Nej, Mälartåg ska inte stanna där. Däremot den så kallade regionpendeln som är tänkt att införas i framtiden, men den kommer nog köras av SL.duga skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 17:42Mälartåg ska ju stanna i Bergsbrunna och Upplands Väsby vilket sväljer en del presumtiva SL-pendelresenärer.Enceladus skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 14:38 Stationen i Uppsala södra, strax söder om Bergsbrunna, har ännu inget namn, men väntas öppna 2034. Spårvägen måste naturligtvis ansluta till alla avgångar. Stockholms Handelskammare pushar för 15-minuterstrafik till Arlanda. Dessa avgångar kan med fördel gå hela vägen till Uppsala via Knivsta och Bergsbrunna.
I Alsike ska endast SL stanna.
Spårvägsplaner i Uppsala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Bergsbrunna kan faktiskt bli större än Knivsta när spårvägen matar dit och Alsike avlastar Knivsta. Tyvärr blir det bara en plattform i Bergsbrunna (se sidan 78):
Flera stadsdelar i Uppsala kommer att få kortare restid till Bergsbrunna än Uppsala C. En långsam pendeltågslinje med 15-minuterstrafik räcker absolut inte!Trafikverket skrev:Den nya järnvägsstationen Uppsala Södra kommer att utgöras av en mittplattform som förläggs mellan de två västra spåren, se Figur 38. Stationen är dimensionerad och utformad med hänsyn till de tåg som kommer trafikera den.
[...]
För Uppsala Södra har det studerats att endast anlägga en västlig stationsentré. I samråd med Uppsala kommun och Region Uppsala har detta alternativ valts bort då det inte samverkar med exploateringen på den östra sidan av järnvägen. På den östra sidan av järnvägen planeras ny bebyggelse för olika typer av verksamheter och boende. Det planeras också för att utöka kollektivtrafikens upptagningsområde åt öster då majoriteten av de kommande busslinjerna kommer angöra Uppsala Södra på den östra sidan av järnvägen.
[...]
Plattformen för Uppsala Södra planerades tidigare för en längd om 255 meter. I samråd med Region Uppsala valdes denna plattformslängd bort till förmån för en plattform om 355 meter. En längre plattform möjliggör så att fler tågtyper kan trafikera stationen.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Precis, fjärr/regionaltågsspåren som ligger på östra sidan kommer inte ha någon plattform.
Förutom pendeltågen i 15 minuters trafik planeras också de betydligt snabbare regionalpendeltågen med uppehåll i Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Bergsbrunna och Uppsala C, också de med 15 minuters trafik. Tyvärr blir det antagligen inte saxning mellan linjerna.
Förutom pendeltågen i 15 minuters trafik planeras också de betydligt snabbare regionalpendeltågen med uppehåll i Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Bergsbrunna och Uppsala C, också de med 15 minuters trafik. Tyvärr blir det antagligen inte saxning mellan linjerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Ok, en SL-skip stop-pendel alltså.twr skrev: ↑fredag 27 juni 2025 15:23Nej, Mälartåg ska inte stanna där. Däremot den så kallade regionpendeln som är tänkt att införas i framtiden, men den kommer nog köras av SL.duga skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 17:42Mälartåg ska ju stanna i Bergsbrunna och Upplands Väsby vilket sväljer en del presumtiva SL-pendelresenärer.Enceladus skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 14:38 Stationen i Uppsala södra, strax söder om Bergsbrunna, har ännu inget namn, men väntas öppna 2034. Spårvägen måste naturligtvis ansluta till alla avgångar. Stockholms Handelskammare pushar för 15-minuterstrafik till Arlanda. Dessa avgångar kan med fördel gå hela vägen till Uppsala via Knivsta och Bergsbrunna.
I Alsike ska endast SL stanna.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Stockholms pendeltåg körs med motorvagnar av typen X60 och trafikerar Citybanan. Dessa tåg gör varken eller. Både Citybanan och X60-tågen är intecknade. SL kan behöva införskaffa nya tåg till Gnestapendeln för att kunna införa 15-minuterstrafik till både Bålsta och Uppsala, och Nynäshamn blir fortfarande utan.
Trafikverket ville nöja sig med pendeltåg, men Region Uppsala hade högre ambitioner för Bergsbrunna och dess spårväg. Parterna är även oeniga om namnet:Trafikverket skrev:Plattformen för Uppsala Södra planerades tidigare för en längd om 255 meter. I samråd med Region Uppsala valdes denna plattformslängd bort till förmån för en plattform om 355 meter. En längre plattform möjliggör så att fler tågtyper kan trafikera stationen.
Kommunen tar strid för stationsnamnet i Sydöstra staden
Vad anser forumets expertpanel? Spårvägen berörs också i allra högsta grad av namnvalet. Alla södergående spårvagnar kommer att skylta just detta namn!UNT skrev:I både Trafikverkets och kommunens planering har den nya stationen kallats "Uppsala södra". Men när det blev dags att ge stationen ett officiellt namn var Trafikverkets förslag att stationen ska heta "Bergsbrunna station". Eftersom det finns ett obebyggt område med åkrar mellan centrala Uppsala och den blivande stationen söder om Bergsbrunna blir namnet "Uppsala södra" missvisande, tycker Trafikverket.
Kommunen protesterade och påpekade bland annat att den nya stationen inte kommer att ligga i stadsdelen Bergsbrunna. Bergsbrunna blir därför än mer missvisande som stationsnamn, enligt kommunen. Men Transportstyrelsen gick trots kommunens protester på Trafikverkets förslag och fastställde namnet till Bergsbrunna station.
Kommunen har nu överklagat Transportstyrelsens beslut till förvaltningsrätten.
Ironiskt nog är Hyllie och Triangeln betydligt viktigare knutpunkter än Örebro södra...UNT skrev:– Vi tycker det är viktigt med kopplingen till resten av staden. Det är inte en ny tätort som växer fram utan en ny järnvägsstation i den befintliga staden, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
[...]
– Nackdelen med Malmös variant är att det blir svårt för en utsocknes att förstå var i staden man är. Det finns andra exempel, som Örebro och Umeå, där man markerar väderstrecken i stationsnamnet. Vi vill också betona att den nya stationen inte bara ska vara ett pendeltågsstopp. Det ska vara en fullvärdig järnvägsstation i Sveriges fjärde största stad, säger Erik Pelling.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Mycket riktigt ligger inte stationen i Bergsbrunna, men kommer däremot ligga i Uppsala som expanderar med de så kallade sydöstra stadsdelarna. Så Uppsala södra är ett lämpligare namn.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.