P4 Stockholm skrev:Terminalen, som ursprungligen skulle varit klar 2023, är nu försenad till våren 2026, vilket påverkar pendlare både ekonomiskt och tidsmässigt.
Slussenterminalen och Kistagrenen tävlar om att bli Stockholms sämsta kollektivtrafikprojekt. Som plåster på såren blir det en ny färjeterminal på Skeppsbron...
Förutom olägenheten med den tillfälliga bussterminalen går själva bussarna också långsammare, vilket har fått fler att välja bilen. Kan SL vända utvecklingen?
Mitt i skrev:”Till följd av den planerade busseffektiviseringen i samband med att tunnelbanan förlängs till Nacka planeras busslinjenätet anpassas så att bussar från Nacka kommun får sin ändhållplats vid Nacka tunnelbanestation. Busslinjer från Värmdö förväntas däremot fortsätta hela vägen till Slussen”, skriver han.
[...]
– Det ska finnas 17 avgångsplatser i den nya bussterminalen, lika stort som den tillfälliga terminalen vid Fotografiska och där ryms ju både Nacka- och Värmdöbussarna. Det kommer definitivt att finnas plats och om Nackaborna vill åka buss dit borde SL fortsätta att köra. SL:s uppdrag är ju att bedriva en effektiv kollektivtrafik och köra folk dit de vill på effektivt sätt. Vi kommer fortsätta att bevaka det här.
På telefon bekräftar Manuel Chala att uppgifterna om de indragna Nackabussarna till Slussen stämmer och att han fått dem från SL:s busstrateg.
Varför blir den gigantiska Slussenterminalen så gigantisk när tunnelbanan dras till Nacka? Varför anpassas den till gasbussar när förbränningsmotorn förbjuds?
Mitt i skrev:”Till följd av den planerade busseffektiviseringen i samband med att tunnelbanan förlängs till Nacka planeras busslinjenätet anpassas så att bussar från Nacka kommun får sin ändhållplats vid Nacka tunnelbanestation. Busslinjer från Värmdö förväntas däremot fortsätta hela vägen till Slussen”, skriver han.
[...]
– Det ska finnas 17 avgångsplatser i den nya bussterminalen, lika stort som den tillfälliga terminalen vid Fotografiska och där ryms ju både Nacka- och Värmdöbussarna. Det kommer definitivt att finnas plats och om Nackaborna vill åka buss dit borde SL fortsätta att köra. SL:s uppdrag är ju att bedriva en effektiv kollektivtrafik och köra folk dit de vill på effektivt sätt. Vi kommer fortsätta att bevaka det här.
På telefon bekräftar Manuel Chala att uppgifterna om de indragna Nackabussarna till Slussen stämmer och att han fått dem från SL:s busstrateg.
Varför blir den gigantiska Slussenterminalen så gigantisk när tunnelbanan dras till Nacka? Varför anpassas den till gasbussar när förbränningsmotorn förbjuds?
Jag blir förvånad över kommunalrådet Peter Zethreaus och Kristofer Tamsons reaktion. Kan de verkligen ha så dålig koll att det här är nyheter för dem? Eller spelar de bara förvånade av politiska skäl? Att bussar ska mata till tunnelbanan i Nacka centrum i stället för Slussen är ju en självklar del av tunnelbaneprojektet och är inte en nyhet på något sätt. Nacka kommun har ju skrivit under avtalet om att bygga tunnelbanan. Och Kristofer Tamsons parti ledde landstinget då.
Sedan är det lite synd att TF:s trafikanalytiker säger att det gäller samtliga bussar i Nacka om det inte är så. Till exempel ska väl Kvarnholmens bussar fortsatt gå till Slussen.
Mitt i skrev:Med anledning av Slussenbygget utgår i dag Djurgårdsfärjorna från en tillfällig terminal på Skeppsbron, i höjd med Bröd och salts kafé. I somras godkändes bygglovet för en ny, permanent terminal som kan användas av både SL:s och Waxholms färjor.
[...]
– Den nya terminalanläggningens placering är något närmare Slussen än den provisoriska terminalen. Terminalbyggnaden kommer också att ha en kiosk, skriver Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör vid SL.
[...]
Planen är att en entreprenör ska upphandlas nästa år och att terminalen ska vara igång senast sommaren 2028.
Färjorna till Djurgården och skärgården ska få en ny terminal vid Slussen. Färjeterminalen tas i drift ungefär samtidigt som Saltsjöbanan - efter bussterminalen.
Mitt i skrev:Hon är inte ensam om att välja andra resvägar. Under 2025 har antalet som pendlar från Nacka eller Värmdö till Slussen en vanlig vardag minskat med nästan 30 procent. Åt andra hållet – från Slussen mot Nacka och Värmdö – är minskningen nästan 25 procent. Det handlar om närmare 724 000 färre resor i månaden under perioden januari till maj 2025 jämfört med samma period förra året. En minskning med drygt 3,6 miljoner resor under hela perioden.
Fler tycks välja bilen. Vid Danvikstull har mer än 121 000 fler fordon passerat under perioden – en ökning med drygt 6 procent. Samtidigt har bilfärder till och från Nacka från Södra länken ökat med närmare 79 000 fordon – en ökning med drygt 1 procent.
[...]
SL framhåller också att flera väljer den nya pendelbåten från Ålstäket till Strömkajen och att resandet från Nacka och Värmdö till Cityterminalen har ökat.
Resenärerna dissar Slussen. Den största vinnaren tycks vara den egna bilen...
Varför behöver bussterminalen i Katarinaberget säkras upp för gasbussar undrar jag. Hur många gasbussar trafikerar egentligen Nacka/Värmdö idag och är verkligen gasbussar något att överhuvudtaget satsa på för framtiden?
JohanB skrev: ↑tisdag 02 september 2025 21:49
Varför behöver bussterminalen i Katarinaberget säkras upp för gasbussar undrar jag. Hur många gasbussar trafikerar egentligen Nacka/Värmdö idag och är verkligen gasbussar något att överhuvudtaget satsa på för framtiden?
Nej, det är bortkastade pengar. EU har beslutat att förbjuda gasbussar från 2035, men SL var en rabiat elbussmotståndare när Slussenterminalen planerades.
Bussmagasinet skrev:Samtliga bussar som kör åt SL i Region Stockholm kommer att vara eldrivna till år 2035 bedömer SL. 2023 utgjorde elbussarna knappt två procent av bussflottan i SL-trafiken. Senast 2026 är det slutkört med biogas och etanol i SL-trafiken. Men en rad faktorer kan bromsa satsningen på elbussar. Dit hör bland annat krav från totalförsvaret. Det konstaterar SL i en redovisning av läget när det gäller elektrifieringen av bussflottan i Storstockholm.
Planen är att alla gasbussar ska vara borta redan nästa år. Slussenterminalen verkar ha haft en obegränsad budget. Projektchefen spred dessutom fake news.
Det skulle inte förvåna mig om SL hinner att fasa ut alla gasbussar innan Slussenterminalen tas i trafik, men vad gör några hundra miljoner kronor för skillnad?
DN skrev:Den nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm är en olycka som väntar på att hända. Konstruktionen är inte bara riskfylld, trång och osäker – det har inte heller granskats av en oberoende part för att garantera resenärernas säkerhet. Vi kan inte låta prestige, grupptänkande och viljan att köra vidare riskera människors liv, skriver elva experter och organisationsföreträdare.
[...]
För någon vecka sedan fattade en gasbuss eld efter en kollision. Säkerhetsventilen löste ut och en flera meter lång flamma slog ut och ett massivt rökmoln spreds. Frågan blir omedelbar: vad händer om något liknande sker inomhus i den nya terminalen vid Slussen i Stockholm?
2026 öppnas en av Sveriges största bussterminaler, djupt inne i Katarinaberget. Terminalen rymmer upp till 40 bussar och vid störningar mer än 5 000 personer. Den ligger 4,5 meter under havsnivån och nås via en enda 300 meter lång infart, varav ungefär hälften i tunnel, med bara två körfält. Uppseendeväckande nog strider detta mot Region Stockholms egna riktlinjer för bussterminaler (RiTerm, SL‑S‑3174207, 2025‑02‑25), som kräver tre körfält i bredd när in- och utfart är kombinerade. Inne i terminalen är det vänstertrafik som går över till högertrafik vid mynningen – vid korsningen uppstår då en flaskhals där det endast blir ett körfält. Denna in- och utfart är den enda möjligheten för räddningstjänstens fordon att ta sig in.
Följer den superdyra bussterminalen ens SL:s egna riktlinjer?
Dieselbussar brinner även de rätt friskt. I ett slutet utrymme kommer det troligen inte spela så stor roll om det är diesel, gas eller batterier som brinner, det är dödligt farligt i alla fall. Nu känner jag inte till den senaste statistiken men för ett par år sedan så låg antal bussbränder i Sverige på en stadig nivå av runt 120 om året eller så, små som stora, och jag har svårt att tänka mig att det är särskilt stor skillnad idag.
Odd skrev: ↑onsdag 10 september 2025 21:37
Dieselbussar brinner även de rätt friskt. I ett slutet utrymme kommer det troligen inte spela så stor roll om det är diesel, gas eller batterier som brinner, det är dödligt farligt i alla fall. Nu känner jag inte till den senaste statistiken men för ett par år sedan så låg antal bussbränder i Sverige på en stadig nivå av runt 120 om året eller så, små som stora, och jag har svårt att tänka mig att det är särskilt stor skillnad idag.
DN skrev:Det är delvis riskfyllt att placera en bussterminal 300 meter in i berggrunden, menar Jan Wenäll, forskningsingenjör vid Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI. Bland annat eftersom tidigare tunnelbränder visar att det kan vara svårt att utrymma. Dessutom är en gasbuss svår att släcka och kan i värsta fall brinna i flera timmar.
– Jag tror inte ens att räddningstjänsten försöker stoppa en gasbrand utan den får brinna ut tills tanken är tom, säger han.
[...]
Robin Haglund, enhetschef för samhällsbyggnad vid Storstockholms brandförsvar gör samma bedömning:
– Vi skulle förmodligen vattenbegjuta andra delar för att stoppa spridningen så att andra människor är i säkerhet. Men om vi skulle släcka elden så får vi ett okontrollerat gasutsläpp och det är för oss än mer komplicerat eftersom det utgör en explosionsrisk.
Flera experter som DN har pratat med menar att gasbussar utgör en särskild risk, men det är klart att alla bussbränder är farliga djupt nere i berggrunden.
Enceladus skrev: ↑tisdag 02 september 2025 23:01
Planen är att alla gasbussar ska vara borta redan nästa år. Slussenterminalen verkar ha haft en obegränsad budget. Projektchefen spred dessutom fake news.
Blir det ens några gasbussar som får trafikera den gigantiska Slussenterminalen? Det är dock inte förtroendeingivande att projektchefen tycks vara en lögnare.
DN skrev:Brandskyddet är omfattande: kraftfullt sprinklersystem, brand- och rökdetektorer, gas- och flamdetektorer, samt en effektiv ventilation som suger ut rök och brandgaser ur terminalen. En särskild bassäng i berget kan försörja sprinklersystemet i körytorna i upp till 90 minuter.
[...]
Alla större risker, inklusive antagonistiska hot och terrorhandlingar, har analyserats av både Stockholms stad och trafikförvaltningen. Det säkerhetskoncept som finns för bussterminalen bygger mycket på biogasbussar. Biogasbussarna byts successivt ut och när bussterminalen öppnar kommer den mestadels att trafikeras av elbussar. Fördjupade riskbedömningar har tagits fram med anledning av detta, och en övergång till elbussar innebär en total sänkning av risknivån.
Det finns två filer, en för in- och en för utfart, samt en gångbana mellan dem. Om en buss blir stående finns beredskap för att snabbt flytta den. Höjden i terminalen är minst 4,70 meter, vilket gör att även dubbeldäckade bussar kan bogseras utan risk om det skulle vara nödvändigt. En bredare infart hade inte varit möjlig då utrymmet begränsas av skyddsvärda objekt i närheten. Den nuvarande lösningen har granskats och godkänts av både Länsstyrelsen och räddningstjänsten. Vid en utrymning ska ingen köra ner i terminalen.
Stockholms kommun och SL avfärdar kritiken om risker. Argumentet är att bussterminalen är anpassad för gasbussar, och det ska ändå inte köras gasbussar.
Stockholms Handelskammare skrev:Efter införandet av den tillfälliga bussterminalen vid Slussen och återkommande störningar för resor mot Nacka/Värmdö har biltrafiken ökat markant över Danvikstull. Nya siffror visar att intäkterna från trängselskatten för personbilar i Danvikstull steg efter att den nya tillfälliga bussterminalen öppnade med 11 procent under juli–december 2024 jämfört med samma period 2023. Det motsvarar cirka 100 000 fler bilpassager över Danvikstull. I övriga Stockholm ökade intäkterna under samma period med 2 procent.
– När kollektivtrafiken blir krångligare tycks det som att fler väljer bilen. Effekten syns tydligt i Danvikstull. Det här kan tolkas som ett betyg från stockholmarna på kollektivtrafikens sjunkande förmåga och attraktivitet, säger Carl Bergkvist, chefekonom, Stockholms Handelskammare.
[...]
Den nya, tillfälliga bussterminalen vid Slussen togs i drift den 19 augusti 2024 och har inneburit längre gångsträckor och mer tidsödande byten. Under samma period har trängselskatteintäkterna i Danvikstull ökat betydligt mer än utvecklingen i hela Stockholm. Beräkningen av cirka 100 000 extra bilpassager baseras på en genomsnittlig avgift om 31 kronor per passage.
Kunde SL inte ha gjort sig av med gasbussarna tidigare? Piteå fimpade förbränningsmotorn redan 2021 - först i Norrland. Då ingår både gas- och dieselbussar!