Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Sio

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Sio »

Joakim W skrev: lördag 06 december 2025 20:33 900 anställda, och ingen av de framför ett fordon fyllt med resenärer? Vad gör de där inne?
De ska väl syssla med planering, upphandlingar och uppföljning av leveranser enligt kontrakt. Men hade man gjort saker själv hade de två sista posterna förstås inte behövts.
Mr_C14

Inlägg av Mr_C14 »

Lite oroande att det på sistone har varit vagnbrist på Tvärbanan, även när man har "tillräckligt" med vagnar för att driva hela Kistagrenen. Kanske är det en signal för SL (eller TF?) att göra som GS planerar att göra med M32 och ersätta A35 tidigt?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: måndag 17 november 2025 11:36
Enceladus skrev: onsdag 17 september 2025 11:11 Mycket pekar på att Tvärbanans Kistagren i slutändan öppnar senare än Spårvägsplaner i Uppsala och blir dyrare än Västlig tunnelbana. Är någon förvånad?
Spårvägsutbyggnad i Stocholm för en miljard per kilometer
Bussmagasinet skrev:När det dåvarande landstingsfullmäktige klubbade utbyggnaden i december 2016 fastställdes den totala budgeten till 4 937 miljoner kronor. I februari 2022 utökades budgeten till 6 546 miljoner. Sommaren 2024 utökades budgeten på nytt till 8 108 miljoner kronor.

Nu föreslår SL att politikerna ska utöka budgeten ytterligare, till 9 338 miljoner kronor för den cirka åtta kilometer långs spårvägssträckan. Siktet är inställt på trafikstart mot slutet av 2029.
FUT skulle kunna bygga tunnelbana för pengarna. Dessutom sker Kistagrenens körning på sikt. Befintlig Tvärbana har optiska signaler. FUT skippar även det!

De optiska signalerna och Atc kommer senare när det smällt några gånger.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Mr_C14 skrev: tisdag 09 december 2025 18:40 Lite oroande att det på sistone har varit vagnbrist på Tvärbanan, även när man har "tillräckligt" med vagnar för att driva hela Kistagrenen. Kanske är det en signal för SL (eller TF?) att göra som GS planerar att göra med M32 och ersätta A35 tidigt?
Det tycks som att Tvärbanan ligger på gränsen för att få vagnarna att räcka till; ganska ofta kan man på sl.se läsa att det körs enkelvagnar på grund av vagnbrist. I dag är det dock endast Lidingöbanan och Spårväg City som har vagnbrist; i synnerhet linje 7 "Trafiken på Spårväg City 7 är kraftigt reducerad på grund av vagnbrist. Endast en spårvagn går i trafik på linje 7, och avgår cirka var 45 minut. " skriver sl.se
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: onsdag 17 december 2025 16:09
Enceladus skrev: måndag 17 november 2025 11:36
Enceladus skrev: onsdag 17 september 2025 11:11 Mycket pekar på att Tvärbanans Kistagren i slutändan öppnar senare än Spårvägsplaner i Uppsala[och blir dyrare än Västlig tunnelbana. Är någon förvånad?
Spårvägsutbyggnad i Stocholm för en miljard per kilometer
Bussmagasinet skrev:När det dåvarande landstingsfullmäktige klubbade utbyggnaden i december 2016 fastställdes den totala budgeten till 4 937 miljoner kronor. I februari 2022 utökades budgeten till 6 546 miljoner. Sommaren 2024 utökades budgeten på nytt till 8 108 miljoner kronor.

Nu föreslår SL att politikerna ska utöka budgeten ytterligare, till 9 338 miljoner kronor för den cirka åtta kilometer långs spårvägssträckan. Siktet är inställt på trafikstart mot slutet av 2029.
FUT skulle kunna bygga tunnelbana för pengarna. Dessutom sker Kistagrenens körning på sikt. Befintlig Tvärbana har optiska signaler. FUT skippar även det!

De optiska signalerna och Atc kommer senare när det smällt några gånger.
Hr. Gädda ska inte fästa mycket avseende vid Enceladus-kollektivets äpplen och päron. Men hur var det nu hr. Gädda ställde frågan:
Hechtwagen skrev: tisdag 07 januari 2025 10:56 Behövs det ATC på Tvärbanan om man kunnat köra i princip utan i 25 år? Och varför behöver inte Nockebybanan en ickefungerande Atc?
Jag för min del tillåter mig tyvärr att tro att Regions Stockholms betalningsvilja för även ett signalsäkerhetssystem är hyfsat låg, efter ovanstående budgetexcesser.

Själva ämnet har vi ju tröskat, nästa till leda får jag säga:
viewtopic.php?p=399143#p399143
viewtopic.php?t=42074

daniel_s skrev: fredag 12 februari 2021 23:04 Jag vill nog i och för sig påstå att det är ställt bortom rimligt tvivel att SSS bl a genom veritabelt tjat i tidskriften "Modern stadstrafik" åtminstone bidragit till att signalsystemet på kistagrenen ströks på ett ganska sent stadium. Nästa stycke har jag däremot inte hunnit kolla upp alla fakta kring, så ni får se det som ett utkast!

Den inverkan som SSS haft får förstås beskrivas som enorm - det krävdes givetvis en hel del för att rubba det grundmurade förtroendet för den välrenommerade leverantör, som i åratal upprepade gånger getts fortsatt förtroende att utveckla signalsystemet vidare inte bara på Tvärbanans förlängning, utan även på den s k "befintliga Tvärbanan". Det var givetvis med stor besvikelse och förvåning i alla led, som detta förtroende plötsligt bröts efter succéartade framsteg i projektet.

Men nu får man hur som helst rätta in sig efter den nya ordningen! Ut med kulörta lyktor och in med gula skyltar, nu snart med extra lagom reflekterande beläggning! :D
AB SS representant var givetvis av annan uppfattning:
Stefan Widén skrev: lördag 29 februari 2020 11:29
dr Cassandra Nojdh skrev: Tilläggas kan att genom Spårvägssällskapets och AB SS fördärvliga inflytande "slipper" den kommande Kista-grenen det mesta av vad signaleri heter.
Jag vidhåller att genom nämnda organisationer har vi fått fokus på att bygga spårväg i stället för ett "hybridiskt" system som inte tar till vara på spårvägens fördelar och dessutom skapar en massa extrakostnader på system som inte alltid är nödvändiga. Kistagrenen får så vitt jag förstår det nya softpriosystemet. Jag förutsätter att man gått "all in" och ser till att man kan lägga alla växlar med det systemet . Även att påverka signaler i korsningar för att få en bra prioritet. Sen kan det finnas avsnitt där sikten är skymd och man behöver förstärka med en lokal signalanläggning. Men det är inget mot att man har ett komplett cactussytem och central växelomläggning.

Jag har inte sett vilka STHer som kommer att gälla men jag gissar att det inte är många sträckor där man kommer över 50 kmh, och då är det inga problem att föra spårvagn på spårvagnsmässiga grunder. Skulle man komma upp i 60 funkar det med på egen banvall som är inhängnad och därmed minskas risken för att personer springer ut på spåren.

Trafikförvaltningen har äntligen börjat få egen kompetens i hur man bygger spårväg och därmed kan man få ned kostnaden till nivåer som gäller generellt i världen.

Å bara för att TKO skrev ett inlägg postades inte mitt direkt och då kan vi även ta frågan om positionering.

Samtliga bussar (Möjligen med undantag från något nytt kontrakt där man på nya bussar inte monterat det) och Linje 7 har "BussPC" systemet som bygger på GPSpositionering. GBG har sitt motsvarande system. Ny pågår en process att förnya systemet men och vi får se vad man kommer fram till. Men genom att montera en enkel gpsantenn på vagnen kan man enkelt få ett system där TLC kan se var vagnarna finns. Runt 2009 höll vi på med experiment på museivagnarna men av olika skäl kom vi inte helt i mål med det.

Stefan
Så bra då! Softprio verkar vara ett Göteborgs-system: https://sao.stadsmiljo.goteborg.se/wp-c ... rblick.pdf
Och i Göteborg går det jättebra, har jag hört - inga olyckor och så?!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 19 december 2025 16:35 ...
Så bra då! Softprio verkar vara ett Göteborgs-system: https://sao.stadsmiljo.goteborg.se/wp-c ... rblick.pdf
Softprio är inget signalsäkerhetssystem.

Optiska signaler eller ej, det är inte det som är viktigt. Det viktiga är att det inte skall kunna ske kollisioner i skadliga hastigheter. När man sätter igång att fokusera på detta så kommer sannolikheten för att lyckats vara oerhört högre än om man siktar på ett system som skall klara allt.

Softprios fokus på att hantera och lösa ett problem, i stället för alla problem, är väl förmodligen en anledning till att det verkar fungera så bra.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev: fredag 19 december 2025 18:42
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 19 december 2025 16:35 ...
Softprio är inget signalsäkerhetssystem.

Optiska signaler eller ej, det är inte det som är viktigt. Det viktiga är att det inte skall kunna ske kollisioner i skadliga hastigheter. När man sätter igång att fokusera på detta så kommer sannolikheten för att lyckats vara oerhört högre än om man siktar på ett system som skall klara allt.

Softprios fokus på att hantera och lösa ett problem, i stället för alla problem, är väl förmodligen en anledning till att det verkar fungera så bra.
Säkert inte. Det har jag aldrig påstått heller. Det ska ju inte finnas något signalsäkerhetssystem på Kistagrenen. Vad softprio är kan den som läser min bifogade referens sätta sig in i själv.

F.ö. ska det inte inträffa kollisioner, vare sig i skadliga eller några andra hastigheter. System som ska "klara allt" har jag heller aldrig hört talas om. Det tror jag inte någon begär. Det räcker med ett signalsäkerhetssystem, optiskt eller ej, och ett tågskyddssystem.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
JohanB

Inlägg av JohanB »

Enligt ett nytt beslut i trafiknämnden ska tvärbanan gå hela vägen till Helenelund 2029, inte 2030 som SL gick ut med i september.
https://www.mitti.se/nyheter/nytt-beske ... bf24e67af2

Jag tror inte för en sekund att Trafikförvaltningen klarar att få denna bana klar tidigare/alls bara för att politiken "säger till". De har ju redan "sagt till" rätt många gånger, så att säga.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

JohanB skrev: lördag 20 december 2025 16:11
Enligt ett nytt beslut i trafiknämnden ska tvärbanan gå hela vägen till Helenelund 2029, inte 2030 som SL gick ut med i september.

Jag tror inte för en sekund att Trafikförvaltningen klarar att få denna bana klar tidigare/alls bara för att politiken "säger till". De har ju redan "sagt till" rätt många gånger, så att säga.
Ja, och så har "slöseriombudsmannen" hört av sig. Det var ett tag sedan senast, som herrn kanske minns.

Öppet spårvägsfientliga (sd) hakar på
Samuel Stephan (SD), ledamot i Trafiknämnden, är starkt kritisk till utvecklingen:

”Varje dag som bygget står stilla försvinner skattepengar, Kistagrenen är Socialdemokraternas nya Karolinska.”
Eftersom (sd) numera är den ledande kraften inom högerblocket är helt förväntat att de försöker göra partipolitik av detta, trots att det var annan majoritet i Regionen när projektet startade och man tog vanvettsbeslutet om totalentreprenad.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Tjaa , om viljan finns så är det väl inga problem att få banan färdig när man vill. Den byggs ju i ytläge och då,kan man ju bygga samtidigt längs hela sträckan. Stor skillnad mot tunnelsträckor.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Lennart Petersen skrev: söndag 21 december 2025 22:14

Tjaa , om viljan finns så är det väl inga problem att få banan färdig när man vill. Den byggs ju i ytläge och då,kan man ju bygga samtidigt längs hela sträckan. Stor skillnad mot tunnelsträckor.
Här handlar det ju mer om tro än om vetande. I vart fall funderar jag över turordningen, då sträckan Ursvik - Helenelund ska handlas upp först. Iofs. kan jag förstå att att det är en mer komplex entreprenad, med en längre byggproduktionstid. Men i mitt tycke är sträckan Bromma flygplats - Ursvik viktigare (eller åtminstone högre prioriterad), då ett flertal destinationer längs den sträckan idag helt saknar spårtrafik. Framför allt lider Ursvik av detta. Jag har alltså glidit i del i min uppfattning sedan senast: viewtopic.php?t=37669&start=760 men det bjuder jag på.

Alla större konstbyggnader, i form av broar och spårportar, längs den sträckan är ju också redan uppförda - som tidigare påpekats.
JohanB

Inlägg av JohanB »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 21 december 2025 23:10 Här handlar det ju mer om tro än om vetande. I vart fall funderar jag över turordningen, då sträckan Ursvik - Helenelund ska handlas upp först. Iofs. kan jag förstå att att det är en mer komplex entreprenad, med en längre byggproduktionstid. Men i mitt tycke är sträckan Bromma flygplats - Ursvik viktigare (eller åtminstone högre prioriterad), då ett flertal destinationer längs den sträckan idag helt saknar spårtrafik. Framför allt lider Ursvik av detta. Jag har alltså glidit i del i min uppfattning sedan senast: viewtopic.php?t=37669&start=760 men det bjuder jag på.

Alla större konstbyggnader, i form av broar och spårportar, längs den sträckan är ju också redan uppförda - som tidigare påpekats.
Ingen kan ju med säkerhet veta om/när ett byggprojekt blir klart. Men det är korrekt att jag tror att man kommer faila episkt även den här gången.

Trafikförvaltningen verkar därtill anförtro projektlederi till ännu ej anställda nyanställda:
https://www.uptrail.com/job/207669/proj ... istagrenen
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

JohanB skrev: måndag 22 december 2025 14:33
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 21 december 2025 23:10 Här handlar det ju mer om tro än om vetande. I vart fall funderar jag över turordningen, då sträckan Ursvik - Helenelund ska handlas upp först. Iofs. kan jag förstå att att det är en mer komplex entreprenad, med en längre byggproduktionstid. Men i mitt tycke är sträckan Bromma flygplats - Ursvik viktigare (eller åtminstone högre prioriterad), då ett flertal destinationer längs den sträckan idag helt saknar spårtrafik. Framför allt lider Ursvik av detta. Jag har alltså glidit i del i min uppfattning sedan senast: viewtopic.php?t=37669&start=760 men det bjuder jag på.

Ingen kan ju med säkerhet veta om/när ett byggprojekt blir klart. Men det är korrekt att jag tror att man kommer faila episkt även den här gången.

Trafikförvaltningen verkar därtill anförtro projektlederi till ännu ej anställda nyanställda:
https://www.uptrail.com/job/207669/proj ... istagrenen
Noga taget har jag inte yttrat mig om sannolikheten att de två olika etapperna färdigställs enligt prognos. Men om man får välja borde sträckan Bromma flygplats - Ursvik prioriteras.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Mellan Bromma flygplats och Ursvik var mycket av infrastrukturen klar när arbetena avbröts, och det fanns t o m en bit spår:
gek skrev: onsdag 04 september 2024 9:01 Ytterligare en bild från den korta spårlagda sträckan:
Bild

Bro över Enköpingsvägen mellan Rissne och Rinkeby Kvarn:
Bild

För att nu ta sig mellan dessa områden krävs en lång vandring på hårt trafikstörda gångvägar. Spårvägen kommer att överbrygga det stora område som bilarna lagt beslag på.

Sydvästra delen av Ursvik är nu ett nästan färdigbyggt område med stor befolkning och tillsynes god miljö samt ett bra kommersiellt utbud. Spårvägsbygget har däremot inte kommit långt. Bild i riktning norrut tagen från Gamla Enköpingsvägen:
Bild
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
GustavS

Inlägg av GustavS »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 22 december 2025 19:57 [...] Men om man får välja borde sträckan Bromma flygplats - Ursvik prioriteras.
Kista är min hembyggd, fortfarande familj som bor där, och skulle kunna ta Tvärbanan hela vägen när vi hälsar på dem. Och tror Tvärbanan är av stor vikt för att Kista ska få litet uppsving.
Allt det sagt håller jag helt klart med här: sträckan till Ursvik bör prioriteras.
well known yimby
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

gek skrev: onsdag 04 september 2024 9:01 Sydvästra delen av Ursvik är nu ett nästan färdigbyggt område med stor befolkning och tillsynes god miljö samt ett bra kommersiellt utbud. Spårvägsbygget har däremot inte kommit långt. Bild i riktning norrut tagen från Gamla Enköpingsvägen:
Bild
Ursvik är ju nu i en situation som liknar den Skarpnäck var i innan T-banan byggdes ut dit 1994.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Givetvis räcker det inte med att "säga till" utan man måste tillföra erforderliga resurser också.
JohanB

Inlägg av JohanB »

BSB101 skrev: lördag 03 januari 2026 3:37
Givetvis räcker det inte med att "säga till" utan man måste tillföra erforderliga resurser också.
Fast nu är det väl inte brist på pengar som varit problemet med detta projekt utan TF som organisation.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

JohanB skrev: lördag 03 januari 2026 16:08
BSB101 skrev: lördag 03 januari 2026 3:37
Fast nu är det väl inte brist på pengar som varit problemet med detta projekt utan TF som organisation.
Nu var det du som skrev att man "sagt till" så jag svarade bara på det. Sedan har inte regionen en oändlig kassakista så även om man "sagt till" så behöver man ha resurser att sätta till.
twr

Inlägg av twr »

https://www.dn.se/ekonomi/ericsson-drar ... i-sverige/

Ericsson drar ned i Kista. Då minskar underlaget för spårvägen, men det kanske är marginellt. Det står inte hur många tjänster det handlar om i Kista.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar