P4 Stockholm skrev:Terminalen, som ursprungligen skulle varit klar 2023, är nu försenad till våren 2026, vilket påverkar pendlare både ekonomiskt och tidsmässigt.
Slussenterminalen och Kistagrenen tävlar om att bli Stockholms sämsta kollektivtrafikprojekt. Som plåster på såren blir det en ny färjeterminal på Skeppsbron...
Förutom olägenheten med den tillfälliga bussterminalen går själva bussarna också långsammare, vilket har fått fler att välja bilen. Kan SL vända utvecklingen?
Mitt i skrev:”Till följd av den planerade busseffektiviseringen i samband med att tunnelbanan förlängs till Nacka planeras busslinjenätet anpassas så att bussar från Nacka kommun får sin ändhållplats vid Nacka tunnelbanestation. Busslinjer från Värmdö förväntas däremot fortsätta hela vägen till Slussen”, skriver han.
[...]
– Det ska finnas 17 avgångsplatser i den nya bussterminalen, lika stort som den tillfälliga terminalen vid Fotografiska och där ryms ju både Nacka- och Värmdöbussarna. Det kommer definitivt att finnas plats och om Nackaborna vill åka buss dit borde SL fortsätta att köra. SL:s uppdrag är ju att bedriva en effektiv kollektivtrafik och köra folk dit de vill på effektivt sätt. Vi kommer fortsätta att bevaka det här.
På telefon bekräftar Manuel Chala att uppgifterna om de indragna Nackabussarna till Slussen stämmer och att han fått dem från SL:s busstrateg.
Varför blir den gigantiska Slussenterminalen så gigantisk när tunnelbanan dras till Nacka? Varför anpassas den till gasbussar när förbränningsmotorn förbjuds?
Mitt i skrev:”Till följd av den planerade busseffektiviseringen i samband med att tunnelbanan förlängs till Nacka planeras busslinjenätet anpassas så att bussar från Nacka kommun får sin ändhållplats vid Nacka tunnelbanestation. Busslinjer från Värmdö förväntas däremot fortsätta hela vägen till Slussen”, skriver han.
[...]
– Det ska finnas 17 avgångsplatser i den nya bussterminalen, lika stort som den tillfälliga terminalen vid Fotografiska och där ryms ju både Nacka- och Värmdöbussarna. Det kommer definitivt att finnas plats och om Nackaborna vill åka buss dit borde SL fortsätta att köra. SL:s uppdrag är ju att bedriva en effektiv kollektivtrafik och köra folk dit de vill på effektivt sätt. Vi kommer fortsätta att bevaka det här.
På telefon bekräftar Manuel Chala att uppgifterna om de indragna Nackabussarna till Slussen stämmer och att han fått dem från SL:s busstrateg.
Varför blir den gigantiska Slussenterminalen så gigantisk när tunnelbanan dras till Nacka? Varför anpassas den till gasbussar när förbränningsmotorn förbjuds?
Jag blir förvånad över kommunalrådet Peter Zethreaus och Kristofer Tamsons reaktion. Kan de verkligen ha så dålig koll att det här är nyheter för dem? Eller spelar de bara förvånade av politiska skäl? Att bussar ska mata till tunnelbanan i Nacka centrum i stället för Slussen är ju en självklar del av tunnelbaneprojektet och är inte en nyhet på något sätt. Nacka kommun har ju skrivit under avtalet om att bygga tunnelbanan. Och Kristofer Tamsons parti ledde landstinget då.
Sedan är det lite synd att TF:s trafikanalytiker säger att det gäller samtliga bussar i Nacka om det inte är så. Till exempel ska väl Kvarnholmens bussar fortsatt gå till Slussen.
Mitt i skrev:Med anledning av Slussenbygget utgår i dag Djurgårdsfärjorna från en tillfällig terminal på Skeppsbron, i höjd med Bröd och salts kafé. I somras godkändes bygglovet för en ny, permanent terminal som kan användas av både SL:s och Waxholms färjor.
[...]
– Den nya terminalanläggningens placering är något närmare Slussen än den provisoriska terminalen. Terminalbyggnaden kommer också att ha en kiosk, skriver Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör vid SL.
[...]
Planen är att en entreprenör ska upphandlas nästa år och att terminalen ska vara igång senast sommaren 2028.
Färjorna till Djurgården och skärgården ska få en ny terminal vid Slussen. Färjeterminalen tas i drift ungefär samtidigt som Saltsjöbanan - efter bussterminalen.
Mitt i skrev:Hon är inte ensam om att välja andra resvägar. Under 2025 har antalet som pendlar från Nacka eller Värmdö till Slussen en vanlig vardag minskat med nästan 30 procent. Åt andra hållet – från Slussen mot Nacka och Värmdö – är minskningen nästan 25 procent. Det handlar om närmare 724 000 färre resor i månaden under perioden januari till maj 2025 jämfört med samma period förra året. En minskning med drygt 3,6 miljoner resor under hela perioden.
Fler tycks välja bilen. Vid Danvikstull har mer än 121 000 fler fordon passerat under perioden – en ökning med drygt 6 procent. Samtidigt har bilfärder till och från Nacka från Södra länken ökat med närmare 79 000 fordon – en ökning med drygt 1 procent.
[...]
SL framhåller också att flera väljer den nya pendelbåten från Ålstäket till Strömkajen och att resandet från Nacka och Värmdö till Cityterminalen har ökat.
Resenärerna dissar Slussen. Den största vinnaren tycks vara den egna bilen...
Varför behöver bussterminalen i Katarinaberget säkras upp för gasbussar undrar jag. Hur många gasbussar trafikerar egentligen Nacka/Värmdö idag och är verkligen gasbussar något att överhuvudtaget satsa på för framtiden?
JohanB skrev: ↑tisdag 02 september 2025 21:49
Varför behöver bussterminalen i Katarinaberget säkras upp för gasbussar undrar jag. Hur många gasbussar trafikerar egentligen Nacka/Värmdö idag och är verkligen gasbussar något att överhuvudtaget satsa på för framtiden?
Nej, det är bortkastade pengar. EU har beslutat att förbjuda gasbussar från 2035, men SL var en rabiat elbussmotståndare när Slussenterminalen planerades.
Bussmagasinet skrev:Samtliga bussar som kör åt SL i Region Stockholm kommer att vara eldrivna till år 2035 bedömer SL. 2023 utgjorde elbussarna knappt två procent av bussflottan i SL-trafiken. Senast 2026 är det slutkört med biogas och etanol i SL-trafiken. Men en rad faktorer kan bromsa satsningen på elbussar. Dit hör bland annat krav från totalförsvaret. Det konstaterar SL i en redovisning av läget när det gäller elektrifieringen av bussflottan i Storstockholm.
Planen är att alla gasbussar ska vara borta redan nästa år. Slussenterminalen verkar ha haft en obegränsad budget. Projektchefen spred dessutom fake news.
Det skulle inte förvåna mig om SL hinner att fasa ut alla gasbussar innan Slussenterminalen tas i trafik, men vad gör några hundra miljoner kronor för skillnad?