Källa:

https://www.instagram.com/p/DVOCynBjGNg ... JzNnR5cjNr
twr

Re: Nya tunnelbanelinjer i Stockholm

Inlägg av twr »

VästSverige skrev: tisdag 03 mars 2026 13:29 Det blir nya linjer i Stockholms Tunnelbana

Blåa linjen 10,11,19, 29

Nya linjen 16

Källa:

Just det, detta har jag beskrivit tidigare. Planen, så vitt jag vet, är:

Gröna linjen:

17 Skarpnäck - Hässelby strand, 5,5 min i högtrafik
18 Farsta strand - Åkeshov, 5,5 min i högtrafik
28 Gullmarsplan - Arenastaden, 11 min i högtrafik

Röda linjen:

13 Norsborg - Ropsten 13 min 20 sek i högtrafik
13 Sätra - Ropsten 13 min 20 sek i högtrafik
14 Fruängen - Ropsten 13 min 20 sek i högtrafik
23 Norsborg - Mörby centrum 13 min 20 sek i högtrafik
23 Sätra - Mörby centrum 13 min 20 sek i högtrafik
24 Fruängen - Mörby centrum 13 min 20 sek i högtrafik

Blå linjen:

19 Hagsätra - Hjulsta 5 min i högtrafik
20 Nacka - Barkarby 5 min i högtrafik

Gula linjen:

16 Fridhemsplan - Älvsjö 5 min i högtrafik (halvlånga tåg)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Det kräver dock att Roslagsbanan och Saltsjöbanan får nya nummer i 50-serien, vilket i sin tur innebär att busslinjer måste byta nummer.

Roslagsbanan (till en början Stockholms östra, därefter T-Centralen):

50 T-Centralen - Arlanda
51 T-Centralen - Kårsta (- Rimbo)
52 T-Centralen - Österskär
53 T-Centralen - Näsbypark

Saltsjöbanan:

58 Slussen - Saltsjöbaden
59 Igelboda - Solsidan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

SL:s linjenumrering är kanske redan världens krångligaste, och nu blir den ännu krångligare. Kan SL inte bara kopiera någon annan stads linjenumrering? En stor majoritet av alla stockholmare - för att inte tala om besökare - har ju ingen aning om att både innerstadsbussarna och tunnelbanan tidigare var spårvägar.

T.ex.: Bokstäver för pendeltåg, Mälartåg, Roslagsbanan och Saltsjöbanan. Siffror för tunnelbana, snabbspårväg, stadsspårväg och buss. Enligt given ordning.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Vad är det här för trafikplanering? Kommer de verkligen att införa en sådan komplicerad trafikering på Gröna- och Röda linjen och varför? Speciellt på röda. Vad är syftet med detta? Att eliminera byten mellan linjerna? Det känns onödigt komplicerat.

Nej, jag är inte en fan av de nya linjenumrerna. Det funkar redan bra som det är, tycker jag, eftersom det känns något logiskt med dagens upplägg.
twr

Inlägg av twr »

ADDE skrev: tisdag 03 mars 2026 16:20 Vad är det här för trafikplanering? Kommer de verkligen att införa en sådan komplicerad trafikering på Gröna- och Röda linjen och varför? Speciellt på röda. Vad är syftet med detta? Att eliminera byten mellan linjerna? Det känns onödigt komplicerat.

Nej, jag är inte en fan av de nya linjenumrerna. Det funkar redan bra som det är, tycker jag, eftersom det känns något logiskt med dagens upplägg.
Generellt handlar det om att så bra som möjligt möta prognosticerat behov med de tåg som redan är beställda, därav 5,5 istället för 5 etc.

För Blå är det inte komplicerat, bara tätare trafik än nu.

För Gröna handlar det som jag beskriver ovan att möta resandebehovet.

Det gäller även för Röda även om upplägget här också har fördelen att skapa fler bytesfria resor än nu. Problemet med att bara ha två korsande linjer som idag är att Norsborgsgrenen har så mycket större resande än Fruängsgrenen, vilket inte är oväntat när den är så mycket längre. Den avtalade lösningen från 2017 var att dubblera trafiken på den inre delen av Norsborgsgrenen genom att lägga till tåg till Fridhemsplan via den västliga tunnelbanan (linje 15). Prognoserna visade att linjen Fridhemsplan - Skärholmen skulle ha större resande än linjen till Älvsjö. Sedan var man oklok nog att spara bort länken Liljeholmen - Aspudden så att linjen inte blev möjlig att köra. Tillsammans med halverade plattformar gjorde det att FUT klarade sin budget men för regionen var det inte bra, dels för att över halva restidsnyttan med den nya tunnelbanan försvann, dels för att det tvingade fram en helt ny depå i Älvsjö som regionen och inte parterna betalar, dels för att det tvingar fram andra lösningar på Röda linjens kapacitet. Det är därför man nu föreslår denna trafikering där två tredjedelar av alla tåg går till Sätra. Konsekvensen är att Fruängsgrenen får klara sig med färre tåg än idag.

Förändringarna på Blå och Gröna genomförs i samband med utbyggnaderna, för Röda vet jag inte när man tänker sig att införa denna nya trafikering.

Vad gäller linjenumren är de ju i hög grad samma som idag, men när det blir fler linjer behövs fler nummer och därför behövs denna reform.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
VästSverige

Inlägg av VästSverige »

Enceladus skrev: tisdag 03 mars 2026 14:33 SL:s linjenumrering är kanske redan världens krångligaste, och nu blir den ännu krångligare. Kan SL inte bara kopiera någon annan stads linjenumrering? En stor majoritet av alla stockholmare - för att inte tala om besökare - har ju ingen aning om att både innerstadsbussarna och tunnelbanan tidigare var spårvägar.

T.ex.: Bokstäver för pendeltåg, Mälartåg, Roslagsbanan och Saltsjöbanan. Siffror för tunnelbana, snabbspårväg, stadsspårväg och buss. Enligt given ordning.
Tågen kan heta tillexempel J1 och så vidare.

SLs Expressbussar kan heta X1 och så vidare.

1-19 kan vara för tunnelbanan

20-39 kan vara för stombussar och spårvagnar

40-49 kan vara för tvärbanan.

50-899 Bussar.

900-999 Närtrafiken.

Jag tycker detta för linjer nummer blir bara för då påverkas bara linjerna 1-49 behöver byta nummer och man vet lättare vad för buss man åker med om det är expressbuss eller stombuss eller en vanlig buss.
VästSverige

Inlägg av VästSverige »

twr skrev: tisdag 03 mars 2026 13:46
VästSverige skrev: tisdag 03 mars 2026 13:29 Det blir nya linjer i Stockholms Tunnelbana

Blåa linjen 10,11,19, 29

Nya linjen 16

Källa:

Just det, detta har jag beskrivit tidigare. Planen, så vitt jag vet, är:

Gröna linjen:

Röda linjen:

Blå linjen:

Gula linjen:

Finns det en tunnelbanakarta med detta trafikupplägg eller vart hittade du den informationen? Men vad kommer hända med linje 10 och 11 tas dessa nummer över av någon annan linje?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: tisdag 03 mars 2026 16:20 Nej, jag är inte en fan av de nya linjenumrerna. Det funkar redan bra som det är, tycker jag, eftersom det känns något logiskt med dagens upplägg.
Nej, dagens linjenumrering är allt annat än logisk. Innerstadsbussar har linjenummer 1-6, 50-79 och 90-99. Däremellan finns all spårtrafik samt pendelbåtar som trafikerar hela regionen. Ingen utanför detta forum har någon aning om att nummer 1-6 avser gamla spårvägslinjer. Samma sak med Nockebybanan.
GBerglund
Kontakt:

Inlägg av GBerglund »

twr skrev: tisdag 03 mars 2026 13:46 Just det, detta har jag beskrivit tidigare. Planen, så vitt jag vet, är:

Gröna linjen:

Röda linjen:

Blå linjen:

Gula linjen:

Ja det ser intressant ut med de linjenumren. Kanske kan vi hoppas på att det börjar skyltas på tågen också. Finns det någon (bra) anledning till att T-banans tåg inte skyltar linjenummer längre? Det började ju försvinna på 1990-talet när det plåtades igen på Cx-vagnarna. Sedan fick C20 inte det heller av bara farten verkar det som. De elektroniska skyltarna bör ju kunna skylta det alldeles utmärkt.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det där tror jag inte ett dugg på. Det ser mer ut som nån mixning av gammalt och nytt.

Om jag också får gissa så får tunnelbana 3 behålla linje 10 och 11.

Tunnelbana 2 behåller 13 och 14.

Tunnelbana 1 använder linje 17 för Hässelby-Skarpnäck och linje 18 för Hässelby-Farsta.

Linje 19 blir numret på den nya, snart nedlagda, f d gulalinjen, men till en början med så kommer den bara gå Dalvägen-Karolinska under rusningstid, och Dalvägen - Gullmarsplan under övrig tid. Mellan Karolinska och Odenplan kommer folk hänvisas till ordinarie busstrafik eller till pendeltåg från Solna Station. Men den allra första tiden kommer man försöka att köra den under rusningstid men kommer snart att kapitulera för att trängseln på Västerort blir så hög och trägseln på Odenplan blir farlig, och man kommer att gråta i media och säga att "vi kunde väl aldrig fatta att det skulle bli så här".

Det tror jag är ett sannolikt scenario. Ledsen, men inga nya linjenummer.

Att tunnelbana 4 får linje 16 är väl rätt så troligt, om den nånsin kommer att starta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Jag tror inte heller att man ska tillskriva en utställningsskylt på Spårvägsmuseet alltför mycket trovärdighet. Jag gissar att Odd har rätt, kompletterat med en återkomst av linjerna 23 och 24, enligt det gamla mönstret
13 Ropsten - Sätra / Norsborg
14 Ropsten - Fruängen
23 Mörby centrum - Sätra / Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen

Alternativt att man låter TUB 2 få 13, 14, 15 och 16, vilket också skulle följa en logik. I så fall får man ge Gula linjen något annat nummer. Den borde passa i 30-serien, eftersom det är någon slags tvärbana. 35?
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
twr

Inlägg av twr »

Kristofer skrev: onsdag 04 mars 2026 9:46 Jag tror inte heller att man ska tillskriva en utställningsskylt på Spårvägsmuseet alltför mycket trovärdighet. Jag gissar att Odd har rätt, kompletterat med en återkomst av linjerna 23 och 24, enligt det gamla mönstret
14 Ropsten - Fruängen

Alternativt att man låter TUB 2 få 13, 14, 15 och 16, vilket också skulle följa en logik. I så fall får man ge Gula linjen något annat nummer. Den borde passa i 30-serien, eftersom det är någon slags tvärbana. 35?
Linje 15 var tänkt att vara linjen Fridhemsplan - Skärholmen, det är därför Fridhemsplan - Älvsjö är linje 16.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Kristofer skrev: onsdag 04 mars 2026 9:46 Jag tror inte heller att man ska tillskriva en utställningsskylt på Spårvägsmuseet alltför mycket trovärdighet. Jag gissar att Odd har rätt, kompletterat med en återkomst av linjerna 23 och 24, enligt det gamla mönstret
14 Ropsten - Fruängen

Är det inte dags att inse att Stockholm har förändrats enormt under de senaste 100 åren? Dagens linjenumrering bygger på de 21 gamla spårvägslinjerna. På den tiden dominerade innerstadslinjerna. Idag dominerar förortslinjerna. Ändå kvarstår den 100-åriga linjenumreringen. Finns det någon lika konservativ stad?

Självklart ska tunnelbanan ha de lägsta linjenumren, precis som i alla andra städer. De historiska spårvägslinjerna - inklusive deras busskonverteringar - får nya linjenummer baserade på dagens verklighet. 99 procent av alla resenärer har ingen aning om varför linjenumren ligger huller om buller!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev: onsdag 04 mars 2026 10:57 Självklart ska tunnelbanan ha de lägsta linjenumren, precis som i alla andra städer.
Rent nonsens. T.ex. så har London inga linjenummer alls och det skulle inte Stockholm behöva heller. I Amsterdam har metrolinjerna M50-M54 och spårvagnslinjerna lägre nummer. New York har väl i huvudsak bokstäver. Dessutom är det så att där man har nummer så betecknar de i regel banor och inte olika trafikeringsvarianter på samma bana, men i Stockholm har man valt färger i stället för nummer, åtminstone utåt. På tågen räcker det med destination.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Harald skrev: onsdag 04 mars 2026 11:37
Enceladus skrev: onsdag 04 mars 2026 10:57 Självklart ska tunnelbanan ha de lägsta linjenumren, precis som i alla andra städer.
Rent nonsens. T.ex. så har London inga linjenummer alls och det skulle inte Stockholm behöva heller. I Amsterdam har metrolinjerna M50-M54 och spårvagnslinjerna lägre nummer. New York har väl i huvudsak bokstäver. Dessutom är det så att där man har nummer så betecknar de i regel banor och inte olika trafikeringsvarianter på samma bana, men i Stockholm har man valt färger i stället för nummer, åtminstone utåt. På tågen räcker det med destination.
New York har ungefär samma system som Stockholm - färgen signalerar banan och siffran/bokstaven signalerar linjen. Att vissa städer har bokstäver istället för nummer - eller båda som i New York - är en smärre detalj. I Amsterdam har spårvägen fler resenärer än tunnelbanan, och linjenumreringen är förstås därefter.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Harald skrev: onsdag 04 mars 2026 11:37 På tågen räcker det med destination.
Ja, linjenumren som används vid tunnelbanan, Roslagsbanan och annan järnvägstrafik i Stockholmsområdet är ganska ointressanta för resenären - det är destinationen som är väsentlig. På tunnelbanan kan en viss linje ha olika slutstation under olika tider på dygnet, så linjebeteckningen i sig är inte särskilt informativ. För busslinjer som trafikerar ett verkligt nät, med bågar och noder, är det däremot informativt med linjenummer.

Men trafikföretag som kör järnvägstrafik har förmodligen nytta av linjenummer för sin interna administration.

Kanske skulle tunnelbanan återinföra tydliga destinationsbokstäver, som tidigare fanns på västra tunnelbanan? Bilden nedan visar ett Å-tåg (mot Åkeshov) som 1956 på Tranebergsbron stoppats av att sabotörer lagt ballaststenar på ena rälen:
Bild
Bild från Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens arkiv, Riksarkivet.
/Gunnar Ekeving
GBerglund
Kontakt:

Inlägg av GBerglund »

Harald skrev: onsdag 04 mars 2026 11:37 Rent nonsens. T.ex. så har London inga linjenummer alls och det skulle inte Stockholm behöva heller. I Amsterdam har metrolinjerna M50-M54 och spårvagnslinjerna lägre nummer. New York har väl i huvudsak bokstäver. Dessutom är det så att där man har nummer så betecknar de i regel banor och inte olika trafikeringsvarianter på samma bana, men i Stockholm har man valt färger i stället för nummer, åtminstone utåt. På tågen räcker det med destination.
Ja, för de insatta Stockholmarna är det ju alls inga problem, vi vet ju varenda vändmöjlighet i hela systemet och var de ligger. Men skulle information bli otydligare om tågen faktiskt skyltades med de linjer som redan nu används både på kartor och plattformsskyltarna? Bussar, båtar och numera lokalbanor har ju linjenummer i krukorna. Ett nummer är så mycket lättare att hänvisa till och uppfatta än en text.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ett nummer räcker inte eftersom man måste informera om riktning också. Alltså måste man ange destinationen och då behövs inte numret. På vad sätt är upplysningen "Tag linje 18 mot Farsta" bättre än "Tag tåg mot Farsta"?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Å andra sidan, eftersom det ibland är viktigt att Stockholm skall få spela med de stora grabbarna, varför inte bara kalla tunnelbanelinjerna för M1, M2, M3 osv. Enkelt. Regionaltåg, pendeltåg och lokalbanor samordnas i hela Mälardalen till S-tåg, och så får vanliga numeriska linjenummer tillhöra spårvägs, och busstrafiken.

Tadaa....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar