Trots att kontaktledningar redan finns på plats beräknas trådbussar vara 50 procent dyrare än batteribussar. Pengarna ska istället gå till nattrafik i tunnelbanan.Kathimerini skrev:The decision reverses earlier government statements. “When I came to the ministry, it was one of the things that impressed me: Since we now have electric buses, why maintain trolleys that are powered by cables that burden the sky of Athens and Piraeus?“ Kyranakis told Kathimerini.
The minister cited operational challenges. ”First, the cable network consumes electricity even when trolleys aren’t moving. It requires a significant number of substations, limits their movement to road networks with relevant infrastructure, and very often presents failures resulting in traffic congestion,“ he explained.
[...]
“The issue is also economic,” Kyranakis argued. “Based on market research, for every two new trolleys, with the same money we can buy three electric buses of the same size.”
Som bekant har budgeten för Spårväg Syd spruckit. Kan projektet göras billigare genom att ersätta de tänkta kontaktledningarna med batterier? Det är en viss skillnad mellan bussar och spårvagnar, men i detta fall måste kontaktledningar både byggas och underhållas. Besparingen kan bli betydande. Jämför Coventry:
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 23 juni 2025 11:18 Batteridrift istället för kontaktledningsdrift ska också kunna få ned investeringskostnaden. Det är heller inget obekant koncept, och berördes bl.a. här: viewtopic.php?p=424977#p424977