Nej, Mälartåg ska inte stanna där. Däremot den så kallade regionpendeln som är tänkt att införas i framtiden, men den kommer nog köras av SL.duga skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 17:42Mälartåg ska ju stanna i Bergsbrunna och Upplands Väsby vilket sväljer en del presumtiva SL-pendelresenärer.Enceladus skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 14:38 Stationen i Uppsala södra, strax söder om Bergsbrunna, har ännu inget namn, men väntas öppna 2034. Spårvägen måste naturligtvis ansluta till alla avgångar. Stockholms Handelskammare pushar för 15-minuterstrafik till Arlanda. Dessa avgångar kan med fördel gå hela vägen till Uppsala via Knivsta och Bergsbrunna.
I Alsike ska endast SL stanna.
Spårvägsplaner i Uppsala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Bergsbrunna kan faktiskt bli större än Knivsta när spårvägen matar dit och Alsike avlastar Knivsta. Tyvärr blir det bara en plattform i Bergsbrunna (se sidan 78):
Flera stadsdelar i Uppsala kommer att få kortare restid till Bergsbrunna än Uppsala C. En långsam pendeltågslinje med 15-minuterstrafik räcker absolut inte!Trafikverket skrev:Den nya järnvägsstationen Uppsala Södra kommer att utgöras av en mittplattform som förläggs mellan de två västra spåren, se Figur 38. Stationen är dimensionerad och utformad med hänsyn till de tåg som kommer trafikera den.
[...]
För Uppsala Södra har det studerats att endast anlägga en västlig stationsentré. I samråd med Uppsala kommun och Region Uppsala har detta alternativ valts bort då det inte samverkar med exploateringen på den östra sidan av järnvägen. På den östra sidan av järnvägen planeras ny bebyggelse för olika typer av verksamheter och boende. Det planeras också för att utöka kollektivtrafikens upptagningsområde åt öster då majoriteten av de kommande busslinjerna kommer angöra Uppsala Södra på den östra sidan av järnvägen.
[...]
Plattformen för Uppsala Södra planerades tidigare för en längd om 255 meter. I samråd med Region Uppsala valdes denna plattformslängd bort till förmån för en plattform om 355 meter. En längre plattform möjliggör så att fler tågtyper kan trafikera stationen.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Precis, fjärr/regionaltågsspåren som ligger på östra sidan kommer inte ha någon plattform.
Förutom pendeltågen i 15 minuters trafik planeras också de betydligt snabbare regionalpendeltågen med uppehåll i Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Bergsbrunna och Uppsala C, också de med 15 minuters trafik. Tyvärr blir det antagligen inte saxning mellan linjerna.
Förutom pendeltågen i 15 minuters trafik planeras också de betydligt snabbare regionalpendeltågen med uppehåll i Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Bergsbrunna och Uppsala C, också de med 15 minuters trafik. Tyvärr blir det antagligen inte saxning mellan linjerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Ok, en SL-skip stop-pendel alltså.twr skrev: ↑fredag 27 juni 2025 15:23Nej, Mälartåg ska inte stanna där. Däremot den så kallade regionpendeln som är tänkt att införas i framtiden, men den kommer nog köras av SL.duga skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 17:42Mälartåg ska ju stanna i Bergsbrunna och Upplands Väsby vilket sväljer en del presumtiva SL-pendelresenärer.Enceladus skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 14:38 Stationen i Uppsala södra, strax söder om Bergsbrunna, har ännu inget namn, men väntas öppna 2034. Spårvägen måste naturligtvis ansluta till alla avgångar. Stockholms Handelskammare pushar för 15-minuterstrafik till Arlanda. Dessa avgångar kan med fördel gå hela vägen till Uppsala via Knivsta och Bergsbrunna.
I Alsike ska endast SL stanna.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Stockholms pendeltåg körs med motorvagnar av typen X60 och trafikerar Citybanan. Dessa tåg gör varken eller. Både Citybanan och X60-tågen är intecknade. SL kan behöva införskaffa nya tåg till Gnestapendeln för att kunna införa 15-minuterstrafik till både Bålsta och Uppsala, och Nynäshamn blir fortfarande utan.
Trafikverket ville nöja sig med pendeltåg, men Region Uppsala hade högre ambitioner för Bergsbrunna och dess spårväg. Parterna är även oeniga om namnet:Trafikverket skrev:Plattformen för Uppsala Södra planerades tidigare för en längd om 255 meter. I samråd med Region Uppsala valdes denna plattformslängd bort till förmån för en plattform om 355 meter. En längre plattform möjliggör så att fler tågtyper kan trafikera stationen.
Kommunen tar strid för stationsnamnet i Sydöstra staden
Vad anser forumets expertpanel? Spårvägen berörs också i allra högsta grad av namnvalet. Alla södergående spårvagnar kommer att skylta just detta namn!UNT skrev:I både Trafikverkets och kommunens planering har den nya stationen kallats "Uppsala södra". Men när det blev dags att ge stationen ett officiellt namn var Trafikverkets förslag att stationen ska heta "Bergsbrunna station". Eftersom det finns ett obebyggt område med åkrar mellan centrala Uppsala och den blivande stationen söder om Bergsbrunna blir namnet "Uppsala södra" missvisande, tycker Trafikverket.
Kommunen protesterade och påpekade bland annat att den nya stationen inte kommer att ligga i stadsdelen Bergsbrunna. Bergsbrunna blir därför än mer missvisande som stationsnamn, enligt kommunen. Men Transportstyrelsen gick trots kommunens protester på Trafikverkets förslag och fastställde namnet till Bergsbrunna station.
Kommunen har nu överklagat Transportstyrelsens beslut till förvaltningsrätten.
Ironiskt nog är Hyllie och Triangeln betydligt viktigare knutpunkter än Örebro södra...UNT skrev:– Vi tycker det är viktigt med kopplingen till resten av staden. Det är inte en ny tätort som växer fram utan en ny järnvägsstation i den befintliga staden, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
[...]
– Nackdelen med Malmös variant är att det blir svårt för en utsocknes att förstå var i staden man är. Det finns andra exempel, som Örebro och Umeå, där man markerar väderstrecken i stationsnamnet. Vi vill också betona att den nya stationen inte bara ska vara ett pendeltågsstopp. Det ska vara en fullvärdig järnvägsstation i Sveriges fjärde största stad, säger Erik Pelling.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Mycket riktigt ligger inte stationen i Bergsbrunna, men kommer däremot ligga i Uppsala som expanderar med de så kallade sydöstra stadsdelarna. Så Uppsala södra är ett lämpligare namn.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7652
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det man man fråga sig, om man finner något nöje i det. Ställ gärna frågan till Trafikverket istället.
Remissinstanser:
Uppsala kommuns remissvar. Trafikverkets tjänsteskrivelse ingår som bilaga i denna.Lantmäteriet
Uppsala kommun
Länsstyrelsen i Uppsala län
Region Uppland
CFL Cargo Sverige AB
Green Cargo AB
Grenland Rail AB
Hector Rail AB
Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg
Infranord AB
Mälardalstrafik MÄLAB AB
ProTrain Trafik AB
Railcare T AB
Region Stockholm Trafikförvaltningen
SJ AB
Snälltåget AB
Spark Trade Produktion AB
Stockholms Kultursällskap för Ånga och järnväg
Strukton Rail AB
Trafikverkets som järnvägsföretag
Tågåkeriet i Bergslagen AB
Vy Tåg AB
Trafikverket, Chef Trafikledningsområde Öst/Stockholm
Trafikverket, ärendeberedning Mellersta regionen
Så det var inte alls svårt att ta redan på.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Avtal klart – nu kan byggandet av Uppsala spårväg fullföljas
De rättsliga möjligheterna till upprepade överklaganden förhalar många infrastrukturprojekt i Sverige. Nu kan den första av två faser äntligen få komma igång:TT skrev:Avtalet gäller fas 1 av projektet, som omfattar projektering, upphandling av underentreprenörer, upprättande av en produktionsplan och kalkylering av projektkostnader.
– Det känns fantastiskt att äntligen få komma i gång med den här delen i genomförandet efter en lång period av överklaganden. Under tiden har vi dock gjort förberedande arbeten som flytt av ledningar och ökat kunskapen om vad som ska byggas, så projekteringen kan nu börja direkt, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör i Uppsala kommun.
Alla detaljplaner för spårvägen är nu antagna och bygglovet för spårvagnsdepå är klart. Region Uppsala är i färd med att upphandla fordon och drift av dessa. Dessutom är dispenser från artskyddsförordningen givna.
Placera skrev:Fas 1 omfattar projektering, upphandling av underentreprenörer, upprättande av en produktionsplan samt kalkylering av projektkostnader, och arbetet inleds omgående. Det totala värdet för Fas 1 uppskattas till mellan 150 och 200 miljoner kronor för joint venture-bolaget.
Genom detta avtal är NYAB också väl positionerat att erhålla beställning av Fas 2 i projektet – själva byggfasen – som planeras inledas 2026 med målsättningen att färdigställas 2029. Fas 2 har ett uppskattat värde om cirka 5 miljarder kronor för joint venture-bolaget, där beställningen sker separat och i nästa steg av Uppsala kommun.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Är det sannolikt att man kommer hinna bygga hela spårvägen på tre år (2026 till 2029)?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Mark- och miljödomstolen ger grönt ljus för Uppsala Spårväg
Jättebygget rycker närmare, men kommunen kan inte jubla riktigt än. Mark- och miljödomstolens beslut kan nämligen överklagas.Uppsala kommun skrev:Mark- och miljödomstolen ställer sig bakom länsstyrelsens beslut om artskyddsdispens för spårvägens påverkan på den hotade cinnoberbaggen. Flera överklaganden har gjorts mot beslutet, men domstolen avslår samtliga.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det är väl osannolikt att den aktuella baggens fortlevnad påverkas av spårvägen. Kanske kan den till och med gynnas, det händer ju att konstbyggnader gynnar den lokala faunan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7652
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det ät klart att det kan. Det ingår ju i den svenska rättsordningen. Sedan kan Svea Hovrätt (som Mark- och miljööverdomstolen ingår i) välja att bevilja eller inte bevilja prövningstillstånd. Möjligheten att föra ett miljömål till Högsta Domstolens finns också, men är sällan förekommande, eftersom det som bekant kräver prejudikatsvärde hos målet, eller synnerliga skäl som t.ex. domvilla hos underinstanserna för att prövningstillstånd ska beviljas. Om huvudförhandling äger rum i HD (vilket också är sällsynt) sker det i den imposanta sessionssalen i Bondeska palatset vid Riddarhustorget i Stockholm. Där kan man snacka om att stå inför skranket.Enceladus skrev: ↑torsdag 04 september 2025 12:12 Mark- och miljödomstolen ger grönt ljus för Uppsala Spårväg
Jättebygget rycker närmare, men kommunen kan inte jubla riktigt än. Mark- och miljödomstolens beslut kan nämligen överklagas.Uppsala kommun skrev:Mark- och miljödomstolen ställer sig bakom länsstyrelsens beslut om artskyddsdispens för spårvägens påverkan på den hotade cinnoberbaggen. Flera överklaganden har gjorts mot beslutet, men domstolen avslår samtliga.
Viktigare än cinnoberbaggen är dock frågan om spårvägsbron över Fyrisån. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... er-fyrisan
Den frågan kommer att ta tid att tröska igenom domstolarna.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 05 september 2025 12:41, redigerad totalt 3 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7652
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Misskötseln av Tvärbana Nordväst (även känd som Kistagrenen) har inget med det här att göra. Lunds spårväg innehåller, såvitt jag kan se endast en större konstbyggnad: https://www.hifab.se/milstolpe-for-spar ... -pa-plats/
Som jämförelseobjekt kan istället tas
- Tvärbana Syd (den urspungliga sträckningen Gullmarsplan - Alvik): Formell byggstart jan. 1996, samtliga entreprenader tilldelade först 1997-98, trafikstart 1/6 2000
Konstbyggnader: Konstgjutarvägen vid hpl. Globen, Nybodatunneln, Essinge- och Alviksbroarna, Alvikstunneln. - Tvärbana Nordost (även kallad Solnagrenen): Byggstart sommaren 2009, invigning fram till Solna Centrum november 2013, Solna station 18/4 2014
Konstbyggnader: Tranebergstunneln, Ulvsundabron, viadukt Norrbyvägen, Bällstabron, brön över järnvägen Sundbyberg, viadukt Frösundaleden
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Fast nu spekulerar vi ju bara, i princip omöjligt att veta redan idag om Mälartåg ska stanna i Bergsbrunna eller ej.twr skrev: ↑fredag 27 juni 2025 15:23Nej, Mälartåg ska inte stanna där. Däremot den så kallade regionpendeln som är tänkt att införas i framtiden, men den kommer nog köras av SL.duga skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 17:42Mälartåg ska ju stanna i Bergsbrunna och Upplands Väsby vilket sväljer en del presumtiva SL-pendelresenärer.Enceladus skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 14:38 Stationen i Uppsala södra, strax söder om Bergsbrunna, har ännu inget namn, men väntas öppna 2034. Spårvägen måste naturligtvis ansluta till alla avgångar. Stockholms Handelskammare pushar för 15-minuterstrafik till Arlanda. Dessa avgångar kan med fördel gå hela vägen till Uppsala via Knivsta och Bergsbrunna.
I Alsike ska endast SL stanna.
Jämför med X15p som de första året bara skulle gå i trafik på Näsbyparksgrenen.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Nej, jag spekulerar inte. Mälartåg ska köra på fjärrtågsspåren där det inte finns någon plattform. Och de kan inte välja att köra på pendeltåggsspåren för då kommer de till fel spår på Uppsala C, där det inte finns plats för dem.Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 september 2025 10:27Fast nu spekulerar vi ju bara, i princip omöjligt att veta redan idag om Mälartåg ska stanna i Bergsbrunna eller ej.
Jämför med X15p som de första året bara skulle gå i trafik på Näsbyparksgrenen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det blir ju bäldigt osmidigt om det inte finns växlar så att det går att göra på det viset. Eller så bygger man plattformar på alla fyra spåren.twr skrev: ↑fredag 05 september 2025 16:46Nej, jag spekulerar inte. Mälartåg ska köra på fjärrtågsspåren där det inte finns någon plattform. Och de kan inte välja att köra på pendeltåggsspåren för då kommer de till fel spår på Uppsala C, där det inte finns plats för dem.Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 september 2025 10:27Fast nu spekulerar vi ju bara, i princip omöjligt att veta redan idag om Mälartåg ska stanna i Bergsbrunna eller ej.
Jämför med X15p som de första året bara skulle gå i trafik på Näsbyparksgrenen.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Banan blir inte fyrspår utan två parallella dubbelspår. Pendeltåg, inklusive regionpendeln i väster, och fjärr- och regionaltåg, inklusive Mälartåg i öster. De östra spåren får ingen plattform. Hela systemet är designat för ett visst trafikupplägg. Det finns alltså inga möjligheter att stanna med Mälartågen. Det kan man tycka olika om, jag beskriver bara vad som planeras.Hechtwagen skrev: ↑söndag 07 september 2025 15:17Det blir ju bäldigt osmidigt om det inte finns växlar så att det går att göra på det viset. Eller så bygger man plattformar på alla fyra spåren.twr skrev: ↑fredag 05 september 2025 16:46Nej, jag spekulerar inte. Mälartåg ska köra på fjärrtågsspåren där det inte finns någon plattform. Och de kan inte välja att köra på pendeltåggsspåren för då kommer de till fel spår på Uppsala C, där det inte finns plats för dem.Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 september 2025 10:27
Fast nu spekulerar vi ju bara, i princip omöjligt att veta redan idag om Mälartåg ska stanna i Bergsbrunna eller ej.
Jämför med X15p som de första året bara skulle gå i trafik på Näsbyparksgrenen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.