Mr_T6 skrev: ↑torsdag 21 augusti 2025 16:55
Enceladus blandar ihop Waldenburgerbahn med Bergbahn Rheineck–Walzenhausen (RhW).
Båda två - Waldenburgerbahn, en smalspårig järnväg på 13,1 km, samt Bergbahn Rheineck–Walzenhausen, en kort bergsjärnväg på 1,9 km - ska bli förarlösa:
Railway Gazette International skrev:The 13·1 km railway from Liestal to Waldenburg was rebuilt to light rail standards and converted from 750 to 1 000 mm gauge in a SFr420m modernisation programme undertaken in 2021-22. As part of this Stadler supplied its NOVA Pro commuications-based train control system and 10 Tramlink light rail vehicles incorporating provision for future automated operation.
Denna smalspåriga järnväg har fått ett modernt CBTC-system från Stadler som möjliggör förarlös drift. Naturligtvis passade Stadler på att kränga egna vagnar.
Aargauer Zeitung skrev:För bara några år sedan verkade kuggstångsbanan Rheineck-Walzenhausen (RhW) vara på väg att hamna på sidospåret. Linjen var inte tillräckligt lönsam, hette det. Det som följde var en flykt framåt: RhW har blivit ett pionjärprojekt. Appenzeller Bahnen driver på automatiseringen av den 1,9 kilometer långa linjen. De nuvarande motorvagnarna från 1958 kommer att ersättas av ett nyutvecklat, helautomatiskt fordon från Stadler Rail. Det krävs också byggnadsarbeten på sträckan, som samtidigt med automatiseringen kommer att renoveras och byggas om för att bli handikappanpassad. I mitten av augusti lämnade Appenzeller Bahnen in en ansökan om planeringstillstånd till Bundesamt für Verkehr.
Även denna ikoniska kuggstångsbana involverar Stadler - landets främsta tillverkare av spårbundna fordon. Länkar till respektive artikel återfinns i trådstarten.
Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 02 juli 2024 2:19
Men lite tråkigt när en lite udda bana försvinner. Och det museitåg med ånglok som gick då och då kan inte användas. Man bredade för att få enhetliga fordon i kantonen och på,sikt kanske bygga samman banan med det övriga nätet i BLT Baselland transport. Schnweiz hade hittils 7 spårvidder, 500 på en bana som kan användas vid lavinfara, 600 på en turistbana med sommartrafik, 750 hade WB , 800 på en del bergsbanor, 1000 på många, 1200 har Rheineck-Walzemhausen (på.väg att byggas om till automatdrift) och 1435 många.
Dessa två banor har till och med olika spårvidder!