Tvärbanans signalsystem

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Tvärbanans signalsystem

Inlägg av Harald »

Vilka delar av Tvärbanan har signalsystem nu och vad är det för system?
Användarens profilbild
Sio

Re: Tvärbanans signalsystem

Inlägg av Sio »

Harald skrev:Vilka delar av Tvärbanan har signalsystem nu och vad är det för system?
Jag tänker att hela Tvärbanan pricipiellt omfattas av signalsystemet.

Signalering i huvudsignaler finns, så vitt jag känner till, på alla sträckor där banan går på egen banvall.

Den signaltekniska utrustningen såldes av GE, vars signalverkssamhet sedemera såldes till Alstom.

Ställverken är av modell VHLC, som under resans gång flyttades till en ny hårdvaruplattform och rebrandades till Tempo.

Axelräknarna kallas SCA3

ATC systemet (som väl fortfarande inte fungerar?) heter SSC

Manöversystemet är Cactus, som har ersatt det som GE hade sålt.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Sio skrev:
Harald skrev:Vilka delar av Tvärbanan har signalsystem nu och vad är det för system?

Signalering i huvudsignaler finns, så vitt jag känner till, på alla sträckor där banan går på egen banvall.

Den signaltekniska utrustningen såldes av GE, vars signalverkssamhet sedemera såldes till Alstom.

Ställverken är av modell VHLC, som under resans gång flyttades till en ny hårdvaruplattform och rebrandades till Tempo.

Axelräknarna kallas SCA3

Verkar som bra grejer de där... :lol:
Säkert sämre än ADtranz-95:an som man skrotade, för man tyckte den var så dålig.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

leifd skrev:
Sio skrev:

Axelräknarna kallas SCA3

Verkar som bra grejer de där... :lol:
Säkert sämre än ADtranz-95:an som man skrotade, för man tyckte den var så dålig.
Enligt hörsägen så kontaktade man först Bombardier om att bygga ut 95 ställverket men Bombardier hade lagt ner någon av de ingående produkterna, så de tackade nej till affären.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Sio skrev:
leifd skrev: Verkar som bra grejer de där... :lol:
Enligt hörsägen så kontaktade man först Bombardier om att bygga ut 95 ställverket men Bombardier hade lagt ner någon av de ingående produkterna, så de tackade nej till affären.
DET var säker bara för att man var så trötta på gnället och okunnigheten från SL:s sida... De tyckte väl helt enkelt inte att det var värt besväret.
95an hade nog gått att få att fungera väl, om man lyssnat och lärt istället för att mästra. Då får man oftast bita i gräset, som synes... Det vart ju skitbra nu, som vi ju vet.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, istället för att förfalla till populistiska floskler så kan man ju försöka ta reda på lite fakta, varav en hel del går att återvinna från detta Forum. Jag och andra har skrivit en hel del om detta:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 71#p343571

Enligt ett inlägg från trådinledaren (= ingenjör Nordius) i Postvagnen
http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... &id=677009

var ställverkshårdvaran outdated, så man hade i varje fall fått riva ut denna och installera helt ny. I det läget är det möjligt att man (=SL/TF) bedömde att det var lika bra att genomföra en ny upphandling. Jag säger inte att det verkligen gick till på det sättet, men det är ett mer sannolikt scenario än det som framförs ovan. Men sedan blev det ju inte så bra. Numera fungerar väl VHLC/Tempo-ställverken hyggligt, om lika bra som de tidigare ebilock-ställverken får någon annan svara på. Här är GE:s glättade broschyr för Tempo produktlinjen, innan man i ett anfall av fransk industripolitik krängde av signaltekniken till Alstom, som fick detta svårskötta pastorat på halsen:
http://online.fliphtml5.com/oobp/btsc/#p=1

Jag kan heller inte undanhålla publikum en liten film om hur man uppgraderar ett VHLC-ställverk. Lätt som en plätt, som ingenjör Ohlsson brukar säga:

Sign. Odd, som förefaller vara trafikledare, vittnar här om de förbättringar som inträdde när man övergav GE:s manöversystem Penta och återgick till det beprövade Cactus:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 34#p342134

Beträffande ATP/ATC- systemet har det ävenledes skrivits mycket. Jag nöjer mig med några länkar:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=300
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 73#p361273

Sedan frågar ingenjör Nordius vilka delar av Tvärbanan som är signalerade, och frågan är redan besvarad. Tilläggas kan att genom Spårvägssällskapets och AB SS fördärvliga inflytande "slipper" den kommande Kista-grenen det mesta av vad signaleri heter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

Sio skrev:

---klipp---
Men vilka signalsystemskomponenter* finns det på gatuspårssträckor?
Om svaret är "inga" - går det då att säga att "hela Tvärbanan principiellt omfattas av signalsystemet"?
Är förklaringen att i "Signalsystemet ingår även sträckor utan signalsystem"?

undrar
Thomas K Ohlsson
ej signalingenjör

*) Enligt tillförlitliga uppgifter från Lindhagensgatan heter det inte "Signalsystem" (längre), utan "Tågsäkerhetssystem".
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Positionering och signalprioritering i gatuspåren ingår i ”signalsystemet”.
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Positionering och signalprioritering i gatuspåren ingår i ”signalsystemet”.
Hur sker "positioneringen" på långa gatuspårssträckor?

fortsätter
Thomas K Ohlsson
att undra
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

TKO skrev:
Sio skrev:

---klipp---
Men vilka signalsystemskomponenter* finns det på gatuspårssträckor?
Om svaret är "inga" - går det då att säga att "hela Tvärbanan principiellt omfattas av signalsystemet"?
Är förklaringen att i "Signalsystemet ingår även sträckor utan signalsystem"?
Signalsystemet omfattar både sträckor med och utan signalanläggningar.

Det beror ju på vad som avses med signalsystem. Som jag ser det är signalsystemet gränssnittet mellan föraren och/eller fordonet och banan.

Dvs. signalsysyemet består av de skyltar, signaler och ev. atc system tillsammans med de regler som säger hur föraren ska agera och hur signalanläggningar ska projekteras.

Signalsystemet är inte med undantag av ev. atc system någon särskild teknisk plattform.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:
daniel_s skrev:Positionering och signalprioritering i gatuspåren ingår i ”signalsystemet”.

fortsätter
Thomas K Ohlsson
att undra
Daniel får rätta mig om jag har fel, men det är väl fortfarande rfid-brickor monterade på vagnarna som läses av med hjälp av på lämpliga platser placerade, fast monterade antenner?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, istället för att förfalla till populistiska floskler så kan man ju försöka ta reda på lite fakta, varav en hel del går att återvinna från detta Forum. Jag och andra har skrivit en hel del om detta:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 71#p343571

Enligt ett inlägg från trådinledaren (= ingenjör Nordius) i Postvagnen
http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... &id=677009

var ställverkshårdvaran outdated, så man hade i varje fall fått riva ut denna och installera helt ny. I det läget är det möjligt att man (=SL/TF) bedömde att det var lika bra att genomföra en ny upphandling. Jag säger inte att det verkligen gick till på det sättet, men det är ett mer sannolikt scenario än det som framförs ovan. Men sedan blev det ju inte så bra. Numera fungerar väl VHLC/Tempo-ställverken hyggligt, om lika bra som de tidigare ebilock-ställverken får någon annan svara på. Här är GE:s glättade broschyr för Tempo produktlinjen, innan man i ett anfall av fransk industripolitik krängde av signaltekniken till Alstom, som fick detta svårskötta pastorat på halsen:
http://online.fliphtml5.com/oobp/btsc/#p=1

Jag kan heller inte undanhålla publikum en liten film om hur man uppgraderar ett VHLC-ställverk. Lätt som en plätt, som ingenjör Ohlsson brukar säga:

Sign. Odd, som förefaller vara trafikledare, vittnar här om de förbättringar som inträdde när man övergav GE:s manöversystem Penta och återgick till det beprövade Cactus:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 34#p342134

Beträffande ATP/ATC- systemet har det ävenledes skrivits mycket. Jag nöjer mig med några länkar:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=300
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 73#p361273

Sedan frågar ingenjör Nordius vilka delar av Tvärbanan som är signalerade, och frågan är redan besvarad. Tilläggas kan att genom Spårvägssällskapets och AB SS fördärvliga inflytande "slipper" den kommande Kista-grenen det mesta av vad signaleri heter.
Förskräckligt vad du dra på med länkar och grejer, duktigt gjort, men jag blir ändå inte så imponerad.
Visserligen är jag ju bara en pensionerad lokförare, men har före det rätt mycke kunnande och erfarenhet av Ericsson/ADtranz/Bombardier:s produkter, från 23 år som som signaltekniker på SJ och senare Banverket. Även kundtestare av det (just då) ADtranz levererade till statens ställverk av samma och äldre modell, samt fjärrstyrningsutrustning och mjukvara därtill.
Pratade ju då en del om det som levererades till SL, eftersom där ju fanns en provanläggning där SL:s mjukvara också skulle testas. Personalen var väl inte direkt imponerad, men kunden hade ju rätt, lixom. Det var det som gällde. Sen finns det ju en sak som faktiskt krånglar till det en hel del. Spårledningar blir så mycket krånligligare på likströmsbanor än växelströmsbanor, visst de går nog att lösa, men lika simpelt blir det inte. Axelräknare skriker nån, men visst, de funkar kanske, inte är det simpel teknik i mina ögon. Enkelt och simpelt är bra när det gäller grejer som ska finnas i hård miljö (är lika med ute i spår). GE valde nån annan lösning, transpondrar tror jag, inte heller så simpelt, men kanske funkar, vad vet jag. Att hinderfriheten kan säkras, är docj A och O i en signalsäkerhetsanläggning.

Att hårdvara i ställverkshusen gått ur tiden, var väl inget konstigt, det har ju hänt på väldigt många av statens ställverk också och beror ju på den snabba utvecklingen av datorteknik och hårdvara. Idag hittar man ju allt mer av standarddatorer i dessa typer av anläggningar, om än kanske i något högre klass än det man har hemma vid skrivbordet. Att byta ut hårdvara i ställverket torde ju dessutom vara peanuts, i jämfört med allt som måst bytas ut ute i geografin, men visst, någon slags trevlig fördel fick säkert den som avgjorde hur man skulle göra.
Vad man skulle fått om man behållit den befintliga anläggninge n och istället byggt ut den, hade ju (om man lyssnat och lärt) ändå varit något som fungerade, vilket ju är min erfarenhet från statens anläggningar, även om det även där kan dyka en och annan miss ibland.

Kan faktiskt förstå att Bombardier inte var så sugna på att fortsätta med SL, fast det hade de säkert gjort, med en bättre inställning från början.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

leifd skrev: Kan faktiskt förstå att Bombardier inte var så sugna på att fortsätta med SL, fast det hade de säkert gjort, med en bättre inställning från början.
Ja, nu nämnde jag ju varken herrn vid namn eller ens citerade herrns inlägg, men herrn kände sig tydligen träffad ändå. Så bra då!

Beträffande det senast skrivna citerar jag nu bara en mening.

Min mening om detta är att det där är ju rena konspirationsteorierna. Detta sagt utan något som helst behov av att försvara SL/TF, som jag själv varit nog så kritisk mot i åtskilliga inlägg.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

dr Cassandra Nojdh skrev:
leifd skrev: Kan faktiskt förstå att Bombardier inte var så sugna på att fortsätta med SL, fast det hade de säkert gjort, med en bättre inställning från början.
Ja, nu nämnde jag ju varken herrn vid namn eller ens citerade herrns inlägg, men herrn kände sig tydligen träffad ändå. Så bra då!

Beträffande det senast skrivna citerar jag nu bara en mening.

Min mening om detta är att det där är ju rena konspirationsteorierna. Detta sagt utan något som helst behov av att försvara SL/TF, som jag själv varit nog så kritisk mot i åtskilliga inlägg.
Du är välkommen att tycka exakt vad du vill. Det är ju upp till mej om jag vill läsa eller inte sen.
Gissar ju att det fanns en tanke bakom det du skrev, som tex att du skulle få en reaktion. Vilket du ju fick...
Konspirationsteori eller inte, så är det ju som det är... SL går alltid sin egen väg, aldrig som andra.

F.ö. får Du gärna vara Du med mej, jag är inte så formel av mej.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Tja, var och en får ju tro, tycka, gissa vad den vill, eller hur?

Jag säger bara att det inte verkar så sannolikt att det faktum att det inte blev någon fortsatt affär mellan Bombardier och SL/TF berodde på "dålig attityd" från den senare partens sida. Missförhållandena går djupare än så:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39292
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Svaret på min fråga är såvitt jag förstår att trafiken regleras med huvudsignaler på alla sträckor på särskild banvall och att dessa styrs av GE:s ställverk. Var det inte en del problem med deras ATP? Hur har det gått med detta? F.ö. kan man notera att snart är Bombardier också Alstom om inte EU:s konkurrensmyndighet sätter stopp för affären. Så får vi se hur det går med produktfloran. Även om Alstoms primära syfte med köpet nog är att skaffa en större kundkrets, så lär man väl inte längden vilja underhålla alla produkter.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:

fortsätter
Thomas K Ohlsson
att undra
Daniel får rätta mig om jag har fel, men det är väl fortfarande rfid-brickor monterade på vagnarna som läses av med hjälp av på lämpliga platser placerade, fast monterade antenner?
Genau.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Svaret på min fråga är såvitt jag förstår att trafiken regleras med huvudsignaler på alla sträckor på särskild banvall och att dessa styrs av GE:s ställverk. Var det inte en del problem med deras ATP? Hur har det gått med detta?
ATP är numera tekniskt driftsatt men saknar fortfarande godkännande, och räknas därför som förarstödssystem (DIS). Takhastigheten är därvid tillfälligt nedsatt till 50 km/h.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Harald skrev:Svaret på min fråga är såvitt jag förstår att trafiken regleras med huvudsignaler på alla sträckor på särskild banvall och att dessa styrs av GE:s ställverk.
ja, om man med "särskild banvall" menar "järnvägsmässig" sträckning och inte t ex gräsbanvall eller den för spårvagnar exklusiva bron över järnvägen i Sundbyberg (bild nedan). Det finns alltså "linjeblockeringsfunktion" på följande sträckor:

* från en punkt mellan Mårtensdal och Gullmarsplan fram tills där spårvagnarna lämnar järnvägsspåret nära Liljeholmen
* från platsen där gatuspårssträckan genom Gröndal slutar och spårvagnarna precis inlett uppfärden mot Stora Essingen och fram till Bällsta bro
* från en punkt strax efter slutet på gatuspårssträckan genom "Solna Business Park" och ända fram till slutstationen vid Solna järnvägsstation

Dessutom en signalsäkerhetsanläggning med huvudsignaler vid slutstationen i Sickla.

Bild
Bron i Sundbyberg. Det syns visserligen på denna bild från 2013 några huvudsignaler i bakgrunden, men de togs aldrig i bruk och hade väl ingen vettig funktion på denna korta sträcka mellan två tvära kurvor - ingen anledning att köra i snabbspårvägsfart.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Harald skrev:Svaret på min fråga är såvitt jag förstår att trafiken regleras med huvudsignaler på alla sträckor på särskild banvall och att dessa styrs av GE:s ställverk. Var det inte en del problem med deras ATP? Hur har det gått med detta? F.ö. kan man notera att snart är Bombardier också Alstom om inte EU:s konkurrensmyndighet sätter stopp för affären. Så får vi se hur det går med produktfloran. Även om Alstoms primära syfte med köpet nog är att skaffa en större kundkrets, så lär man väl inte längden vilja underhålla alla produkter.
Ingenjörn ska ha tack för denna upplysning, som faktiskt gått helt under min radar:
https://www.alstom.com/press-releases-n ... -strategic

Intressant att se hur Bombardier-koncernen kollapsat som en sufflé, först styckas och säljs nästan hela deras en gång så stora Aerospace-division, nu kränger man av järnvägsdelen också. Kvar blir bara en liten del som tillverkar affärsjetflyg: https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Inc.
Skriv svar