Elbussar är framtiden?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11390
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 05 juli 2025 11:22 Att överhuvud taget dra in USA under Trump i detta är totalt omdömeslöst. Konspirationsteorier baserade på hyperpropagandisten och katastofförfattaren Wilderängs utläggningar likaså.
Kanske det, men det skulle inte förvåna mig om vd:n var trumpist. Nu står i alla fall det europeiska hoppet till H55, och schweizarna flyger. Med vilka batterier?

Electric buses on the road to success: more than 2,500 Mercedes-Benz eCitaro buses in use by European transport companies
Daimler Truck skrev:In 2018, the eCitaro was initially launched as a 12.14-metre-long solo bus with a battery capacity of up to 243 Wh. Today, it is equipped with four to a maximum of six battery packs from the third NMC3 lithium-ion battery generation with the main components nickel, manganese and cobalt oxide (NMC) and a total capacity of up to 588 kWh. But it can also be even shorter and more compact: the Mercedes-Benz eCitaro K with a length of 10.63 metres packs the same power. Both solobus variants are equipped with two or three doors and combine high transport capacities with a long range. The eCitaro model family also includes the 18.13-metre-long and three- or four-door eCitaro G articulated bus, which can be equipped with a minimum of four and a maximum of seven battery packs with a total capacity of up to 686 kWh.

[...]

From 2026, all Mercedes-Benz eCitaro variants will also be equipped with new NMC4 batteries, which will enable even more capacity, higher ranges and longer service life even with regular quick charging processes with up to 300 kW charging capacity.
Europeiska busstillverkare är trogna NMC-kemin. Kineserna föredrar däremot LFP-kemin. Coventrys VLR-koncept använder LTO-kemin. Li-S-batteriet spökar.
Senast redigerad av Enceladus den söndag 06 juli 2025 6:42, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7511
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 05 juli 2025 11:35
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 05 juli 2025 11:22 Att överhuvud taget dra in USA under Trump i detta är totalt omdömeslöst. Konspirationsteorier baserade på hyperpropagandisten och katastofförfattaren Wilderängs utläggningar likaså.
Kanske det, men det skulle inte förvåna mig om vd:n var trumpist. Nu står i alla fall det europeiska hoppet till H55, och schweizarna flyger. Med vilka batterier?
I den mån det finns behov av att diskutera elektrifierad luftfart borde detta i vart fall brytas ut från underforumet för busstrafik.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11390
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 08 juni 2025 19:46 Likt Manchester vill London fimpa förbränningsmotorn 2030. Sedan 2021 är alla nya bussar elektriska, och nu är de 2 000 stycken. Indien har egna ambitioner.
10,900 electric buses up for grabs in India: new CESL tender, five cities involved
Sustainable Bus skrev:The buses will be allocated across five metropolitan areas: Bengaluru is expected to receive 4,500 units (including 3,500 twelve-metre low-floor non-AC, 300 twelve-metre low-floor AC, 600 nine-metre low-floor non-AC, and 100 nine-metre low-floor AC buses). Delhi will witness the introduction of 2,800 buses (2,500 twelve-metre low-floor AC and 300 nine-metre low-floor AC), 2,000 will go to Hyderabad, 1,000 to Ahmedabad (600 nine-metre and 400 twelve-metre AC buses), 600 to Surat.
De indiska megastäderna Bengaluru, Delhi, Hyderabad, Ahmedabad och Surat ska få tusentals elbussar. En del bussar får inte luftkonditionering, likt SL:s A32.
Enceladus skrev: söndag 08 juni 2025 19:46 CATL founder Robin Zeng expects China truck market to be 50% electric by 2028
Soaring electric truck sales deal new blow to diesel use in China
Reuters skrev:Sales in the world's biggest market for new energy trucks are estimated to have risen 175% year-on-year to 76,100 in the first half of this year, or about a quarter of new truck sales, according to consulting firm Sublime China Information (SCI). Electric models, still mostly used for short-haul runs in ports, mines or steel mills, accounted for over 90% of that increase.

The rapid pace has surprised analysts who have revised down diesel demand forecasts as a result and brought forward their predictions for a peak in Chinese oil demand.

[...]

"We expect electric heavy trucks to account for 70% to 80% of new sales within as little as two to three years, driven by lower operating costs and more comprehensive charging infrastructure," said Zhaoting Yue, SANY's vice president of international marketing.
Som känt hatar Kina och Indien importerad olja. Världens två folkrikaste länder gör allt för att påskynda elektrifieringen. Samtidigt tolereras det inhemska kolet.
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 29 januari 2023 12:06 En skakig slutsats. Den står och faller med hur pass hög verkningsgrad man har i sina kolkraftverk.
Life-cycle greenhouse gas emissions from passenger cars in the European Union: A 2025 update and key factors to consider
The ICCT skrev:This report is a life-cycle assessment (LCA) of the global warming potential of passenger cars sold in the European Union (EU). It compares sales-weighted average medium segment gasoline, diesel, and natural gas internal combustion engine vehicles (ICEVs), hybrid electric vehicles (HEVs), plug-in hybrid electric vehicles (PHEVs), battery electric vehicles (BEVs), and hydrogen fuel cell electric vehicles (FCEVs). The analysis covers the greenhouse gas (GHG) emissions from vehicle and battery production and recycling, fuel and electricity production, fuel consumption, and maintenance. This analysis is an update of ICCT’s previous vehicle LCAs.

[...]

Although BEVs were estimated to have about 40% higher production emissions than ICEVs due to emissions from production of the battery, these additional emissions are more than offset after about 17,000 km of use in the first one or two years.

Furthermore, the life-cycle emissions of BEVs were 24% less than estimated in ICCT’s 2021 life-cycle analysis study (Bieker, 2021), which reflects the ongoing decarbonization of the EU average electricity mix.
Forskningsinstitutet ICCT har gjort en ny jämförelse, och gapet har ökat ytterligare. Även i de kolälskande länderna Kina och Indien är elfordon betydligt bättre.

Bild
Källa: https://ember-energy.org/latest-insight ... mperative/

Europa storsatsar på grön el, men har glömt bort att använda denna i andra sektorer. Tyskar är väl fortfarande livrädda för värmepumpar och luftkonditionering.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7511
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 11 juli 2025 16:25 Som känt hatar Kina och Indien importerad olja. Världens två folkrikaste länder gör allt för att påskynda elektrifieringen. Samtidigt tolereras det inhemska kolet.
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 29 januari 2023 12:06 En skakig slutsats. Den står och faller med hur pass hög verkningsgrad man har i sina kolkraftverk.
Givetvis https://se.marketscreener.com/nyheter/s ... -50304861/
så hjälper man Putin att hålla igång kriget.

För att inte tala om den iranska mördarregimen https://invezz.com/sv/nyheter/2025/07/1 ... ktionerna/

I övrigt samma lögnaktiga citatteknik som vanligt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11390
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 11 juli 2025 17:10
Enceladus skrev: fredag 11 juli 2025 16:25 Som känt hatar Kina och Indien importerad olja. Världens två folkrikaste länder gör allt för att påskynda elektrifieringen. Samtidigt tolereras det inhemska kolet.
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 29 januari 2023 12:06 En skakig slutsats. Den står och faller med hur pass hög verkningsgrad man har i sina kolkraftverk.
Givetvis https://se.marketscreener.com/nyheter/s ... -50304861/
så hjälper man Putin att hålla igång kriget.

För att inte tala om den iranska mördarregimen https://invezz.com/sv/nyheter/2025/07/1 ... ktionerna/

I övrigt samma lögnaktiga citatteknik som vanligt.
Här är grafer över elektricitetsmixen i Kina, Indien och EU. Kina har aldrig använt gas i någon större utsträckning och Indien har fasat ut större delen av sin gas. EU använder en hel del gas och har fokuserat på olika energislag över tid. Ingen använder olja för kraftproduktion. Kina och Indien ställer om till elbussar för att slippa importera olja. Omställningen drivs av inhemskt kol, inte importerad gas, vilket skulle förta poängen. Samtidigt irrar EU runt i mörkret och köper kinesiskt:
Bussmagasinet skrev:Att den nordiska bussmarknaden är i snabb förändring framgår tydligt av utvecklingen i Danmark. Långt mer än hälften av alla tunga bussar som nyregistrerades i landet under det första halvåret kommer från kinesiska tillverkare med BYD som största märke. Det framgår av statistik från branschorganisationen Mobility Denmark. Totalt registrerades i vårt södra grannland 281 bussar (både tunga och lätta) under första halvåret. 204 av dessa var tunga bussar. Elbussarna dominerar med drygt 62 procent av marknaden.
Skribenten undrade om EU borde samarbeta med USA eller Kina. USA vill dock sälja olja och gas, precis som Ryssland. Danmark har hittat räddaren i nöden...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7511
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 11 juli 2025 19:26 Här är grafer över elektricitetsmixen i Kina, Indien och EU. Kina har aldrig använt gas i någon större utsträckning och Indien har fasat ut större delen av sin gas. EU använder en hel del gas och har fokuserat på olika energislag över tid. Ingen använder olja för kraftproduktion. Kina och Indien ställer om till elbussar för att slippa importera olja. Omställningen drivs avinhemskt kol, inte importerad gas, vilket skulle förta poängen. Samtidigt irrar EU runt i mörkret och köper kinesiskt:
Bussmagasinet skrev:Att den nordiska bussmarknaden är i snabb förändring framgår tydligt av utvecklingen i Danmark. Långt mer än hälften av alla tunga bussar som nyregistrerades i landet under det första halvåret kommer från kinesiska tillverkare med BYD som största märke. Det framgår av statistik från branschorganisationen Mobility Denmark. Totalt registrerades i vårt södra grannland 281 bussar (både tunga och lätta) under första halvåret. 204 av dessa var tunga bussar. Elbussarna dominerar med drygt 62 procent av marknaden.
Skribenten undrade om EU borde samarbeta med USA eller Kina. USA vill dock sälja olja och gas, precis som Ryssland. Danmark har hittat räddaren i nöden...
Jaha, nu börjar vi prata om (natur)gas också.

Det lögnaktiga citat propagandakollektivet "Enceladus" anvämder handlar om ett försök att bedöma totalverkningsgraden för olika drivsystem, räknat från energiråvaran viewtopic.php?p=411477#p411477
Det var en intressant tråd, med Enceladuskollektivets ständiga undanglidningar och Kina-propaganda.

Ja, omställningen går tydligen långsamt eftersom oljeimporten ökar. Sedan har vi förstås den lilla problemet med kvicksivlveremissioner från stenkolsförbränning också:
https://publications.slu.se/?file=publ/show&id=94159
https://globalchange.mit.edu/news-media ... rcury-rice
https://www.nature.com/articles/s41467-019-09080-6

Observera att den sistnämnda referensen är från vetenskapstidskriften "Nature", som den amerikanske fascisten och ministern Robert F. Kennedys hantlangare kallar "junk science". Liksom ett antal ansedda medicinska tidskrifter: https://arstechnica.com/health/2025/07/ ... criptions/
Ars TEchnica skrev:"We’re probably going to stop publishing in the Lancet, New England Journal of Medicine, JAMA, and those other journals because they’re all corrupt," he said. He accused the journals collectively of being a "vessel for pharmaceutical propaganda." He went on to say that "unless these journals change dramatically," the federal government would "stop NIH scientists from publishing there" and create "in-house" journals instead.
Så det verkar inte vara nödvändigt att välja mellan USA och den kinesiska kommunistdiktaturen.
Och så var det visst någon skribent på gång igen......................
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar