Youtubes algoritmer lät mig snubbla över en video om Waldenburgerbahn i Schweiz, som breddades till meterspår (!). Jodå, för innan den breddades så var det en 750mm-anläggning.
Som Einstein sade, allt är relativt...
(Ja, jag vet att han aldrig sade det)
Utspikning till smalspår....Waldenburgerbahn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Utspikning till smalspår....Waldenburgerbahn
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Utspikning till smalspår....Waldenburgerbahn
Utspikad? Det verkar vara väldigt mycket betongslipers och de säger ”Um dies zu erreichen wurden alle Gleise und Weichen ersetzt” i videon. Så spåret är nog utbytt snarare än utspikat, även om jag inte orkat se hela videon. Men lite kul är det ju 

-
Men lite tråkigt när en lite udda bana försvinner. Och det museitåg med ånglok som gick då och då kan inte användas. Man bredade för att få enhetliga fordon i kantonen och på,sikt kanske bygga samman banan med det övriga nätet i BLT Baselland transport. Schnweiz hade hittils 7 spårvidder, 500 på en bana som kan användas vid lavinfara, 600 på en turistbana med sommartrafik, 750 hade WB , 800 på en del bergsbanor, 1000 på många, 1200 har Rheineck-Walzemhausen (på.väg att byggas om till automatdrift) och 1435 många.
-
Om ni söker på YouTube efter Waldenburgerbahn (CH) hittar ni hur den var tidigare.
Observera att den nu ligger i Basels nummerserie nummer 19, inte då den var 750 mm.
Observera att den nu ligger i Basels nummerserie nummer 19, inte då den var 750 mm.
-
Östrerrikiska Mariazell Bahn är den enda elektriska smalspårsbanan som ligger i den klassen med 760 mm, Waldenburgerbahn hade 750 mm, strömsystem vet jag inte. Mariazellbahn har förresten ersatt sina lokdragna tåg med en serie elektriska motorvagnar.
-
Men man kan åka med de klassiska loktågen med över 100 år gamla ellok på lördag,sön och helgdag.C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 11 juli 2024 20:54 Östrerrikiska Mariazell Bahn är den enda elektriska smalspårsbanan som ligger i den klassen med 760 mm, Waldenburgerbahn hade 750 mm, strömsystem vet jag inte. Mariazellbahn har förresten ersatt sina lokdragna tåg med en serie elektriska motorvagnar.
https://www.mariazellerbahn.at
Det finns mycket att uppleva på den banan. Förutom lokalbefolkning och turister har man också etg mycket stort kundu derlag i de som allfärdar till klostret. Ägnat åt Maria himmelsfärd som katolikerna tror på