Schweiz lanserar världens första förarlösa spårvagnar - är enriktningsvagnar döda?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11522
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Schweiz lanserar världens första förarlösa spårvagnar - är enriktningsvagnar döda?

Inlägg av Enceladus »

Explore Switzerland’s Scenic Countryside: Now, Waldenburgerbahn Light Rail Goes Automated
Travel and Tour World skrev:Switzerland is on the verge of a bold leap forward in public transit, with the Waldenburgerbahn light rail poised to start automatic operation in September 2025. This inauguration is a stepping-stone toward full driverless service by 2030, placing the line among the nation’s pioneering automated light rail systems. Linking Basel with the hillside town of Waldenburg, the Waldenburgerbahn serves both everyday commuters and those drawn to its charming, rural line. The new automation is expected to simplify travel, granting tourists easier access to the scenic stops that define the journey.

Transitioning to automated operation will boost efficiency, safety, and rider comfort, letting passengers glide through the Swiss countryside with minimum fuss. The driverless service complements the country’s longstanding commitment to eco-friendly travel, further reinforcing Switzerland’s reputation as a leader in sustainable tourism.

[...]

Right now, friendly drivers on the bright-red trains weave the line between village and city. In September, however, a new era arrives. The shift to automated trains will ease the journey for both locals and newcomers. With tighter timetables and lower fares, the railway will break the wait between attractions, drawing more foot-travellers eager to wander villages and hillsides that visit occasionally.
Waldenburgerbahn är en smalspårig järnväg i Schweiz. Den trafikeras med spårvagnar av typen Stadler Tramlink. Om fem år ska nya vagnar köras utan förare.
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 28 juni 2025 13:37 PS. En- och tvåriktningsvagnar berörs bl.a. i den här kulturkrigstråden:
Sådant befattar jag mig inte med.
Därmed kan detta kulturkrig äntligen avslutas. Utan förare kan alla vagnar köras i båda riktningar, förutsatt att det finns dörrar på båda sidorna!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6888
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Schweiz lanserar världens första förarlösa spårvagnar - är enriktningsvagnar döda?

Inlägg av Odd »

Som jag har skrivit tidigare så är jag förvånad över att det går så trögt att få till förarlösa spårvagnar och har ju spekulerat i att lagstiftningar och regler är till hinder för den utvecklingen. Bra om det lossnar. Det torde vara större förutsättningar att få det att fungera tillförlitligt på ett spårgående fordon än för exempelvis en buss eller bil.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Mr_T6
Inlägg: 54
Blev medlem: onsdag 26 augusti 2009 22:11

Re: Schweiz lanserar världens första förarlösa spårvagnar - är enriktningsvagnar döda?

Inlägg av Mr_T6 »

Enceladus blandar ihop Waldenburgerbahn med Bergbahn Rheineck–Walzenhausen (RhW).
Enceladus
Inlägg: 11522
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Schweiz lanserar världens första förarlösa spårvagnar - är enriktningsvagnar döda?

Inlägg av Enceladus »

Mr_T6 skrev: torsdag 21 augusti 2025 16:55 Enceladus blandar ihop Waldenburgerbahn med Bergbahn Rheineck–Walzenhausen (RhW).
Båda två - Waldenburgerbahn, en smalspårig järnväg på 13,1 km, samt Bergbahn Rheineck–Walzenhausen, en kort bergsjärnväg på 1,9 km - ska bli förarlösa:
Railway Gazette International skrev:The 13·1 km railway from Liestal to Waldenburg was rebuilt to light rail standards and converted from 750 to 1 000 mm gauge in a SFr420m modernisation programme undertaken in 2021-22. As part of this Stadler supplied its NOVA Pro commuications-based train control system and 10 Tramlink light rail vehicles incorporating provision for future automated operation.
Denna smalspåriga järnväg har fått ett modernt CBTC-system från Stadler som möjliggör förarlös drift. Naturligtvis passade Stadler på att kränga egna vagnar.
Aargauer Zeitung skrev:För bara några år sedan verkade kuggstångsbanan Rheineck-Walzenhausen (RhW) vara på väg att hamna på sidospåret. Linjen var inte tillräckligt lönsam, hette det. Det som följde var en flykt framåt: RhW har blivit ett pionjärprojekt. Appenzeller Bahnen driver på automatiseringen av den 1,9 kilometer långa linjen. De nuvarande motorvagnarna från 1958 kommer att ersättas av ett nyutvecklat, helautomatiskt fordon från Stadler Rail. Det krävs också byggnadsarbeten på sträckan, som samtidigt med automatiseringen kommer att renoveras och byggas om för att bli handikappanpassad. I mitten av augusti lämnade Appenzeller Bahnen in en ansökan om planeringstillstånd till Bundesamt für Verkehr.
Även denna ikoniska kuggstångsbana involverar Stadler - landets främsta tillverkare av spårbundna fordon. Länkar till respektive artikel återfinns i trådstarten.
Lennart Petersen skrev: tisdag 02 juli 2024 2:19 Men lite tråkigt när en lite udda bana försvinner. Och det museitåg med ånglok som gick då och då kan inte användas. Man bredade för att få enhetliga fordon i kantonen och på,sikt kanske bygga samman banan med det övriga nätet i BLT Baselland transport. Schnweiz hade hittils 7 spårvidder, 500 på en bana som kan användas vid lavinfara, 600 på en turistbana med sommartrafik, 750 hade WB , 800 på en del bergsbanor, 1000 på många, 1200 har Rheineck-Walzemhausen (på.väg att byggas om till automatdrift) och 1435 många.
Dessa två banor har till och med olika spårvidder!
Skriv svar